Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Turism

Litoralul românesc «a pierdut startul» în 1992. Ce au făcut bulgarii și noi nu?

Autor: | | 8 Comentarii

Deși ultimii ani au adus o creștere a încasărilor pentru hotelierii de pe litoralul românesc, nu s-ar zice că, astăzi, investitorii de la noi i-au întrecut pe cei din Bulgaria. Jucătorii din piața de turism scot la iveală principalele cauze pentru care ne aflăm, încă, în umbra bulgarilor.

"Am pierdut startul!", spune scurt Nicolae Demetriade, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) şi antreprenor în piaţa locală de turism. Startul la care se referă ne întoarce undeva în anul 1992, când bulgarii au privatizat hotelurile importante, iar „noi le dădeam în locaţie de gestiune“. Cu alte cuvinte, „am pornit prost“. „Când în Bulgaria hotelurile au fost preluate de marile lanţuri de touroperatori, care au reuşit să le renoveze, să le modernizeze, să atragă turişti germani, noi încercam să atragem turişti români. Încă de atunci, totul a mers în defavoarea noastră şi în favoarea bulgarilor“, detaliază preşedintele ANAT. Și poate că lucrurile ar fi evoluat diferit dacă greşelile de atunci nu ar fi fost accentuate de greşeli de management, inclusiv de faptul că miniştrii s-au schimbat foarte mult. „Unde pe lumea asta mai au loc asemenea schimbări care să genereze decizii proaste?“, se întreabă retoric Demetriade. În mod sigur, la noi o problemă constantă în turism este şi schimbarea, cu precădere schimbarea strategiilor de fiecare dată când vine un ministru. 

Nouă luni pe an, promovăm România în străinătate, iar când o să avem foarte multe cereri pentru litoral, sezonul o să se întindă pe cele nouă luni şi vom fi la nivelul  bulgarilor. Nu e nicio filozofie.
Dragoş Anastasiu, fondatorul Eurolines

 

Cu alte cuvinte, ce au ştiut bulgarii să facă atunci când s-au privatizat a fost „să-i asculte pe străini“, spune şi Dragoş Anastasiu, fondatorul Eurolines.  „Este un mit că nemţii au investit acolo. Acum încep nemţii să investească acolo. Ei nu au investit acolo în sensul în care îşi imaginează românii, ci au dat nişte avansuri. Au zis: «Cât ai nevoie să-ţi faci hotelul? Ai nevoie de un milion de euro? Ei bine, îţi plătesc în avans şi recuperez în patru-cinci ani».  Ei au dat nişte împrumuturi, aşa au contribuit, iar ca să îşi ia banii mai repede înapoi, au adus şi turişti“, explică Anastasiu situaţia de atunci. 
Iar bulgarii chiar i-au ascultat pe nemţi, au făcut cum au zis investitorii din vest şi, aşa, au pornit cu mult înaintea noastră. „Ai noştri au zis: «Nu îmi spui tu mie, un străin, cum să îmi fac hotelul, lasă că mi-l face eu». În loc să ascultăm profesioniştii, am făcut de capul nostru. Asta e marea diferenţă între România şi Bulgaria“, detaliază Anastasiu. 

 

Investiţiile, mai mult decât necesare


Ce-i de făcut mai departe? Preşedintele ANAT punctează, în primul rând, „investiţiile“, în contextul în care cel puţin 30% dintre hotelurile de pe litoralul românesc trebuie renovate. „E greu să estimăm o sumă, nu avem datele necesare, dar nu poţi să ai un hotel renovat, modernizat, lângă unul în paragină, nefolosit“, explică Nicolae Demetriade.  Acesta este de părere că toate primăriile ar trebui să impună celor care au hoteluri şi nu le folosesc sau sunt într-o stare foarte proastă să ia măsuri astfel încât să le facă funcţionale. „Nu sunt în stare? Le ia statul şi le foloseşte“, adaugă preşedintele ANAT. 


Un alt lucru pe care este important să-l amintim aici este, potrivit lui Dragoş Anastasiu, lungimea sezonului: „Dacă noi avem sezon de două luni şi bulgarii au sezon de şase luni, este clar că îşi permit cu totul altceva. Aceasta e soluţia!“. Mai mult, antreprenorul propune lărgirea sezonului nu la şase luni, ci la nouă luni, lucru posibil cu ajutorul turiştilor străini, în special „seniorii“, care au şi timp şi bani şi care evită lunile iulie şi august din cauza temperaturilor ridicate. Și, să nu uităm de segmentul de business travel, care nu e dependent de lunile de vară şi care poate fi exploatat în restul anului. „Deci, nouă luni pe an, promovăm România în străinătate, iar când o să avem foarte multe cereri pentru litoral, sezonul o să se întindă pe cele nouă luni şi vom fi la nivelul bulgarilor. Nu e nicio filozofie“, conchide Anastasiu. 


Nisipurile de Aur, în top 


Aşa că, litoralul bulgăresc se vinde bine şi anul acesta. Silvia Ioaniţescu, reprezentant Accent Travel & Events, nu a remarcat diferenţe majore faţă de sezonul de vară 2017, anul acesta, nici în ceea ce priveşte volumul vânzărilor, nici în ceea ce priveşte preferinţa românilor pentru anumite staţiuni. „Pe locul întâi în topul preferinţelor turiştilor noştri conduce staţiunea Nisipurile de Aur, urmată de Sunnny Beach şi Obzor. Iar cele mai vândute sunt vacanţele de cinci, şase sau şapte nopţi, cu servicii de cazare cu demipensiune sau pensiune  completă“, spune ea. Prin comparaţie şi având în vedere că agenţia pe care o reprezintă se poziţionează în piaţa locală pentru servicii turistice interne, litoralul românesc versus litoralul bulgăresc, balanţa înclină decisiv către litoralul românesc, care conduce cu 89% versus 11%.  „Această disproporţionalitate este susţinută şi de voucherele de vacanţă, care au impulsionat vânzările pentru turismul intern în general, dar în mod special pentru litoralul românesc: doar anul acesta vor circula pe piaţă peste un milion de vouchere, faţă de 74.000, în 2017“, spune Silvia Ioaniţescu. 

 

 

Politica tarifară a hotelierilor bulgari a fost diferită în 2018, în sensul că foarte mulţi nu au mai lansat ofertele Early Booking pentru piaţa din România, sau dacă le-au lansat, a fost pentru perioade scurte de timp
Alin Burcea, CEO Paralela 45


 

O explicaţie pentru faptul că cererea pentru Bulgaria s-a mai temperat este dată dintr-un alt unghi de Alin Burcea, CEO Paralela 45, şi se leagă de Antalya, care a crescut mult anul acesta. „Este un produs cu all inclusive mult diferit de cel bulgăresc. Totodată, politica tarifară a hotelierilor bulgari a fost diferită în 2018, în sensul că foarte mulţi nu au mai lansat ofertele Early Booking pentru piaţa din România, sau dacă le-au lansat, a fost pentru perioade scurte de timp. Pe de altă parte, un număr foarte mare de hoteluri din gama de lux sunt deja în Stop Sales pentru lunile iulie şi august“, punctează Alin Burcea. Chiar şi aşa, conchide acesta, românii aleg în continuare staţiunile din Bulgaria. 

Acest articol a fost publicat în numărul 25 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în perioada 25 iunie - 1 iulie

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

X