Arhiva

Cum alegi cel mai bun nume pentru firma ta

Autor: Daniel Catană | miercuri, 21 mai 2008 | 20 Comentarii |

Ce valoare are un nume de firmă bine ales? Foarte mare, dacă vorbim de un start-up. O denumire ingenioasă poate atrage atenţia şi genera publicitate, în timp ce una neinspirată poate duce chiar la eşecul afacerii. Când şi-a înfiinţat firma, Akio Morita i-a dat numele Tokyo Tsushin Kogyo Kabushiki Kaisha. Ulterior, după aproape şapte ani, şi-a dat seama că denumirea nu era tocmai memorabilă şi potrivită să fie folosită ca brand pentru aparatele electronice pe care le

Ce valoare are un nume de firmă bine ales? Foarte mare, dacă vorbim de un start-up. O denumire ingenioasă poate atrage atenţia şi genera publicitate, în timp ce una neinspirată poate duce chiar la eşecul afacerii.

Când ÅŸi-a înfiinÅ£at firma, Akio Morita i-a dat numele Tokyo Tsushin Kogyo Kabushiki Kaisha. Ulterior, după aproape ÅŸapte ani, ÅŸi-a dat seama că denumirea nu era tocmai memorabilă ÅŸi potrivită să fie folosită ca brand pentru aparatele electronice pe care le producea. „Pentru o perioadă am folosit numele Tokyo Teletech, dar am aflat că există o companie americană care avea numele Teletech înregistrat“, spune fondatorul corporaÅ£iei Sony în memoriile sale. „Am realizat că firma noastră nu are ÅŸanse să fie recunoscută dacă nu găsim o denumire ingenioasă“, adaugă Morita. Fondatorii companiei au petrecut câteva luni gândindu-se la posibile nume care să fie uÅŸor de recunoscut oriunde în lume. S-au oprit la cuvintele sonus, care în latină înseamnă sunet, ÅŸi la sonny boy, cum li se spunea americanilor care ocupaseră Japonia. Dar Sonny nu putea fi folosit pentru că în japoneză se pronunţă „sohn-nee“, ceea ce înseamnă a pierde bani, denumire nu tocmai potrivită pentru o afacere. ÃŽntr-o zi a apărut soluÅ£ia salvatoare: Sony.

Numele stă la temelia succesului afacerii

Păstrând proporÅ£iile, ÅŸi în România există exemple recente care demonstrează că un nume bine ales, combinat cu o idee de afacere inspirată, a adus succes fondatorilor. ÃŽn urmă cu mai puÅ£in de un an ÅŸi jumătate, câţiva tineri au lansat primul site românesc de partajare de fiÅŸiere video, audio ÅŸi imagini, similar cu YouTube din Statele Unite, ÅŸi erau în căutarea unei denumiri pentru afacere. „Alegerea numelui a fost făcută printr-un proces intern de branding la care a contribuit toată echipa. Am beneficiat de experienÅ£a unuia dintre asociaÅ£ii noÅŸtri care este expert în marketing ÅŸi branding“, spune Andrei Dunca, director tehnic la trilulilu.ro, firmă ai cărei fondatori au primit săptămâna trecută aproximativ un milion de euro pentru a ceda 41% din afacere. „Am făcut o listă scurtă cu aproximativ 60 de cuvinte, iar cuvântul truli era unul dintre acestea. De la el am ajuns la trilu ÅŸi apoi la trilulilu. Procesul a durat aproximativ o lună“, adaugă Andrei Dunca.

Când compania Softwin a decis, în 2006, să reunească sub o nouă firmă departamentele sale specializate în consultanţă IT ÅŸi soluÅ£ii integrate de business, managementul a organizat un proces de brainstorming în interiorul firmei pentru a găsi un nume potrivit. Prima etapă a procesului a constat în definirea misiunii ÅŸi a valorilor noii companii. „O dată definite, colegii au fost rugaÅ£i să facă propuneri inovative de nume, având permanent în minte ca aceste propuneri să fie relevante ca impact pentru targetul companiei. Åži cine putea să ÅŸtie mai bine cum gândesc clienÅ£ii ÅŸi ce nume ar fi de impact pentru ei decât echipele noastre de vânzări, marketing, consultanÅ£ii ÅŸi specialiÅŸtii tehnici care au contact direct cu clienÅ£ii“, se întreabă retoric Cosmin MareÅŸ, communication manager al grupului Softwin.

Din peste 100 de propuneri de nume, pe lista scurtă au rămas zece, iar alegerea s-a bazat pe voturile unei echipe de manageri, dar ÅŸi pe consultarea opiniilor unor specialiÅŸti în branding. ÃŽntr-o ultimă etapă, propunerile au fost verificate din punctul de vedere al unicităţii, al domeniilor disponibile de internet ÅŸi al posibilităţii înregistrării juridice. „Interesant este că toate cele zece propuneri au căzut în urma acestor verificări. Ca atare, am hotărât ca pentru primele trei propuneri rezultate în urma voturilor să definim
mici variaÅ£iuni de nume, păstrând însă sensul cuvintelor“, explică Cosmin MareÅŸ. ÃŽn final, a fost aleasă denumirea Ascenta, care are la bază cuvântul ascensiune ÅŸi care transmite că firma este un partener care sprijină clienÅ£ii în dezvoltarea afacerii.

104-13593-38_oanabornaz_axigen_20.jpgLa Gecad, procesul prin care a fost aleasă denumirea Axigen, sub care funcÅ£ionează divizia de server de mail, a fost iniÅ£ial unul mai complicat, pentru că produsul se vindea deja de un an sub numele Hawaii, care fusese generat de echipa de dezvoltare de soft ÅŸi care aducea câteva provocări juridice. „Oricât de mult ne-a plăcut Hawaii ca nume, domeniul de internet era luat, iar marca nu putea fi înregistrată pe clasele care ne-au interesat. Hawaii fiind un stat al SUA, este ca ÅŸi cum cineva ar încerca să înregistreze Romania.com“, spune Oana Bornaz, CEO la Axigen.

Criteriile pe care managementul a dorit să le folosească în alegerea unui nou nume au fost unele foarte stricte: a vrut să înceapă neapărat cu litera A sau B, pentru a fi în topul listelor cu enumerare în ordine alfabetică, a dorit să fie scurt, să aibă o pronunÅ£are uÅŸoară în limbile principale de circulaÅ£ie internaÅ£ională, astfel încât să nu fie nevoie să dicteze numele pe litere prin telefon, ÅŸi au fost verificate în mai multe limbi ca să nu aibă înÅ£elesuri nefericite care să facă imposibil un marketing eficient. „Apoi, am dorit ca numele să însemne efectiv ceva pentru noi, motiv pentru care ne-am uitat în nume de stele, avioane, de bărci, de triburi de indieni, nume geografice care să reprezinte destinaÅ£ii interesante de vacanţă. Au fost studiate, fără exagerare, sute de nume, iar de câte ori ni se părea că ne apropiem de ceea ce doream, trebuia să rulăm câteva verificări“, detaliază Oana Bornaz. Cele mai importante dintre acestea erau să nu existe confuzie între numele ales ÅŸi cel al unui competitor, dar ÅŸi să poată fi înregistrat ca marcă internaÅ£ională. ÃŽn plus, domeniul de internet trebuia să fie disponibil.

Speculanţii de domenii încurcă brandingul

„Foarte multe dintre sugestiile pe care le-am avut s-au lovit de această problemă, ÅŸi anume că domeniile corespunzătoare erau cumpărate, deÅŸi nefolosite, ÅŸi se cerea o taxă exorbitantă pentru cumpărarea lor. Åži Axigen.com era proprietatea cuiva, dar am reuÅŸit să negociem un preÅ£ rezonabil“, spune Oana Bornaz.

Călin Fusu, directorul general al Neogen, spune că în cazul firmei sale, care iniÅ£ial se numea RoGenerator, căutarea unui nume nou a durat aproximativ o lună. „ÃŽn acea perioadă, umblam cu tot felul de dicÅ£ionare după mine ÅŸi am căutat manual denumiri noi. ÃŽn plus, am creat un software care genera denumiri după anumite criterii. De exemplu, generam cuvinte formate din ÅŸase litere care aveau trei vocale“, spune Călin Fusu.

Dar tânărul antreprenor a folosit ÅŸi o metodă nouă. A supus la votul utilizatorilor site-ului său denumirile cele mai bune ÅŸi a solicitat propuneri noi ÅŸi interesante de la public. „ÃŽn final, au rămas denumirile Neogen ÅŸi Nautic, dar Neogen a câştigat pentru că era înregistrabil la OSIM“, conchide Călin Fusu. AÅŸadar, căutarea unui nume pentru firmă nu este deloc simplă, aÅŸa cum ar părea la prima vedere. Până la găsirea a ceea ce va constitui viitorul brand al companiei e nevoie de multă muncă de cercetare, care poată să includă ÅŸi aspecte juridice, dar ÅŸi de imaginaÅ£ie.

«Cel mai important sfat pe care l-aÅŸ putea da unei firme care caută un nume este să se înarmeze cu răbdare: alegerea unui brand are nevoie de timp.»
Oana Bornaz, CEO Axigen

Sfaturile consultantului

Atunci când sunteţi în căutarea unui nume de firmă este bine să luaţi în calcul următoarele:

• denumirea trebuie să fie relevantă pentru clienÅ£ii ÅŸi partenerii companiei, indiferent din ce Å£ară sunt aceÅŸtia.
• trebuie să fie în concordanţă cu misiunea, cu valorile companiei ÅŸi cu strategia de brand.
• să fie relativ scurt, uÅŸor de pronunÅ£at ÅŸi de memorat.
• denumirea trebuie să aibă o conotaÅ£ie pozitivă în mintea clienÅ£ilor ÅŸi a partenerilor.
• trebuie să faciliteze creativitatea în materialele de comunicare ale companiei.
• să fie unică, să existe posibilitatea înregistrării ca marcă, dar ÅŸi a domeniului de internet.
• dacă nu aveÅ£i specialiÅŸti în marketing ÅŸi branding în cadrul firmei, apelaÅ£i la o agenÅ£ie specializată în branding, care va genera o listă cu posibile nume din care să-l alegeÅ£i pe cel mai potrivit.

Capital - Editia nr. 20, data 21 mai 2008

EVZ

Unica

Elle

Ziare.com

dz

Adevarul

Click

Animal Zoo

spune-ti parerea

LASA UN COMENTARIU

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.