Actualizat acum 41 minute

  • Curs valutar: EUR4.4646

2012. Maiaşii nu s-au înşelat!

Autor: Radu Timiş Miercuri, 15 Februarie 2012 22242 vizualizări 41 comentarii

N-am să scriu despre criza, chiar dacă mă gândesc la ea în fiecare zi. Pentru că, până la urmă, aş fi doar o nouă voce care constată, alături de cei care umplu site-urile şi blog-urile de pareri. Nu mai e loc sau nevoie de încă o părere. Presupun că e mai multă nevoie de soluţii. Sau poate că şi mai util ar fi să ne uităm dincolo de criza actuala.

Pentru că o criză e o criză, indiferent de natura ei, şi efectul esenţial al oricărei crize este reaşezarea elementelor de context – şi aici vorbim şi de oameni, şi de structurile sociale şi politice care îi cuprind.

„Criza” actuala mi se pare, din acest punct de vedere, un pic aparte. Eu o resimt, de fapt, ca pe o perioadă de profunde transformări în însuşi ADN-ul nostru de fiinţe umane. Dincolo de dificultăţile percepute la nivel de „coş de cumpărături”, profit, putere de cumpărare, mi se pare că ne copleşeşte globalizarea, pe care nu ştim să o gestionăm, ne invadează consumerismul la un nivel care devine sufocant şi, în consecinţă, numai bun să ne deschidă un pic ochii. Ne-am cam dat seama că, dacă nu suntem atenţi, devenim cu toţii „produse”. Suntem “target” sau „univers” pentru tot felul de campanii de marketing şi, conştient sau nu, acţionam conform atributelor pe care toate, dar absolut toate firmele de specialitate le pun în simandicoase prezentări PowerPoint.


Mă duc un pas în spate. Sunt om de afaceri şi este vital „să văd padurea”, chiar dacă, în faţa mea, copacii sunt mari şi aparent îmi obturează orizontul. Traversăm o perioadă în care lupta pentru resurse este dusă “la baioneta”. Energia este în atenţia marilor puteri economice ale lumii. Când ei vor termina de împărţit lumea, vom constata că s-a terminat şi criza. Îndrăznesc să merg şi mai departe. Ce se va întâmpla atunci? Există viaţă şi după criză? Da! Şi destule surse pentru alta!!! Conform unui studiu efectuat de ONU, până în 2030 preţul la alimente va creşte cu 70-150%.

Mă uit la oameni în fiecare zi. Citesc studii semnate de mari autoritaţi locale sau internaţionale şi constat continuu că este un demers inutil. Conduc un business care a avut cel mai mare salt în perioada aceasta. Am făcut achiziţii şi investiţii în ultimul an care ne-au situat dincolo de clasamentele europene. Avem echipamente şi tehnologii pe care foarte puţini în lume le au. Orizontul incert care se prefigurează i-a transformat pe consumatori în persoane mult mai conştiente de valoarea banilor şi de raportul lor cu bunurile de consum. Nu se mai cumpără orice şi oricum. Consumatorul este mult mai dornic de experienţe noi şi a crescut interesul pentru produsele comercializate sub conceptul 'bio'.
Chiar dacă bugetul personal le face aparent prohibite, o discuţie purtată cu o clientă într-unul din magazinele noastre mi-a dat curaj; “în loc de 200 de grame de produs obişnuit, mai bine cumpăr 150 de grame de şuncă  BIO”. Este cea mai spectaculoasă demonstraţie că recesiunea economică poate lucra în favoarea noastră. Putem fi mult mai creativi; mai deschişi la soluţii noi; dispuşi să experimentăm şi să ne asumăm inovaţia.

Ce facem acum? Ne securizăm cât putem de bine locul în mult comentatul “coş de cumpărături” până în ziua în care, în acelaşi coş, nu vom mai avea loc decât dacă o să avem etichetă “clean label”, „bio”, „vegane” sau dietetic.
36% dintre români nu au cumpărat pana acum produse dietetice sau bio, dar toţi declară că ştiu ce sunt şi ce beneficii pentru sănătate reprezintă mâncarea sănătoasă. Cei care le consumă se rezumă astăzi la iaurturi şi pâine dietetică, dar un studiu 360 Insights ne arată că anul viitor 63% din consumatori intenţionează să se orienteze către acest tip de hrană. Un calcul simplu ne arată care este trendul.

Natura businessului pe care îl conduc şi îl cresc de 20 de ani îmi dă posibilitatea să ofer multe exemple din aceasta categorie. Ele pot fi extrapolate în orice altă zonă. Cunosc oameni de afaceri care şi-au eficientizat radical business-ul, adoptând soluţii pe care nici măcar nu îndrăzneau să le ia în calcul în urmă cu trei ani. Ce era imposibil, de neconceput în 2009, a devenit soluţia salvatoare în 2012.  Aşa că iată, nu încerc să îmi dau cu părerea despre criză. Vă ofer concluzia şi soluţia pe care am găsit-o noi de-a lungul acestei perioade. Pentru că, în 2012, am înţeles că soluţia salvatoare este să ne facem criza partener, chiar să o punem să lucreze pentru noi. Să te afli în faţa unei uşi aparent închise este cea mai mare provocare, dacă ai atitudinea potrivită. Pentru că orice uşă are o cheie, aşa cum orice situaţie are o ieşire.

La final, într-o cheie care circulă din ce în ce mai des, în ultima vreme, eu cred că, într-un fel, maiaşii nu s-au înşelat. În 2012 o lume îşi închide porţile; elegant şi frumos pentru unii, dramatic şi dureros pentru alţii. O altă uşă se deschide către o lume încă destul de misterioasă, dar cu atât mai incitantă, purtând în ea comorile unui nou început.

Radu Timiș, om de afaceri, proprietarul CrisTim

  • dumitrucristian89@yahoo.it la 19 februarie, 17:18 a spus:

    MERDA

  • Giugel la 19 februarie, 17:18 a spus:

    Acum vreo 2 saptamani am cumparat diverse de la supermarket, printre care si niste pastrama din piept de pui, Am mancat ceva din ea cateva zile, dupa care a fost abandonata in frigider. Azi am descoperit-o ascusa in spatele unei cutii. Am luat-o, am mirosit-o, NU AVEA NICI UN MIROS. Am gustat dine ea, ca deh, nu-mi venea a crede ca nu miroase a alterat, si stupoare, avea un gust groznic de mezel stricat. Subliniez, arata impecabil si nu avea niciun miros.

    Asa ca, ce mancam in ziua de azi, ne va ajuta sa ne mumificam peste ani cand vom da coltul, crestineste sau nu.

  • dumitrucristian89@yahoo.it la 19 februarie, 17:18 a spus:

    sunteti injusti si tradatori,inconstientilor

  • dumitrucristian89@yahoo.it la 19 februarie, 17:15 a spus:

    Daca micii producatori ,care nu m-ai sunt si detin citeva ha .teren ar fi incurajati si ajutati,prin organizarea de catre stat a unu-i centru Coop. de preluare,si valorificare a produselor,inclusiv,retribuirea micilor fermieri, pe momentul livrarii Marfii,acestea infiintate, in fiecare comuna,localitate din tara,Nivelul de trai in doi trei ani,ar fi simtit in punga fiecarui cetatean,creindu-se o speranta.Acesta ar fi modelulextrem de rentabil,al terenurilor faramitate,s-au mici parcele,in acest fel taranii,micii fermieri ar lucra totul,obtinind produse biologice,chiar si de pe citeva prajini,iar statului ii revine obligatiade a cauta piete externe acest sistem nu ar avea principii comuniste,ar asigura o crestere adevarata Economica in spiritul propietatii si a dreptului fiecarui persoane dindu-seo sansa vietii,tuturor Romanilor si s-ar exclude concurenta neloiala a mastodontilor Agrari.captivi.Acest lucru,trebuia gindit de mult timp.acesta ar putea fi sistemul de organizare la momentul actual pe fond funciar al Rominiei.Obtinereasi cresterea produselor ecologice etc. .......

  • arici la 18 februarie, 17:20 a spus:

    Bai Timis. Daca nu erai securist nu aveai bani cu care sa incepi afacerea din Pajura si sa te extinzi. Nu te mai da mare. Vindeai mezelurile verzi cu riscul de a imbolnavi lumea doar sa faci tu bani. Pe urma ai bagat la E-uri de te ustura stomacul. Acum o sucesti pe ECO. Nimic nu e ECO in lumea asta. Cine stie care este circuitul apei in natura cunoaste acest aspect. Dar ce nu faci tu ca sa bagi si mai multi bani in buzunare.

  • Gorgo la 18 februarie, 11:08 a spus:

    Toata mancarea ce se gaseste in magazine mari este procesata industrial, ce inseamna bio , care produs mai este bio?, eu cred ca nici unul totul este pur comercial, tine de eticheta. Animalele sunt hranite cu furaje care contin pana si la tarani grau tratat, orz, porumb tratat modificat genetic pentru o productie mai buna, soluri cu pesticide, ingrasamant chimic combinat cu alte prafuri pentru cresterea masei animalului respectiv, deci parerea mea, mai lasati-o cu BIO mai usor. Pentru naivii crescuti la oras eticheta frumoasa cu BIO da incredere dar nu este asa, totul este pur comercial si desigur un pret mai mare. Mancati lapte de la vaca de la tara, slam uscat din carne de porc si vita facut in gospodarii proprii si mici macelarii fara coservanti doar cu sare si condimente si vedeti diferenta, in rest totul este mancare de carton. Asta ce este acum insemna progres, industrializare masiva renuntare la traditii.

    • cosming la 18 februarie, 12:29 a spus:

      Ai dreptate ce sa zic... Eu am ajuns sa nu mai cumpar mezeluri si produse pe baza de lapte (asa numitele iaurturi/sana..) iar acum chiar nu mai stiu ce sa mananc :)
      Unde gasesc micii producatori si micile macelarii de care tot vorbesti ?

      • arici la 18 februarie, 17:23 a spus:

        Nu o sa gasesti micile macelarii pentru ca le inghit cei care formeaza monopolul carnii cum e Timis de la Cristim.

        • oana la 19 februarie, 16:23 a spus:

          da, ai dreptate, dar o vina are si consumatorulprin alegerea pe care o face ...

        • Onul la 19 februarie, 16:41 a spus:

          Pe net "aproape toti" sunt contra industrializarii si in realitate "aproape toti" se inghesuie in supermarket "ca-i mai ieftin si au de toate". Noi singuri ne distrugem si sanatatea si economia.
          De ce nu incercati sa comandati mai mult de pe net, mancare romaneasca, conserve traditionale pline de vitamine si sa ramana supermarketul cu chimicalele pentru navetisti.

  • pensionar militar la 18 februarie, 03:44 a spus:

    Comentarii interesante! dar eu,pana una alta,vin cu un sfat: Si aici ma refer la produsele agricole,legume si fructe,majoritatea lor. Rosii,castraveti.ardei gras,mere,struguri,pere si multe altele sunt pline,la suprafata,cu pesticide pe care o simpla palpare le scoate in evidenta.Spalati-le cu apa calda si dero de vase asa cum spalati vesela,inainte de consum.

  • birlic la 17 februarie, 22:33 a spus:

    Atata vreme cat cei carora le creste business-ul sunt oameni din comert, vanzatori si speculanti societatea nu poate sa mearga inainte. Daca din capul desteptului care a scris aricolul ar fi iesit solutii cum sa faca el produse mai bune. as fi votat pentru el, altfel un alt profitor si atat.

  • north of 60 la 15 februarie, 11:18 a spus:

    Autorul articolului vorbeste de "provocarile crizei" si de solutiile "inteligente" care nu numai te scot din criza dar te si imbogatesc. Alimentatie sanatoasa, o sa mancam numai eco-friendly, organic, bio, etc. Zau? Aveti idee ce se intampla in spatele "industriei alimentare biologice"? Aveti idee cum arata o ferma industriala "bio"? Nu alea care apar in reclame, ci alea reale. Un loc unde atat oamenii cat si animalele sunt abuzate. Industria alimentara organica nu este eficienta si nu poate sa scoata profit real pentru ca este mult prea intensiva in termeni energetici, manufacturieri si consuma prea multe resurse. Bani se fac cu marca, cu brand-ul "bio". Produsul final este o struto-camila cu pretentii de animal de rasa si cu pedigree. Aici in America de Nord este descrisa intr-un singur cuvant: bullshit!

    Peste 90% din canadieni cumpara cele mai ieftine produse alimentare (National Health Authority Study 2011), de regula sub brand-ul "No Name" sau "President Choice" (asta-i culmea ipocriziei). De ce? Pentru ca sunt foarte atenti cu banii. Poti sa lasi o bucata de sunc ape masa cu zilele si nu are nimic pentru ca este atat de indopata cu chimicale si conservanti incat continutul de carne se reduce la o formula chimica. Tot ce este "bio" ajunge cu pana la 70% mai scump decat produsele "normale". Sunt mai bune calitativ produsele "bio"? Teoretic da. Daca le iei la bani marunti si la analize de laborator, raspunsul este nu. Este acelasi rahat, impachetat diferit si la un pret mai mare. Pentru ca firmele alimentare exploateaza vanitatea si prostia cumparatorului.

    Daca faci bani inseland increderea clientilor, denaturand lucrurile si distorsionand caracteristicile produsului final nu se numeste "good business practice". Se numeste porcism si nu are nimic de-a face cu animalul pe care-l casapesti si-l amesteci cu alte rahaturi "organice" ca sa alterezi rezultatele de laborator.

    Am vazut atat de multe documentare si reportaje despre industria alimentara biologica din Canada si USA incat sunt satul de minciunile si lacomia lor specifica. Daca astia de aici nu au nici o jena sa te prosteasca cu zambetul pe fata, atunci de ce ar avea vreo jena firmele din Romania unde legea alimentara este mult mai relaxata si orice "abatere" se poate negocia usor in avantajul producatorului si detrimentul cumparatorului?

    Cativa comentatori au fost foarte acizi si sceptici in ceea ce au postat. Asta ma bucura enorm! Inseamna ca au inteles porcariile care se produc in industria alimentara.

