„Colegii care au fost în zilele anterioare mi-au spus că e un curs foarte interesant şi util. Am venit mai devreme să-mi spuneţi doar mie nişte tehnici de «vrăjeală» iscusită a clienţilor. Am planuri mari, ambiţie cât cuprinde şi vreau să reuşesc.“

Perfect de acord că arta conversaţiei este foarte importantă atât în viaţa de zi cu zi, cât şi în viaţa profesională. Trebuie să ştii cum să spargi gheaţa, cum să faci un compliment sincer şi la obiect, cum să-ţi determini interlocutorul să se deschidă şi să se simtă comfortabil în prezenţa ta.

Însă categoric arta conversaţiei nu înseamnă să ştii cum să ocoleşti răspunsuri pe care interlocutorul le aşteaptă, cum să prezinţi distorsionat realitatea pentru a o face mai atractivă ori cum să eviţi să spui adevărul integral cu speranţa deşartă că cel din faţa ta nu va afla (prea curând) cum stau lucrurile cu-adevărat.

Din păcate, foarte mulţi tineri cred că pentru a avea succes în ziua de azi însemnă să fii un mare actor şi un dibaci manipulator. Pe scurt, să ai “vrăjeală fină” în tine. De aceea, în cadrul cursurilor mele de vânzări abordez deseori subiectul „care este cel mai important capital al unui om de vânzări, dar şi al unui om de afaceri“.

Încrederea clienţilor, a oamenilor din jurul tău (colegi, manageri, angajaţi, colaboratori), precum şi datele lor de contact sunt, din punctul meu de vedere, de departe cel mai important capital. Fără aceste două lucruri eşti condamnat mereu să o iei de la început şi să cauţi o nouă piaţă imediat ce adevărul în ceea ce te priveşte începe uşor – uşor să iasă la suprafaţă.

Iar încrederea o câştigi doar atunci când îţi însoţeşti afirmaţiile de dovezi şi îţi respecţi cuvântul dat. În caz contrar, trezeşti multă suspiciune şi câştigi foarte puţină încredere.

Ca să ajungi sus şi să rămâi la înălţime este necesar ca majoritatea celor care te-au întâlnit până atunci să poată spune despre tine că eşti un om de ispravă. Altfel, mai devreme sau mai târziu, „succesul“ se va risipi ca un fum.

După două zile de instruire, tânărul ambiţios despre care vorbeam la începutul articolului că vroia să afle câteva tehnici secrete de „vrăjeală“ m-a abordat din nou. De data aceasta însă pentru a-mi spune altceva. Că pleacă acum convins de faptul că „întotdeauna faptele tale vorbesc mai clar şi mai răspicat decât orice combinaţie de cuvinte, indiferent cât de mult ţi-ai stoarce mintea ca să o gaseşti.”

Mircea Enescu este trainer senior de vânzări şi autorul cărţii „Cum să găseşti noi clienţi“ pe care o puteţi primi gratuit dacă vizitaţi blogul său la adresa www.mirceaenescu.ro .