Actualizat acum 54 minute

  • Curs valutar: EUR4.4646

Iarna nu-i ca vara (ediție adăugată și revizuită)

Autor: Claudiu Şerban Luni, 30 Ianuarie 2012 4731 vizualizări 35 comentarii

Ce frumoasă este iarna! Mașinile rămân blocate pe drumuri, ziarele rămân blocate în tipografii, pizza nu mai ajunge în apartamente... Ne rămâne internetul și televizorul. Distracție maximă! La TV l-am văzut pe Emil Boc deszăpezind un Audi Q7 deja deszăpezit. O metaforă interesantă a vieții noastre sub actuala conducere politică.

Un viscol a fost de ajuns pentru ca România lui 2012 să fie total paralizată. Oameni au murit degerați, trenurile au întârziat cu zilele, autoritățile au găsit scuze. Iarna nu-i ca vara; aflaserăm asta cu mult timp în urmă. Păcat că din acele vremuri și până acum conducătorii noștri nu s-au prins cum naiba reușesc austriecii, nemții sau elvețienii să-și curețe șoselele ca-n palmă în ciuda oricăror vicisitudini ale naturii. Probabil că le lipsește simțul umorului și de aceea iau în serios planurile de acțiune, comandamentele de urgență, obligațiile cetățenești și alte asemenea prevederi și reglementări de tot râsul, făcute doar să fie luate la mișto când ajungi la putere și invocate grabnic doar atunci când ai chef să ceri o demisie sau să pui de-un protest. Dar să revenim la metafora lui Boc.


Premierul țării, în mare minus la imagine, a pus mâna pe lopată și a arătat țării întregi că e nevoie de implicarea fiecăruia ca să ieșim din nămeții în care ne-a îngropat natura. Ce-a obținut a fost un nou val de glume la adresa Domniei Sale, inclusiv de la oameni dispuși să facă eforturi să-l ia în serios. Iar pentru ca ridicolul să ajungă la cote maxime, lopata ministerială a poposit taman într-o zonă proaspăt curățată, în coada unuia dintre puținii bolizi cu care se poate circula într-un București „coafat“ de oamenii lui Oprescu. Sunt convins de bunele intenții ale lui Emil Boc. Înțeleg faptul că Domnia Sa încerca să ofere un exemplu personal într-un moment greu pentru populație (și, firește, să-și mai netezească imaginea șifonată rău de protestele din stradă). Doar că - îmi permit să-i explic aici premierului - populația nu dorește să-l aibă drept coleg la deszăpezire, ci să vadă pe DN-urile noastre niște mamuți mecanici care papă zăpada de pe drum și scuipă ninsoare în șanțuri precum s-a pomenit în țările civilizate. Altfel spus, premierul a rămas și anul acesta repetent la comunicare, reușind să propage prin toate mediile imaginea propriei sale nepriceperi.

În încheiere, nu-mi rămâne decât să-mi îmbărbătez cititorii amintindu-le că – după toate probabilitățile - aceasta este ultima noastră iarnă cu Emil Boc. Comasate sau nu, anticipate sau la termen, anul acesta vor fi alegeri. Un lucru deștept de făcut ar fi să ne punem pe treabă, care pe unde are așa ceva, și să ne prezentăm la urne atunci când vom avea ocazia. Așa se rezolvă lucrurile într-o democrație. Iar vocea poate ne-o păstrăm mai degrabă pentru scandări de genul „Vrem utilaje de deszăpezire performante pe drumurile naționale!“ sau „Vrem centură ocolitoare pentru oraș!“. Am avea mai mari sorți de izbândă decât cu „Jos Photoshopul!“.

Claudiu Șerban, redactor-șef Capital

  • ioan din Ardeal la 5 februarie, 15:33 a spus:

    Dl. Serban,cine ti-a spus prostia ca \" nemții sau elvețienii să-și curețe șoselele ca-n palmă în ciuda oricăror vicisitudini ale naturii\"?Pe timp de NINSOARE SI VISCOL aia INCHID drumul.Si asa procedeaza TOTI, in orice tara civilizata.
    Nemtii sunt un popor disciplinat ,nu lucreaza la cooperativa MUNCA IN ZADAR.

  • Cineva la 4 februarie, 19:38 a spus:

    Am citit parerea d-lui redactor sef si am fost de acord cu el, atunci cand a ironizat gestul absolut stupid al lui Boc de a curata zapada acolo unde nu mai era zapada. De acord si cu nemultumirea lui visavis de actuala guvernare, desi, personal, nu toti suntem afectati de criza, Dovada e faptul ca in timp ce unii tipau in Piata Universitatii de disperare si de griji, altii umpleau partia din Poiana Brasov.
    DAR, finalul mi s-a parut teribil de penibil. Va rog sa ma iertati, dar cine in tara asta striga \"Jos Photophopul\"?????!!!!! Finalul articolului mi-a sunat a:\"Daca nu au paine, atunci sa manance cozonac!!!\"....parerea mea! ;)

  • Sorin Olariu la 3 februarie, 18:47 a spus:

    DESZAPEZIRE

    Ca-n palma este strada
    La noi, pe Porumbescu,
    C-am curatat zapada
    Cu freza lui... Basescu!

    • Gogu la 4 februarie, 12:10 a spus:

      Mai e zapada sus pe bloc,
      Ce cade-n cap la trecator
      Degeaba-ncearca micul Boc
      E greu singur, fara ajutor.

  • Goie-Diaspora la 3 februarie, 09:29 a spus:

    Dupa mintea mea de amarat pribeag ma intreb daca schimbarea lui Boc si cu el a guvernului ii ajuta pe romani sa fie mai buni, mai toleranti si ma respectuosi unii fata de ceilalti. Nu cred ca aceasa schimbare le va schimba si mentalitatea de buric al pamantului atunci cand tara este coplesita de vitregiile naturii si ei ies la defilare cu masina proprietate personala dupa care se plang ca sunt blocati in trafic, ca fac ore intregi pana la servici sau alte puncte de destinatie sau ca autoritatile nu fac nimic sa degajeze drumurile sau sa-i salveze la timp pe cei pierduti printre nameti. Spiritul cetatenesc si indatoririle civice lasa mult de dorit intr-o tara in care mentalitatile au rams aceleasi ca acum 22 de ani- statul este de vina, statul trebuie sa faca totul, dar statul cine este, PM-ul???? Ce-ari fi ca toti cetatenii sa puna mana in fata casei, a blocului a magazinelor sa curete zapada sa dea cu sare ca sa nu fie accidente si mai ales sa foloseasca transportul in comun cat se poate si atunci se va vedea diferenta; oamenii vor fi mai putin agresivi, indolenti, egoisti, intr-un cuvant mai buni si in cele din urma pot pretinde ca cei pe care ii voteza sa fie la fel!!!!!

    • Geo la 3 februarie, 13:05 a spus:

      Goie , ai dreptate dar:
      1. Romanii iau drept model pe cei care ii conduc (poate si altii, eu cred ca toti), modelele basescu-boc sunt cam marlanesti, mistocare si de dispret fata de ceilalti , chiar daca au dreptate deseori modul lor de comportament este nepotrivit.
      2. Ca suntem buricul pamantului tot ei o spun atunci cand afirma ca \"Europa trebuie sa ne ia drept model\" pentru modul cum au actionat tot ei in lupta cu criza. Prin asta vor sa arate ca ce au facut ei era SINGURA VARIANTA buna. Asa o fi ?
      3. La zapada am iesi multi daca am avea cu ce . Cine crede ca toti avem lopeti in casa cred ca se inseala. Daca in fata blocului meu ar veni cineva cu 50 de lopeti si ar spune Hai la zapada, sunt convins ca lumea ar iesi la zapada. Asa cu ce sa iesi ? Sa iesi si sa stai cu mainile in buzunar te-ar arata la televizor. Asa a fost si la inundatii si oriunde, trebuie cineva sa ne organizeze si am face.
      4. Nimeni nu arata si situatiile in care lumea se implica, nimeni nu arata cum arata strazile din fata primariilor al altor institutii de stat, acolo tot eu ar trebui sa curat ? Exeplul se copiaza rapid.
      Sunt multe de spus , as vrea sa te intreb : In fata locuintei tale este curat ? Cine a facut curat ?

      • Goie-Diaspora la 3 februarie, 14:25 a spus:

        Salut Geo,
        Da, pe un subiect se poate dezbate mult , pro/contra, sunt de acord, asa ar trebuie sa faca si puterea si opozitia: Fuga din fata discutiilor, indiferent de opinii nu este o solutie.
        Dar sa-ti raspund la intrebare:
        locuiesc intr-un bloc (co-proprietate) care are adminsitratia asigurata de o firma de gestiune imobiliara, prin urmare aceasta organizeaza tot ce este in legatura cu viabilitatea coproprietatii. Cheltuielie sunt repatizate co-proprietarilor,care platesc lunar un avans la cheltuieli, iar la sfaristul anului, de regula inaintea adunarii generale anuale se transmite decontul fiecarui proprietar care fie mai plaleste in plus fie primeste diferenta inapoi. Cei care stau cu chirie, platesc proprietarilor care la randul lor se deconteaza cu acestia, deci nu este nici un fel de problema pt gestiunea imobiliara a blocului.
        Parintii mei, stau si intr-un bloc de coproprietari cu administratie de bloc care asteapta de la adminsitartor sa organize viabilitatea adminsitratei: blocul este plin de batrini, bolnavi, pensionari sau fi-te cine. Acum 1 an casiera a plecat cu banii adminsitratei si blocul a ramas cu apa si gazele taiate.Administarul a umbla din usa in usa pe la fiecare care a vrut sa dea 100 lei ca sa aiba iar utilitatile asigurate. Nici pana in ziua de azi adminsitratie nu a intreprins nimic legal pt prinderea hoatei de frica cheltuielor cu avocatii. Orice comenatriu este de prisos.

  • Geo B. la 31 ianuarie, 12:59 a spus:

    Citind Capitalul zi alte ziare , uitandu-ma la televizor, umbland pe strada in frig, brusc mi-a revenit in minte ce i-se spunea lui Dinescu de catre un actor care se trezea intr-o piesa de teatru, in revolutia televizata \" Fa-te ca muncesti !\". Poate inconstient (sigur cred eu) a lansat lozinca care (scuzati ca care) a condus Romania in ultimele doua decenii. Guvernul se face ca munceste, boc/basescu se fac ca muncesc, televiziunile se fac ca muncesc, presa scrisa se face ca face presa. Cam multe cacofonii in articolul meu dar situatia noastra cam pute corespunzator cuvintelor . Sunt multe schimbari care trebuiesc facute in societatea romaneasca, de unde ar trebui inceput oare ? Claudiu , ai o sugestie ?

  • gigi la 30 ianuarie, 23:20 a spus:

    asa e cand stai la caldurica si halpanesti dintr-o ciorbica aburinda in timp ce te uiti la tembelizor. Ajungi sa te intrebi cum de guvernul boc a ajuns sa fie mai prejos chiar si decat... Dumnezeu.

  • Dan la 30 ianuarie, 16:17 a spus:

    Tovarasul Serban nu se poate dezice de urarile catre poporul roman care i-au placut si pe care le-a mai propovaduit si in articolul precedent : \"\"La munca\", \"Lasati demostratiile si la munca\", \"Demonstrati dar degeaba ca nu stiti ce sa cereti\"....
    Tov Seban, daca nu intelegeti ce inseamna \"Jos Photoshopul\", nu va mai bagati, domle, sa comentati! Ce-ar fi fost daca nu ati fi pus si ultimul paragraf? Am impresia ca cineva va comanda sa scrieti in sensul asta, adica pro putere si vin iar sa spun: sper ca patronii dvs sa vada cum a ajuns ziarul asta sub conducerea dvs si sa va puna sa va treceti data pe demisia in alb scrisa la inceput! Pacat de ziarul asta!

    • Ixulescovici la 1 februarie, 17:03 a spus:

      Oricum, domnul Șerban, chiar cu preferința sa portocalie, este de preferat
      junei Osman.

  • Claudiu Serban la 30 ianuarie, 15:21 a spus:

    Precizare: Au murit oameni din cauza frigului, inzapeziti cu masinile pe drumuri. Eu nu consider ca acest lucru este acceptabil in Romania secolului XXI

    • Florin la 31 ianuarie, 21:58 a spus:

      Absolut corect , este inacceptabil !

      • Ixulescovici la 31 ianuarie, 23:05 a spus:

        Bună dimineața, soare !

    • gogu la 1 februarie, 17:13 a spus:

      da, si e inacceptabil ca in romania secolului 21 sa nu aiba fiecare roman macar cate un iphone.

  • Ixulescovici la 30 ianuarie, 15:01 a spus:

    Păcat că ultima parte le strică pe primele două.
    Altfel, un articol cât de cât mai obiectiv faţă de altele postate de
    C. Şerban.

  • Adrian Bajenaru la 30 ianuarie, 11:46 a spus:

    asteptam ca jurnalistii sa-si respecte statutul prin niste opinii echilibrate si corect argumentate.imi pare rau,dar nu va inscrieti

  • Carmen la 30 ianuarie, 11:19 a spus:

    Am si eu o intrebare economica, ecva ce ar trebui sa promovati in revista dumneavoastra. Merita investitia in achizitionarea de \"mamuți mecanici care papă zăpada de pe drum și scuipă ninsoare în șanțuri\" la nivelul intregii tari, pentru 10 zile de zapada pe iarna? Ma astept la un raspuns documentat dpdv economic/financiar, corelat si cu bugetul Romaniei (respectiv de unde s-ar lua banii pt respectivii \"mamuti\"). Multumesc.

    • Ixulescovici la 30 ianuarie, 11:43 a spus:

      @Carmen
      Bravo blondo,ai pus punctul pe „i” !
      Pe aceeaşi logică nu ne trebuie nici sisteme de irigaţii, că nu-i secetă în fiecare an...

      • Carmen la 30 ianuarie, 12:12 a spus:

        Foarte documentat raspunsul tau. Respect, nu?

        • Ixulescovici la 30 ianuarie, 12:34 a spus:

          @Carmenchita
          Atunci vă desenăm : unele lucruri trebuie să existe chiar dacă nu-şi au rentabilitate „dpdv economic/financiar”. Spre exemplu şcoala. În cazul dumneavoastră este clar faptul că banii investiţi nu au avut nici-o rentabilitate atâta timp cât puteţi pune problema numai economic.
          Şi totuşi statul a plătit salariile învăţătorului şi a profesorilor care au încercat să vă bage ceva în cap. Faptul că nu au reuşit, deci în cazul domniei voastre nu au avut o rentabilitate minimă, nu înseamnă că trebuie închis sistemul de învăţământ din România.
          Este acest răspuns suficient de documentat ? Respect ?

      • Athos la 30 ianuarie, 15:13 a spus:

        Carmen a ridicat o problema inteligenta si tu repede ti-ai luat ghioaga din grota si dai cu apelativele de blonda cand de fapt suprafata cortexului tau cerebral e neteda ca-n palma. Sau fierbe testosteronul in tine si-ti abureste privirea?Tu chiar crezi ca exista vreo legatura intre inteligenta si culoarea parului? Asta va invata la TV asta spuneti si poate va simtiti si inteligenti. Ei bine nu are, mai citeste.
        Referitor la \"argumentele\" tale:
        1. Sistemul de irigatii chiar e necesar si poate fi folosit chiar si cand nu e seceta crescand productivitatea, iar seceta e cam tot timpul. Exceptiile sunt anii ploiosi.
        2. Mamutii scuipatori de zapada nu numai ca ei costa bani la achizitie dar ai nevoie de oameni care sa ii opereze si carora le trebuie platite salarii, iar mamutii trebuie intretinuti, consuma benzina,etc. La irigatii deschizi robinetul... Deci nu se pot compara mamutii care nu produc decat placere conducatorilor auto si profit ioc cu irigatiile care produc profit.
        3. Calitatea deszapezirii depinde de cantitatea de bani de care dispune un stat. Noi suntem un stat sarac care are si probleme. Nu ne putem permite o deszapezire ca in Germania, Austria, Elvetia decat atunci cand vom avea si un PIB ca respectivele. Aceste proteste arogante sunt absurde si prostesti si arata ca nu ne cunoastem lungul buzunarului.
        4. Chiar daca am avea PIB-ul Germaniei as prefera mai intai sa avem un sistem de sanatate ca in Germania decat sa vad drumurile curatate rapid de zapada. Tara noastra e mica. Unde va grabiti cu totii de vreti sa circulati si iarna ca si in timpul anotimpului cald? Ca asa ati vazut in Germania? Dar ati vazut ce PIB are Germania? Nu credeti ca exista vreo legatura?
        5. Consider ca banii platiti profesorilor au fost irositi in cazul dvs. Dupa logica dvs. ar trebui sa cerem guvernului un sistem de jacuzzi personal fiecarui cetatean, masaj la domiciliu, fantani arteziene din 10 in 10 m, pauni in parcurile din orase, sali de sport si patinoare in fiecare sat.
        6. Gestul premierului Boc a fost simbolic asa cum fac multi conducatori in lumea larga, se duc la inundatii, cutremure, mai pun o caramdia, mai sapa o groapa. Daca nu se duc si nu fac aceste gesturi simbolice presa zbiara ca de ce nu le fac, ca ce insensibili sunt, daca le fac iara nu e bine ca ce penibili si prosti sunt. Sigur la noi bascalia e rege, dar poate ar trebui sa ne hotaram vrem sau nu vrem asemenea gesturi, sau numai daca le face psd-ul e bine?

        • Ixulescovici la 30 ianuarie, 16:06 a spus:

          @Aramis
          Ce-a-ntrebat Carmen, ce i-am răspuns eu şi ce comentezi tu ...
          Te-ai băgat ca...şnurul de la tanga în ce are mai de preţ o blondă.
          Pentru unii, carnea de porc şi logica ce-s mai grele, în rest se pricep la toate, nu-i aşa, măi Portos ?
          Ce-i cu punctul 6 ? Înţeleg că trebuie să-ţi aperi stăpânii dar nici chiar aşa...
          Acuma...cătinel...mai ia de silabiseşte comentariul meu la întrebarea lui Carmen.

        • Athos la 30 ianuarie, 17:13 a spus:

          Bravo vad ca stii de Aramis stii si de Porthos (observi ca se scrie h? Baga la cap!) mai era unul. Pe ala il stii? Ca primesti un FB.
          Eu consider ca eu am comentat (punctul 6 era bonus pentru alti vecini de grota) la obiect, Carmen a avut o intrebare logica din punct de vedere economic si tu te-ai bagat ca si colonoscopul in ce are mai de pret Mircea Badea ca asta ti-e nivelul...
          Tu nu ai comentat nimic ci doar ai trecut pe bascalia tip Ponta si atacuri la persoana caci netezimea cortexului nu te lasa la mai mult. Probabil crezi ca Mircea Badea e academician si are si premiul Nobel. Imi permit sa iti spun ca nu. Deci citeste frumos ce a zis Carmen, ce am spus eu si silabiseste cu atentie si pe urma du-te la stapanii tai sa iti dea bataie la poponet ca ai scris prostioare. Sau daca te pricepi spune si tu lucruri ce tin de e-co-no-mie si nu de u-to-pi-e. Na si acuma poti sa te culci ca vei fi fiind obosit dupa ce ai citit atatea randuri.

        • Ixulescxovici la 30 ianuarie, 18:05 a spus:

          @Care-i al patrulea
          Logica întrebării lui Carmen era din categoria „ De ce să transportăm anumiți bolnavi cu elicoptere când este mai rentabil economic/financiar cu ambulanțe, Dacia Papuc, dacă se poate ( conform noii legi dorite de portocalii) și privată ” ?
          Sau „ De ce să mai facem alegeri anul acesta, că se cheltuie bani și nu-i rentabil dpdv economic/financiar ? Să rămână tot PDL-ul la putere ” !
          Așa s-ar face economii din care s-ar investi în relansarea economică de genul „ sali de sport si patinoare in fiecare sat. ” după cum bine ați evidențiat.

        • Athos la 30 ianuarie, 21:34 a spus:

          Okei, si nu se putea asa din prima? Trebuia sa ne pierdem vremea cu nimicuri?
          1. Din punctul meu de vedere logica lui Carmen era ok, noi vrem multe dar avem bani putin. Si pana nu o sa avem un PIB mai mare nici deszapezire de calitate nu o sa avem. In plus consider ca ar fi o investitie oarecum exagerata in situatia noastra. Prefer autostrazi mai intai. In cazul acesta poate ar fi bine sa se urmeze avertismentele meteo. In plus indiferent cat de multi bani se investesc tot ramane posibil ca drumurile sa se blocheze.
          2. Daca duci prea multi bolnavi cu elicopterul poti ramane fara bani pentru benzina de ambulante. Si bani, conform descoperirilor din ultimii anii se pare ca au un comportament nesteptat: se termina, nu mai sunt si nici nu ii mai primesti pe credit. Deci si in medicina unde vrei sa salvezi viata oamenilor trebuie sa iei in considerare costurile caci altfel nu mai poti salva pe nimeni. In majoritatea tarilor europei exista un sistem mixt stat-privat, chiar si la urgente deci nu e o lege \"portocalie\".
          3. Salile de sport au fost initiate de Dl. Nastase normal ca trebuiau si patinoare...

        • fernny la 1 februarie, 17:33 a spus:

          Dar poti sa ai 1000 de mamuti scuipatori, ca daca e viscol, nu faci nimic, in 5 minute, sau mai putin, se pune zapada pe unde a trecut mamutul. Altceva s-ar putea face, dar dureaza: sa se planteze niste perdele de boscheti, de arbusti nepretentiosi, care uneori cresc chiar sopntan, maracinisuri, cum le spun unii, sa se planteze de-a lungul soselelor si cailor ferate, macar de 2-3 metri grosime, poate chiar si prin partea de mijloc a autostrazilor, numai ca aici, evident, latimea e mai mica. Si atunci cand vor creste si se vor indesi, vor actiona ca niste parazapezi, numai ca asta va fi mult mai eficient decat parazapeziel de metal, f costisitoare si care dispar, furate de aia care le duc la fier vechi. Speciile plantate ar trebui sa reziste la sol sarat, ca, in timp, se aduna sare de la deszapezire. Nu ar costa mult, uneori cresteau spontan pe langa drumuri, dar dupa 1990 multe s-au taiat, ca au venit cu terenurile agricole pana in sosea. Si mult mai putin s-ar inzapezi drumurile si mare lucru nu ar costa si nici periculos nu ar fi, ca daca intri cu masina in tufis e una si in copac e alta. Dar nici nu cred ca s-ar dori asta, ca dupa aia nu s-ar mai incasa zeci, sute de milioane de euro, cu deszapezirile...

      • Ilici hidrotehnistu' la 30 ianuarie, 23:04 a spus:

        Chiar nu crezi ca se putea evita carnagiul asta foarte simplu, sa stea oamenii acasa 2 zile pina trecea crivatul? Dar nuuuu, ei \"este\" mai destepti ca autoritatile, ca meteorologii. Asa au incurcat si deszapezirea, si ambulanta si aprovizionarile.

    • Andreea rotaru la 30 ianuarie, 12:29 a spus:

      Desteapta lumii- societatile astea iau banii pe dezapezire din noiembrie- cand faceai plaja!
      Decat sa le dea bani la astia mai bine cumpara un utilaj.

      • Carmen la 30 ianuarie, 12:39 a spus:

        Mai usor cu uitatul la tv-u. Nu de alta dar dauneaza grav sanatatii.

      • rotarescu la 30 ianuarie, 12:51 a spus:

        Daca tot e concurs de destepti-te,scoala nu aduce profit pe termen scurt(oricum statul finanteaza pe elev),dar pe termen lung nu se poate masura decat prin inteligenta,care oricum va pleca unde e mai bine platita,Utilajele de deszapezire nu le achizitioneaza primaria ci firma privata care se ocupa de deszapezit.Daca firmei private nu merita sa investeasca intr-un mamut care sa curete e dreptul ei, dar conform unui contract pot fi trasi la raspundere de cei cu care au contract(amenzi).Asa e in orice tara normala,si banuiesc ca si Romania este.

    • vlah la 31 ianuarie, 14:03 a spus:

      daca familiile celor morti din cauza ca nu s-a dezapezit ar castiga (in instanta) despagubiri imense, statul roman ar gasi bani de investitii. atata timp cat viata unui om sau timpul pierdut nu se dspagubeste corespunzator, nu vom vedea monstri mecanici care sa manance zapada

  • Dodo la 30 ianuarie, 11:14 a spus:

    Cred ca exagerati cu deszapezirile in vest. hai sa nu fim mai catolici decat papa. In orice tara la o zi jumate de viscol nu face nimeni fata. Daca ati fi dat o simpla cautare pe google inainte de scrierea articolului ati fi vazut zeci de cazuri similare. Si da, de data asta chiar a fost viscol urat, nu a fost o simpla ninsoare care sa puna un strat de 30 de cm de zapada.
    Sa nu mai vb de cazul Marii Britanii paralizata la o ninsoare de 10 cm. Hai sa zicem ca acolo ninge mai rar decat isi respecta politicienii de la noi promisiunile.

  • Emigrantul-Anonim la 30 ianuarie, 09:22 a spus:

    În ultimele săptămîni, SUA și UE pregătesc și aplică un plan extrem de dur legat de Iran, ale cărui experimente nucleare deranjează marile puteri occidentale. Decizia de ieri, de la Bruxelles, privind blocarea totală a exporturilor de petrol iraniene către UE este scînteia care va declanșa aproape sigur conflictul militar dintre Iran, discret sprijinit de Rusia și China, și SUA, împreună cu aliații europeni. Un conflict care nu e exclus să aibă legături cu mișcările de stradă de la noi, izbucnite tot în ultimele săptămîni.

    Faptele pe scurt:
    UE a decis luni interzicerea imediată a tuturor noilor contracte cu Iranul în sectorul petrolier.

    Pentru Iran, lovitura e devastatoare, țara exportînd în UE o cincime din petrolul său. Nici pentru UE nu e simplu: dacă alți mari exportatori precum Arabia Saudită nu sporesc producția, prețul petrolului va crește substanțial în plină criză economică.

    Iranul are propria monedă de răspuns: a anunțat de mai multă vreme că o asemenea decizie a UE va fi urmată de blocarea strîmtorii Ormuz, ceea ce ar paraliza întreg golful Persic și ar bloca transportul naval al petrolului provenit și din alte state, o cincime din petrolul mondial. Manevra ar echivala cu aruncarea în aer a întregii economii a lumii, subliniem, aflate oricum în criză.

    SUA, la rîndul lor, au anunțat că nu vor tolera blocarea golfului, considerînd-o un act de război.

    Cum se stă la această oră? Iranienii pregătesc intens blocarea strîmtorii, SUA și Marea Britanie au trimis în ultimele ore cele mai mari nave nucleare de război în regiune, Franța expediind, și ea, portavionul Charles de Gaulle.

    De cealaltă parte, președintele iranian, Mahmud Ahmadinejad, a plecat duminică într-un turneu-fulger în America Latină, în căutare de aliați, fie și morali, contra SUA.

    Nori războiului se adună, din păcate, vertiginos, deasupra golfului.

    Să revenim la România. Ce are a face ea cu golful Persic?

    Răspunsul e simplu: România și Turcia sunt doi aliați extrem de importanți ai SUA, în contextul unui conflict cu Iranul, datorită poziției geografice. Baza militară aeriană de la Constanța, spre exemplu, ar reprezenta un punct extrem de important pentru zborurile către Orient. De altfel, și scutul anti-rachetă de la Deveselu ar avea în viitor misiunea de a apăra, între altele, Europa de rachetele iraniene.

    Pentru a se baza pe România, însă, americanii au nevoie de o conducere a statului puternică, autoritară, pentru că anumite decizii în climat de conflict armat sunt prost recepționate de populație. Să amintim că marele declin al lui Emil Constantinescu a început în sondaje odată cu decizia de a pune aeroporturile românești la dispoziția NATO pentru a bombarda fosta Iugoslavie.

    Problema e că Băsescu, spre deosebire de Constantinescu la acel moment, e deja prăbușit și lipsit de credibilitate.
    Soluția, fie și temporară, de redresare a președintelui ar fi debarcarea întregului guvern Boc de la putere, dar nu numai. E nevoie de mai mult de atît.

    E nevoie de debarcarea întregii coaliții de la putere, e nevoie de un vîrtej care să îi măture nu doar pe Boc, ci și pe Udrea, Oprea etc.

    Acest lucru nu se poate face decît prin înlocuirea cabinetului Boc cu un guvern de tehnocrați independenți susținut de toate partidele parlamentare. O ecuație în care PDL și-ar pierde accesul la bani și influența.
    Evident, premier ar trebui să fie un personaj profund agreat de americani, cu care să se poată comunica rapid și eficient în caz de conflict în Golf.

    Un asemenea scenariu l-ar mai ”scoate” nițel pe Băsescu din clinci, numai că există o mică problemă: PDL nici nu vrea să audă. Boc, ca premier, ar putea fi executat, să zicem, prin intermediul DNA, dar PDL, ca partid, e o nucă mult mai greu de spart, mai ales că reușește să țină destul de bine aproape și aliații politici, pe bază de ciolane guvernamentale grase.
    Nu e întîmplător că Berceanu iese la rampă nervos și strigă ”fără tehnocrați”, la fel și Oltean.

    Este foarte posibil, în consecință, ca mișcările de stradă recente să fie declanșate și întreținute pentru dărîmarea întregii guvernări actuale, profitîndu-se de realitatea dramatică, anume că românilor chiar le-a ajuns cuțitul la os.

    Băsescu și serviciile secrete de la noi au fost sigur avertizați încă de acum cîteva săptămîni de americani că trebuie făcut ceva pentru ca aliatul de la Cotroceni să-și întărească, atît cît se poate poziția. Decizia UE privind Iranul nu a venit peste noapte, iar consecințele ei vor fi fost atent analizate de multă vreme.

    Au serviciile secrete de la noi capacitatea de a regiza ieșirea ”spontană” în stradă a unui număr, nu foarte mare, de români? Răspunsul categoric e da, mai ales dacă luăm în calcul ”Doi și un sfert”, descendenta unei componente a fostei securități care se ocupa cu controlul românului de rînd, ținînd în mînă administratorul de bloc, gestionarul de aprozar, micul sindicalist, muncitorul cu influență în rîndul colegilor etc. (Poate de aici și condescendența, disprețul cu care ”Doi și un sfert” a fost și este privit de celelalte servicii autohtone). Nici nu ar fi greu de aranjat o ieșire în stradă, ținînd cont, cum spuneam, că românilor cu adevărat le-a ajuns cuțitul la os.

    S-ar putea ca nici PSD să nu fie străin de scenariu, dacă ne gîndim la enigmatica și, aparent, complet neavenita declarație a lui Ponta de zilele trecute, potrivit căreia va păstra actualii șefi ai serviciilor secrete dacă ajunge la putere, pentru că își fac bine datoria. Prin intermediul ei, Ponta a transmis, poate, mesajul că e gata să susțină planul privind instituirea unei alte guvernări.

    Deocamdată, nu e clar ce poziție ar avea PNL într-o asemenea eventualitate. În orice caz, un guvern de tehnocrați condus de un George Maior, să zicem, nu ar slăbi deloc șansele opoziției de a cîștiga alegerile la termen, dar ar face praf PDL și UNPR, pentru că nu s-ar mai afla la butoanele de fraudat, atît de importante. Nici nu e de mirare că Boc e gata să cedeze Externele către UNPR doar pentru a fi sigur că aliații nu dau bir cu fugiții.

    Că povestea cu manifestațiile începe să ”miroasă” o dovedește apariția de acum celebrului locotenent Alexandru Gheorghe în piață, alături de manifestanți.

    Tînăr, figură angelică, sincer (faza cu salariul!), curajos, uniformă impecabilă, cămașă albă...probabil s-a făcut un casting serios pentru alegerea sa. Faptul că junele lucrează la contrainformații militare, mai precis la protecția documentelor secrete, ceea ce presupune că a fost verificat și în interiorul plombelor dentare de către servicii mai înainte de a primi certificatul ORNISS pare să fi scăpat multor fani ai pieței.

    Prezența lui între manifestanți (ca și a procurorului de la Arad) ar fi un semnal mult mai direct transmis de structuri către pedeliști că treaba e groasă și trebuie să înțeleagă cum stau lucrurile. La cum se prezintă lucrurile, e aproape cert că evenimentele se precipită, iar Boc și PDL nu mai au zile multe la palatul Victoria. Maxim două săptămîni, după cum anunță un foarte apropiat de americani lider autohton, l-am numit pe Mircea Geoană.

  • cvb la 30 ianuarie, 05:56 a spus:

    N-am stiut ce masina e Q7, dar am cautat pe google acum. E un crossover SUV, nici masina mica, dar nici SUV.
    Interesant cat de multa importanta se da in Romania vehiculelor, se precizeaza si modelul. N-o sa auzi niciodata un american spunand: conduc un Dodge RAM 1500, 2500, 3500 etc, ci doar am o camioneta Dodge. Poate pentru ca o camioneta sau masina (chiar daca de ocazie) isi permite absolut oricine are un salariu.

Lasă un comentariu

 

NOTA:  Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.


editoriale

Deşi lipsa de predictibilitate a legislaţiei fiscale a fost „regula de bază“ a ultimilor ani în...

Liderii politici nu inventează noi strategii naţionale atunci când preiau puterea. Ei adaptează...

powered by Distinct New Media