Actualizat acum 17 minute

  • Curs valutar: EUR4.354

În spatele fiecărei femei puternice stă un bărbat şomer

Autor: Mirona Hriţcu Miercuri, 03 Februarie 2010 1 vizualizare 56 comentarii

Dacă în anii ‘70 femeile nu reprezentau nici 30% din piaţa europeană a muncii, în 2008 ajunseseră la 43%, iar criza globală le-a împins către pragul de 50%. România a intrat şi ea în trend. În SUA, zilele acestea, subiectul repercusiunilor crizei economice concurează în paginile publicaţiilor economice cu o temă mai puţin analizată până acum: pentru prima dată în istorie, femeile vor depăşi, în primul trimestru al acestui an, numărul bărbaţilor pe piaţa munci

Dacă în anii ‘70 femeile nu reprezentau nici 30% din piaţa europeană a muncii, în 2008 ajunseseră la 43%, iar criza globală le-a împins către pragul de 50%. România a intrat şi ea în trend.

În SUA, zilele acestea, subiectul repercusiunilor crizei economice concurează în paginile publicaţiilor economice cu o temă mai puţin analizată până acum: pentru prima dată în istorie, femeile vor depăşi, în primul trimestru al acestui an, numărul bărbaţilor pe piaţa muncii. Ce a determinat, în mare, schimbarea raportului de forţe? În primul rând, prăbuşirea abruptă a sectoarelor  industriale şi de construcţii, unde femeile erau angajate în proporţie infimă. În acelaşi timp, mult mai redusă a fost scăderea domeniului preponderent feminin al serviciilor, care cunoscuse în anii precedenţi o creştere fabuloasă în toate statele bogate sau în curs de dezvoltare.

O altă explicaţie este, potrivit Harvard Business Review, faptul că, forţate de situaţia financiară precară din ultimii doi ani, multe femei care deciseseră să renunţe la slujbă pentru a-şi creşte copiii au fost nevoite să se întoarcă pe piaţa muncii. „În statele dezvoltate, până la 78% din cei care şi-au pierdut locul de muncă de la începutul recesiunii şi până acum sunt bărbaţi. Astfel, deodată, soţiile care se hotărâseră să ia o pauză îndelungată de la mersul la slujbă au fost obligate să îşi caute un serviciu sau să se reîntoarcă la fostul loc de muncă“, analizează situaţia Joan Williams, director al Centrului pentru Calitatea Vieţii din cadrul Universităţii din California.  Că este doar o chestiune de timp până când această situaţie se va generaliza în întreaga Europă (până în momentul de faţă doar Suedia şi Danemarca au o piaţă a muncii preponderent feminină) stă dovadă faptul că femeile au ocupat nu mai puţin de 75% din cele circa opt milioane de noi posturi create în Uniunea Europeană în ultimii nouă ani. Iar în rândul oamenilor rămaşi fără loc de muncă în ultimii doi ani, trei din patru sunt bărbaţi. În schimb, statele care au în continuare probleme în integrarea femeilor nu sunt, aşa cum ne-am aştepta, din America Latină şi nici din zona est-europeană. Potrivit Eurostat, directoratul pe probleme de statistică din cadrul UE, în Italia şi Japonia, rata ocupării în rândul angajaţilor bărbaţi este cu 20% mai mare decât cea a femeilor.

Lipsite de forţă, dar educate

În România, femeile reprezintă 45% din populaţia ocupată. În schimb, în ceea ce priveşte rata şomajului, bărbaţii acoperă aproape două treimi din cei 700.000 de şomeri înregistraţi până în luna septembrie a anului trecut. „Decalajul a fost provocat de căderea sectorului de construcţii şi mersul descendent al industriei grele, domenii ocupate majoritar de bărbaţi“, explică Luana Popa, membru fondator al Coaliţiei Asociaţilor Femeilor de Afaceri din România (CAFA).

O perspectivă sociologică a problemei o dă fostul decan al Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative, Mihaela Miroiu:  „Trăim tot mai puţin într-o economie industrială de tip mecanicist şi tot mai mult o economie automatizată, dar mai ales a cunoaşterii şi serviciilor. Aceasta determină o scădere a cererii de forţă de muncă fizic rezistentă. În plus, femeile ocupă masiv domenii care nu au cum să dispară în evoluţia societăţii: educaţia şi sănătatea“. Mai mult, adaugă ea, „există o evidentă tendinţă de feminizare a învăţământului superior. Fetele depăşesc 60% din totalul studenţilor,  fapt ce determină o poziţie favorabilă în competiţia pentru joburi superior calificate, cele cerute de economiile cunoaşterii“.

Salarii sensibil mai mici

Şi, spre deosebire de alte state, unde femeile au intrat cu adevărat pe piaţa muncii abia în urmă cu jumătate de secol, „noi nu am avut cohorte ­întregi de femei casnice niciodată în istorie. Avem însă o tradiţie care creează femeilor complexe de inferioritate şi bărbaţilor complexe de superioritate. Este psihic nesănătos, moral nedrept şi economic ineficient“. E contrazisă de Cristina Grigorescu, directoarea Asociaţiei Femeilor Întreprinzătoare din România: „La nivel managerial, din contactele mele cu alţi membri ai comunităţii de afaceri, pot spune sincer că nu există nicio reticenţă din partea bărbaţilor în ceea ce ne priveşte.“ „Mai ales în situaţia financiară actuală, nu cred că vreun angajator se uită de ce sex este un angajat, ci doar la cât produce şi la ce ştie să facă“, spune şi Luana Popa.

