Totuși, numărul celor care au ales să-și achiziționeze mașini noi prin programul Rabla nu este atât de semnificativ. Conform datelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelelor în luna aprilie 2014 au fost înscrise în circulație un număr de 4.932 de autoturisme, în creștere cu 7,7% față de luna martie, când au fost înmatriculate 4,577 de unități.

Comparativ cu luna aprilie a anului trecut, înmatriculările de mașini noi au fost însă în scădere cu aproape 6%, de unde se poate concluziona că programul Rabla începe să devină ineficient.

Având în vedere însă și perioada sărbătorilor pascale, eficiența programului Rabla se poate observa mai bine din vânzarea directă a mașinilor noi, întrucât unele persoane care achiziționează mașini preferă să le înmatriculeze după o perioadă de câteva zile, astfel că o parte din vânzările de mașini ale delarilor auto din luna aprilie se va observa abia în datele centralizate de DRCPIV pentru luna mai.

Dacă ne uităm peste datele centralizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) se poate observa o majorare a vânzărilor de autoturisme noi în prima luna de aplicare a programului Rabla. Astfel, conform APIA în aprilie au fost vândute 6.768 de autoturisme, cu 6,5% mai mult decât în luna precedentă. 

Schimbări în programul Rabla

Pentru ediţia din acest an a Programului 'Rabla', lansat oficial cu două luni mai devreme decât în 2013, vor fi alocate 20.000 de tichete valorice, din care 17.000 pentru persoane fizice, iar restul pentru persoane juridice şi instituţii publice.

 

Pentru ediţia din acest an, bugetul total este de 140 milioane de lei, din care 119 milioane pentru persoanele fizice.

În vederea stimulării achiziţionării autovehiculelor cât mai prietenoase cu mediul, se va oferi posibilitatea acordării, pe lângă prima de casare, a unui eco-bonus în valoare de 500 de lei în următoarele situaţii: achiziţionarea unui autovehicul nou, încadrat în norma de poluare Euro 6, achiziţionarea unui autovehicul nou, al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km, respectiv achiziţionarea unui autovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid.

Potrivit proiectului de ordin privind derularea programului guvernamental, posesorii de autovehicule cu o vechime mai mare sau egală cu opt ani îşi vor putea achiziţiona, în 2014, o maşină nouă prin programul 'Rabla' pe baza unui tichet valoric în sumă de 6.500 de lei, care se va aloca electronic. Practic, este pentru prima dată când voucherele nu vor mai fi acordate fizic beneficiarilor, urmând să fie alocate electronic în sistemul informatic al AFM. De asemenea, se va utiliza un singur tichet electronic pentru achiziţionarea unui autovehicul nou, la fel ca şi anul trecut.

Ministrul Mediului şi Schimbărilor Climatice, Attila Korodi, afirma că Programul 'Rabla' nu trebuie să se oprească, deoarece există încă un procentaj semnificativ de maşini foarte vechi în circulaţie.

''Nu cred acum în acest scenariu (renunţarea la Programul 'Rabla' – n. r.). M-am întâlnit cu Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România. De asemenea, reprezentanţii tuturor producătorilor s-au întrunit cu Administraţia Fondului pentru Mediu pentru discuţii tehnice pe programul 'Rabla'. Nimeni nu şi-a exprimat un punct de vedere în sensul că ar trebui să se oprească programul şi eu cred că nu trebuie să se oprească pentru că încă avem un procent semnificativ de maşini foarte vechi. Dacă acest sistem funcţionează, atunci aduce un beneficiu'', declara, la începutul lunii aprilie, Attila Korodi, citat de Agerpres.

Știre în curs de actualizare