Dezvoltarea afacerii sau profitul imediat? Sau ești, asemenea multora dintre antreprenorii români, pus în situația ca supraviețuirea (prin orice mijloace) să-ți fie unicul obiectiv? Există în lumea asta o companie care, aproape împotriva logicii, raportează cifră de afaceri în creștere, profituri în creștere, volume în creștere, numar de clienți în creștere. De patru ani și jumatate, din trei în trei luni, firma respectiva își face publice rezultatele care sunt invariabil în creștere față de perioada precedentă. În ciuda celei mai mari crize economice și financiare din ’29 încoace.
Numele companiei este Apple. Pe 20 octombrie, a avut loc o noua întâlnire din seria „Apple Events“, în care Steve Jobs a prezentat publicului ultimele realizări ale companiei. De data aceasta, noutatea a constituit-o ultimul model de laptop din seria MacBook Air. Iar evenimentul a debutat cu prezentarea dinamicii pe care Apple o are referitor la cifra de afaceri, cota de piață și, mai important decât orice, gradul de satisfacție al clienților. Care este secretul succesului Apple? Cum de aceasta companie reușește să sfideze criza și să vândă din ce în ce mai mult, în ciuda faptului ca produsele sale sunt considerate de toata lumea ca fiind net mai scumpe față de cele ale concurenței? Raspunsul se afla în poziția pe care o are compania condusă de Steve Jobs în ceea ce privește satisfacția consumatorului.
Numarul 1. Liderul absolut, ani de-a rândul. Secretul acestei poziții privilegiate în mintea și inima clienților nu stă în mari inovații tehnologice, ci în folosirea tehnologiilor existente în beneficiul imediat și nemijlocit al acestora. Produsele Apple pur și simplu funcționează, sunt placute în utilizare și intuitive. Nimic din ceea ce propun părinții „mărului mușcat“ nu este un vârf tehnologic. Pur și simplu, ei oferă clienților cea mai placută experiență în utilizare. Iar asta nu vine gratis, ci la un preț  destul de piperat.
Ar fi ceva de învățat de la Apple? Poate faptul ca a pune clientul în centrul preocupărilor nu este o chestiune de imagine, ci una legată de profit. A avea clienți mulțumiți nu este doar o poleială buna de organizat conferințe de presă și de scos ochii ziariștilor cârcotași. Este însăși rațiunea de a exista a unei firme. Iar daca am translata acest principiu în lumea politicii, partidele nu ar mai avea motiv să se plânga de rău tratament din partea presei. O buna guvernare pur și simplu ar oferi șansa din ce în ce mai multor oameni să fie mulțumiți. Iar oamenii mulțumiți vor vota continuitatea. La fel de disciplinați precum clienții lui Apple, care așteaptă la coadă cu sufletul la gură să le vina rândul sa cheltuiască o suma obscenă pentru niște produse de care nimeni nu are neaparată nevoie.