În schimb, din cauza costurilor ridicate pentru industria agro-alimentară, Executivul european a apreciat drept inoportun să extindă la produsele lactate şi la alte produse de bază variind de la făină la salate obligativitatea indicării pe etichetă a ţării de origine produsului, cum este obligatoriu în prezent pentru carnea proaspătă de vită, porc şi pasăre. 

Comisia Europeană a dat miercuri publicităţii trei studii de impact cu privire la obligativitatea menţionării pe etichetă a ţării de origine a produselor alimentare. În cazul cărnii de cal, iepure sau vânat, Comisia recomandă introducerea obligativităţii indicării pe etichetă a ţării de origine a cărnii neprocesate şi preambalate, apreciind că supracosturile sunt neglijabile. În plus, autorii studiului subliniază că există 'un interes crescut şi generalizat cu privire la ţara de origine a cărnii de cal' după scandalul de anul trecut. 

Din contră, în cazul laptelui şi produselor lactate, al produselor alimentare neprocesate, al produselor care conţin un singur ingredient şi al ingredientelor care constituie peste 50% dintr-un produs alimentar, Comisia recomandă rămânerea la etichetarea voluntară, respingând o schemă obligatorie sau o armonizare la nivel european. Executivul european a apărat această opţiune, care este şi cea a industriei alimentare, invocând multitudinea surselor de aprovizionare şi supracosturile care ar apărea pentru industria alimentară. 

Cu o cifră de afaceri anuală de peste un miliard de euro, sectorul produselor alimentare şi al băuturilor este principalul angajator din Uniunea Europeană, cu peste 4,2 milioane angajaţi, susţin rapoartele prezentate de CE. 

Limitele cu privire la etichetarea produselor alimentare au dat naştere la critici din partea Parlamentului European şi a consumatorilor, în special după scandalul cărnii de cal. În luna ianuarie 2013 s-a descoperit că hamburgerii vânduţi în mai multe lanţuri de magazine din Marea Britanie şi Irlanda conţin şi carne de cal. Ulterior scandalul s-a extins în mai multe ţări din UE, ceea ce a declanşat critici din partea consumatorilor şi a obligat companiile să retragă de pe piaţă aceste produse. 

AGERPRES