93% dintre respondenţii online chestionaţi declară că fac cadouri pentru cei apropiaţi cu ocazia sărbătorilor de iarnă.  Din punct de vedere al categoriilor de produse achiziţionate, 84% dintre persoanele intervievate aleg dulciurile, peste trei sferturi obiectele de îmbrăcăminte şi accesoriile vestimentare, dar şi produsele sau serviciile cosmetice (67%). Jocurile sau jucăriile sunt cumpărate de mai mult de jumătate dintre cei chestionaţi, iar ceasurile şi bijuteriile de 27%. Aproape două treimi achiziționează echipamente electronice, IT, telecom, dar şi accesorii.

Moldovenii cumpără bijuterii sau ceasuri

În Moldova, mai mult decât în alte regiuni ale ţării, 4 din 10 utilizatori de Internet se orientează către bijuterii sau ceasuri. Cu toate acestea, din totalul respondenţilor care achiziţionează aceasta categorie de produse, 63% nu cheltuie mai mult de 200 de lei.

Şi bucureştenii se deosebesc de locuitorii din alte zone ale României, de data aceasta prin preferinţa pentru cărţi şi pentru gadget-uri audio. Aproape 45% aleg să facă cadou sau să cumpere pentru ei înşişi cărţi faţă de 35% în restul ţării, în timp ce 17% dintre internauţii din Bucureşti faţă de 10% media la nivelul întregii ţări achiziţionează în preajma Crăciunului playere portabile MP3/MP4 sau iPod-uri.

Dacă bărbaţii cumpără în special telefoane mobile (36%) şi televizoare digitale LCD, plasma sau LED (24%), peste jumătate dintre femei se îndreaptă mai degrabă spre produse utile în gospodărie (54%), dar şi către produse sau servicii cosmetice (75%).

Efectele crizei economice se resimt şi la nivelul cumpărăturilor dedicate Sărbătorilor, mulţi dintre români recurgând la pachetele promoţionale. 57% dintre respondenți preferă să achiziţioneze sub această formă dulciurile. În aceeaşi situaţie se află şi produsele cosmetice, pachetele promoţionale fiind preferate de 48% dintre cei chestionaţi.

Hipermarketurile, locurile preferate pentru cumpărături

În privința tipului de magazin de unde fac aceste cumpărături, 73% dintre respondenţi aleg hipermarketurile. 44% ajung şi în magazinele specializate din cadrul unor galerii comerciale sau malluri, iar 39% din respondenţi cumpără de pe Internet. Totuşi, din totalul cumpărăturilor, cele făcute pe Internet reprezintă 8%.

Studiul a analizat şi sursa de finanțare la care apelează românii pentru cumpărăturile de Crăciun. Marea majoritate (93%) le achiziţionează din bugetul propriu, 11% apelează la cardul de credit sau la descoperirea de cont de pe cardul de salariu şi numai 4% din total recurg la rate pentru bunuri de folosinţă îndelungată. Categoria de persoane care apelează mai des la cardul de credit sau la descoperirea de cont este cea cu vârsta între 35 şi 44 (18%). Cei cu venituri între 700 şi 1000 lei pe membru de familie, cumpără în rate într-o proporție mai mare decât restul respondenţilor.

Informaţiile provin dintr-un studiu online Ask GfK şi sunt reprezentative pentru populaţia urbană utilizatoare de Internet cu vârsta între 15 şi 55 de ani. Eşantionul este format din 543 de respondenţi, iar culegerea datelor a fost realizată între 24 – 29 noiembrie 2010.