Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Editoriale

Cum s-au naționalizat singuri comercianții occidentali din România

Autor: | | 0 Comentarii

Leszek Balcerowicz - arhitectul terapiei de șoc din Polonia - povestea în carte sa “Libertate și dezvoltare” (paginile 62 -63) că în anii ˈ70 au crescut activ în țara sa importurile de licențe, dar fără să aibă loc și o liberalizare a economiei și, în consecință, fără o intensificare a concurenței.

 După o perioadă nu prea lungă, însă, iaurturile fabricate sub patente străine şi-au pierdut gustul bun iniţial şi au început să semene cu vechile produse autohtone, care nu erau tocmai apetisante. Fie că era vorba de suc, gumă de mestecat sau alte băuturi şi alimente, toate au preluat gustul “chior” al celor indigene pe care le înlocuiseră. Cam la fel se întâmplă acum şi în România, chiar şi cu cele mai respectabile francize sau licenţe, totul se românizează: bere, ţigări, sucuri etc. Un soi de naţionalizare a calităţii! Concluzia lui Balcerowicz era că doar libertatea economică maximă poate asigura competiţia necesară astfel încât agenţii economici să se bată în calitate. Secretul e numărul, diversitatea şi autonomia lor, precum şi un sistem nerestrictiv de reglementare a relaţiilor cu străinătatea.

 

Iar dacă ai cumva curajul să spui că ţigările din Germania, băuturile răcoritoare din Franţa sau berea din Belgia au alt gust, multinaţionalele explică românizarea prin aceea că produsele se adaptează la specificul zonei. Ele nu spun că am fi o ţară de mâna a doua. Se bazează pe faptul că majoritatea românilor nu au cum să călătorească şi să-şi dea seama de diferenţe şi atunci depreciază calitatea cu bună ştiinţă. Deşi - nota bene - la noi costă cam la fel ca în Vest sau chiar mai mult! Și împotriva zicalei „Vreau o ţară ca afară” se mai luptă majoritatea managerilor din hipermarketuri. Dacă mergi în ţările citate vezi că e păstrat conceptul de business nealterat. Din orice reţea de mari magazine poţi să-ţi iei orbeşte produsul, pentru că indiferent de zonă sau de oraş e pus în acelaşi loc şi e respectat principiul: „Timpul este bani”. La noi însă, unde managerii îţi spun când reclami că aici nu-i Franţa şi se aplică zicala „Merge şi aşa”, găseşti într-un hipermarket sortimentul de marfă şi întregul raion într-un loc, iar în altul - membru al aceluiaşi lanţ - în altă parte. Ceea ce arată că „Time is money” nu e un precept trendy şi se românizează orice până se ajunge să fie travestit comunismul în capitalism. Fiindcă la fel ca în vremurile vechi, nu există abundenţă de marfă, ofertă în exces, ci doar de cerere, care se controlează agregat, ca nu cumva să se ajungă să avem consum şi pieţe, ci doar o sărăcire ordonată, care poartă eticheta economiei de piaţă, dar fără a avea nici cea mai mică legătură cu ea. 

IONUȚ BĂLAN

analist economic

Pagina 1 din 1
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Editoriale

16 octombrie 2017

România, furnizor de energie European

Editoriale

09 octombrie 2017

Arestați-l pe ROBOR!

Editoriale

09 octombrie 2017

Bunăstarea românilor a fugit cu circul*

Editoriale

09 octombrie 2017

De la partid unic, la hipermarket unic

Editoriale

02 octombrie 2017

Șpriț TVA

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro