Violeta Bulc, comisarul european pentru transport numește viitorul tunel „o mană cerească pentru Europa”. Asta pentru că grație acestuia, o călătorie cu trenul de la Zurich la Milano, de exemplu, va dura doar două ore și jumătate față de cele peste patru ore necesare în prezent. Construcția de 57 de kilometri, care permite circulația trenurilor de mare viteză, este realizată în anumite puncte la 2.280 de metri sub munții Alpi.

Pe lângă recordurile pe care le va bate, Gotthard Base Tunnel (GBT) va facilita legăturile comerciale dintre țările nordice și coasta Mării Adriatice, reducând astfel consumul de carburant și, în consecință, noxele.

Conform constructorului, realizarea tunelului a necesitat excavarea a 31 de milioane tone de piatră, material suficient pentru cinci piramide egiptene. Odată cu deschiderea oficială, GBT va prelua titlul de „cel mai lung tunel din lume” de la megaconstrucția niponă Seikan care are o lungime de „doar” 54 de kilometri. Marele tunel pe sub Marea Mânecii care leagă Franța de MArea Britanie va ocupa locul al treilea în acest clasament.

Autoritățile elvețiene menționează că după 1 iunie vor circula prin GBT doar trenuri de test și câteva menite să transporte „1.000 de reprezentanți ai populației elvețiene” care a suportat imensul șantier 17 ani. Primul transport comercial care va parcurge tunelul Gotthard Base este programat pentru decembrie 2016.