Actualizat acum 46 minute

  • Curs valutar: EUR4.4662

ROMÂNIA DUPĂ 20 DE ANI: Am fi putut hrăni toată Germania, dăm de mâncare la doar un sfert de Românie

Autor: Mihaela Radu Luni, 21 Decembrie 2009 1 vizualizare 78 comentarii

După două decenii de capitalism, agricultura României poate hrăni doar un sfert din populaţia ţării, în condiţiile în care ar putea produce pentru 80 milioane de persoane. Este cel mai mare eşec al tranziţiei. Citiţi de ce am ajuns din mândrul „grânar al Europei” importator de mâncare într-o analiză capital.ro din seria „România după 20 de ani”. România realizează doar 10% din potenţialul său agricol şi importă aproape trei sferturi di

După două decenii de capitalism, agricultura României poate hrăni doar un sfert din populaţia ţării, în condiţiile în care ar putea produce pentru 80 milioane de persoane. Este cel mai mare eşec al tranziţiei. Citiţi de ce am ajuns din mândrul „grânar al Europei” importator de mâncare într-o analiză capital.ro din seria „România după 20 de ani”.

România realizează doar 10% din potenţialul său agricol şi importă aproape trei sferturi din necesarul intern de alimente. Din mare producător agricol, ţara noastră a ajuns să aibă o agricultură de subzistenţă, care nu poate asigura hrana propriilor cetăţeni.

„În 20 de ani s-a reuşit neutralizarea celui mai important factor competitiv al României - agricultura. De la o agricultură de suport s-a ajuns la una de subzistenţă. Agriculura este cel mai mare eşec al perioadei de tranziţie”, spune analistul economic Mircea Coşea.

În ciuda faptului că ar putea hrăni 15% din populaţia Uniunii Europene, agricultorii români nu pot asigura alimentele de strictă necesitate decât pentru un sfert din populaţia României. Aceasta în condiţiile în care potenţialul agricol al ţării noastre ar permite asigurarea hranei pentru 80 milioane de persoane, iar UE are 500 de milioane de locuitori.

„Noi nu suntem în stare să producem pentru populaţia ţării. În loc să exportăm şi să fim o forţă pe piaţa agricolă europeană, am ajuns să mâncăm de la carne, până la legume şi fructe aduse din străinătate. Şi pentru a fi şi mai rău, produsele importate sunt de slabă calitate, mai ales în comparaţie cu cele româneşti. Românii sunt infometaţi pentru că agricultura a fost neglijată”, consideră Culiţă Tărâţă.

Potrivit datelor oficiale, zonele rurale din România acoperă 87% din teritoriul ţării, cuprinzând 45% din populaţie, adică 9,7 milioane de locuitori. Având o suprafaţă agricolă de 14.741,2 mii de hectare (sau 61,8% din suprafaţa totală a ţării), România dispune de resurse agricole importante în Europa Centrală şi de Est.

Agricultura ne putea salva din criză

0-40345-humulesti_ac3.jpgAnaliştii economici, politicienii şi oamenii de afaceri din domeniul agricol sunt de acord că România nu a ştiut să folosească potenţialul de care beneficiază şi că autorităţile au făcut multe greşeli în ultimii 20 de ani. În primul rând, au ignorant agricultura, considerându-o un domeniu marginal, când de fapt era printre primele sectoare care trebuiau dezvoltate pentru ca economia în ansamblu să funcţioneze bine pe termen lung.

„La cât pământ are România şi la ce producţie agricolă ar fi putut obţine dacă se investea serios în acest domeniu, ţara noatră trebuia să treacă fluierând peste această criză economică. Dacă aveam agricultura bine pusă la punct, pământul era cultivat şi aveam o strategie de valorificare a producţiei agricole şi zootehnice, România se afla acum printre fruntaşele Europei, cu un PIB bine alimentat”, explică Culiţă Tărâţă, unul dintre principalii agricultori din ţară.

România se putea salva din criză dacă avea o producţie agricolă mare  pe care să o exporte. „Acum nu mai trăiam cu teama că nu putem asigura hrana celor 22 de milioane de locuitori. Aveam posibilitatea de a vinde altora alimente şi de a avea bani pentru a scăpa cu bine din criză”, crede Valeriu Tabără.

Pământul, principalul atuu ratat

Principala greşeală făcută a fost de neglijare a principalului element care trebuia valorificat – pământul.
„Nu mai există nicăieri în lume atâta risipă de teren arabil ca la noi. Fie pământul este lăsat nelucrat, fie este transferat în intravilan pentru a se construi diverse, de la case la mall-uri. Am fost în multe zone ale lumii şi peste tot oamenii sunt interesaţi să folosească şi ultima bucăţică de pământ pentru a-l cultiva şi a obţine produse agricole. Numai la noi terenul agricol a ajuns o bătaie de joc”, acuză Tabără.

Primul pas care trebuia făcut după Revoluţie a fost ratat, spun specialiştii. Dacă împroprietărirea avea loc rapid şi fără imixtiuni, situaţia terenurilor era clară şi oamenii se puteau ocupa de agricultură. Dacă problema proprietăţii era rezolvată mai repede, agricultura ar fi fost un domeniu profitabil şi nu doar unul cu potenţial extraordinar. S-a ajuns acum în situaţia în care terenul este mult prea fărâmiţat pentru a se putea face o agricultură performantă.

„A durat prea mult rezolvarea problemei proprietăţilor. În plus, privatizarea fostelor IAS-uri s-a făcut fără să se pună în mâna prorietarilor şi mijloacele de utilizare a pământului”, a arătat Tabără.

0-40346-flutursimiel_362279.jpgAproape jumătate din suprafaţa totală şi din efectivul total de animale se află în exploataţii de subzistenţă, care acoperă 45% din suprafaţa agricolă a României, reprezentând 91% din numărul total de ferme. Majoritatea exploataţiilor au sub 5 hectare de teren, având în medie 1,63 hectare, potrivit datelor Ministerului Agriculturii.

Majoritatea acestor exploataţii de subzistenţă nu sunt nici măcar considerate ferme. Condiţia preliminară pentru a fi înregistrat în Registrul Fermelor şi pentru a beneficia de subvenţii europene este aceea de a lucra cel puţin un hectar de teren, compus din parcele care nu sunt mai mici de 0,3 hectare.

Analiştii economici spun că mediul rural în general a fost neglijat, nefăcându-se nici un fel de investiţii. „Nu s-a făcut nimic. Ruralul românesc s-a transferat la urbanul din Spania şi Italia. Sunt necesare servicii alternative în mediul rural, este nevoie de altceva decât agro-turism”, crede Liviu Voinea, directorul Grupului de Economie Aplicată.

În plus, produsele româneşti nu beneficiază nici de o piaţă de desfacere bine reglementată şi nici de promovare. „Nu s-a reuşit crearea unei pieţe a pământului, dar nici a unei pieţe de desfacere a produselor. În plus, nu există o reţea de depozitare, prelucrare, de punere în valoare şi de distribuţie a produselor”, susţine Coşea.

O criză alimentară ar putea îmbogăţi România agrară

Pe termen lung, specialiştii nu dau prea mari şanse agriculturii. Aceasta nu pentru că nu s-ar putea face foarte mult în acest domeniu, ci pentru că, în continuare, autorităţile nu par a-şi da seama de importanţa agriculturii. „Nu există interes pentru a rezolva problemele acestui sector. Mai mult, pentru anii 2020-2025 se preconizează o criză mondială a alimentelor, iar ţările cu potenţial agricol vor devein atunci ceea ce sunt acum ţările petroliere, furnizoarele materiei de bază şi transformarea în nişte state super bogate”, arată Coşea.

Specialiştii estimează că principalele sectoare în care trebuie investit sunt  infrastructura de irigaţii, tehnologia modernă şi zootehnia. „Sunt necesare investiţii masive în elementele care să ne elibereze de meteodependenţă. Aceasta înseamnă în primul rând că trebuie să punem la punct un sistem de irigaţii eficient. Apoi, avem nevoie de investiţii în industria echipamentelor agricole, pe care noi tocmai am reuşit să o distrugem şi să nu mai producem tractoare aproape deloc”, a spus Coşea.

Pentru că România beneficiază de 4,5 milioane hectare de păşuni, dezvoltarea fermelor ar trebui să vină de la sine. „Noi am ajuns să importăm muşchi de vită din Argentina, în timp ce păşunile sunt neutilizate”, spune Culiţă Tărâţă.

Polonia şi Ungaria au găsit soluţii

Dacă România nu a reuşit să se trezească la realitate nici după aderarea la Uniunea Europeană, nereuşind să atragă fondurile puse la dispoziţia agriculturii româneşti de UE, nu acelaşi lucru se poate spune de Polonia. „După integrare, polonezii au regândit întrega politică agricolă. În primul rând, au renegociat condiţiile privind agricultura pentru că şi ei, ca şi noi, n-au ştiut să negocieze de la îneput foarte profitabil. Au reuşit însă să schimbe lucrurile în favoarea lor şi acum au o agricultură tot mai performantă. Polonia este singura ţară europeană care înregistrează creştere economică în această perioadă de criză mondială şi asta se datorează şi agriculturii, căreia i s-a dat mare atenţie după aderarea ţării al UE”, spune Valeriu Tabără, fost ministru al Agriculturii.

Un alt stat din fostul bloc comunist care a ajuns să aibă o agricultură mai avansată decât a României este Ungaria. Deşi au puţin teren agricol, ungurii au ştiut să găsească exact modalităţile care să le creeze avantaje. „Ungaria are producţie bună chiar dacă are pământ puţin pentru că a înţeles să investească în sisteme de irigaţii şi în tehnologie modernă. În plus, au stimulat fermierii să investească pentru dezvoltarea pe termen lung”, a precizat Culiţă Tărâţă.

DETALII
CIteşte şi celelalte texte din cadrul campaniei capital.ro „ROMÂNIA DUPĂ 20 DE ANI”:

Ceauşescu ne-a lăsat 3.200 km de autostradă pe planşetă. Am făcut 150 şi avem aceleaşi planuri.
TOP 10 evenimente care ne-au tras înapoi.
Unde e turismul românesc şi unde ar fi putut fi.

  • vandrushko.blogspot.com la 3 ianuarie, 05:51 a spus:

    vandrushko.blogspot.com

  • http://vandrushko.blogspot.com/ la 3 ianuarie, 05:51 a spus:

    vandrushko.blogspot.com

  • Kardan Svensson la 22 decembrie, 16:53 a spus:

    Pe lângã faptul cã am avut "în fruntea tãrii" tot felul de ..., vina a fos si este SI A ROMÂNILOR de rând!...
    Apoi, în preajma aderãrii la UE - si României, ca si altor tãri, li s-au IMPUS niste lucruri... Spre exemplu Suedia, înainte cu 5 ani de aderarea din '95 (?) la UE, printre altele i s-a impus sã-si restrângã treptat productia proprie din agriculturã, pentru a înlesni intrarea /importul si schimbul de mãrfuri cu celelalte tãri ale Comunitãtii. În schimb, tãranul producãtor era "despãgubit" pentru "pierderile de productie", respectiv micsorarea veniturilor din vânzãri din BANI EUROPENI!! Si asa s-a întâmplat, fãrã vreo problemã!!!
    Dar oamenii AU CONTINUAT sã lucreze!!!!
    Acum, comparativ cu "patria noastrã mamã"!.. Aduce-ti-vã aminte, cum tãranul român era vai de mama lui MAI ALES dupã'90... În loc sã-i fie înlesnite credite bancare pe termen lung si dobânda MICÃ - la noi, a fost CA LA NOI: a vrut tãranul sã-si cumpere tractor/combinã, primea creditul cu 80% dobândã si termenul de creditare... era de 4 - 5 ani!!!!! Pãi,nenorocitul ãla din ce mai trãia? - Tot din furat de la CAP? - Nu mai erau nici alea!..
    Eheeeei, mai documenteazã-te - fata tatii!... Pot sã-ti mai dau exemple de "conducere judicioasã" a României imediat dpã '89.... de nu le poti duce!...
    DAR, DOCUMENTEAZÃ-TE înainte sã mai mai cu "crionul"... O vinã MAAAAARE a bunã-stãrii de azi a tãrii, se datoreazã iubitului vostru conducãtor de-atunci, TOVARÄSUL ION ILIESCU împreunã cu "tehnocratul" Petricã R...

  • Peter Babus la 20 decembrie, 16:00 a spus:

    Nu se poate face o agricultura moderna, cu pamantul arabil in parcele. Se simte necesar nationalizarea pamantului arabil si, trecerea la o agricultura mecanizata si, irigata. Pana la revolutie Romania a avut o agricultura care a dat productii comparabile cu cele mai mari productii mondiale. Mai trebuie oprit construciile de locuinte pe terenuri arabile. Orasele trebuie sa se dezvolte pe vertical, chiar sa se mearga pana la 40 etaje. Iar constructii de fabrici sa se faca pe terenuri ne fertile. Nu va fi departe timpul cand o felie de paine, va costa mai mult decat un gram de aur.
    Emneaza Peter Babus. E-meil:bpeter16@att.net

  • http://vandrushko.blogspot.com/ la 13 noiembrie, 21:19 a spus:

    http://vandrushko.blogspot.com/

  • Marin la 28 octombrie, 13:03 a spus:

    Multumiti-i lui Iliescu pentru "marea impropietarire" facuta in scopuri electorale, dupa revolutie a caror efecte se vad acum unde milioane de romani propietari pe juma' de hectar. O buna parte din acestia duc o agricultura de subexistenta in care produc pentru novoile propii, fac naveta la oras pentru munci de necalificati pentru 150 Euro pe luna doar ce le trebuie mai mult , de mincat si baut au , plus impozite inexistente, CFR-ul mare gaura bugetara iar cei de la oras trag pentru un salar de 250 de Euro pe luna, au de platit impozite mult mai mari pentru un apartament de 60 mp plus alte taxe caci trebuie sustinut bugetul ; O alta parte din acesti propietari au si uitat locatia paminturilor si nici nu cistiga de pe urma lui, dar sunt propietari in ideea ca poate va valora ceva... cindva ! Si uite asa milioane de romani se duc sa munceasca in Europa la cules de capsuni pentru ca la noi ..."nu-si le permit", culmea este faptul ca mare parte dintre ei sunt propietarii mai sus mentionati.
    Solutia este simpla; bagati taxe pe masura terenurilor agricole si o sa vedeti ce repede o sa-si revina agricultura romaneasca, ii dau doar 2,3 ani; cei care tin pamintul paragina trebuie sa-l vinda pentru ca nu au bani sa plateasca impozite doar de "dragul de a fi propietar " iar cei care il tin pentru subexistenta, trebuie sa-l munceasca pentra a scoate bani de aceleasi impozite Si uite asa or sa apara cei interesati sa faca afaceri agicole si ferme mari care trebuie sa produca pentru piata cu preturi acceptabile iar noi poate nu o sa ne mai plingem caci ce scumpa este mincarea si trebuie sa mergem la cules de " capsuni" prin Europa !
    Daca nu , cred ca ar trebui sa i-au in serios investitia in jumatatea aia de hectar pentru ca... mi s-a acrit de atitea capsuni ! Iar voi, cei din conducerea tarii, mai puneti umarul la...gindire sau a-ti inceput sa va taiati din salarii de "destepti " ce sunteti !

    • O la 28 octombrie, 14:30 a spus:

      Cand in Europa cea dezvoltata se acorda subventii cat mai mari in scopul sprijinirii si dezvoltarii cat mai aprofundate a agriculturii, noi trebuie sa marim impozitele, ca atunci or sa se buluceasca investitorii...Statul Roman ar trebui sa investeasca in canale care sa asigure apa pentru fiecare locusor arabil, apa fara de care agricultura din Romania nu poate sa fie niciodata profitabila. Dar noi investim in asfaltari de drumuri cu pretul de 3 ori mai mare decat cel normal.

    • Marin la 29 octombrie, 01:43 a spus:

      Sefu, in Europa se dau subventii la cei care produc si platesc taxe, s-ar putea ca statul sa nu incaseze mare lucru la buget dar asigura mincare pe piata !

    • O la 29 octombrie, 10:53 a spus:

      De la produsele agriculturii pana la produsele care ajung pe masa Romanilor e cale lunga, asta insemnand cresterea animalelor, macelarii, tot felul de fabricute, transport, depozitare, vanzare...din care statul incaseaza inzecit din cat investeste prin ajutarea agriculturii. Dar cum am mai spus ne lipseste APA.

    • CEAUSESCU! la 1 noiembrie, 14:17 a spus:

      DA MARINE AI DREPTATE ILIESCU JEGU ASTA ESTE A FOST SIDA CANCER TRADATORUL TARII A TERMINAT ROMANIA INPREUNA CU GASCA LUI! SATI OMORI FAMILIA COPII NATIA INDUSTRIA AGRICULTURA FRATII TAI ROMANI PENTRU CE!PENTRU BANI! MA ILIESCU ASTA LA VENERAT PE DIAVOL CAND MERGE LA CULCARE SE ROAGA LA DIAVOL ASTA E BOLNAV DE PUTERE NU ARE NEVOIE DECAT DE PUTERE SA TERMINE POPORUL ROMAN EL SI GASCA LUI DE AIA A SPUS CE ESTE ATEU!MOARTE DE 1000 DE ORI IN CELE MAI GRELE CHINURI!

  • nana la 28 octombrie, 12:24 a spus:

    Agricultura trebuie să devină motorul ieşirii din criză. Mai mult de jumătate din alimente sunt importate, deşi putem hrăni 80 mil oameni. Traian Băsescu a schimbat 5 miniştri ai agriculturii în 5 ani. Din cauza crizei politice declanşate de Traian Băsescu, nu s-au dat subvenţiile pentru crescătorii de animale.
    Alimentele româneşti înu ar trebui sa lipseasca din magazinele din România. Micii fermieri ar trebui sa se asocieze.
    Deasemenea este necesara o creştere a subvenţiilor până la nivelul celor europene (astăzi sunt la jumătate) si dezvoltarea satului: drumuri asfaltate sau pietruite, alimentarea cu gaze naturale, apă curentă, canalizare si curent electric, scoli renovate.

  • roro la 28 octombrie, 00:29 a spus:

    Vad ca Valeriu Tabara se pronunta in legatura cu proasta stare a agriculturii si ce naspa a fost tranzitia.
    Insa intre 1994 - 1996 dinsul a fost Ministru al Agriculturii. Oamenii politici cistiga bani la greu prin firme capusa din importuri - inclusiv de produse alimentare, nu din exporturi (e imposibil sa fii firma capusa sa intermediezi in cazul unei firme care exporta).
    De aceea interesu politicienilor romani a fost si este ca agricultura romaneasca sa se duca de ripa; In schimb preturile la ce se importa sunt controlate de firmele capusa - platiti mai mult si pt produse mai proaste ca in Occident.
    Pofa buna!

  • bustiuci la 27 octombrie, 10:58 a spus:

    As prefera sa stiu ce se face acum la Brussels in privinta agriculutrii romanesti.

    Sa zice ca a fost inaintat un candidat pentru Comisar european pe Agricultura, dar doar atat?

    Ce s-a mai facut?

    Ce se face?

    Nu am auzit nici o idee sau propunere in spatiul public in privinta agriculturii, poate ce mai zice Basescu cu acea comisie si , tot propunerea lui a fost si cu comisarul si cu persoana. Dar e sufucient?

    Cica ar fi fonduri de cheltuit si nu o facem, cum naibii se poate asa?

    Dl. Culita , sigur are afaceri in agricultura cat acceseaza ? Dl .Tabara cat de implicat este in cheltuirea banilor europeni, daca tot sunt consultati?
    Eu as fi mers direct la cei care chiar au reusit sa cheltuie.
    Eu am incercat sa contactez o firma de consultanta in obtinerea de fonsuri europene pentur agricultura, atunci cand le-am zis ca as dori vreo 120 000 EUR, necesar pentru ap orni proiectul, rapsinsul a fost: "Eeeeeeee pai noi ne bagam doar le chestii de la 1 mln EUR in sus", iar comisionul este de 300 000 EUR.
    Am ramsa perplex.

  • bustiuci la 27 octombrie, 10:49 a spus:

    Articolul are o tema super de actualitate si chiar necesita atentie din partea tuturor, de la agricultor pana la mass media.

    Dar nu am inteles ce cauta alde Culita Tarata sau Valeriu Tabara? Si unul si altul au fost implicati in farful lantului decizional, nu prea s-a vazut prezenta lor acolo. Cred ca e o chestiune de etica sa mai ai pareri odata ce ti s-a data posibilitatea chiar sa decizi si nu ai facut-o.
    Iar Culita Tarata cred ca a facut chiar haiducie in agricultura din Romania. Adica ma refer la faptul ca acu' 7 ani, cred, se scria da furaciunile domnului. Mai putem vorbi de pareri acum?

    Deci, alta "gargara" despre agricultura. Dar doar atat.

  • Marketer la 27 octombrie, 10:07 a spus:

    In mod natural Romania are o resursa importanta, neeploatata, pe care vom incerca sa o branduim si sa-i cautam o nisa la export.
    Sunt curios si vom face un studiu de marketing daca nemtilor le place sau nu, muschiul tiganesc.

    • angi la 27 octombrie, 10:41 a spus:

      va spun sigur ca le plac castravetii nostrii (cornichon) , noi trebuiedoar sa producem cat ar cupara ei, dar revin din nou cei din psd trebuie sa stie de ce nu vor sa produca.
      Cand afirm asta ma bazez pe faptul ca unul din proprietarii a unor suprafete mari de sere este membru marcant al psd-ului

  • Florin B la 27 octombrie, 09:50 a spus:

    Unde exista interes exista si resurse si performanta. Daca ceea ce ne intereseaza este smecheria si proiectele pe hartie, nu munca si binele cetatenilor, atunci vom importa in continuare.

  • angi la 27 octombrie, 09:34 a spus:

    intrebati-l pe d-nul geoana cum s-a privatizat sute de ha de sere?; in buzunarul cui au intrat banii? sere care acopereau tot necesarul de legume al tarii , mai mult de atat se facea si export.
    Acum vine si ne spune ca il preocupa agricultura???

  • Dan la 27 octombrie, 08:51 a spus:

    geona , ne trimite pe luna.Poate vom ajunge ca oile asiatice sa ne hranim cu nisip.Vai de capul nostru,ne-au amanetat in Europa si pe noi si pamantul pe care il calcam.Nu am fost niciodata o tara adevarat industrializata,tb sa se puna accent de la inceput pe agricultura.Statul tb sa se implice mai mult la a ajuta tinerii intreprinzatori , ptr a putea lua aceste credite nerambursabile.Cand ajungi la banca ptr acea cofinantare, banca iti cere sa-ti ipoteci tot"neamul".proiectul sta in picioare, ai ceva bani ptr a investii la inceput si banciile ti-o pun in mana.Eu sustin , ca tb sa ne adresam bancilor, neprivatizate,respectiv CEC si EXIMBANK.Ne mint, pe tv de nu se poate, am pierdut un an de zile si f multi bani ca sa pot si eu sa dezvolt o ferma.Posed teren, am avut ceva banuti si doream s-mi extind afacerea si pe productir.Nu se poate in Romania sa faci ceva .Esti luat in ras, probabil m-au vazut tanar si nu le-am prezentat incredere.Nu sunt fiul vreunui bogatas, nu am un nume, sunt un absolvent al Universitatii Buc,mi-am facut toate cursurile ptr fermieri,posed teren si atat.Toti ne mint! Nu stiu ce fac astia dein comisia ptr agricultura din Parlament.La acest moment,as fi in stare sa intru sub u"umbrela"uniu mastodont, care sa-mi asigure si mie o activitate,Nu stiu unde vom ajunge!Sunt atat de descurajat! Nimeni nu a facut nimica ptr noi.Numai ptr ei si ptr acolitii lor.Licitatii aranjate,lucrari atribuite la limita legii, pe bani publici,etcCe ne facem fratilor!

  • eu la 26 octombrie, 23:51 a spus:

    cu totii stim asta! stim ca Romania ar fi avut capacitatea sa....multe lucruri. Problema este ce se face in privinta asta, nu ce nu s-a facut. Ce nu s-a facut pot vedea cu ochiul liber toti oamenii care au "ochi" sa vada. Era clar cu mult inainte sa se scrie articolul. De ce se vorbeste doar, si nimeni nu face nimic? nu ne incalzeste cu nimic faptul ca cineva (sa zicem un reporter) confirma un fapt deja dureros de real.

  • cighi alin la 26 octombrie, 21:44 a spus:

    intotdeauna temele care ,,dor,, au multe comentarii...in acest caz exista destule.granarul Europei...ce s-a intamplat doar in romania se poate intampla.....motivul ....toata lumea il stie.mult noroc tuturor.

  • Constantin la 26 octombrie, 17:14 a spus:

    Felicitari autoarei pentru articol.
    Noi am putea fff multe, dar .......da-i Doamne MINTEA ROMANULUI DE PE URMA!

    • CEAUSESCU! la 26 octombrie, 20:01 a spus:

      NORMAL! CA SA DISRTRUS AGRICULTURA CA SA POATA FII CUMPARAT PAMANTUL PE DEGEABA SI ACUM MARII ACTIVISTI DE PARTID PSD SAU FOSTII SECURISTI Au CELE MAI MARI LOTURI DE MOSII NORMAL NU! SI MAI SUNT SI INTERESE DIN EXTERIOR SA DESTABILIZEZE RO PENTRU A OCUPA ARDEALUL UNGURII! PROSPERITATEA NU DUCE LA SUPUNERE CI DOAR LA OPOZITIE! SI NU ESTE IN INTERESUL GRUPURILOR CARE DAU LA TEMELIA TARII DIN PARLAMENT SAU GEN TARICEANU SI FRATIORII LUI DE ACEASI TEAPA! CUM SA AVEM DOMNULE TARICEANU AGRICULTURA PERFORMANTA CAND ATI DISTRUS TRACTORUL BRASOV SI DUPA SPUNETI CA AGRICULTURA NU POATE FII PERFORMANTA MA TRADATORULE DE TARA!VEDEATEAS IMPUSCAT DE SOARTA!

  • Claudia la 26 octombrie, 15:23 a spus:

    Tara asta nu ne mai apartine noua tuturor, o sa vedeti cum peste cativa ani o sa se demostreze ca este proprietatea a catorva persoane poate...totul este vandut, totul a fost transformat in conturi in Elvetia si in alte state, totul este numai o afacere, afacerile unor baieti(prosti de altfel) dar cu o vointa de fier, care au profitat de delasarea si lipsa noastra de ambitie(a tuturor). Trebuia sa ii oprim la timp, acum e tarziu si tara asta nu se va mai face bine niciodata.

    • emma la 26 octombrie, 17:41 a spus:

      eu cred referitor la ce ati scris ca insusi taranii si-au vindut proprietatile sa-si faca vile,nu le mai inereseaza de cit sa mearga la supermarket si sa faca cumparaturi.Daca GUVERNANTII i-ar fi ajutat cu subventii la timp si destul,lucrurile ar fii stat altfel.In Germania taranul e asa de bogat ca nici nu stie ce are si statul tot ii da subventii daca ploua daca ninge s.a.

  • cosmin trif la 26 octombrie, 15:13 a spus:

    Stiti ce ministri ai agriculturii a avut Romania in ultimii 20 de ani? Vedeti aici: www.baniifermierului.ro si astfel veti intelege de suntem in acesta situatie !

  • adi la 26 octombrie, 14:45 a spus:

    DOMNILOR DE LA CAPITAL VA ROG SA VA INFORMATII DE CE NI SE ZICEA "GRANARU EUROPEI"
    CITITI ISTORIA ECONOMICA A ROMANIEI SI MAI VORBITI CU UN AGRONOM !

    DA VA ZIUC EU......... I SE SPUNEA GRANARU EUROPEI PENTRU CALITATEA GRAULUI NU PENTRU PRODUCTIILE RECORD (CARE NU AU FOST)
    PUNETI MANA SI MAI CITITI

    IN REST AVETI DREPTATE CA PRODUCTIA E SUB ORICE CRITICA

    • emma la 26 octombrie, 17:45 a spus:

      nu fiti asa de dur,nimeni nu a zis ca am fost numiti asa pentru cantitate...pe vremea aceea nu a existat industrie in Ro,numai agricultura asa ca si DV mai puteti citi

  • Radix la 26 octombrie, 14:21 a spus:

    din tarile arabe!!!! Cate vaci or fi avand aia? Cracheaza petrolul si noi papam. In rest ... muntii nostri aur poarta...

    • Oana la 26 octombrie, 15:15 a spus:

      Doar o remarca la "muntii nostri aur poarta" - asta cat or mai purta; se duce si Rosia Montana.... Toate acestea vor deveni o legenda.

      In general vorbind, problema romanilor e una de mentalitate. Suntem prea divizati, din foarte multe puncte de vedere. Foarte bune exemplele Ungariei si Poloniei, insa adevaratul mister e ca oamenii aceia sunt patrioti si de aici porneste totul. Pe cand la noi, asa cum am mai spus, suntem foarte divizati... Sau altfel spus, "libera initiativa" functioneaza la potential maxim .

  • vORTEX la 26 octombrie, 14:19 a spus:

    IMPUSCATI GUVERNU SI PE BASESCU ... PE TOTI PANA LA ULTIMU SI SA VEDETI CE BINE O S-O DUCEM ATUNCI!!!!

  • Rex Daciae la 26 octombrie, 13:51 a spus:

    Dupa treizeci de ani dorind sa ma regasesc si sa-mi demonstrez ca nu am uitat cine sunt si ce am invatat de la batrani, am hotarat sa-mi lucrez pamantul si in septembrie 2009 mi-am facut singur otava combinata cu fanul, 3 tone si mi-am cules merele, 2 tone.
    Voi ce ati facut inafara de textele de mai jos ?
    Stiti cum se face o capra de fan ?
    Va invit la lectii despre cum sa redeveniti geto-daci.
    Acestia isi cultivau grane chiar si pe dealurile submontane, la peste 1000 de metri altitudine.
    Puterea sta in ce a mai ramas din poporul asta.
    Decimati de istorie, si de 4-a generatie de comunisti care nu vad in taranii proprietar si muncitori parteneri electorali, va trebui sa ne pregatim pentru viitor.
    Nu tractoarele sunt viitorul pentru zonele depopulate ci robotzii agricoli. Acolo unde inca mai exista daci, caii convietuiesc cu tractoarele.
    Populatia de cai a crescut si la cei care fura toamna recoltele, majoritari din comunitatea tiganeasca.
    Pentru a exporta insa mancare trebuie sa o si procesam si fabrici locale, care prespun in primul rand o cltura a consumatorului si apoi o investitie destul de mare, de minim 50.000 de euro pentru o instalatie de uscare sau de 100.000 de euro pentru o fabrica de suc de mere.
    Culmea, ca dupa ce s-a realizat o asemenea fabrica la Clopotiva, jud. Hunedoara, piata de mancatori de junkfood a demonstrat ca nu cere suc natural "tulbure".
    Romani, ati uitat cine sunteti, si cu ce alimente functionati sanatos.
    Zeci de ani dupa 1989 s-au inchiriat de catre Agentia Domeniilor Statului, terenuri in granarul de sud si sud-est catre companii detinute de italieni care plateau un pachet de tigari muncitorilor romani promitandu-le salarii la sfarsitul seznului agricol. Dupa 6 luni dadeau faliment si nu mai plateau nimic lucratorilor dar plecau cu recolta. Isi faceau alta companie si reveneau anul urmator aplicand aceeasi metoda.
    A tinut figura ani de zile.
    Dacia, daca va amintiti, a fost cucerita prin sud-vest, apoi prin sud-est ocupand granarul, ca in final sa se loveasca la creier, in muntii Orastiei.
    Incercati sa vedeti cum se derleaza acest razboi astazi, tinta fiind tot aurul verde si in final muntii Apuseni.
    Ce sa facem cu 4 miliarde de dolari fara valoare, pentru aurul ce va fi luat din tara, prin proiectul Rosia Montana?

    • Beatrice la 26 octombrie, 14:22 a spus:

      Mai exista sange geto-dac in aceasta tara, mai exista oameni care vibreaza numai cand rostesc cuvantul DAC.
      Si eu cred ca fiecare in parte trebuie in felul lui sa se trezeasca si sa faca ce stie el mai bine - si sa nu mai lase capul jos.
      Solutiile sunt langa noi, sunt IN noi, nu la FMI.
      Succes in continuare!

      Felicitari si celui care a scris articolul!

    • make21 la 26 octombrie, 14:42 a spus:

      Am facut mai multe decat crezi tu asa ca nu te mai lauda cu ce ai putut face..OK???Poate unii nu simpt nevoia sa se laude ca tine pe aici cu ce au facut ci sunt mai modesti.

    • Rexy la 26 octombrie, 14:56 a spus:

      Nu m-am laudat cu mancare pentru 3 vaci si o mana de cidru, dar daca fiecare romanas ar face macar atat, am avea supraproductie.
      Dar tu ce ai facut mai mult, explica-ne te rog, did u ever make69 or just 21 ?

    • make21 la 26 octombrie, 15:20 a spus:

      Dc tu crezi ca , cu 3 vaci se face supraproductie at e clar cu cine vb nici nu are rost sa ma agit cu tine.Dupa ce ti vacile alea vro 10 ani poate o sa iti dai si tu seama cam pe ce lume traiesti .Dupa cum ti-am zis nu am dupa ce sa ma laud.

    • la 26 octombrie, 15:24 a spus:

      Tocmai spuneam ca romanii sunt divizati... Cu asemenea atitudine, nici nu avem cum sa progresam, stimate domn. Jigniti o persoana care si-a exprimat in mod politicos o opinie. Poate ar mai fi de adaugat un defect foarte frecvent intalnit si anume ca unii se cred mai destepti decat altii ...

    • make21 la 26 octombrie, 15:34 a spus:

      Stimate Oana ca ma gandesc ca tu ai scris desi aici nu te-ai semnat, uite ce declara acest individ:"Voi ce ati facut inafara de textele de mai jos "?
      Individul asta judeca oameni care au scris mai jos fara sa stie absolut nimic despre ei.Si tot eu il jignesc , nu??Pai dc el nu ma cunoste cum poate afirma ceva despre mine si despre altii??

    • Oana la 26 octombrie, 15:43 a spus:

      Din greseala am trimis comentariul fara semnatura, in consecinta imi cer scuze. Mie mi s-a parut o opinie pertinenta si nu m-am simtit jignita.

    • make21 la 26 octombrie, 16:02 a spus:

      Nu te-ai simtit pt ca probabil nu ai lucrat niciodata in agricultura.Eu pot sa zic ca am peste 20 de ani de munca in agricultura inca de la cativa ani dar nu vin aici sa jignesc pe nimeni si nici sa ma laud cu ce am facut eu.Mai citeste o data te rog ce spune individul:"Voi ce ati facut inafara de textele de mai jos ?
      Stiti cum se face o capra de fan ??"
      Cred ca e cat se poate de clar.

    • Rexy la 26 octombrie, 16:38 a spus:

      Daca 20 de ani ati facut agricultura inseamna ca ati putea fi cu ei, sau ne inselam, si esti cunoi?
      Au facut-o si altii.
      Eu am zis clar, "capra de fan" si tu te-ai gandit la altceva.
      Esenta la ce am spus este ca nu ne valorificam resursele, chiar minime lasate de parinti, si lasam uneori de izbeliste obiceiurile bunicilor.
      Este clar ca multe pamanturi s-au vandut si nu o sa mai stapanim geografic agricultura romaneasca.
      D-le MakeTwentyFirst daca cititi Capital si faceti si agricultura e de bine, dar nu inseamna neaparat ca aveti origine de dac.
      Au venit multe neamuri migratoare, si daca te vad in ochi iti pot spune pe loc ce poama esti si de unde te tragi.
      Daca vrei sa afli pe unde mai traiesc daci iti spun ca acolo unde vezi capre de fan este si sangele meu.
      Cineva spunea ca releele dacilor sunt caprele cu fan, si ca sa-ti explic ce inseamna, gandeste la aburul nemuritor din tara asta caruia ii face mare placere sa adie prin ierburile tarii, proapsete sau uscate pe capre, sau pe stergarele din Maramuresh.
      Cat despre 3 tone de fan si 3 tone de mere, sa stiti ca le-am adunat din respect pentru bunici, ca nu au valoare comerciala si nu le cumpara nimeni.
      Daca doriti va dau fan cu 0.50 lei/kg si mere la 1 leu/kg.
      Cu fanul stiu sa fac si altceva mult mai valoros, dar matale precis ai uitat.

    • Rex Daciae la 26 octombrie, 22:53 a spus:

      Am simtit nevoia sa multumesc pentru intelegere, lui Beatrix si Oanei, nume cu multa rezonanta pentru mine.

  • George Balama la 26 octombrie, 13:49 a spus:

    Noi cersim din poarta-n poarta!
    Sa neglijezi agricultura e o crima!
    Agricultura trebuie sa fie una din pilonii de baza a economiei romanesti!
    Daca e criza, ai ce manca si nu esti afectat de ea!
    Politicienii si ceilalti oameni de raspundere din Romania au creat conditiile de subjugare a tarii!
    Cum?
    Cu banii UE cumpara tehnologie si marfuri straine care te fac dependent de alte tari!
    Numai cu ajutorul tehnologiilor romanesti si a agriculturii noastre ne putem elibera de dependenta de natiunile tehno-materialiste care vor sa ne subjuge...Si dupa aia zic...Asta e capitalism!

  • George Balama la 26 octombrie, 13:46 a spus:

    Noi cersim din poarta-n poarta!
    Sa neglijezi agricultura e o crima!
    Agricultura trebuie sa fie una din pilonii de baza a economiei romanesti!
    Daca e criza, ai ce manca si nu esti afectat de ea!
    Politicienii si ceilalti oameni de raspundere din Romania au creat conditiile de subjugare a tarii!
    Cum?
    Cu banii UE cumpara tehnologie si marfuri straine care nu te fac dependent de alte tari!
    Numai cu ajutorul tehnologiilor romanesti si a agriculturii noastre ne putem elibera de dependenta de natiunile tehno-materialiste care vor sa ne subjuge...Si dupa aia zic...Asta e capitalism!

    • nicu din iasi la 26 octombrie, 23:31 a spus:

      pentru tiganul Costoraru!mai Indianule mucles!nici 1% din tiganii din romania nu muncesc cinstit!

      P.S. pt Domnul Rex Daciae JOS Palaria!

  • ALC la 26 octombrie, 13:33 a spus:

    "Mai mult, pentru anii 2020-2025 se preconizează o criză mondială a alimentelor, iar ţările cu potenţial agricol vor devein atunci ceea ce sunt acum ţările petroliere, furnizoarele materiei de bază şi transformarea în nişte state super bogate”, arată Coşea."

    Serios?
    Ca si Irak?

  • VAICENEasteapa la 26 octombrie, 13:22 a spus:

    cine sa mai lucre pamantul cei tineri ce stau pe net zi si noapte si nici nu vor sa auda de tara ????

  • NOUA DREAPTA la 26 octombrie, 13:14 a spus:

    Pacat ca a murit ceausescu pt a face loc pt cei mai multi nenorociti care ne au vandut tara pe nimic

  • Andre la 26 octombrie, 12:59 a spus:

    Ce tara de tampiti. Am fi putut........., dar suntem condusi de escroci si hoti.
    Avem Delta, manastiri, biserici, munti, mare, baraje si o istorie de 10 ori mai valoroasa decit America si ........ cum sa ajungi la ele daca de la Munchen la Arad faci cit de la Arad la Ramnicu Valcea? Pensiunile si hotelurile sunt goale la fel cum sint si hectarele de pamint. Daca nu se fura, nu este nici interes asa ca raminem cu pututul si atit.

  • Jemes la 26 octombrie, 12:33 a spus:

    In romania doar securitatea si BOR au beneficiat de ultimii 20 ani durerosi, sanse de mai bine nu sint pentru un popor balcano-ortodox care se roaga la mortaciuni grecesti in loc sa se educe, sa lucreze disciplinat si sa termine cu betiile de zi cu zi.

Lasă un comentariu

 

NOTA:  Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.


editoriale

Deşi lipsa de predictibilitate a legislaţiei fiscale a fost „regula de bază“ a ultimilor ani în...

Liderii politici nu inventează noi strategii naţionale atunci când preiau puterea. Ei adaptează...

powered by Distinct New Media