CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

EXCLUSIV Cât va costa primul tronson din Autostrada Transilvania pe care nu va lucra Bechtel

Autor: Cristina Sbîrn | vineri, 28 octombrie 2011 | 37 Comentarii

Compania de Autostrăzi va scoate, cel mai probabil, săptămâna viitoare la licitaţie secţiunea dintre Gilău şi Nădăşelu la un cost de circa 4,8 milioane de euro pe kilometru, potrivit informaţiilor obţinute de capital.ro. Documentaţia de atribuire a fost trimisă deja la Autoritatea Naţională de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP).

Reactualizarea proiectului de construcţie a secţiunii dintre Gilău şi Nădăşelu în lungime de 8,7 kilometri, parte a tronsonului Gilău-Mihăeşti (22,5 kilometri), a avut loc în septembrie. Potrivit reprezentanţilor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), revizuirea soluţiilor tehnice la toate structurile de artă a determinat reducerea costurilor cu circa 25%. Pe acest tronson de mai puţin de nouă kilometri se află un nod rutier la Nădăşelu, care va face legătura cu DN1F, zece poduri, viaducte şi pasaje, fără a lua în calcul şi podeţele.

CNADNR estimează că lucrările de realizare a celor 8,7 kilometri de autostradă vor costa circa 42,4 milioane de euro. Astfel, fiecare kilometru va costa aproximativ 4,8 milioane de euro. Potrivit standardelor de cost adoptate de Ministerul Transporturilor la finalul anului trecut, costul unui kilometru de autostradă poate varia între 3,8 milioane euro şi 5,99 milioane de euro.

Până la finalul anului va fi scoasă la licitaţie şi secţiunea Câmpia Turzii-Iernut (parte din Târgu Mureş-Câmpia Turzii cu o lungime de 37,191 kilometri, n.r), urmând ca în prima parte a anului 2012 să fie demarate proceduri de achiziţie a lucrărilor şi pe secţiunea Iernut-Târgu Mureş.

Fonduri UE şi concesionare, soluţii pentru Autostrada Transilvania în era post-Bechtel

Potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor, Comisia Europeană a decis revizuirea reţelei europene TEN-T şi a acceptat ca tronsoane din Autostrada Transilvania, care nu mai fac obiectul contractului cu firma americană Bechtel şi pentru care statul nu şi-a făcut încă planuri, să poată fi construite folosind fondurile europene care vor fi alocate României în următorul exerciţiu bugetar, 2014-2020. Este vorba despre 202 kilometri din cei 415, câţi are întreaga autostradă, respectiv despre tronsoanele Făgăraş-Sighişoara (52 km), Sighişoara-Târgu Mureş (58 km), Mihăeşti-Suplau de Barcău (75,5 km) şi Nădăşelu-Mihăeşti (16,8 km, parte a tronsonului Gilău-Măhăeşti).

Dacă pe aceste tronsoane,CNADNR a optat pentru organizarea de licitaţii şi finanţarea lucrărilor cu bani de la bugetul de stat, pentru secţiunea cuprinsă între Braşov şi Făgăraş (48,4 kilometri) se doreşte concesionarea la pachet cu autostrada Comarnic-Braşov. În urma modificării contractului, americanii de la Bechtel vor continua să lucreze doar pe secţiunile deja începute, respectiv pe Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii, la un cost de 6,9 milioane euro/km. De asemenea, americanii s-au angajat să dea în folosinţă 18 kilometri de autostradă în vara anului viitor, urmând ca, în 2013, să se încheie lucrările la întregul tronson. Timp de şapte ani, Bechtel a finalizat doar circa 54 de kilometri de autostradă pe tronsonul Câmpia Turzii – Cluj Vest (Gilău).

Cheltuielile cu Autostrada Transilvania

Exproprieri şi relocări de utilităţi    492,36 milioane lei
Construcţie (Bechtel şi Enka)    1, 047 miliarde euro + TVA de 601,08 milioane lei
Penalităţi    10,28 milioane euro
Proiectare    69,23 milioane lei
Consultanţă şi supervizare lucrări        174 milioane lei
Cost final    5,585 miliarde lei (transformarea în euro este dificilă deoarece aceşti bani au fost plătiţi la cursuri diferite leu-euro în cei şapte ani de contract).

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

26 august 2016

CNADNR a montat separatoarele din beton între Băneasa şi Otopeni

Transporturi si Infrastructura

25 august 2016

Au început studiile pentru autostrada Sibiu - Piteşti

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.