    Okay, ce optiuni avem? Foarte putine. Daca ai o bucata buna de pamant, sau bani sa sa-ti construiesti o sera mica, moderna, dar care sa-ti asigure necesarul de vegetale si daca mai cresti ceva gaini, capre si porci si daca muncesti de-ti sar capacele dupa ce vi de la servici (ai nevoie de cineva in casa sa se ocupe de animale in timpul zilei) atunci da, ai o sansa sa mananci "bio" asa cum mancau bunicii nostri. Altfel, poti sa cumperi din magazine cele mai scumpe rahaturi bio pentru ca tot chimicale bagi in tine, evident la pret exorbitant. Dar, Radu Timis are dreptate: asa se fac banii.

    • bogdo75 la 15 februarie, 16:11 a spus:

      Punctat direct la subiect. Pe nimeni nu intereseaza de bunastarea , sanatatea su viitorul celui de langa el ci doar de profitul care-i iese din orice ar face. Asta-i capitalismul adevarat.

      • north of 60 la 15 februarie, 20:59 a spus:

        Bingo!

    • amero la 16 februarie, 01:48 a spus:

      Well...nu pot sa-ti dau dreptate 100% ...in special cu mancarea bio...eu pe aia o manac de cand imi pot permite..si cred ca oricine poate aici un USA pt in general mancarea s-a scumpit odata cu combustibilul si diferentele sunt minore...la unele produse ai dreptate ..aceeasi Marie..dar la carne lapte oua ..este o diferenta mare ...la banane de exemplu nu vad nici o diferenta...diferenta de pret "exorbitanta" ...20centi pe pound...la lapte aprox 2 usd pe galon ..etc ...In general observ la multi compatrioti o ura fata de profit..probabil ca a prins educatia ceusista mincinoasa cum ca astia fura facand profit ...eu ma simt incredibil de liber aici si chiar imi place sa "joc" la profit ..chiar daca nu castig bani intotdeauna ..ci ..profit !!! Ha !!! Iar zambetul lor ma incanta chiar daca tie ti se pare fals eu iti promit, ca daca ne intalnim pe aici am sa-ti smulg si tie un zambet adevarat ..pt ca eu eu zambesc mai tot timpul aici de cand am scapat de mutrele alea "serioase" "de Romania"...de vreo ...15 ani! hahaha ..stima si noroc tuturor..si zimbiti ca este sanatos!!!!

      • north of 60 la 17 februarie, 06:03 a spus:

        Discutam de doua lucruri diferite. Profitul este sanatos si benefic atat pentru cei care il fac cat si pentru cei pentru care se redistribuie efectele lui: local, national, comunitar, whatever. Nu am absolut nici o problema cu profitul. Daca nu as face profit pe firma as muri de foame. Ceea ce am incercat sa diferentiez in comentariul meu este aspectul etic al profitului.

        Daca produci alimente biologice, curate si le distribui, ai un anumit profit, relativ mic. Faci o afacere corecta, etica, dar cand tragi linie la sfarsit constati ca ramai cu foarte putin. Este cazul majoritatii fiermierilor "traditionali" din Canada. In USA si Europa poate este altfel, nu stiu.

        Daca produci alimente in care amesteci tot soiul de ingrediente ca sa le prelungeasca "shelf life" (timpul de alterare) dar afirmi ca sunt biologice, cand tragi linie constati ca faci mult mai multi bani. Dar afacerea ta nu mai este corecta pentru ca abuzezi de increderea consumatorilor. Pe scurt esti un excroc, chiar daca esti proprietarul unei ferme care creste curcani sau CEO-ul unei corporatii multinationale.

        Cat despre zambet, nu cred ca era cazul sa mentionezi asta. Romanii traiesc intr-o societate mult diferita fata de USA, Canada au tarile europene occidentale dezvoltate si au toate motivele sa fie morocanosi si incruntati. Lasa-i in pace ca au destule pe cap. Daca pe tine te-ar fura toti in jur, de la guvern, administratie, politie, etc si nu ai avea nici un mijloc sa te aperi iti garantez ca ti-ar disparea zambetul de pe buze. Probabil ai umbla pe strada cu o ranga in mana.

        • GhinIon Iliescu la 17 februarie, 10:19 a spus:

          Jos palaria pentru comentarii. Credeam ca cei care au plecat din Romania ii privesc pe cei ramasi acasa doar cu dispret si fara compasiune, uitand, sau facandu-se ca nu stiu ce au trait si mai ales cu cine au trait.

        • north of 60 la 17 februarie, 10:53 a spus:

          Este o lipsa de caracter si o dovada de ignoranta, stupiditate si vanitate imbecila sa-ti renegi radacinile din care te tragi. Traiesc de 16 ani in Canada si sunt cetatean canadian. Si ce-i cu asta? Imi reinoiesc buletinul romanesc cand vizitez Romania dand se apropie de expirare. Am vreun avantaj din asta? Nu. Nu mai am nici macar un cui al meu in Romania, demult am lichidat tot ce-am avut pentru ca nu mai am pe nimeni acolo. De ce o fac? Pentru ca consider ca este datoria mea fata de tzara in care m-am nascut si am trait ani buni. Romania este tzara mea si nu fac absolut nici o asociere cu politicienii, guvern, coruptia, hotia si imbecilitatea autoritatilor. Aia sunt gunoaie nu s-ar justifica economic sa le tragi cate un glonte in cap, desi ar merita-o cu prisosinta.

          Sa ne intelegem: nu ma declar patriot si nici nu tin discursuri demagogice, istorico-eroice. Imi iubesc tzara si atata tot. Am prieteni aici unde traiesc, de toate nationalitatile: americani, norvegieni, suedezi, islandezi, germani, polonezi, cehi, etc, etc. Da, toti sunt cetateni canadieni, multi s-au nascut in Canada. Dar nici unul nu uita sa-ti spuna ca bunicii sau strabunicii au venit din Europa, USA, Australia, etc. Sunt mandrii de radacinile lor nationale si cred ca este normal si firesc sa te comporti asa.

          Iar daca le spun ca m-am nascut in Transilvania, well, atunci sa te tii la povesti cu Dracula. Se dezumfla la inceput cand ii asigur ca nu am vazut un vampir in viata mea, pentru ca ideea comerciala pe care o au ei despre Transilvania nu are absolut nimic in comun cu istoria provinciei si a Romaniei. Macar reusesc sa tin mici lectii de istorie si sa "corectez" perceptiile eronate. Poate este o pierdere de timp, dar imi face bine, ma simt bine si multumit cand o fac. Este felul meu de a spune "multumesc" tzarii in care m-am nascut.

    • Armad la 17 februarie, 15:52 a spus:

      Tot respectul! Comentariile Dvs mi-au facut ziua mai frumoasa.

    • cezara la 17 februarie, 18:16 a spus:

      North bravo pt articol

  • ThinkAgainRo la 14 februarie, 11:29 a spus:

    Ce au ieșit în ultimul timp PDListii și sponsorii PDL cum este și acest miliardar de carton! Cum ne dau ei lecții de viață și ne trimit la muncă!
    Ce ți-aș mai da foc măci ciocoiule la toată averea aceea obținută ilicit!
    Pentru toți cititorii Capital, care sper că nu sunt așa de leneși în gândire să înghită vrăjeli de 2 lei, le spun cum s-au făcut afacerile cu mezeluri în Ro:
    NOI ROMÂNII SUNTEM NISTE TÂMPIȚI!
    Fiindcă acceptăm politici criminale și nu mergem să le dăm foc acestor gunoaie de politicieni!
    Carnea din UE venea (vine pe anumite filiere și acum) subvenșionată de statele producătoare la 1 euro per KG..Împreună cu toate deseurile de la abatorizare se amestecă această carne,se pun aditivi alimentari care să le facă să-ți distrugă nasul cu miros și să te facă să scoți paralele imediat, și se comercializează cu 6-7-8 euro KG.Vă dați seama marje de profit de 500-600%?
    Despre evitarea impoziteleor nu mai vb fiindcă ce se produce într-un abator nu poate fi CONTABIL cuantificat exact!La orice abator orice țigan care fură cai poate vinde în viu carnea acelui cal pe 1.5 ROn.KG.
    Așadar acesta este CRISTIM,ANAȘI CORNEL,Campofrio și altele!
    Nu mai mănânc de 12 ani mezeluri.Îmi cresc buncii porci la țară îi tai și-i afum natural la jar de lemn de fag cu mălai peste!
    Procul nu mănâncă nutrețuri combnate ci IARBĂ și Porumb(uneori cartofi)

  • Alex la 14 februarie, 10:56 a spus:

    Sunt curios daca d-l Radu Timis a facut cresterea spectaculoasa a afacerii bagand mai multe zgarciuri, tendoane si alte resturi in mezeluri scumpe. Eu cam asta am constatat.

  • Chirita Aurelian Stefan la 14 februarie, 10:14 a spus:

    Va trimit un set de propuneri, menit sa scoata zona Euro din criza si care va permite tarilor europene o revenire economica rapida.
    I) Tarile cu un grad de indatorare scazut si o economie competitiva ex: Germania, Olanda si tarile nordice vor cumpara esalonat timp de 10 ani datoriile tarilor din sud -Italia ,Grecia Portugalia si Spania cu o rata de 2,5% -5% din datoriile acestora pana ce datoriile tarilor sudice vor atinge plafonul de 80 % din P.I.B.
    .
    II) Se vor desfiinta banciile comerciale urmand ca acestea sa fie transformate in fonduri de investitii utilizand bani propii si a cetatenilor cu venituri medii sau mari care vor dori sa investeasca .Activitatea de creditare se face de catre banca centrala nationala, se renunta la fluxul monetar, ca instrument pricipal de plata se utlizeaza cardul. Banciile centrale vor elabora modele de dezvoltare pt cetateni si firme.De exemplu , fiecare categorie de castiguri salariale va fi impartita in clase 1000,1400,1700,2000 etc. banca centrala va elabora modele de dezvoltare, calculand pentru fiecare ponderea cheltuielilor pt alimentatie , transport ,locuinta etc,si a depunerilor bancare sau de investitii,iar in functie de incadrarea in modele economice se vor acorda bonusuri trimestriale pt fiecare contribuabil (2-4% din cheltuieli) focalizand bonusrile pe anumite tipuri de cheltuieli.In pietele agricole se vor inchiria p.o.s. taranilor sau fermierilor ,altfel s-ar perturba modelul economic al banci centrale.Modelul trebuie sa fie la indemana tuturor pt. ca angajati sa poata calcula ponderea bonusului. Dobanda la depozite de 3% pt o o inflatie in jur de 2,5% anual.La credite dobanzile vor oscila intre 2-12,5% pt populatie (2%-pt prima casa si persoane care se incadreaza in modelul economic ,creditul imobiliar crescand pana la un maxim de 4,5 % iar 7,5-12,5% pt achzitiile de lux.Firmele vor avea dobanzi cuprinse intre 2-7,5% ,in functie de marimea firmelor diferentierea dobanzilor se va face prin elaborarea de modele economice similare cu cele pentru persoane fizice.Astfel microintreprinderile vor avea credite de 2-3% cele medii de 3-5% ,iar cele mari 4,5-7,5 % valoarea fiind diferetiata de pondrea cheltuielilor si a profitului in bugetul firmei.In companiile din domeniul energetic, farmaceutic,it., telecomunicatii,bancar care au rate mari ale profitului sau profituri mari in valoare absoluta se trece la programul saptamanal de 3 zile sau chiar 2 zile. In privinta fondului de pensii , o problema care pare usor insurmontabila, statele vor cumpara brevete de inventii in diverse domenii de activitate in special in domeniul farmaceutic -unde profitul este 30-40%- prin implementarea acestora in productie se reduce factura Min. Sanatatii.

    III) Depunerile externe vor fi repatriate acestea vor alimenta in principal fondurile de investitii .Daca cetatenii nu isi repatriaza in termen de 120 zile economiile ,acestea vor fi impozitate si nu vor benficia de bonusul de 2-4 % din cheltuieli pt o perioada de 3 ani.

    IV) Elevii din tarile nordice din clasele IV-XI vor beneficia de vacante scolare gratuite de 2 saptamani intre (15 mai-30 mai) intr-un anumit cuantum(vizite la muzee si spectacole de opera si teatru).Acestea vor fi suportate de catre guvernele sudice in contul datoriilor externe.Elevii care vor dori sa fie gazduiti in hoteluri de lux si sa urmareasca spectacole celebre vor plati sumele suplimentare aferente(pensiune completa pt. toti elevi).

    V) Cetatenii nordici vor cumpara excursii in tarile sudice fara a depasi 10 % din capacitatea hoteliera a tarilor sudice bani fiind incasati de guvernele nordice. .Acestea vor fi suportate de catre unitatile de cazare si de alimentatie, in schimb ele pot beneficia de o crestere a tarifelor pana la 10,5 %pt a compensa si vacantele gratuite ale elevilor. .Ceilalti cetateni nordici cazati vor plati sevicii direct unitati hoteliere.

    VI) Pensionarii nordici cu venituri medii sau mari vor benefica de sevicii de agrement(cazare,croaziere etc. ) in tarile meridionale reprezentand 10%-15% respectiv 15% din veniturile anuale incluzand si valoarea cuantum pt pensia minima.Aceste sevicii vor fi platite direct firmelor prestatoare.Pensionari nordici cu venituri mici vor beneficia de vacante gratuite de o anumita valoare,vacantele vor fi intre 12-21 de zile .(21 de zile pt vacante intre 15 aprilie - 5 mai si 11 octombrie -1noiembrie,18 zile intre 6 mai -23 mai si 23 septembrie-10 octombrie,15 zile intre 24 mai -7 iunie si 8 septembrie -22 septembrie pt statiunile litorale)

    VII) Persoanele care sunt in somaj de minim 18 luni vor fi angajate pe o perioda de minim 6 luni pt. serviciile auxiliare ale primariilor (curatenie ,reparatii ,intretinere etc.) ,ele nu vor plati asigurarile sociale pe perioda crizei ,plata acestora se va face din bugetul de stat din sumele coletate suplimentar ca urmare a combateri evaziuni-banca centrala ,plata cu cardul.In calcul pensiei, proaspeti angajati vor fi inregistratii avand stadiul compet de cotiziatie pe perioda crizei.

    Plan de combatere a crizei in faza incipienta :

    I)O data declansata viitoarea criza se va incheia un acord tripartit -mediul privat,guvern ,sindicate -privind o crestere salariala de 10% pentru stingerea rapida a crizei care va fi canalizata spre consum.

    • Nevermind la 14 februarie, 10:56 a spus:

      Stii ce propui tu? Ca banii sa nu mai fie ai celui care-i obtine / detine, ci ai statului din care face parte. Nici macar in comunism nu s-a incercat asta, erau limitate posibilitatile de a obtine bani, dar odata ce-i obtineai, erau ai tai, nu ai statului. Incearca in Coreea de Nord sau in Venezuela cu astfel de propuneri, s-ar putea sa fie interesati.

  • dorian pop la 14 februarie, 08:32 a spus:

    Avem nevoie de solutii nu de vorbe in vint .Daca fiecare idee buna prin care am progresa s-ar lua in discutie am ajunge departe ,dar conducatorii nu se gindesc decit la ei,exemplu fiind impozitarea veniturilor .Tot proletarii cu 1000 de lei sa plateasca pentru ca sunt multi .Asa cum conducatorii au dat legi prost facute ca legea pensiilor una pt prostime alta speciala pt ei,nici IMPOZITAREA PROGRESIVA A VENITURILOR nu o discuta nimeni nici chiar tv. ul sau ziarele,de parca unii maninca cu 10 guri.De ce sa traiasca prostimea mai bine ?

  • Catalina la 13 februarie, 18:35 a spus:

    Frumos scris si explicat...asa este ..intr-o mare viteza se schimba intreagul sistem global..se reaseaza..si fiecare vrea sa fie primul..dar cum stim este doar unul castigator. Deci opozitia ocupata de jos Basescu..nu a inteles ca s-au schimbat cu 180 grade vremuriile din toamna lui 2008..si suntem in plin "razboi" informational ,financiar , economic ..si curind se profilaza si un razboi mai mare!Ro trebuie iarasi sa stie unde ii este locul si avantajul pe termen lung, sa-si foloseasca atuuriile macar acum in cadru UE.

  • Bunul Simt la 13 februarie, 16:16 a spus:

    Nu sunt de acord cu continutul mezelurilor. Dar Dvs ?

  • adi la 13 februarie, 14:38 a spus:

    uget.ro/r/WG8 castiga sute de lei

  • gion 0243 la 13 februarie, 10:52 a spus:

    Criza este creata de sistemul capitalist si o sa se termine prin COMUNISM EU ZIC Traim in sclavagism si in minciuna si ne conduc tilhari care fura Ei zic ca asta-i capitalism mie me din ce in ce mai dor de comunism cu un canal si multe santiere--Unde doresc ca toti tilhari acestia sa prospere--Iar ce-i ce nu vor sa munceasca le-as aplica metoda chinezeasca In genuchi si cu un glont in ceafa sa vezi atunci ce disciplina o sa iasa Abia atunci in ROMANIA se va instala cu adevarat democratia si i-mi va fi drag sa traiesc pe plaiul mandru rominesc

    • victor ciudacu la 15 februarie, 13:57 a spus:

      Bineinteles la acel canal si pe acele santiere sa munceasca altii, iar tu sa fii ala cu pusca in spatele lor, cum erai probabil si pe timpul comunistilor, cand o duceai bine.
      Tie si tuturor celor cu nostalgii comuniste va doresc sa aveti parte de ce va doriti, intr-o tara numai a voastra, voi intre voi, unde sa va creati si sa va traiti raiul vostru comunist. Pana atunci, Coreea de Nord este o alternativa.
      Daca te angajezi sa faci demersurile si obtii aprobarea de emigrare in Coreea de Nord, promit ca-ti platesc eu biletul de avion, chiar daca trebuie sa fac un credit pentru asta.

  • paul la 13 februarie, 09:53 a spus:

    deja suntem 64% ....

  • target la 13 februarie, 09:48 a spus:

    Oare sunt singura de aici care s-a simtit “target” sau „univers” dupa ce a citit acest articol? Dupa ce ni se spune clar ca pretul la alimente va urca (zice ONU, nu DDD), si ca azi e al naiobii de scump sa mananci sanatos, uite si solutia: 150 la pret de 200, acum si in varianta B-I-O. De parca sunca BIO e facuta intr-o fabrica separata. Si cand oricine e obisnuit ca pretul unor produse BIO e cel putin dublu fata de otravurile normale (bio = adica produse achizitionate din surse de incredere, nu aceleasi care iti vand de zeci de ani e-uri pe post de carne) vine solutia salvatoare: dai cu DOAR 30% mai mult, sau mananci cu 25% mai putin, dar mananci bio. Oare cine controleaza acest BIO cu care se defileaza peste tot pe ecrane, in ziare si afise? Ceea ce face acest domn este sa se agate de termenul BIO cum se agatau mai demult firmele de publciitate de asa-numitele power-words: NOU, GARANTAT, ECONOMISITI, etc. Acum, daca nu te prinzi de BIO si sa-l porti in gura zi de zi esti sortit pieririi. Asta e sensul articolului de fapt. Daca nu faci reclame de produse BIO, vei muri cum au prezis maiasii (care nu poti spune ca nu mancau BIO, si tot au dat coltul).

    • Radu la 13 februarie, 11:50 a spus:

      Pai targete suntem cu totii.. ca doar nu e lumea noastra, e lumea marilor corporatii, lumea marilor conducatori mafioti.. o lume a oamenilor bolnavi dupa putere si dupa avere. Si pana cand nu vom reveni la pamant, la natura, sa facem pace cu natura in sine, lumea nu se va schimba. Doar ca umbla vorba ca ar fi cam tarziu - cateva sute de ani la nivel de planeta e o nimica toata.. Chiar daca am reveni maine la alte obiceiuri sanatoase si corecte fata de mediu, ar fi cam tarzior..

  • cotoi la 13 februarie, 09:23 a spus:

    Va dorim sa aveti parte de prezicerile calendarului maias, tuturor firmelor de mezeluri. Ca daca nu dispareti voi, o sa disparam noi otraviti de ceea ce ne vindeti pe post de "preparate" din carne.

  • Cristian Petru la 13 februarie, 08:53 a spus:

    Nu-mi vine sa cred ca pot citi acest articol echilibrat ,concis ,precis in aceasta fituica . Felicitari domnului Radu Timis !

  • Gabriela la 13 februarie, 05:09 a spus:

    Un articol foarte bun, intr-un ziar care tine sus stacheta si care se diferentiaza net de restul presei romanesti. Bravo! Si sper ca produsele alea bio despre care vorbiti, sunt cu adevarat bio si nu numai pe eticheta...Interesant este cum reinvatam sa mancam natural, desi am facut asta mii de ani, am uitat in ultimii 100...mai ales cei din occident, ca noi romanii am fost mai feriti si protejati de alimentatia rationala!

  • ioan stroea la 13 februarie, 02:54 a spus:

    de 3 ori bravo pentru acest articol.
    lumea nici nu incepe azi, nici nu se termina maine. intre timp trebuie sa ne miscam.
    pun pariu ca atunci cand a fost conceput acest articol nu era ziua de salarii...lol

  • Remus la 13 februarie, 00:08 a spus:

    Foarte bun articol. Politistilor canadieni, cand se afla in urmarire cu masina, li se repeta mereu prin radio sa se concentreze pe spatii nu pe obstacole. Si are dreptate mai ales legat de resursele de energie. Toata massmedia centrala tace cu privire la genocidul care se pregateste in Romania, legat de exploatarea gazelor de sist de catre Chevron. Poluarea solulului, apelor freatice si aerului, atat chimica cat si radioactiva. Vasluiul intr-o prima faza, apoi Dobrogea si Timisul. Suntem printre putinele tari care permitem asa ceva si cei mari speculeaza. O sa vedem si la noi clipuri pe youtube, cu oameni care dau foc la apa care curge de la robinet.

    • cvb la 13 februarie, 02:33 a spus:

      @ Remus
      Sa fii tu sanatos cate miliarde de m3 de gaz de sist se scot anual din Canada din sudul Quebecului, nordul Columbiei Britanice si nordul Albertei. Mai multa apa decat curge pe Dunare se injecteaza zilnic in aceste sisturi.
      Criza a fost si prin Canada acum 3 ani. Acum nu sunt atatia oameni disponibili sa lucreze in vest si in provinciile din preerie cate locuri de munca exista.

      • Remus la 13 februarie, 09:22 a spus:

        Am vrut doar sa dau un exemplu ca trebuie sa ne concentram pe oportunități, nu pe obstacole. Iar legat de gazele de șist, zonele despre care spui au densitate mare de populație?

  • Ionut la 12 februarie, 21:45 a spus:

    Superb mesaj ! O gandire pozitiva impreuna cu actiunile pozitive determina rezultatele asteptate.

    " CRIZA" ? o provocare pentru unii sau o ZCUZA pentru altii .

    Voi ce alegeti Romani ?

    • bubu la 13 februarie, 08:44 a spus:

      @Ionut. noi alegem o ZSCUZA, sau o Zacusca, sau o ventuza, vedem noi.

Lasă un comentariu

 

NOTA:  Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.


editoriale

Deşi lipsa de predictibilitate a legislaţiei fiscale a fost „regula de bază“ a ultimilor ani în...

Liderii politici nu inventează noi strategii naţionale atunci când preiau puterea. Ei adaptează...

powered by Distinct New Media