SE INTAMPLA ACUM!

Banii tai

Cine câştigă de pe urma malpraxisului medical și ce trebuie să știe orice pacient ca să-l evite

Autor: Senica Micu | luni, 17 septembrie 2012 | 8 Comentarii

Cazurile de malpraxis medical sunt tot mai dese, iar pacienţii nu îşi cunosc prea bine drepturile sau, dimpotrivă, cataloghează drept eroare medicală orice evoluţie nefavorabilă a stării de sănătate, ulterioară unui diagnostic sau unui tratament, spun experţii în malpraxis.

”Referitor la calitatea serviciilor medicale, într-adevăr, am remarcat în ultimul timp o creştere a numărului de cazuri în care se reclamă erori medicale de diagnostic şi de tratament, multe dintre ele cu deznodământ nefericit, aşa-numitele cazuri de malpraxis medical. Este consecinţa firească, nedorită, însă, a permanenţei subfinanţări a sistemului sanitar şi a (deja) eternelor schimbări legislative în materie”, a declarat pentru Capital Mihai Furtună, avocat în cadrul societăţii ONV LAW. Potrivit acestuia, „pacienţii nu se informează în mod detaliat despre procedurile şi tratamentele la care vor fi supuşi, despre efectele acestora şi nu-şi cunosc drepturile”. Avocatul a mai spus că sunt foarte mulţi pacienţi care nu ştiu pur şi simplu că au întotdeauna dreptul la o a doua opinie medicală şi care respectă cu sfinţenie tratamentul dat de primul doctor consultat, chiar dacă, poate, nu este chiar cea mai bună soluţie. „De obicei, pacienţii tind să califice drept eroare medicală orice evoluţie nefavorabilă a stării de sănătate, ulterioară unui diagnostic sau tratament”, a punctat avocatul ONV LAW. Potrivit unei surse din Colegiul Medicilor, care a dorit să-şi păstreze anonimatul, de regulă, cazurile de malpraxis din România au două motive principale. Ele sunt cauzate în primul rând de indiferenţă sau, mai grav, de incompetenţa personalului din unităţile sanitare, iar, în al doilea rând, de infecţiile contractate în spitale şi clinici. „Corpul medical acţionează deseori cu depăşirea competenţelor profesionale, întocmeşte în mod deficitar şi incomplet documentaţiile medicale, nu alocă suficient timp comunicării cu pacientul şi nu îşi negociază riguros condiţiile din contractele de asigurare profesională”, a continuat avocatul Mihai Furtună. Conform reprezentantului ONV LAW, multe dintre conflictele medic - pacient ar putea fi prevenite dacă ambele părţi şi-ar cunoaşte în mod riguros drepturile şi obligaţiile. La rândul său, reprezentantul Colegiului Medicilor a arătat că sunt câteva reguli simple, de bază, care trebuie respectate de orice pacient pentru binele său. „De exemplu, ca măsură de precauţie, înainte de a vă consulta, cereţi personalului medical să se spele pe mâini de faţă cu dumneavoastră. Puteţi, de asemenea, să solicitaţi personalului medical să utilizeze întotdeauna mănuşi noi înainte de a vă lua sânge”, a spus sursa citată.

"Verificaţi dacă acul sau acele folosite sunt sigilate, iar instrumentarul a fost sterilizat în realabil. Orice medicament care vă este administrat trebuie să provină dintr-un flacon nou, sigilat”, a adăugat oficialul. Mihai Furtună a mai afirmat că ONV LAW acordă deja asistenţă juridică în proceduri judiciare având că obiect cazuri de malpraxis medical, dar „deşi suculente şi provocatoare, aceste cazuri presupun un grad înalt de tehnicitate şi de cunoştinţe multidisciplinare”. „Aşa se şi explică de fapt, în acest moment, numărul foarte redus de avocaţi specializaţi în domeniu”, a mai declarat avocatul. De altfel, pe modelul altor societăţi de avocatură, mai ales, datorită creşterii numărului de dosare de malpraxis, ONV LAW a decis să demareze constituirea unui departament strict specializat pe problem de malpraxis medical.

Cine pierde şi cine câştigă?

La noi în ţară, medicii sunt obligaţi să încheie asigurări pentru malpraxis, iar în cei zece ani în care personalul medical s-a asigurat pentru apariţia posibilelor cazuri de malpraxis, au fost acordate doar cinci despăgubiri, toate pentru daune materiale, fără daune morale, după cum arată ultimele date ale Colegiului Medicilor. Cu toate că în acelaşi interval au fost sute de cazuri intens mediatizate de malpraxis grav, unele culminând cu decese. Mai mult, primele plătite însă de medici către firmele de asigurări ajung anual la sume de ordinul milioanelor de euro, potrivit unei estimărilor unui consultant independent. De asemenea, dezastrul din sistemul public de sănătate a condus în ultimii ani la o dezvoltare fără precedent a clinicilor private din România, afacerile acestora depăşind 500 de milioane de euro.

Noi schimbări de lege

Noul proiect al Legii sănătăţii prevede că asiguratorul de malpraxis va prelua diferendul dintre pacient şi unitatea medicală şi va fi obligat să plătească şi despăgubiri morale, nu doar materiale, aşa cum se întâmplă în prezent. De
asemenea, au fost stabilite o serie de termene clare în care pacientul va fi despăgubit. O altă noutate adusă de proiect este aceea că asigurătorul va avea obligaţia să propună rezolvarea neînţelegerilor mai întâi pe cale amiabilă. Dacă pacientul care se consideră vătămat refuză rezolvarea pe cale amiabilă, conflictul va continua în justiţie. Potrivit preşedintelui Colegiului Medicilor din România (CMR), Vasile Astărăstoae, România este singura ţară din Europa care nu are, în legislaţie, soluţia înţelegerii pe cale amiabilă. "România, pe această cale poliţienească, pune pacientul să meargă în procese costisitoare, iar medicul, la fel. În România, se promovează o cultură conflictuală, ne interesează să curgă sânge. Noi nu avem cultura dialogului, iar actul medical este afectat. Chiar intervenţia unor politicieni în actul medical afectează statutul medicului", după cum declara recent Astărăstoae.
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii