CITEŞTE ŞI

Editoriale

Cum să-ți gestionezi prețul de vânzare ca artist

Autor: |

Scriam cu doi ani în urmă că "Artistul mort e neinflaţionist". Porneam de la faptul că un tablou în ulei realizat de Pablo Picasso în 1955 fusese vândut cu 179,4 milioane de dolari, devenind cea mai scumpă operă de artă tranzacţionată vreodată la licitaţie, şi arătam că opera unui artist dispărut este definitivă, nimic nu se mai poate adăuga la ea şi, în consecinţă, nimic nu mai poate afecta raritatea bunurilor deţinute de colecţionari.

Un clişeu cultural prăfuit, dar încă funcţional, spune că artiştii "autentici" trebuie musai să trăiască în sărăcie şi anonimat, să se hrănească exclusiv din focul pasiunii lor, să dea dovadă de ignoranţă totală cu privire la economie şi la mersul pieţei şi să nu le pese de bani. Un clişeu extrem de condescendent, dacă nu chiar jignitor, pentru că îi prezintă pe artişti ca pe un soi de "buni sălbatici" rousseauişti prea primitivi pentru a fi capabili să trăiască în societate şi tocmai de aceea cu "puritatea interioară" neştirbită de presupusul mercantilism social. Împotriva acestui clişeu revoltător trebuie să se ridice în primul rând artiştii înşişi.

Nu există nici o lege inexorabilă care să lege artistul autentic de sărăcie. Nu există nici o contradicţie între valoarea artistică şi faptul de a şti să te vinzi la cel mai mare preţ posibil pe care piaţa este dispusă să-l plătească pe tine. Faptul că, în epoca contemporană, marketingul a ajuns din păcate să ţină loc în multe situaţii de substanţă nu înseamnă că substanţa autentică nu merită să aibă cel mai bun marketing, pentru a ajunge să fie cunoscută de public, ci dimpotrivă.

Un artist care ştie să se vândă fără a putea fi acuzat în vreun fel că face compromisuri pentru asta este românul Adrian Ghenie. În octombrie anul trecut, a stabilit un record, vânzând un tablou la Christie’s din Londra cu peste 9 milioane dolari. New York Times a identificat mai mulţi factori ai succesului său. Unul dintre ele este că publicul cunoscător cu bani a ajuns să aprecieze din nou o valoare clasică: ştiinţa şi meşteşugul de a picta.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

Agrointeligenta

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Editoriale

28 martie 2017

Cu cine facem digitalizarea?

Editoriale

27 martie 2017

Sarabanda infrastructurii românești

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro