Actualizat acum 49 minute

  • Curs valutar: EUR4.4646

Cele mai bune oraşe din România în care să locuieşti

Autor: Răzvan Amariei Marţi, 03 Noiembrie 2009 44 vizualizări 235 comentarii

În ciuda stresului, aglomeraţiei ori poluării, calitatea locuirii în marile oraşe este în continuare superioară celei oferite de localităţile mai mici, arată o analiză Capital. Bucureştiul, Timişoara, Clujul şi Constanţa domină clasamentul celor mai „locuibile“ oraşe cu peste 100.000 de locuitori din România. Iaşiul, Sibiul, Braşovul şi Oradea le urmează, la distanţă destul de mare. La capătul celălalt al topului se găsesc Baia Mare (penalizată din cauza

În ciuda stresului, aglomeraţiei ori poluării, calitatea locuirii în marile oraşe este în continuare superioară celei oferite de localităţile mai mici, arată o analiză Capital.

Bucureştiul, Timişoara, Clujul şi Constanţa domină clasamentul celor mai „locuibile“ oraşe cu peste 100.000 de locuitori din România. Iaşiul, Sibiul, Braşovul şi Oradea le urmează, la distanţă destul de mare. La capătul celălalt al topului se găsesc Baia Mare (penalizată din cauza nivelului ridicat de poluare), Drobeta-Turnu Severin (deficitară în ceea ce priveşte posibilităţile de petrecere a timpului liber), Piatra-Neamţ (trasă în jos de piaţa muncii), Botoşani şi Focşani (ambele subdezvoltate economic).

Dacă s-au mai schimbat unele lucruri faţă de precedentul clasament, realizat de Capital în 2006, tendinţele au rămas aceleaşi: oraşele din Transilvania şi Banat sunt, în general, deasupra celor din Vechiul Regat când vine vorba de calitatea vieţii, iar cele cu peste 250.000 de locuitori sunt mai „prietenoase“ cu locuitorii lor decât cele mai mici. „Din păcate, este greu de contestat un asemenea rezultat. În România de azi, există oraşe mici în care, teoretic, ţi-ai putea duce viaţa mult mai relaxat decât într-o metropolă, dar care nu-ţi oferă oportunităţi economice“, afirmă Cătălin Zamfir, directorul Institutului pentru Cercetarea Calităţii Vieţii.

Bucureştiul şi municipiile mari din Ardeal şi Banat le oferă românilor cele mai bune condiţii de viaţă, rezultă în urma unei analize realizată de „Capital“ şi aflată la cea de-a doua ediţie.

183-40866-1.jpgEste aglomerat, zgomotos, murdar, scump. Cu toate acestea, în fiecare an, populaţia îi creşte, neoficial, cu câteva zeci de mii de persoane, în special studenţi originari din provincie, care decid să nu se mai întoarcă acasă după terminarea facultăţii. Nici nu este de mirare: este unul din puţinele locuri din ţară unde salariile pot căpăta dimensiuni occidentale şi unde, în ciuda crizei, numărul de şomeri a rămas constant. Tot aici poţi alege, în aceeaşi seară, dintre şase-şapte spectacole de teatru, aici vin să cânte artiştii pe care îi vedem la MTV şi, cu puţin noroc, marea şi muntele sunt, fiecare, la numai două ore cu maşina. Bucureştiul, căci despre el este vorba, s-a instalat, după ce am pus cap la cap peste 40 de criterii din domenii diverse, pe primul loc al clasamentului „Celor mai bune oraşe în care să trăieşti“ (selectate din rândul localităţilor cu peste 100.000 de locuitori din România).

Locul al doilea al topului este ocupat de o eternă rivală pentru Capitală – Timişoara. „Poziţia nu poate decât să ne onoreze. Într-un fel, este o recunoaştere a ceea ce se întâmplă în Timişoara de ani de zile, o recunoaştere a ceea ce fac timişorenii din decembrie 1989 încoace: încearcă să fie «fruncea» ţării“, spune primarul oraşului de pe Bega, Gheorghe Ciuhandu.

183-40867-2.jpgEl declară că municipiul pe care îl conduce merită cu prisosinţă să ocupe acest loc. „Afirm acest lucru deoarece ştiu cu ce eforturi se face totul la noi, ştiu că în tot ceea ce facem ne bazăm aproape exclusiv pe surse proprii. Şi, cu toate acestea, reuşim de multe ori să fim cu un pas înainte. Nu este vorba de o competiţie aici, pe noi nu ne interesează să fim în faţa celorlalţi, ci ca timişorenii să fie mulţumiţi de oraşul în care trăiesc“, adaugă edilul, spunând că Timişoara speră să ajungă pe un loc fruntaş nu numai într-un top al oraşelor din România, ci chiar într-unul regional.

Primii şi ultimii

183-40868-3.jpgLa câteva zecimi distanţă de municipiul din Banat şi aproape la egalitate între ele urmează în clasament, fără să surprindă pe nimeni, Clujul şi Constanţa. Oraşul de pe Someş şi cel de pe Litoral sunt succedate, de această dată la o distanţă de peste două puncte, de un grup de localităţi ce au obţinut punctaje destul de apropiate: Iaşi, Sibiu, Braşov şi Oradea. Top 10 se încheie cu Târgu-Mureş şi Arad.

Dacă Bucureştiul a obţinut punctaj maxim la cinci capitole (educaţie, sănătate, transport, piaţa muncii şi competitivitate economică), Clujul a luat nota cea mai mare pentru comerţ, petrecerea timpului liber şi sănătate, Botoşani pentru costul vieţii, Drobeta-Turnu Severin pentru clima blândă, Piatra-Neamţ pentru starea mediului, Satu Mare, Sibiu, Suceava şi Botoşani pentru nivelul scăzut al taxelor locale, iar Ploieşti, pentru numărul redus de infracţiuni.

183-40869-4.jpgDe cealaltă parte, punctajele minime au fost obţinute de Bucureşti şi Piteşti (la costul vieţii), Botoşani, Buzău şi Focşani (la educaţie), Galaţi (la infrastructura de transport), Buzău (la piaţa muncii), Botoşani (la competitivitate economică), Drobeta-Turnu Severin (la comerţ şi recreere), Craiova (la siguranţă), Baia Mare (la poluare), Sibiu (la climă, conform datelor Autorităţii de Meteorologie) şi Braşov (la nivelul taxelor locale).

Matematică vs suflet

183-40870-5.jpgEste evident că, oricât de obiective ar fi criteriile şi oricât de riguroase calculele, în a-ţi plăcea sau nu să locuieşti într-un oraş există o doză ridicată de subiectivism. Fostul ministru al lucrărilor publice, Laszlo Borbely, consideră că oraşul ideal nu există, orice localitate având puncte tari şi puncte slabe. „Pentru fiecare există, însă, un oraş în care să te simţi bine şi unde să ai condiţii cât mai bune de viaţă. Din punctul meu de vedere, Târgu-Mureş, oraşul meu natal, şi Sibiu, un oraş în care tradiţia se îmbină cu modernismul, sunt cele mai potrivite“, afirmă el.

Borbely mai spune că, în opinia sa, cea mai mare problemă a oraşelor din România o reprezintă poluarea şi lipsa spaţiilor verzi şi a facilităţilor pentru pietoni. „N-am înţeles încă un lucru esenţial – că trebuie să ne mişcăm mai mult, să fim mai puţin dependenţi de maşină, mai ales că în majoritatea oraşelor distanţele nu sunt aşa de mari încât să nu te descurci fără autoturism“, explică el.

România, ruptă în două

183-40865-capital_07.jpgTrebuie remarcate discrepanţele pe care le semnaleză clasamentul realizat de Capital. Cele mai mari oraşe din România (Capitala, Iaşi, Cluj-Napoca, Constanţa, Timişoara, Craiova, Galaţi şi Braşov) domină autoritar prima jumătate a topului.

„În România de azi este greu de contestat un asemenea clasament“, crede Cătălin Zamfir, directorul Institutului pentru Cercetarea Calităţii Vieţii (ICCV) din cadrul Academiei Române. „Situaţia economică proastă face să existe oraşe mici şi drăguţe, în care ţi-ai putea duce viaţa mult mai relaxat decât într-o metropolă, dar în care, direct spus, mori de foame. Şi atunci alegi oraşul mare, unde grija economică, cum ar fi nivelul salariului sau siguranţa locului de muncă, este mai mică“, spune Zamfir.

Nu se poate trece cu vederea nici faptul că şapte din primele zece poziţii ale topului sunt ocupate de oraşe mari din Ardeal şi Banat. Celelalte două municipii de peste 100.000 de locuitori de dincolo de Carpaţi sunt ceva mai prost poziţionate (Satu Mare – 15 şi Baia Mare – 21).

Asta în timp ce ultimele patru poziţii ale topului sunt ocupate de oraşe din Oltenia (Drobeta-Turnu Severin) şi Mol­dova (Piatra Neamţ, Botoşani şi Focşani), penalizate de slaba dezvoltare economică, de dimensiunile reduse, care nu le permit să exceleze nici cultural, nici edu­ca­ţional, nici comercial, dar şi de poziţia geografică – Piatra-Neamţ şi Botoşani sunt departe de infrastructura majoră de transport, prezentă sau viitoare.

Dincolo de toate orgoliile pe care o astfel de analiză le poate satisface sau, din contră, răscoli, nu trebuie să uităm nicio clipă că, din păcate, niciuna din primele 25 de localităţi din România nu se poate gândi să se compare, din punctul de vedere al condiţiilor de viaţă oferite, cu marile oraşe occidentale.

Campioanele

Bucureşti

183-40860-0607_bucuresti1_44_libertatea.jpgŞomaj mic, lefuri mari
Dezvoltarea economică, sistemul educaţional şi cel sanitar, infrastructura de transport sau diversitatea posibilităţilor de petrecere a timpului liber au plasat Capitala pe primul loc, în ciuda aglomeraţiei sau a vieţii scumpe.

Timişoara

183-40861-0607_timisoara5_44_libertatea.jpgMuncă şi distracţie
Competitivitatea economică, piaţa muncii ofertantă şi numeroasele moduri de recreere au făcut ca oraşul de pe Bega să ocupe poziţia a doua a clasamentului.


Cluj-Napoca

183-40862-0607_clujpiatamihaiviteazul_44_evz01.jpgPolivalenţă
Deşi are o climă relativ aspră, iar costul vieţii e ridicat, capitala neoficială a Transilvaniei a punctat bine atât la partea economică, cât şi în ceea ce priveşte posibilităţile de distracţie, sistemul de învăţământ, cel sanitar, comerţul sau transporturile.

Constanţa

183-40863-0607_casinoconstanta_44_libertatea.jpgGeografia
Marea Neagră joacă un rol fundamental în notele mari primite de metropola dobrogeană, fie că e vorba de dezvoltarea economică, de posibilităţile de dezvoltare sau de clima blândă.


Iaşi

183-40864-0607_iasi1_44_c.jpgStudenţii
Centru universitar extrem de important, comerţ modern, climă plăcută, număr scăzut de infracţiuni, piaţa muncii ofertantă - toate au contribuit la plasarea oraşului pe locul 5 în ţară.

Metodologie

Au fost utilizate 12 seturi de criterii: piaţa muncii (şomaj şi salarii), competitivitate economică (PIB şi exporturi), infrastructura de transport (rutier urban şi interurban, feroviar, aerian, transport în comun), sistemul sanitar, sistemul de învăţământ superior, costul vieţii (imobiliare, loisir, transport în comun, taxi), posibilităţile de petrecere a timpului liber (cinema, teatru, concerte, sport, munte, mare, turism extern etc.), dezvoltarea comerţului, starea mediului (poluare, spaţii verzi/luciu de apă pe cap de locuitor), clima, siguranţa publică (ratele criminalităţii şi infracţionalităţii), nivelul taxelor locale. Rezultatul este reprezentat de media ponderată a criteriilor menţionate mai sus.

  • mda la 3 noiembrie, 12:40 a spus:

    nicaieri nu umbla cainii cu covrigi in coada.

  • Sefu la 3 noiembrie, 12:16 a spus:

    Tziganii au ocupat aproape tot centrul orasului,terorizand in continuare pe cei ce nu vor sa le vanda locuintele.Probabil in cativa ani procesul inceput se va finaliza!Totusi nu se poate face nimic!!??

    • Agent008 la 3 noiembrie, 12:30 a spus:

      Si nu numai. Ce parere ai despre noua "pista de biciclete" de pe Calea Sagului cu care se lauda domnu' Ciuhandu? Adica o dara de vopsea, pe langa bordura, peste canale, care mai si ingusteaza banda I cu circa 20%. Bani publici cheltuiti aiurea. Si multe altele...

  • syle la 3 noiembrie, 12:10 a spus:

    in '88, bisnisoara,la cluj spaga la greu pt.orice,arad-totbisnita,oradea-super.2009-hello s-au dezvoltat si alte orase,voi ardelenii sunteti 'mandri' dar mandria voastra e ignoranta,nu veniti in moldova k pute. ei bine ,nu pute,noi santem maimandri k voi,voua va spuneau ocupantii, imputiti.TRAIASCA ROMANIA.sicti sovinismului.

    • Augustin Man la 3 noiembrie, 12:40 a spus:

      Moldova este provincia istorica de unde provin 80% dintre geniile vorbitoare de limba romana, asa ca daca Dvs. nu stiati asta nu Va hazardati sa presupuneti ca nici alti romani n-o stiu, pentru ca mai ales "renegatii" banateni si transilvaneni primesc o educatie care le provoaca nu doar admiratia pentru valorile Moldovei, ci si placerea de a si le impartasi...

    • hgmz la 3 noiembrie, 12:59 a spus:

      dupa cum vedeti doar moldovenii si t******* sudisti se frustreaza pe aici. noi ardeleni stim oricum ca va suntem superiori. regretam doar ca impartim aceeasi nationalitate cu voi. asta e! :)

    • cucu la 3 noiembrie, 14:20 a spus:

      Cand tot aud "ba al meu e mai tare!" nu pot decat sa ma gandesc ca sunt replici de copii frustrati care in loc sa faca ceva productiv se plang sau acuza. Ardealul (Transilvania + Banat) o duc mai bine nu doar in topuri, ci si in realitate fiindca am fost sub stapanire Austriaca timp de sute de ani, nu fiindca am avut o multime de lideri spirituali geniali, ci modul general de gandire e pornit mai mult spre a construi pe termen lung, de a lucra impreuna fara sa moara capra vecinului.

      Suntem toti in aceeasi caruta, trebuie sa tragem in acelasi sens cu totii. La alegeri se vad de obicei si preferintele: zonele mai sarace (din pacate) din Moldova si Oltenia voteaza PSD, restul se impart care cum. Adica cei care o duc mai bine nu vor sa faca jocul baronilor locali care nu fac nimic pt ceilalti (vezi 10 ani de guvernari PSD cand au distrus agricultura si industria, nu au facut nimic investitii in infrastructura -> autostrazi ciuciu, iar marii investitori fug cand aud de noi ca dureaza 10 ore sa aduce marfa din Germania 1500 km si tot 10 pentru 500 km in Romania, lucru strigator la cer cand in lumea moderna se discuta de distributie la nivel de ore, o zi, fiindca se incearca eliminarea stocurilor).

      Lasati orgoliile astea prostesti cu orasul x sau y si faceti ceva sa fie mai bine pentru toti!

      Numai bine, din Timisoara.

    • eu la 3 noiembrie, 14:44 a spus:

      prin ce suntem noi superiori(si eu sunt ardelean) ? de curiozitate. ca eu nu am gasit inca acel ceva. daca tu regreti ca esti de ac. nationalitate cu moldovenii eu zic ca ar trebui sa emigrezi. acolo sunt toti superiorii :)

    • Shaitan la 3 noiembrie, 16:10 a spus:

      Bre, asculta di un moldovean aisi, matali ase... cu niemtzoii nu trebui sa-i linji in p******* si sa ti dai mari cu iei...pt. lor nu li plasi asta si daca iesi cu capu fatis cu treaba asta in lumi, epoi atunsi iei ti vor scuipa, tantalauli... tu trbui sa hii mandru ca iesti valah, adica sa hii mandru cu seea si o inventat si facut valahii, intaleji matali?(modul de scriere nedorit a fi luat ca ostentativ) =D

  • gioni la 3 noiembrie, 11:58 a spus:

    as fi intersat sa aflu cum au calculat PIB-ul pe oras. din cate stiu eu nu prea se poate, se cam aproximeaza. studiul foloseste date din 2009 sau mai vechi?

  • Banatul fara unguri sovini la 3 noiembrie, 11:19 a spus:

    cum este un subiect despre ardeal cum apar si jigodiile de unguri sovini si iredentisti cu autonomia lor , plecati din Romania daca nu va place aici . dar unde sa margeti ca si aia din ungaria va fac cigani si nu va vor ca altfel ar fi votat sa va dea pasapoarte ungare dar v-au dat la mooie jeguri ce sinteti .

    • Augustin Man la 3 noiembrie, 11:43 a spus:

      Adica daca nu cadem in fund de dragul centralizarii de tip bananier si dorim sa fim iarasi europeni, asa cum erau bunicii nostri, sintem neaparat "unguri sovini"? Va inselati: sintem romani banateni si transilvaneni cu traditie cosmopolita si occidental-europeana seculara. Noi am trait alaturi de unguri, sasi si svabi si le recunoastem meritele tuturor la civilizatia acestor provincii istorice. Toate cele bune-Minden jot - Alles gute!

    • Liana la 3 noiembrie, 12:01 a spus:

      Dragi romani banateni si transilvaneni, sunt din Bucovina si Bucovina a fost parte a imperiului austro-ungar, a luat multe influente de acolo, insa in baza asta nici pe daparte nu pot sa afirm ca mi-as dori ca regiunea mea sa fie separata de restul tarii. Ati fost si la randul meu am fost norocosi sa ne nastem in niste regiuni care au beneficiat de o anumita civilizatie. Asa a fost sa fie. Insa as vrea sa subliniez ca diferente culturale, sociale si economice exista in mai toate tarile europene, difente intre nord si sud (Italia) sau intre sud si nord (Marea Britanie). Putem aduce in discutie si structura de dezvoltare economica de gen centru-perifierie, prezenta peste tot in Europa, care explica multe aspecte. Recomand mai multa maturitate in astfel de abordari.

    • Augustin Man la 3 noiembrie, 12:11 a spus:

      Bucovina a imbinat geniul moldav cu civilizatia austriaca si de acolo a izvorit o pleiada de valori, de la Eminescu la Sofia Vicoveanca. Eu cred ca nu trebuie sa ne temem nici de regionalizare, nici de accentuarea influentelor civilizatoare ale diferitelor etnii. Vremea anexarilor militare a trecut, sintem toti cetateni ai Europei si in aceasta calitate cred ca trebuie sa urmam exemplul celor mai evoluati decit noi, fiindca numai asa vom progresa si noi si nu prin inchistari xenofobe.

    • @Günter Baum la 3 noiembrie, 12:39 a spus:

      esti un ****** mare de tot si de aceea kannst du uns alle Sachsen und Schwaben direkt am Arsch lecken du Idiot !

    • eu la 3 noiembrie, 14:50 a spus:

      Eminescu nu e din Bucovina. e din Ipotesti (langa Botosani) si Botosaniul nu e in Bucovina. si te rog sa citesti ce scria Eminescu la vremea lui despre influenta austriaca... asa de curiozitate

    • Augustin Man la 4 noiembrie, 08:00 a spus:

      Este vorba de Bucovina ISTORICA si nu de impartirea actuala (Moldova e pina la Nistru). Chiar Eminescu spunea "N-oi uita vreodata, dulce Bucovina, Geniu-ti romantic, muntii in lumina, Vaile in flori,", etc... (La Bucovina). Cit despre ocupatia austriaca, era normal ca atunci sa luptam pentru egalitatea noastra cu celelalte etnii, egalitate la care ne-am angajat solemn la Alba-Iulia, pentru ca nu repari o nedreptate cu alta. Sinteti probabil prea tinar ca sa intelegeti anumite lucruri...

  • Mihai Bv la 3 noiembrie, 11:13 a spus:

    Mi se pare cam pragmatica analiza si lasa pe afara exact ceea ce e mai important, placerea de a trai intr-un oras, sau se pune mult prea putin accent.
    Cum sa fie Bucurestiul placut, cand in fiecare weekend ei vin si-si cheltuie banii pe Valea Prahovei si in Brasov? Eu am foarte multi prieteni in Bucuresti si niciunuia nu-i place acolo, dar face compromisuri din alte motive (job, scoala etc.). Intr-adevar compenseaza printr-o oferta extrem de bogata ca distractie si cultura, dar oamenii, transportul si orasul in sine fac din el unul respingator din multe puncte de vedere. Parerea mea...

    • Árpád Miklós la 3 noiembrie, 11:25 a spus:

      eu sint din Gheorgheni si am o firma in Bucuresti si pot sa-ti spun ca sint foarte multumit din toate punctele de vedere .

    • gioni la 3 noiembrie, 11:45 a spus:

      tocmai aceste "compromisuri" il fac locuibil si de aceea nu te muti pe Valea Prahovei.

    • eu la 3 noiembrie, 14:53 a spus:

      Multi care nu traiesc sau nu au stat o zi in Bucuresti isi dau cu parerea. Bucurestenii se duc pe valea prahovei exact din acelasi motiv care ii face pe cei din valea prahovei sa se duca la mare. asta inseamna ca navodari e mai locuibil ca brasovul ?

  • Adrian C. la 3 noiembrie, 10:46 a spus:

    7 orase din top 10 sunt in Ardeal si Banat. Daca ar exista autonomie administrativa, sa nu mai mearga toti banii la Bucuresti, ci sa ramana banii de unde s-au colectat, probabil ca in Ardeal ar exista deja autostrazi.
    Nu spun ca ardelenii sunt mai destepti decat restul, pur si simplu prin asezarea geografica, fiind mai inspre vest, au venit investitii mai multe decat in restul tarii, plus influenta multi-culturala a nationalitatilor care locuiesc aici (care a ridicat mult nivelul de cultura in Ardeal fata de alte zone ale tarii), a facut ca Ardealul sa ajunga in top.

    • @Globalplayer la 3 noiembrie, 10:52 a spus:

      Regionalizarea sau autonomia administrativa are tendinţe naţionaliste si inseamna izolarea de restul lumii , ai auzit cumva de globalizare ?

    • Agent008 la 3 noiembrie, 10:57 a spus:

      Regionalizarea si globalizarea nu sunt antonime. In conceptia moderna, asa-numita Europa a Regiunilor se inscrie perfect in linia globalizarii. De fapt asta se si doreste: un set de regiuni bine definite (nu neaparat pe criterii etnice ci mai degraba economice si sociale) care participa la formarea unei structuri superioare, dar care isi pastreaza specificul. Autonomia nu este o prostie, este doar prost inteleasa si, probabil, la noi ar fi si prost implementata (vezi ideile de Tzinuturi si Republici pe criterii etnice).

    • Adrian C. la 3 noiembrie, 10:59 a spus:

      Globalizarea e una, autonomia administrativa e alta, nu se exclud una pe cealalta.

    • gushpi la 3 noiembrie, 11:02 a spus:

      Sa stii ca si elvetienii au auzit de globalizare - dar ei raman organizati in cantoane, si nemtii au auzit -dar au landuri, britanicii au si ei urechi - dar cunosti Anglia, Scotia, etc, SUA este cea mai mare federatie!
      De ce ti-am enumerat toate astea: pt ca acolo se traieste BINE!!! Comunitatile locale sunt conduse de cei care le seamana (etnic si religios), iar banii lor sunt AI LOR si fac ce vor cu ei!!!
      Pana cand ne va veni si noua mintea la cap apare o alta forma mai buna si noi tot in urma vom fi...

    • Agent008 la 3 noiembrie, 11:13 a spus:

      ... autonomia administrativa nu inseamna "desprindere de tzara" sau "intinarea idealurilor sfinte ale stramosilor" ci inseamna "descentralizare benefica", "generarea unui spirit de competitie inter-regionala stimulator" etc. In cazul centralizarii excesive, centrul ia decizii pentru orice si s-ar putea sa nu faca fatza sau sa fie corupt si atunci apar probleme. Ca si in Romania din ziua de azi, unde pentru a-ti incasa un loz in plic trebuie sa mergi la Bucuresti!

    • marius la 3 noiembrie, 11:25 a spus:

      nu confundati lucrurile. Una e autonomie administrativa si alta e regionalizare. Eu unul sunt de acord ca fiecare judet/oras sa aiba autonomie sporita insa nu sunt de acord cu regionalizarea. De ce? pt. ca ne-am aprinde singuri paie in cap. De 150 de ani ne-am pierdut traditia regionala, pe fondul dezvoltarii statului national, iar recrearea regiunilor ar aprinde discutiile nationaliste. Nu am nimic cu diversele etnii din tara, insa stim si noi ca sunt si multi radicali. Acestia ar profita de situatie pt a vrea si mai multa autonomie, altii s-ar opune si atunci ne-am complica inutil cu discutii, dispute, lupte. De ce sa nu dam noi autonomie adm., fiscala, culturala judetelor si rezolvam altfel problema?

    • James la 3 noiembrie, 11:59 a spus:

      Aceleasi argument, false de altfel, le invoca si locuitorii din Stockholm, Suedia: unii zic ca banii din centrul capitalei sint trimisi spre zona din nord subdezvoltata. O analiza recenta arata ca noi din stockholm traim din banii cistigati din nordul suediei. La fel se argumenteaza si in Italia, etc.

    • Agent008 la 3 noiembrie, 12:18 a spus:

      Eu sunt timisorean si resimt din plin problema banilor redirijati aiurea. Dar, asa cum spui si tu, asta NU inseamna ca eu tin in spate un moldovean sau un oltean. Sau ca nu-stiu-care-moldovean e vinovat ca eu imi rup bucsele de doua ori pe an in timp ce el are drumuri oglinda. Nu, banii care se dau si nu se mai intorc se redirijeaza, de catre o oligarhie care profita de centralizarea excesiva, catre diverse proiecte din care aceasta oligarhie castiga enorm. Deci, problema nu consta in Banat versus Moldova versus Bucuresti ci in coruptia la nivel central + centralizarea de-a dreptul stupida. De aceea consider ca o descentralizare/autonomie/regionalizare/sau-cum-vreti-sa-i-mai-spuneti ar fi benefica. Practic ar sparge clica de corupti, ar fragmenta-o si ar face-o mai greu operabila. Nu ar desfiinta-o imediat, evident. Dar ne-ar mai da o sansa...

    • eu la 3 noiembrie, 14:56 a spus:

      vai vai... banii multi vin din Ardeal ? vin si din Ardeal. dar stiti cat din PIB se face in Bucuresti ? aproape jumatate de economie e in Bucuresti si voi vorbiti discutii.

    • pt "eu" la 3 noiembrie, 21:57 a spus:

      sunt de acord cu tine aa jumatate din PIB-l tarii se face la Bucuresti pt ca ar fi absurd sa nu fie asa avand in vedere ca are o populatie de 2 milioane de vreo 6 ori mai mare deat orice alt oras din Romania. dar nu confunda ideile. PIB-ul din Ardeal/banat (cand zic de banat zic de timisoara... Carasul e Foame mare, si Aradul pt toti "geografii" de aici e in ardeal doar 1 cartier mic e in banat). deci PIB-ul din ardeal si TM merge la bucale unde este IMPARTIT pt moldova si oltenia...din pacate tot dupa modelul Ceausescu. si chestia cu autosdrada suntem de tot cacatu. in timp ce toate tarile isi construies infrastructura dinspre vest spre est noi avem 2 autostrazi si alea la mitici. oricum in 2 ani max e gata autostrada Arad-TM si poate in 20 de ani primim si noi atonomie regionala (care nu e aceklasi lucru cu stat independent) si va facem de mici.

  • gushpi la 3 noiembrie, 10:44 a spus:

    Avem un primar care la varsta lui nu mai are nicio ambitie... A fost ales ca fiind cel mai mic rau (concurand cu mafiotii locali), dar e jalnic... infrastructura a disparut, noroc ca a venit criza si a inchis cocseria (ca altfel putzea si acum in oras a fenoli si hidrocarburi policiclice aromatice HPA), locurile de destindere au fost ocupate de polististi comunitari care iti interzic sa te plimbi cu bicicleta sau cu patrupedul din dotare, lucrarile pt statia de epurare se intind prin tot orasul (iar reparatiile drumurilor se fac in dorul lelii) de multa vreme (si va mai tine inca mai multa...).
    Nu stiu cum a ajuns galeata asta pe locul 14 cand, de fapt, trebuia sa fie mult mai jos!
    Si sa stiti ca sunt nascut aici, dar n-ai cu cine! Juma de oras e format din combinisti fara speranta, cealalta din smecheri!

    • sandel la 3 noiembrie, 20:08 a spus:

      Maestre,

      Tu ca galatean unde te incadrezi avand in vedere ca jumatate sunt combinisti si jumate sunt smecheri?

      Sa te aud?

    • gushpi la 4 noiembrie, 14:34 a spus:

      ...ca te-ai prins?

  • Radu la 3 noiembrie, 10:19 a spus:

    Sunt din Cluj si-mi iubesc orasul, dar imi place la fel de mult si Timisoara sau Brasovul. Timisoara a avut mereu inclinatii vestice, e suficient sa vezi ca au acelasi primar de ani de zile (primar taranist). Clujul a fost penalizat de Funar, care a tinut orasul pe loc si facut ca timp de 10 ani sa fie ocolit de marii investitori, deci are de recuperat acest decalaj...si cred ca in mare parte a si facut-o. Daca vrem o dezvoltare regionala mai echitabila, atunci ar trebui sa dam voie regiunilor sa se autoguverneze si sa isi gestioneze singure resursele. Sa nu mai depindem pt orice proiecte locale de deciziile de la Bucuresti. Nu am nimic cu Bucurestiul , dar pt binele tuturor ar fi mai bine sa facem regionalizarea.

    • agent008 la 3 noiembrie, 10:42 a spus:

      ... sa nu uitam ca Municipiul Cluj-Napoca vine foarte tare din urma. Se pare ca in Cluj se petrece acum un adevarat boom economic. Din pacate, Timisoara incepe sa fie penalizata de actualul primar la fel ca si Clujul de Funar in trecut. S-ar putea ca topul din 2010 sa arate un pic altfel...

    • @Globalplayer la 3 noiembrie, 10:48 a spus:

      Regionalizarea are tendinţe naţionaliste si inseamna izolarea de restul lumii , ai auzit cumva de globalizare ?

    • Agent008 la 3 noiembrie, 10:55 a spus:

      Regionalizarea si globalizarea nu sunt antonime. In conceptia moderna, asa-numita Europa a Regiunilor se inscrie perfect in linia globalizarii. De fapt asta se si doreste: un set de regiuni bine definite (nu neaparat pe criterii etnice ci mai degraba economice si sociale) care participa la formarea unei structuri superioare, dar care isi pastreaza specificul.

    • Mihai la 3 noiembrie, 11:05 a spus:

      Foarte bine zis, Agent 008, iti dau perfecta dreptate.
      Vin a completa, si a mai aduce un argument ca regionalizarea favorizeaza globalizarea dupa principiul "Divide and conquer". Mai mult nu zic, dar cei interesati de globalizare inteleg. Nu condamn neaparat acest concept, dar obiectiv vorbind, are efect si nu unul contrat fenomenului globalizarii.

    • marius la 3 noiembrie, 11:25 a spus:

      am spus si mai sus: nu confundati lucrurile. Una e autonomie administrativa si alta e regionalizare. Eu unul sunt de acord ca fiecare judet/oras sa aiba autonomie sporita insa nu sunt de acord cu regionalizarea. De ce? pt. ca ne-am aprinde singuri paie in cap. De 150 de ani ne-am pierdut traditia regionala, pe fondul dezvoltarii statului national, iar recrearea regiunilor ar aprinde discutiile nationaliste. Nu am nimic cu diversele etnii din tara, insa stim si noi ca sunt si multi radicali. Acestia ar profita de situatie pt a vrea si mai multa autonomie, altii s-ar opune si atunci ne-am complica inutil cu discutii, dispute, lupte. De ce sa nu dam noi autonomie adm., fiscala, culturala judetelor si rezolvam altfel problema?

    • Agent008 la 3 noiembrie, 11:32 a spus:

      Sa intzeleg ca Globalizare = Evil? Daca da, mie nu mi se pare ceva rau ci doar ceva natural. Ca pana la urma, intr-un fel sau altul, tot acolo se va ajunge. Deja distantele nu mai inseamna mare lucru, cultura oricum este supusa hegemoniei MTV sau Hollywood, deci asta e mersul natural al lucrurilor. Ma gandesc uneori ca poate si dacul Brezdenes, acu 2000 de ani, spunea ca globalizarea = evil cand vedea expansiunea romana globalizatoare (care n-a fost numai militara ci mai degraba economica si culturala). Ei, si dacul asta se opunea vehement acestei globalizari fara sa stie ca din asta va rezulta un alt popor, adica noi, care ne vom opune unei noi globalizari. Si poate peste alte 2000 de ani, poporul pamantean se va opune unei alte globalizari, galactice de data aceasta.

    • Agent008 la 3 noiembrie, 11:38 a spus:

      Mi se pare corect ceea ce zici. De aceea sunt de parere ca la noi, in momentul de fatza, ideea de "autonomie fatza de centru" ar fi si prost intzeleasa si prost aplicata, dand nastere la diverse framantari si alte alea.

  • adi la 3 noiembrie, 09:37 a spus:

    Mai fratilor,daca in vest numai Timisoara face legea, si pe urma la mare distanta, vine Oradea,un oras fara economie, care are mai multi consumatori decat producatori,inseamna ca Aradul, ar trebui mutat in Ungaria

    • aradean la 3 noiembrie, 09:47 a spus:

      Nu inteleg cum poate oradea sa fie inaintea Aradului, cand si la salariul mediu Aradul depaseste oradea, plus la dezvoltare economica. Plus ca din cate stiu Oradea nu are retea de gaz....top aiurea.....

    • Adrian C. la 3 noiembrie, 10:37 a spus:

      A venit gazul si in Oradea, intr-un cartier s-a introdus deja. Oricum clasamentul este facut tinand cont de mai multe criterii, nu daca are gaz sau nu. La numarul de someri Oradea sta destul de bine, exista locuri de munca, judetul Bihor a fost mereu judetul cu cel mai mic nivel al somajului.
      Parerea mea e ca Aradul se aseamana mult cu Oradea, nu pot afirma ca unul e mai dezvoltat decat altul...

    • moni la 3 noiembrie, 10:40 a spus:

      Sunt de acord cu tine,astia din Arad sunt niste frustrati,se tin ca au nu stiu citi bani si nu stiu ce oras frumos.ideea ca au cel mai oribil oras si cele mai urate femei din sud estul Europei ...cat despre economie...mai bine lasa

    • cris la 3 noiembrie, 13:13 a spus:

      Din pacate Oradea nu este unde ar fi trebuit sa fie acum fiind penalizat 12 ani de fostul primar Filip Petru. Asa ne-am trezit cu un oras fara economie (industrie) dupa cum spunea cineva, fiind un oras de "consumatori". Este adevarat ca la Oradea nivelul salariilor este unul din cele mai mici, Filip in afara de faptul ca a reparat cateva strazi a reusit sa-si faca o avere de invidiat, impreuna cu cei apropiati lui. Orasul este frumos, relativ linistit, cu perspective foarte mari de dezvoltare economica (este la 5 minute de mers cu masina la granita cu Ungaria), clima este mai blanda, lipsa gazului in oras nu este un impediment, avand o retea foarte buna de termoficare, costurile introducerii gazului in apartamente nu se mai poate amortiza in timp asa ca nu se mai justifica o astfel de cheltuiala pentru oradeni. De fapt am scris cele de mai sus deoarece regret timpul pierdut si piedicile puse sub d-l Filip la dezvoltarea acestui oras timp de 12 ani.

    • titus la 3 noiembrie, 21:12 a spus:

      perfect adevarat ceea ce spui , parca mi-ai luat cuvintele de pe tastatura :)
      De mentionat ca acest Filip care vine din Slobozia a fost si este dusmanul nr 1 al bihorenilor dar , cum numai in Ro e posibil , e senator de Bihor .
      Aradul a luat-o parca un pic in fata Oradiei din cateva pdv dar intr-un an-doi vom fi cam la fel cu ei ,diferenta e usor de recuperat . Parca in Arad sunt cam multe figuri de interlopi (asta observ cand trec prin Arad ,e o parere personala), nu cred ca asa sunt oamenii de pe acolo la aspect .
      Orasele sunt frumoase amandoua .

    • ARADEAN la 3 noiembrie, 23:12 a spus:

      Pt Moni : nu stiu cum sunt femeiloe in Oradea, dar nu cred ca in Arad ar fi cele mai urate femei din sud-estul Europei.....m-am spart de ras cand am citit ce ai scris.....poate om fi noi frustrati, dar pe zona de vest cele mai dezvoltate orase sunt Timisoara,Arad si Oradea, si nu cred ca Oradea e mai dezvoltata decat Aradul, cel putin la cat stiu eu ca se dezvolta de mult Aradul....

    • Bihorean la 13 iulie, 09:22 a spus:

      nu va mai duelati.in BIHOR orasul Marghita face legea.orasul terorii in care smecherii conduc masinile politiei.sa nu vizitati acest oras mai ales daca nu cunoasteti prea multa lume

  • Szatmari Lászlo la 3 noiembrie, 09:30 a spus:

    sint nascut si crescut in Cluj , de 2 ani m-am mutat cu serviciul la Constanta si pot sa va spun ca este super . Orasul este foarte frumos si oamenii sint mult mult mai de treaba si prietenosi decit cei din Ardeal .

    • Shaitan la 3 noiembrie, 12:11 a spus:

      iesi afara din tara asta luate-ar dracu' de HUN imputit! >_< Acusi mai zici ca ti-ai luat si femeie valaha, AFARA CU VOI!

    • unu la 3 noiembrie, 23:00 a spus:

      Esti un idiot shaitane,ce legatura tampita ai dedus,i-ati pasaport de ardeal boule.

    • cosmin la 4 noiembrie, 14:51 a spus:

      saracu' de tine, ai nevoie de tratament :D
      mi-ai inveselit ziua prin imbecilitatea pe care-ai scos-o.
      keep up the good work :D

    • Oradean la 13 iulie, 09:05 a spus:

      gata cu cearta ca il sun pe UTU

  • Andreas la 3 noiembrie, 09:19 a spus:

    nu spuneti ca e mai bine in ardeal ( stie toata lumea ) toti din moldova vin si raman si fac mizerie si se adu mari in c*u*r*u* gol

    • Basti Fantasti la 3 noiembrie, 09:34 a spus:

      du bist aber ein Volltrottel oder ein blöder Ungar .

    • hun la 3 noiembrie, 10:33 a spus:

      Discutia asta nu se refera la fiecare cu p... ma...i (Decebal, Attila Ali, Baba etc.)

  • Augustin Man la 3 noiembrie, 09:08 a spus:

    Daca la infrastructura si mobilitate pe primul loc este Bucurestiul, m-am lamurit: n-as sta in Bucuresti decit maximum citeva luni cu conditia unui primirii unui premiu substantial de supravietuire la sfirsitul intervalului. In rest, dl. xxxx are dreptate.

    • Tomislav la 3 noiembrie, 09:23 a spus:

      1.Timisoara e singurul oras din Ro. care e legat prin autostrazi de toata europa./:)
      2.Daca dispare centralismul totalitar, si se implemeteaza regionalizarea pe zone economice. Bucurestiul coboara brusc sub locul 10.

    • Mary la 3 noiembrie, 09:36 a spus:

      atiti tigani ca in Timisoara n-am vazut , un oras de rahat .

    • Adrian C. la 3 noiembrie, 10:39 a spus:

      Mary, ca in Bucuresti nu or fi rromi....:))

    • basile la 3 noiembrie, 16:46 a spus:

      Daca toti ar gandi ca tine,Bucurestiul ar redeveni un oras adevarat cum a fost odata
      concluzie :ramaneti toti acolo unde santeti si nu mai veniti sa scuipati in oala in care mancati

    • Augustin Man la 4 noiembrie, 08:02 a spus:

      Cred ca vorbiti despre Dvs. De aceea trebuie o regionalizare adevarata ca sa se vada clar cine pe cine exploateaza (adica, la stilul Dvs. "politicos" cine din oala cui maninca).

    • diana la 4 noiembrie, 17:13 a spus:

      dar cine te invita sa stai in bucuresti? chiar te rog sa stai acolo unde stai si tu si multi altii care sufoca bucurestiul si vin sa munceasca pe 2 lei scazand nivelul pretentiilor. nu mai vb.de cati vin si ocupa locurile prin facultati si prin camine marind aglomeratia si vaicarindu se ca e rau. stati acolo fratilor, nu va invita nimeni in bucuresti!

  • hoit la 3 noiembrie, 09:06 a spus:

    Bucuresti pe locul 1?
    recunosc este singurul oras din tzara in care pute a c4c4t dintr un capat in altul.. avand in vedere ca este si singura capitala care nu are o statie de eupurare...toate deseurile varsandu-le in Dambovitza... ma intreb cine e retardul care a facut clasamentul asta?

    • eu la 3 noiembrie, 15:00 a spus:

      vb prostii

    • diana la 4 noiembrie, 16:47 a spus:

      ai trecut macar pe acolo? sau pe la scoala? epurarea n are treba cu deversarea deseurilor in dambovita. cursul dambovitei s a amenajat de pe vremea lui ceausescu si canalizarea s a facut in Bucuresti inaintea celorlalte orase. n aveti internet sau macar cablu pe la voi pe acolo? mai informeaza te macar asupra termenilor

  • xxxx la 3 noiembrie, 08:15 a spus:

    fiecare oras are ghetoul sau ghetourile lui.eu am o parere f buna despre Timisoara.dar daca ai niste vecini romales...e de jale.si asta e valabil oriunde.

    • Mihai la 3 noiembrie, 13:34 a spus:

      Eu am vecini romales si sunt chiar ok. Fiica le merge la scoala, si sunt mai ok si decat alti romani. De ex. am inchiriat(gratis,..doar contra mici reparati) casa bunicilor unei famili de artisti din alta zona geografica... Si m-am trezit ca nu vor sa mai plece din casa. M-am rugat de iei 1 an. Am vorbit cu fratele rom, si mi-a dat 5 verisori de 2x2. Dar sincer chiar ok tipi. Am mers la casa bunicilor si in 2 ziel a fost eliberata.
      ps.sincer, si la rom e la fel.. sunt uni ok, si alti ...

  • ion la 3 noiembrie, 07:41 a spus:

    Se pare ca cele mai importante criterii pentru calitatea vietii, precum nivelul aglomeratiei urbane, poluarea si stresul au avut cea mai mica pondere in studiu.

    Un adult poate sa faca fata acestor factori de stress, dar ce se intampla cu copii ? In ce fel va influenta poluarea extrema sanatatea copiilor care cresc in aceste orase ? Cum ramane cu ristmul foarte ridicat pentru dezvoltarea de astm si al altori boli respiratorii ?

    Ma intreb cum de autorii studiului nu au tinut cont de faptul ca bucurestiul are cea mai mare densitate de locuitori pe kilometrul patrat din europa, cam de 10000 de locuitori pe kilometrul patrat. Asta in comparatie cu Praga, Budapesta si Viena unde desitatea este undeva pe la 3000.

    Densitatea mare de persoane cauzeaza tot felul de probleme, de la traficul infernal la lipsa locurilor de parcare si terminand cu "micile" conflicte cu vecinii.

    Daca ar fi sa ne bazam pe importanta criteriilor din studiu, atunci orasele supra aglomerate din Asia, precum Bangkok, Tokyo, New Delhi, Shanghai si altele ar fi niste locuri minunate.

    Oricat de mult vor sa pompeze redactorii de la Capital, lumea vrea sa se mute din Bucuresti in localitati mai mici. Asistam la inceputul unui trend nou care se va accentua in urmatorii ani.

    • Dragos la 3 noiembrie, 08:04 a spus:

      Ce a spus Ion mai sus e perfect adevarat.Intr-adevar, salariile sunt mari in Capitala, dar si costul vietii este mare.

      Indreptati-va in urmatorii anii si catre Ploiesti, va veti convinge ca avem un potential de dezvoltare foarte mare!

    • stressul tau la 3 noiembrie, 11:00 a spus:

      ..cu ocazia articolului vedem si noi care cum isi apara si si lauda tarlaua..una peste alta toata lumea are ceva de comentat la adresa capitalei si atunci va intreb...cum draq se face ca in metrou ,tramvai.etc numai de voi ne lovim?nu va place ia stai ma copii acasa la voi.

    • eu la 3 noiembrie, 15:11 a spus:

      e plina capitala de oameni din provincie si pe zi ce trece vin din ce in ce mai multi ca nu mai au servici in orasele minunate de provincie si tu vb ca se muta lumea de aici... nu ca ar fi rau. sa ramana in bucuresti doar cui ii place. restul sa stea si sa munceasca pe 6 mil multumiti sufleteste in provincie.

    • nelutu la 3 noiembrie, 16:08 a spus:

      da-te ba cu alea 6 milioane ale tale... sunt si la voi salarii cu grmada de 15 milioane, cam asha cum e media in provincie, asha ca mia taie

    • IAMSTERDAM la 3 iunie, 03:33 a spus:

      niste mentalitati invechite,rivalitati proaste intre regiuni...si cam atat..atat pot oamenii in Romania...nu va mai limitati la ceea ce inseamna Romania si orasele de aici....vizitati p'afara si apoi aici...veti vedea ca intr-adevar singura metropola este Bucurestiul iar orase ok , kt de kt comparabile cu EU pot fi Timisoara,Sibiu sau Brasov....restul prafff/...thx for watching this!!

Lasă un comentariu

 

NOTA:  Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.


editoriale

Deşi lipsa de predictibilitate a legislaţiei fiscale a fost „regula de bază“ a ultimilor ani în...

Liderii politici nu inventează noi strategii naţionale atunci când preiau puterea. Ei adaptează...

powered by Distinct New Media