Totuşi, potrivit preşedintelui Blocului Naţional Sindical, Dumitru Costin, femeile din România sunt plătite, în medie, cu 7,3% mai puţin decât bărbaţii pentru acelaşi număr de ore de muncă. Aceasta deşi, aşa cum remarcă reprezentanţii Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANSE), „nu s-au constatat, de către inspectorii de muncă, discriminări pe bază de sex la stabilirea salariilor în niciun domeniu de activitate economică, iar cauza o reprezintă faptul că femeile lucrează în ramuri ale economiei cu venituri mai mici“.

Mai ales în situaţia financiară actuală, nu cred că vreun angajator se uită de ce sex este un angajat, ci doar la cât produce şi la ce ştie să facă.
Luana Popa, membru fondator, CAFA

Doar 3% din şefii celor mai mari 500 de companii din lume sunt femei. Aceasta în condiţiile în care, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare Catalyst, companiile conduse de femei au, în general, profituri cu, atenţie, 35% mai mari decât restul.

195-46699-capital_13.jpg

  • renul la 25 februarie, 17:54 a spus:

    In spatele unei femei puternice se afla in majoritatea cazurilor un barbat inselat si un amant disperat :)

  • Misogin tonic la 5 februarie, 16:28 a spus:

    Ce voiai sa raspund, ca stiu femei asuprite si batute cu vibratorul la serviciu? Pai nu e asa, eu spun doar ce vad si m-a invatat mama mea, care e tot femeie, sa nu mint persoanele necunoscute.
    On the other hand Otis, uitasem, Jules Verne si Isaac Asimov n-au fost femei. Si totusi au scris niste utopii SF - la vremea lor - care partial s-au adeverit. Vizionarismul nu prea e apanajul fetelor. Tu sa fii sanatoasa ca nu crezi chestia cu androizii, de restul se ocupa ingineria genetica si nanotehnologia. Asta cu amuzatul mai las-o, asa e cand nu (te) pricepi, si altii au zis, cand au vazut prima oara avionul, ca asa ceva nu exista. Dar nu ma mira atitudinea asta: in vremurile atavice femeile nu prea aveau viziuni si nu prea isi puteau proiecta viitorul dincolo de gura pesterii in care asteptau ca barbatul sa vina cu vanatul. Gandirea de baza nu s-a schimbat fundamental. D-aia nu pricepe fata ce a lovit-o cand ii pleaca barbatul de acasa, din lipsa ei de perspectiva pe termen lung. Acum am obosit si ma duc acasa ca sa ma amuz impreuna cu prietena mea la fel de misogina ca si mine si cu fata noastra de 2 ani pe care o s-o educam sa fie la fel de misogina. Multumesc pt atentie si iti doresc barbatul pe care il meriti!

    • Otis la 5 februarie, 17:11 a spus:

      ... divaghezi si o faci destul de mult.
      Treaba cu asteptatul la usa pesterii este doar o teorie = nu exista suficiente dovezi care sa o suporte. Faptul ca utopia ta me amuza nu inseamna ca nu inteleg genul SF.

      Repet... e paradoxal!

  • Misogin tonic la 5 februarie, 13:56 a spus:

    Pt Otis... explicatia e simpla... si se numeste patriarhat. La inceput a fost matriarhatul, se pare ca n-a functionat, apoi patriarhatul, care inca functioneaza, contrar tuturor bullshit-urilor clamate despre political correctness, egalitate, echitate, etc. Cine detine puterea in societate ia si deciziile, inclusiv salariile. Probabil ca barbatii considera ca femeile merita mai putin, la aceeasi pozitie ocupata in schema. Desi asta e o mare gogorita, in companiile mari si corporate daca te angajeaza pe o pozitie egala cu a unui barbat vei avea acelasi salariu. Crede-ma ca stiu ce vorbesc, lucrez pentru niste corporatisti, clientii mei sunt corporate si rudele mele lucreaza in acelasi mediu. Nu stiu ce statistici ai citit tu despre inegalitatile salariale dar stiu ca femeile pregatite dpdv profesional pe care le cunosc sunt foarte bine platite si sunt din ce in ce mai multe. N-au auzit una sa se planga de salarii dar le-am vazut cum se barfesc si se sapa intre ele cu multa rautate. Faza la care barbatii au alt avantaj: se injura, isi trag un pumn, apoi se impaca si merg la bere. Ceea ce pentru femei ar fi inadmisibil ca metoda de solutionare a unui conflict.
    Sexism? Pai voi considerati sexism atunci cand barbatii va vorbesc cum ar vorbi cu un alt barbat, cu aluzii fara perdea si cuvinte obsecene, ca baietii. In general, in lumea barbatilor, o femeie de gasca e considerata una care stie sa si injure si sa fie injurata, sa suporte insinuarile fara sa planga, sa dea replici taioase si spontane. Asta in afara de discutiile serioase despre Kierkegaard, Kant si Hegel :).
    Reiterez ceea ce am spus mai jos: daca barbatii si-ar folosi un pic mintea v-ar ignora si si-ar construi o societate pentru uz propriu. Cu avansul pe care il are genetica probabil ca vom ajunge sa facem copii fara ajutorul femeilor iar nevoia de sex va fi satisfacuta fie prin clasicul bordel, fie prin sex virtual sau real facut cu o androida. Sau, vorba unui prieten: homosexualitatea e raspunsul naturii la necazurile pe care le provoaca femeile.
    Inchei aici pt ca mi se pare pierdere de vreme sa explici lucruri care nu pot fi intelese. Va las sa descoperiti care dintre cei care au spus kestiile de jos au fost femei, si care barbati:
    A pessimist is a man who thinks all women are bad. An optimist is one who hopes they are.”
    “Women marry men hoping they will change. Men marry women hoping they will not. So each is inevitably disappointed.”
    “Women have a wonderful instinct about things. They can discover everything except the obvious.”
    “Every woman is a rebel, and usually in wild revolt against herself.”
    “Don’t give a woman advice: one should never give a woman anything she can’t wear in the evening”
    “To a woman in love, loving too much is not loving enough”
    “The true man wants two things: danger and play. For that reason he wants woman, as the most dangerous plaything.”
    “To be happy with a man you must understand him a lot and love him a little. To be happy with a woman you must love her a lot and not try to understand her at all.”
    “The surest aid in combating the male’s disease of self-contempt is to be loved by a clever woman.”
    “Woman begins by resisting a man’s advances and ends up blocking his retreat.”
    “No woman ever falls in love with a man unless she has a better opinion of him than he deserves.”
    “A woman has got to love a bad man once or twice in her life, to be thankful for a good one”
    “Every woman is wrong until she cries, and then she is right, instantly”
    “A man’s face is his autobiography. A woman’s face is her work of fiction.”
    “A man who will not lie to a woman has very little consideration for her feelings”
    “God created woman. And boredom did indeed cease from that moment — but many other things ceased as well!”
    “The desire of the man is for the woman, but the desire of the woman is for the desire of the man.”
    “One should never trust a woman who tells her real age. If she tells that, she’ll tell anything.”
    “A man falls in love through his eyes, a woman through her ears.”
    “A man who has never made a woman angry is a failure in life.”
    “A woman never forgets the men she could have had; a man, the women he couldn’t”
    “When a man opens a car door for his wife, it’s either a new car or a new wife.”
    “Diamonds never leave you… men do!”
    “An archaeologist is the best husband a woman can have. The older she gets the more interested he is in her.”
    “A wise woman puts a grain of sugar into everything she says to a man, and takes a grain of salt with everything he says to her.”
    “A man is already halfway in love with any woman who listens to him.”

    • Otis la 5 februarie, 14:32 a spus:

      Multe persoane cu care am discutii pe teme de "gen" (gender) si pe tema relatiilor de gen in societate, raspund prin acelasi argument "femeile pe care le cunosc nu se pling nici de diferente salariale nici de discriminare". Si totusi datele furnizate anual de fel si fel de organizatii care studiaza aceste probleme demonstreaza ca, la nivel mondial, aceste diferente exista si persista. Faptul ca voi nu vedeti in jurul vostru astfel de cazuri, nu inseamna ca ele nu exista!

      Ca sa nu mai mentionam mult discutatele teme precum "glass ceiling", "sticky floor", "glass cliff" sau "token effect". Articolul vorbeste si de "feminizarea" unor sectoare de activitate. Stiati ca in astfel de sectoare "feminizate" exista si o tendinta de reducere a salariilor, comparat cu timpurile cind in aceste sectoare lucrau preponderent barbati? ...

      Spre surprinderea mea, Romania sta ceva mai bine la capitolul asta. Conform articolului diferentele salariale in Romania sunt de 7,3%. In alte tari, considerate mult mai avansate, aceste diferente sunt mult mai mari: USA si Spania - 25%, UK - 12%, Danemarca - 18%, Belgia - 30%, etc.

      Situatia Romaniei ma surprinde fix datorita seximului atit de persistent in societatea romaneasca si pe care multi il demonstrati aici prin comentariile voastre. Cum este oare posibil, dat fiind nivelul inalt de sexism sa fim intr-o situatie mai buna? Nu vreau sa fiu inteleasa gresit, situatia pe care o indica cifrele ma bucura enorm. Ea vrea sa spuna ca, indiferent de cit de misogina este societatea romaneasca, discriminarea, cel putin la locul de munca se diminueaza.

      Cit despre utopiile tale cu sexul cu androizi pe planeta barbatilor.... m-ai amuzat copios! :)

      O zi buna!

    • Otis la 5 februarie, 14:48 a spus:

      PATRIARHAT - este o forma de organizare SOCIALA. Prin urmare... explicatia pe care o dai nu e biologica ci pur sociologica.

      Meditind putin la utopia ta hilara... cred ca suntem deja mai avansate.... In ceea ce priveste sexul fara o pereche, in timp ce voi sunteti pe sitem manual noi de multa vreme suntem pe sistem digital :P

  • lavi la 5 februarie, 09:23 a spus:

    de la cititorii capital ma asteptam la mai mult decit la aceste discutii de liceeni neexperimentati. aici e vorba despre o discriminare care e recunoscuta pe plan mondial si discutiile voastre se invirt in jurul unor citate din carti, in jurul exemplelor cu secretara si a propriilor experiente de tipul "mie nu imi place una care sa stea acasa pe bani mei". discutia, daca chiar trebuia sa fie una, putea sa mearga pe firul gasirii de motive pt care sint atit de putine femei in posturi de conducere, sau in politica, care sint trenduri la nivel mondial, ce tari fac exceptie, motive, etc. si pareri personale, da, dar pe discutii mai largi. sau cel putin pareri personale, dar care sa treaca de inteligenta si experienta unui/unei frustrat/e.

    • Misogin tonic la 5 februarie, 10:36 a spus:

      ... e un fenomen normal, nimic peiorativ in asta. Este rezultatul cenzurii pe care constiinta o aplica asupra instinctelor. De aici se nasc tensiunile numite frustrari, fiindca toti avem neimpliniri generate de supraeu-rile noastre. Toti avem asa ceva. Daca ai fi stiut asta, scumpo, n-ai mai fi scris ceea ce ai scris. Iar cei care spun ca "mie nu imi place una care sa stea acasa pe bani mei" fac bine ca o spun, isi elibereaza frustrarile, adica se vindeca. Ceea ce iti doresc si tie.

  • Misogin tonic la 5 februarie, 00:25 a spus:

    Cu putina atentie... draga Otis ai fi observat ca trimiteam si la antropologie. Si nu incerc sa explic nimic, pur si simplu am observat ca exista cateva carti care coincid al dracu de mult cu experientele mele de viata si ale altor barbati. Se poate aminti si Maimuta goala, a lui Desmond Morris, care e chiar un studiu antropologic. Carti sunt multe, de obicei detest sa citez din carti sau din altii , mi se pare ca oamenii care fac asta n-au suficiente argumente personale si se ascund dupa inteligenta altora. A propos, cu putin mai multa stiinta de carte si ceva mai mult common sense ti-ai fi dat seama ca biologicul nu ne diferentiaza doar fizic pt ca starile biologice le influenteaza si pe cele psihologice care, extinse la nivel de masa, devin fenomene sociologice. Mi se se pare atat de evident cum tot atat de evident e ca tu esti femeie, matricea mentala te da de gol. Iar kestia asta cu "toti avem aceleasi obiective ca fiinte umane" e inca o constatare ieftina din putul gandirii impaciuitoriste a femeilor. Care femei uita ca noi concepem viata in termeni de competitie pentru ca ceea ce se numeste "struggle for life" si a stat la baza supravietuirii speciei, sa ne fie cu iertare, dar a fost mai mult problema barbatilor. Ne place sau nu suntem practic doua rase diferite si, in cel mai bun caz, fiecare sex este pentru celalalt, un rau necesar. Cred ca Dumnezeu se amuza teribil cand vizioneaza piesa asta cu cei doi protagonisti atat de diferiti dar siliti sa se imperecheze doar ca sa supravietuiasca de la o zi la alta sau de la un secol la altul. Cu toata stima pentru inteligenta anumitor gagici care posteaza pe aici mi se pare ca uneori e pierdere de vreme ca sa explici niste lucruri pe care nu le pot intelege, tocmai din cauza ca fundamental suntem atat de diferiti. Atata timp cat nu ne batem si nu ne omoram eu zic ca e bine. In rest, hai sa nu incercam sa ne convingem unii pe altii ca femeia are cojones sau ca barbatul nu bea bere, ca nu merge, zau asa!

    • Otis la 5 februarie, 13:12 a spus:

      Bingo! Ai ghicit! Sunt femeie, intr-adevar, oare este ceva rau in asta?! ...

      Daca totul decurge din biologie precum spui, atunci ne-ai putea da rationamentul biologic pentru a explica diferentele salariale dintre barbati si femei sau pentru a explica discriminarea femeii la locul de munca si nu numai, si atitudinile sexiste fata de ele in general?! Exista o gena care ne predispune catre asa ceva?! ... sau este mai mult o norma sociala pe care o invatam, o acceptam si o perpetuam?!

  • Misogin tonic la 4 februarie, 19:44 a spus:

    Probabil ca ati citit cartea Femeile sunt de pe Venus, barbatii sunt de pe Marte. Pare o carte cu idei facile dar nu e. Cum nu e nici Jurnalul lui Adam si al Evei, de Mark Twain. Cele doua carti ne spun niste kestii, cum ar fi:
    Barbatii se pot descurca si singuri. Ei au nevoie de perioade de izolare (fara femei) in care sa mediteze sau sa dezbata cu alti barbati. Aceste perioade de auto-claustrare se pot prelungi fara limita. Exemplu: Muntele Athos e singura comunitate masculina complet izolata de femei. Stiu ce vorbesc, am fost acolo si n-am simtit nevoia celuilalt sex. Cand incerci si reusesti sa te apropii de Dumnezeu nu mai ai nevoie de femei.
    Femeile nu inteleg toate astea. E o neintelegere care dainuie de milenii, si va mai dura. Ele nu se descurca singure, cel putin afectiv. Ele au nevoie de comunicare, indiferent daca au sau n-au ceva de spus. Ele vor sa-si asigure beneficii materiale, prin propriul efort sau prin cel al masculului. Ele urmaresc sa atraga barbatul pentru ca asta e inscris in gena lor: reproducerea si nevoia unui camin stabil. Barbatii isi doresc urmasi dar nu simt nevoia si responsabilitatea completa ca sa-i si creasca. Tocmai pentru ca, asa cum a spus o doamna pe aici, suntem mai primitivi, deci mai apropiati de modelul animalic, unde masculului nu-i prea pasa de puii lui. Asta e o realitate antropologica si un dat genetic, nu sunt barbatii vinovati pt asta. Desigur ca exista si barbati care pot si vor sa-si creasca pruncii cu mare dragoste, dar ei nu constituie o majoritate. Mai mult, cand o femeie da peste un astfel de barbat cu spirit maternal se simte amenintata in conditia si rolul ei social de femeie si de mama. Realizeaza ca nu mai are niciun rost pe lume si ca barbatul ala ambivalent poate s-o inlocuiasca oricand.
    Exista si femei care inteleg barbatii, o minoritate redusa, din pacate. Am avut norocul sa dau peste una. Aceste rara avis nu sunt de fapt femei decat ca infatisare, pt ca ele au mentalitate masculina. Sunt ceea ce eu numesc intelectualele misogine. Singurul lucru care le diferentiaza de barbati e fidelitatea - pe care noi n-o prea avem. In rest poti discuta ce vrei cu ele, de la discutii de baieti pana la carti, filme, barfe, etc. Nu se plang de greutati, n-au migrene dese, trec usor peste PMS, bat cuie cu ciocanul, fac pana la masina, in general nu cer ajutorul ca sa faca ceva. Iar cand ai nevoie de singuratate te lasa in pace pana la loc comanda. Si daca nu vrei sa te intorci nu te vor urmari. Cum sa nu le iubesti si sa nu le ajuti DE BUNAVOIE pe astfel de femei?
    Cred ca lucrurile stau simplu. Femeile nu trebuie nici criticate, nici injurate, nici batute. Trebuie ignorate, daca vi se pare ca vor prea mult sau au gura prea mare. Ele cu treaba lor, noi cu treaba noastra. Cel putin o perioada ar fi bine pentru omenire sa le tratam ca pe niste amice, ca pe niste colege, dar atat. Fara alte combinatii care sa includa sex, casatorie, copii. E fix ce nu le convine. Cred ca a venit vremea ca baietii sa-si scoata creierul din chiloti!

    • Otis la 4 februarie, 22:43 a spus:

      Cred ca este destul de limitativ a te opri la o singura carte sau scriere pentru a descrie un fenomen atit de dificil de explicat: sexismul si diferentele de gen din societate.

      Ceea ce explici prin invataturi preluate din "Femeile sunt de pe Venus..." este explicatia biologica a acestor diferente. Insa dezbaterea stiintifica pe aceasta tema nu se limiteaza la biologic existind si explicatii date de psihologie, sociologie sau antropologie. Citindu-le puteti vedea ca explicatia biologica a diferentelor dintre femei si barbati nu au chiar atit de multa putere explicativa pe cit tindem sa credem.

      In plus, biologicul are foarte putin de zis. Biologicul ne diferentiaza fizic. Dar diferentele de gen, acestea fiind felul in care societatea priveste femeile si barbatii, nu pot fi explicate de biologie.

      Ca sa-l parafrazez pe Michael Kimmel, eu nu cred ca femeile sunt de pe Venus si nici ca barbatii sunt de pe Marte. Cred ca atit femeile cit si barbatii sunt de pe planeta Terra iar daca ne analizam ca si fiinte umane, cam toti avem aceleasi obiective si vrem cam aceleasi lucruri de la viata.

  • Misogin tonic la 4 februarie, 19:42 a spus:

    ... ca sa-mi apara comentariul pertinent postat azi pe la ora 18.30, cu titlul Femiele sunt de pe Venus?
    sau administratorul este o sufrageta?

  • mike la 4 februarie, 18:20 a spus:

    Stiti cum e cu femeile. Dunt independente, dar vor casa , masina si pensie alimentara. Misto independenta pe banii barbatului. Si mai e ceva cand te faci cat casa poporului esti frustrata. Motivul femeia necasatorita arata bine si e ingrijita. Femeile se vor maritate si dupa aceea se simt frustrate ca viata de cuplu e grea, ca barbatul vrea si el la o bere si sa nu fie cicalit!!! Mintea lor e brambura!!! Daca le intrebi repede ce vor spun ca vor o familie fericita, dar ele tipa cel mai tare in casa, si cand barbatul se satura si pleaca se intreaba: Da ce am facut? Eu vroiam doar binela casei. Da da, binele casei nu familiei.

  • ica la 4 februarie, 15:55 a spus:

    Inafara de Otis, toate comentariile sint de nimic.

    Ce vrea sa spuna de fapt fotografia atasata articolului? Violenta la locul de munca? Violenta celui mai puternic fizic asupra celui mai slab fizic? Gradul de frustrare mentala a celui care loveste?

  • Otis la 4 februarie, 12:59 a spus:

    Este incredibil! Romania nu numai ca sta bine in ceea ce priveste proportia femeilor integrate in piata muncii si in ceea ce priveste faptul ca diferentele salariale nu sunt la fel de mari precum in alte tari pe care noi le consideram mai dezvoltate. Romania sta bine si in ceea ce priveste proportia femeilor in nucleul managerial al marilor companii. Conform unui studiu al cercetatoarelor Siri Terjesen si Val Singh, publicat in 2008 in Journal of Business Ethics, doar in 4 din cele 43 de tari studiate, aceasta proportie depaseste 15%. Aceste tari sunt Norvegia, Romania, Letonia si Slovenia. Restul Uniunii Europene si tari avansate precum USA, Canada sau Australia se afla sub acest nivel.

    Ceea ce este paradoxal este faptul ca poporul, roman, contrar a ceea ce s-ar putea presupune citind astfel de date, continua sa fie teribil de sexist. Dovada lungul sir de comentarii rusinos de sexiste si misogine care s-au facut pe baza acestui articol.

  • anca la 4 februarie, 11:58 a spus:

    ce mai poza, de tabloid financiar.. bleah

  • mike la 4 februarie, 11:08 a spus:

    Pt. femeie. Sa sti ca eu personal respect femeia. Dar problema este cand se suie scroafa in copac. Te intreb: De cate ori ai auzit tu intrebarea: Pisi (asta e barbatul care a troznit-o pentru ca s-a indragostit), tu nu ma iubesti pentru ca daca m-ai iubi ai intelege de ce eu vreau casa mea, masina mea, poseta mea (de nu stiu ce Brand). Dupa care prostul (si eu fac parte din aceeasi categorie) incepe face calcule, se baga in datorii, intra in c.a.cat, si dupa aceea incepe ca sa stranga portofelul. Iar ea frumoasa e nefericita pentru ca independenta ei financiara (cand are bani) se transforma in dependenta de credite, adica palteste cot la cot cu barbatul ca daca nu ramane fara casa, masina si doamne fereste sa mearga cu metroul....

  • spionul la 4 februarie, 09:20 a spus:

    Mai apare un aspect,nu majoritar ,dar destul de des intilnit.......cazul "secretarei" care nu va fi niciodata concediata din cauza ca e buna in pat.Suntem in Romania,nu?

    • Ciprian la 4 februarie, 10:30 a spus:

      Nevasta mea e secretara si e secretara la o sefa nu un sef cum crezi. Eu din nefericire sunt somer, si chiar nu imi doresc sa fiu sau sa raman somer, dar aceasta e situatia si o accept. O accepta si sotia mea fara sa imi reproseze nimic legat de asta.
      Suntem constienti ca situatia putea fi inversa oricand.

  • ozz bronson la 4 februarie, 07:19 a spus:

    Nici nu m-as gind sa traiesc cu una care nu munceste. Sau cu una care suporta sa nu munceasca. Motive:
    1. e independenta, deci esti sigur ca sinteti impreuna ca te iubeste, nu ca n-are de ales;
    2. banii dublu, din doua salarii, si BANII ADUC FERICIREA! Numai prostii nu cred asta. Banii nu tin loc de orice dar sigur imbunatatesc viata enorm. Cu un salariu in plus in casa multe vise devin realitatem, inclusiv educatie mai buna pentru copil.
    3. Nu se prosteste. O femeie care sta in casa si face munca de servitoare/bona, deci necalificata se prosteste. Ca atare saraca n-are nici ce invata copilul dupa ce ajunge la o virsta oarecare, ce poate sa invete o casnica un copil despre derivate partiale sau istoria islandei? Ca s anu mai spun ca ai ce vorbi cu ea, ce vorbesti cu casnica? ultima telenovela? ce a facut de mincare? ce diaree are copilul?
    4. Nu e nefericita si nu e deprimata. Munca, contactul cu oamenii, faptul ca se simte sigura financiar fac o femeie (persoana) fericita. Scopul e sa ai o casnicie fericita si casnicie fericita amindoi sotii fericiti nu se poate.
    5. Daca crapi ai planul B. Femeia are slujba, are venit si poate sa supravietuiasca si eventual sa creasca si un copil fara tine. Daca e casnica o sa-i fie tare greu sa se angajeze si sa treaca la stadiul de mama part time, nu o sa sa aiba de unde arata experienta etc.

    Cit despre astia de mai jos, mi-e mila si de ei si de femeile lor.

    • IC la 4 februarie, 11:42 a spus:

      Sunt total de acord cu cele de mai sus. Orice om trebuie sa munceasca si in afara familiei. Asta iti aduce independenta financiara, iti pastreaza mintea activa, iar daca unul din soti moare, celalalt poate creste copiii.

  • Andrei la 4 februarie, 06:42 a spus:

    Foarte misto titlul!!!!
    Acum, cu tot respectul pentru buze vopsite si PMS/luna ......... LA CRATITA!!!!!

  • Jr. la 3 februarie, 22:12 a spus:

    Dacă "Nota" pune atâtea cenzură, la ce bun comentariul meu care nu înpărtăşeşte ideile autorului?

  • mike la 3 februarie, 18:14 a spus:

    Pt. Femei. Sa stiti ca pentru orice barbat si repet barbat nu golan sau smecher de cartier cu ifose de mare gigolo, a ramane fara loc de munca este o problema personala, care nu are legatuira cu serviciul neaparat. Are legatura cu orgoliul. Daca va uitati in jur (si aici recunosc barbatii sunt slabi si fricosi) deciziile in familii le iau femeile. Problema este ca femeile nu au simtul perspectivei si progresului ci au simtul conservarii prezentului si de multe ori vor totul repede (daca se poate ieri) si deciziile de multe ori sunt proaste! Din cauza acesta femeile dupa casatorie nu inteleg de ce barbatii se schimba, dar nu cum vor ele. Mai mult femeile se schimba iar barbatii nu doresc acest lucru. Stiu ca poate e misogin dar daca un barbat se casatoreste cu o fata slaba care se ingrijeste (inainte de casatorie) iar dupa aceea se face cat casa poporului normal ca nu ii mai place. Da multe veti spune ca este superficialitate. Da perfect adevarat dar noi asa suntem facuti. Ne plac femeile frumoase, masinile scumpe, concedii alaturi de 2 sau mai multe femei, fara obligatii si cu bani in buzunar, E prost cand te casatoresti si ai copii, o familie de intretinut, rate la banci si masini de achitat si uneori ai o soacra de iti vine sa o stragi de gat. Va suna cunoscut? Eu sunt la a 2-a casatorie si prima data am divortat 99% din cauza femeii! Nu nu e misoginism. O familie o tine femeia. Daca vrei sa imblinzesti un barbat lasa-l liber si vine singur inapoi. Daca il pui in lesa fuge si mai rau musca. A doua oara greselile le-am repetat in proportie de 50%. Motivul imi iubesc sotia. PS: sa stiti doamnelorca barbatul nu va paraseste pentru amanta. Daca acesta ar fi motivul nu ar exista amante. Motivul este ca atunci cand si-au gasit amante relatia (casnicia) e moata demult si totul este o minciuna!

    • amuzatii la 3 februarie, 20:02 a spus:

      cateodata si eu ma gandesc ca e o "meserie"usoara,asta de amanta.
      nu speli haine,nu cosi,nu gatesti,iesi in oras cu amantu,iti cumpara tot ce vrei,iti da si luna de pe cer.
      ca de spalat,calcat si alte interese merge la nevasta.
      cu amanta,cheltuie.

    • un oarecare la 3 februarie, 20:31 a spus:

      noua categoria femeia-barbat care se comporta asa cum spui tu, doar ca in plus au instinctul feminin si nevoia de procreere. In rest le plac si lor masinile frumoase, hainele scumpe, concediile si mai scumpe, un numar mai mare de barbati cu care sa iasa in acelasi timp si mai ales sa traiasca bine fara sa munceasca, sau sa munceasca doar ca sa-si umnple timpul, si in acelasi timp sa-si satisfaca nevoie profesionala.
      Si sunt tot mai multe asemenea specimene in cautare de sponsori.
      Criteriile de alegere a partenerului se schimba in functie de nevoile specifice, unul cu bani, casa masina, suficient de mult plecat cat sa-si poata face de cap cat sa nu se plictiseasca si sa alunge monotonia. Asta pe langa femeile care prefera sa-si cumpere barbatii cu diverse favoruri insa dominanta este prima categorie.
      Deciziile aferente gospdariei le iau femeile, avem nevoie de ................, fiindca masina de spalat nu mai are mult etc, fiindca ele sunt cele care de obicei au in sarcina aceste lucruri. In schimb barbatul este cel care completeaza sau ar trebui pe alte parti, in termen de 5 ani de zile ce vom face, doar calatorim sau mai si economisim, sau incepem o afacere?
      Nu vreau sa jignesc nici o femeie insa din punct de evdere fizic in marea majoritate o femeie imbatraneste fizic mult mai repede decat un barbat, chiar daca nu se ingrijeste cum ar trebui. De aici apar o suma de nevoi specifice. n plus odata asatorita femeile in general isi pierd nevoia de a arata bine odata ce se stiu la adapost. Insa cel mai grav este atunci cand in noua familie se baga soacra, de destule ori e vorba de mama fetei, insa sunt si destule cazuri cand mama baiatului e cea care face presiuni si strica casatoria, insa acolo si sotul/sotia au partea lor de bina fiindca nu reglementeaza problema. E mama mea cum sa ii spun ca? Insa ai punctat bine situatia.

    • Femeie la 4 februarie, 07:35 a spus:

      "Da multe veti spune ca este superficialitate. Da perfect adevarat dar noi asa suntem facuti. Ne plac femeile frumoase, masinile scumpe, concedii alaturi de 2 sau mai multe femei, fara obligatii si cu bani in buzunar, E prost cand te casatoresti si ai copii, o familie de intretinut, rate la banci si masini de achitat si uneori ai o soacra de iti vine sa o stragi de gat. Va suna cunoscut? Eu sunt la a 2-a casatorie si prima data am divortat 99% din cauza femeii".


      Mersi, m-ai facut sa rad!

    • mike la 4 februarie, 11:01 a spus:

      Pt. femeie. Sa sti ca eu personal respect femeia. Dar problema este cand se suie scroafa in copac. Te intreb: De cate ori ai auzit tu intrebarea: Pisi (asta e barbatul care a troznit-o pentru ca s-a indragostit), tu nu ma iubesti pentru ca daca m-ai iubi ai intelege de ce eu vreau casa mea, masina mea, poseta mea (de nu stiu ce Brand). Dupa care prostul (si eu fac parte din aceeasi categorie) incepe face calcule, se baga in datorii, intra in c.a.cat, si dupa aceea incepe ca sa stranga portofelul. Iar ea frumoasa e nefericita pentru ca independenta ei financiara (cand are bani) se transforma in dependenta de credite, adica palteste cot la cot cu barbatul ca daca nu ramane fara casa, masina si doamne fereste sa mearga cu metroul....

  • cu nimic in plus la 3 februarie, 15:55 a spus:

    din punct de vedere psihic si fizic o femeie nu ia mai mult decat poate sa duca. daca exista conjunctural neintelegeri sau despartiri, acestea se datoreaza in mare parte codependentei

  • Ovi la 3 februarie, 15:40 a spus:

    Cautati mai mult pe net si veti vedea ca mai sus numitii asta si vor, femeile la munca iar famiile destramate. Totul este gandit profund diabolic. Cautati apoi si declaratiile regizorului Aaron Russo despre Rockefeller. E groaznic, sfarsitul este aproape cu adevarat!

  • david la 3 februarie, 14:20 a spus:

    ai dreptate ....de ce sa ai nevoie de un barbat,atat timp cat exista coada de topor,lopata ,matura,etc,,,intradevar i-ti lipseste materia cenusie,si gatul,ai capul direct pe umeri......

    • ion la 3 februarie, 14:29 a spus:

      inainte sa te iei de cineva pentru ca-i lipseste materia cenusie, ce-ar fi sa inveti sa scrii?

    • adryana la 3 februarie, 14:34 a spus:

      asa e, mai invata gramatica !

  • george la 3 februarie, 14:07 a spus:

    am vazut o multime de comentarii lacimogene.
    In natura e un lucru normal ca masculii sa traiasca de pe urma femelelor. Exemplu: leoaicele muncesc toata ziua sa prinda prada, sa aiba grija de pui, in schimb leul e primul care mananca si leneveste toata ziua. Asa ca...la treaba fetelor.

  • mihai la 3 februarie, 12:28 a spus:

    PS. Nu au vrut femeile egalitate. Eu le ofer mai mult. sa stea peste mine!

  • Yagotta B. Kidding la 3 februarie, 09:58 a spus:

    Femeile se duc la munca - la fel ca barbatii.
    Doar ca in timpul asta familia/caminul se destrama, fiindca (cred ca sunteti de acord) un barbat NU poate tine intreaga o gospodarie / o familie.
    E trisat implicarea femeilor in "cariere" - fiindca nu vor putea produce decat bani, dar vor lipsi omenirea de acele "produse cu valoare adaugata" ca multumirea, dragostea, fericirea. Si nu ca nu ar vrea - dar nu o sa aiba timp. Exceptie sunt cei care vor face cateva milioane in doar cativa ani si vor putea renunta la cariera - un procent nesemnificativ dupa parerea mea. OK ... impuscati-ma de porc misogin ce sunt ;-)

    • Yagotta B. Kidding la 3 februarie, 09:59 a spus:

      desigur trisat=trist :-)

    • Gabriela la 3 februarie, 10:52 a spus:


      Pai, am stat acasa ceva timp.Mi-am educat copilul,i-am dat baza(cei 7 ani de-acasa). Nu e "trisat"deloc.Acum aduc mai multa valoare adaugata fiindca ma simt implinita.Avind in vedere misoginismul si golania romanului,e mai ok ca o femeie sa lucreze,sa fie independenta financiar,atat cit se poate.Daca o lasa un nenorocit pentru o alta mai tanara,macar sa-si poata creste copiii.

    • Dacia Felix la 3 februarie, 11:33 a spus:

      Eu am facut prostia sa stau acasa si sa am grija de familie si copii si dupa 16 ani sotul m-a gonit din casa, pentru ca "se plictisise" de mine si vroia alta mai tanara. Din fericire facusem o facultate si m-am putut reconverti profesional la varsta de 40 de ani. Orice femeie trebuie sa stie o meserie ca nu se stie cand este inlocuita cu un model mai nou.

    • Yagotta B. Kidding la 3 februarie, 11:48 a spus:

      Ca de obicei, sunt si acum mai multe fatete ale aceleasi probleme de luat in considerare ... si trebuie sa va dau dreptate (inseamna ca sunt doar un purcelus ;-)
      @Gabriela - daca faci ceea ce-ti place e OK, dar indraznesc sa estimez ca prea putine femei gasesc in "cariera" un fel de hobby.
      @Dacia - din pacate lucrurile astea se intampla - dar macar puteai sa-l lasi sa se simta ca la 20 de ani - adica o blonda tinara in pat si nici un leu in buzunar ;-)

    • Gabriela la 3 februarie, 12:22 a spus:


      Si da,sunt o norocoasa.Lucrez intr-un domeniu dinamic, nou.Telefonie,internet,televiziune.Super domeniu.Sa faci PR si comunicare in bransa...o provocare! Nu e nici o cariera ! E doar un job facut cu pasiune.

    • Gabriela la 3 februarie, 12:29 a spus:

      In articol este mentionata Mihaela Miroiu.Ei bine,pur si simplu o iubesc ,ca om.Mi-a trimis on-line" cartea ei,nepretuitele femei".A fost perfect momentul,am invatat multe din carte.Mi-as dori sa pot consilia,ajuta femeile...

    • Golan la 3 februarie, 12:33 a spus:

      Gabi daca in familia ta barbatii sunt golani ,nu trebuie sa ne ineci in aceiasi oala pe toti . E foarte bine ca fetele se implica in cariera numai ca la ora actuala fetele in loc sa se casatoreasca la 20 de ani si sa faca si copii pana la 30 , prefera sa o faca la 40 cand degeaba ai job si casa cand copilul are 20 tu ai 40 iar asta inseamna futere de viata .
      Chestia cu femeia la cratita a trecut de mult .

    • Gabriela la 3 februarie, 12:43 a spus:

      In familia mea nu sunt golani. Eu traiesc in Moldova.Aici barbatii sunt recunoscuti pe plan european ca betivi si golani si foarte agresivi.Aici procentul violurilor,incesturilor e cel mai mare.Si multe alte argumente sunt sa ma ajute sa spun acest lucru despre barbati.
      Dupa cum combati,cu siguranta traiesti in alta parte.Acum scuze,am treaba.

    • Pentru Gabriela la 3 februarie, 12:47 a spus:

      Nu am vrut sa te jignesc dar sunt de acord cu tine .

    • judit la 3 februarie, 13:24 a spus:

      de ce e de la sine inteles ca un barbat nu poate creste copii sau tine o gospadarie ?

    • Yagotta B. Kidding la 3 februarie, 15:39 a spus:

      De ce ? Pur si simplu asta e ... statistic vorbind.
      Nu zic ca nu ar fi exceptii (in ambele sensuri - cf. curbei Gauss) - dar "grosul" barbatilor nu are inclinatii pentru asta ... chiar daca e "trendy" sa-ti recunosti latura feminina si sa-ti cultivi latura sensibila ... asta e doar o - ei bine - latura. In rest barbatii sunt mai ... primitivi :-))))
      Stereotipurile au o baza sa stii ...(ceea ce nu e neaparat rau!)

    • Alotta Fagina la 3 februarie, 21:07 a spus:

      Pew-pew!

  • Meathome la 3 februarie, 07:55 a spus:

    Femeile sant cele mai tari. Le-am lasa bucurosi sa se duca la munca si noi sa fim doar obiecte pentru satisfacerea placerilor lor sexuale.

    • vasile la 3 februarie, 08:23 a spus:

      Haha! Bravo frate! Asa te vreau! Gandesti pozitiv!

    • femeie cu capul pe umeri la 3 februarie, 11:00 a spus:

      nici macar obiecte sexuale nu este nevoie sa fiti. sunt destule substitute. la dispozitie si neblazate sau frustrate

    • mihai la 3 februarie, 12:25 a spus:

      pt. femeie cu capul pe umeri! ca si la barbati dupa 2 masturbari iti doresti ceva adevarat, nu surogat! asa ca asta e vorba de femeie ne f... ta!

    • mihai la 3 februarie, 12:27 a spus:

      PS. Nu au vrut femeile egalitate. Eu le ofer mai mult. sa stea peste mine!

Lasă un comentariu

 

NOTA:  Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.


editoriale

Mediul de afaceri din România reproșează de ani buni guvernanților români, indiferent de culoarea...

Managerii “privaţi” din întreprinderile de stat vor încheia contracte de mandat şi vor duce...

Două persoane care vor să converseze, dar nu au multe lucruri în comun ajung, în doar câteva...

Mai toată lumea a auzit aforismul privind singurele două lucruri sigure în viaţă, adică moartea şi...

Dezbaterile privind sănătatea au generat multe controverse începând cu taxa clawback, în 2011, şi...

powered by Distinct New Media