Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

De ce s-a blocat licitaţia pentru 400 de autobuze noi de la Bucureşti

Autor: | | 1 Comentarii

Licitaţia de 100 de milioane de euro de la Primăria Bucureşti pentru cumpărarea a 400 de autobuze a fost supendată de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, ca urmare a plângerii depuse de competitorul Solaris, din Polonia, dar şi de către firma românească Euro Bus, care ar fi vrut să participe , dar nu putea, din pricina modului în care a fost realizat caietul de sarcini.

Aceste firme au acuzat condiţii discriminatorii pentru participanţi. Data la care se va relua încă nu este ştiută, mai întâi CNSC urmând a se pronunţa asupra legalităţii cerinţelor PMB din caietul de sarcini.

Licitaţia de 100 de milioane de euro a Primăriei Bucureşti pentru achiziţia a 400 de autobuze pentru RATB este suspendată şi nu se ştie când se va relua şi, mai ales, cu ce fel de caiet de sarcini. Supendarea a fost făcută ca urmare contestării de către unii concurenţi la CNSC a prevederilor din caietul de sarcini, dar şi ca urmare a plângerii făcute de o firmă locală care ar fi dorit să participe, dar nu se califica în cerinţele din caietul de carcini.

"De un an şi mai bine, practic de la preluarea mandatului, am muncit încontinuu pentru această licitaţie, care reprezintă un prim pas pentru modernizarea parcului auto al RATB. Din păcate, constatăm că actuala legislaţie le permite unor contestatari de profesie, antrenaţi în jungla birocratică, să hărţuiască autorităţile contractante şi chiar să blocheze proceduri de achiziţii publice, cum este în cazul de faţă. Acest lucru se răsfrânge direct asupra cetăţenilor, al căror acces la un transport public în comun la parametri ridicaţi de siguranţă şi confort este restricţionat pentru satisfacerea unor interese comerciale obscure şi, în unele cazuri, oculte ", a declarat primarul general, Gabriela Firea.

Însă, suspendarea acestei licitaţii este salutată de singurul producător român de autobuze diesel, Euro Bus Diamond, din comuna Ciorogârla, de lângă Bucureşti, care se declarase revoltat de condiţiile de participare cerute iniţial în caietul de sarcini şi care nu le permitea să participe. Astfel, primăria condusă de Gabriela Firea cerea în caietul de sarcini al licitaţiei trei tipuri de ampatament pentru autobuze, 320 de 12 metri, 50 de autobuze de 10 metri şi 30 de 18 metri. Ori, din start, doar marii producători mondiali au toată această gamă, niciunul local sau măcar regional. De asemenea, PMB cerea o cifră de afaceri pe anii anteriori de sute de milioane de euro, ceea ce , la fel, doar marii producători o au. Euro Bus, care a început să producă din 2014 şi a livrat doar câteva zeci de bucăţi unor primării mici din ţară, nu se încadra. Ceea ce, spune asociatul majoritar al afacerii, Sinan Kilici, este bizar pentru că nu poţi avea experienţă dacă nu ţi se dă cea mai mică şansă să o faci.

 

CNSC poate decide în sensul anulării licitaţiei sau reluării ei cu un alt caiet de sarcini. Lucru pe care îl doreşte şi producătorul român, dar şi alţi participanţi la licitaţiei, pentru că nu doar Euro Bus ar fi contestat-o, ci şi polonezii de la Solaris.

 

Problema cu trei modele de autobuz, toate ale aceluiaşi producător

Înainte de a se redacta caietul de sarcini al licitiaţiei, producătorul român a cerut o împărţire pe loturi, astfel încât să poată intra în competiţie măcar pentru o parte din autobuze. Răspunsul Primăriei a fost negativ, instituţia fiind fără echivoc în a argumenta că toate modelele de autobuz trebuie făcute de acelaşi producător. Or, doar giganţii internaţionali din domeniu se pot califica, firmele mici neavând nicio şansă. “În momentul de faţă noi producem autobuzul EURO BUS DIAMOND de 12 metri cu podea joasă complet , având practic posibilitatea să livrăm , în 4 ani , cum se solicită , fără niciun fel de problemă , aproximativ 80 % din totalul de 400 de autobuze solicitat de Municipiul Bucureşti. Însă, din start, suntem restricţionaţi , nu putem participa la licitaţie. De ce?!!!

Pentru că: 1. Nu se acceptă împărţirea pe loturi, adică se impune ca toate cele 400 de autobuze de game diferite, 12 m, 10 m, 18 m fie produse de acelaşi producător ”, arată reprezentanţii Euro Bus, într-un răspuns remis redacţiei.

Potrivit producătorului român, justificarea PMB a refuzului împărţirii pe loturi a fost că nu are obligaţia să accepte împărţirea pe loturi. În replică, Euro Bus precizează că acceptă că Primăria nu are o obligaţie expres în acest sens, însă nu este obligată să cumpere nici de la un singur producător, să “direcţioneze licitaţia”. “Este obligată însă să utilizeze eficient fondurile publice , în interesul instituţiei , al economiei şi populaţiei. Noi vedem clar răspunsul negativ ca o măsură abuzivă , nelegală în dezinteresul instituţiei , economiei , populaţiei .  Tot cu scopul restricţionării concurenţei , au fost introduse cerinţe mari cu privire la cifra de afaceri şi experienţa similară , din care  practic Municipiul Bucuresti nu are nimic de castigat , doar de pierdut , spunem noi , şi asta cu atât mai mult cu cât legea specială a achiziţiilor publice nu prevede ca autorităţile contractante obligatoriu să solicite experienţa similară sau cifra de afaceri nici macar minimă , lăsând la latitudinea autorităţilor contractante dacă să ceară sau nu aceste cerinţe . Realitatea este dură însă , renunţarea la aceste cerinţe înseamnă pentru Municipiul Bucureşti să facă o economie de aproximativ 30 -40 milioane de euro , putând alege un autobuz mai ieftin şi de calitate superioara , inclusiv statul român să câştige un plus de aproximativ 10 milioane de euro provenit din impozite şi taxe rămase în România”, spun reprezentanţii Euro Bus.

 

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

17 decembrie 2017

Câte drumuri au fost reabilitate în 2017

Transporturi si Infrastructura

15 decembrie 2017

Centura Bacău, relicitată ca autostradă

Transporturi si Infrastructura

14 decembrie 2017

Stroe: Vom începe să montăm sisteme de siguranţă la metrou

Transporturi si Infrastructura

14 decembrie 2017

Lovitură dură pentru Boeing: Delta a comandat 100 de avioane Airbus

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro