Autoritatea română de concurenţă menţionează că un studiu al Comisiei Europene realizat în anul 2009 arăta că România se situa pe locul patru în topul ţărilor cu cele mai mari costuri aferente unui cont de plăţi şi că aceste costuri depăşesc considerabil media înregistrată la nivelul Uniunii Europene, diferenţa fiind de aproximativ de 50 de euro.

Comisioanele bancare analizate privesc administrarea lunară a contului, eliberarea extrasului de cont, internet banking, administrarea cardului de debit, retragerea de numerar – de la ATM propriu sau al altei bănci – şi tranzacţiile internaţionale.

Conform raportului Consiliului Concurenţei, în afară de Marfin Bank şi Banca Transilvania, toate celelalte bănci au taxe de cel puţin 2,5 lei/lună pentru administrarea lunară a unui cont curent de bază.

De asemenea, interogarea soldului este taxată de majoritatea băncilor, excepţie făcând Piraeus Bank, Credit Europe Bank şi Marfin Bank.

Cele mai multe bănci nu percep comision la eliberarea unui extras de cont lunar. Excepţie fac Banca Transilvania şi Libra Internet Bank, unde fiecare extras de cont eliberat este tarifat cu 1 leu, respectiv cu 0,5 lei.

"De asemenea, serviciul de Internet Banking, care în majoritatea statelor europene este gratis, în ţara noastră este tarifat de către bănci cu sume de aproximativ 1 euro/lună. Cel mai înalt tarif, în valoare de 1,5 euro/lună, este perceput de OTP Bank, dar sunt şi bănci unde acest serviciu este oferit gratuit pentru clienţi: Unicredit Ţiriac Bank, Banca Românească, Libra Internet Bank, Credit Europe Bank şi Marfin Bank", se spune în raport.

În ceea ce priveşte retragerea de numerar de la un ATM din afara reţelei proprii, comisioanele încasate de bănci de la clienţii persoane fizice prezintă un grad mai mare de variabilitate.

Cel mai înalt comision este perceput de către BCR, acesta atingând nivelul de 1% + 6 lei, în timp ce tariful celor mai multor bănci nu depăşeşte 0,5% + 2,5 lei.