Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Media

Ștefan Iordache: «Este mai important să fim pregătiți, decât să mergem la un show de frumusețe»

Autor: | | 0 Comentarii

INTERVIU Unul dintre cei mai vechi oameni din industria publicității românești face o analiză a schimbărilor petrecute în ultimii 25 de ani într-un domeniu care atrage unii dintre cei mai creativi oameni din toată țara. Ștefan Iordache ne ajută să înțelegem ce înseamnă astăzi industria de marketing și comunicare, ce s-a schimbat în ultima vreme și ce urmează să se întâmple în viitorul apropiat.

Am ajuns la ora stabilită, în sediul din „Iorga 13“, aşa cum scrie mare pe clădirea cu patru etaje, devenită celebră în urma unor mult mediatizate diferenţe de opinie cu Ion Cristoiu. M-a recunoscut cineva în timp ce aşteptam liftul şi m-a întrebat ce fac. „Am o întâlnire cu Ștefan Iordache“, am zis eu. „Aoleu!“, mi s-a răspuns, semn că lumea îl ştie de şef pe acolo, în ciuda aerului său bonom şi a zâmbetului de care pare că nu se desparte niciodată. Ștefan mă aştepta deja la el în biroul de la „etajul managementului“. Am primit o cafea şi o apă, am verificat microfonul proaspăt achiziţionat şi am dat drumul discuţiei.

Capital: Cum arată publicitatea acum, faţă de acum 20 -25 de ani?

Ștefan Iordache: Cred că sunt printre puţinii care au prins toţi aceşti peste douăzeci de ani şi cred că arată mult mai bine acum decât atunci. Publicitatea a devenit mai profesionalizată, fenomenul a devenit mult mai complex, implicit satisfacţia rezolvării unei probleme mai complicate. Acum lucrăm din „Gazeta Matematică“, înainte erau lucrurile mult mai simple.

Capital: Adică înainte se făcea mai mult „după ureche“?

Ș.I.: Cel puţin în România. Peste noapte gândeam un spot, săptămâna respectivă îl filmam, şi vânzările duduiau din prima lună.

Capital: Ca să înţelegem mai bine contrastul, destăinuie-mi temerile tale personale de atunci şi pe cele de acum!

Ș.I.: Atunci mă gândeam cât de mult timp pot să aloc business-ului şi clienţilor. Dacă pot să mă trezesc mai devreme şi dă stau mai mult la muncă. Dacă pot să-i conving - de fapt, să-i forţez - pe oameni să stea non stop la muncă, inclusiv sâmbetele şi duminicile. De altfel, în perioada respectivă, duminica era cea mai nefericită zi pentru mine, că nu puteam să-i forţez să vină la serviciu pe toţi colegii mei. Temerile de acum sunt dacă am toată informaţia necesară, dacă m-am gândit de trei ori înainte să tai o singură dată. Azi, în loc să mă arunc să răspund solicitării unui client, mă gândesc de zece ori dacă acea solicitare rezolvă într-adevăr problema de business. Încerc să mă duc la problema din spatele „brief-ului“, să o înţeleg mai adânc. Venim de la multe sprinturi pentru toţi clienţii, la maraton, anduranţă, să înţelegi contextul.

 

Capital: Care mai este si­tua­ţia cazului cu Consiliul Concurenţei, care a amendat mai multe agenţii de publicitate acuzate de „cartelizare“?

Ș.I.: Legea este destul de clară, mai întâi plăteşti, mai apoi poţi să combaţi în justiţie. Dintre cele trei agenţii care mă privesc personal, Starcom, Optimedia şi Zenith, cu două dintre ele am pierdut oprima etapă a procesului, cu una am câştigat. Cred că datele din procesul câştigat o să mă ajute la etapa următoare şi la celelalte două. Cazul încă este în desfăşurare. Părerea mea personală este că în această speţă nu am greşit pe fond cu siguranţă, probabil am greşit pe formă.

Capital: S-au îmbunătăţit prac­­ticile pieţei după acest incident?

Ș.I.: Nu ştiu dacă există vreo corelare cu Consiliul Concurenţei, dar practicile s-au îmbunătăţit pentru că legislaţia este mai clară, lumea merge către plata pe stat de plată, transparent, către reguli contractuale mult mai stricte. Dacă un furnizor îmi solicita să-i plătesc pe altă firmă, acum 15 ani nici măcar nu-mi puneam întrebarea „de ce?“. În momentul ăsta, dacă s-ar întâmpla, i-aş cere justificări legale. Dacă cineva îmi solicită să fac o plată în alt cont, cer de la bancă hârtie ştampliată că ăla e contul lui. Lucrurile au devenit mult mai clare. Nu mai există computere fără licenţă, există proceduri clare pentru orice.

Capital: Deci există un set de bune practici mult mai clare?

Ș.I.: De unde venim? Mai păstrez şi acum mesaje interne pe care le trimiteam către toată echipa. Într-unul dintre ele, trimis către toţi angajaţii companiei spuneam: „Începând cu această săptămână, declar sâmbetele zile lucrătoare. Până când? Până îmi aduc eu aminte să schimb regula asta“. De acolo venim, de la „hei, rup!“. În acest moment, mai degrabă le spun: „Hai să vedem cum putem face lucrurile mai eficient, astfel încât să putem avea o viaţă personală“. Avem nevoie de aceste experienţe personale ca să venim cu idei mai bune în meseria noastră.

Capital: Te-am cunoscut, acum mulţi ani, drept şef la Leo Burnett şi Starcom. Cum ai ajuns să reprezinţi Grupul Publicis?

Ș.I.: Publicis Groupe s-a format prin consolidarea mai multor agenţii. Noi, când am început parteneriatul cu Leo Burnett, aceasta era o companie privată din Chicago. Între timp, aceasta a devenit mai întâi companie publică, apoi a fost cumpărată de Publicis. Aceeaşi călătorie a făcut-o Saatchi&Saatchi. În felul acesta, Publicis Groupe a ajuns - la nivel internaţional - la situaţia de a avea mai multe agenţii, eventual mai mulţi parteneri locali, care lucrau fiecare de capul lui. În ceea ce priveşte România, pentru mine şi pentru Teddy (Dumitrescu, şeful agenţiei Publicis România, n.r.) a fost foarte clar că ne va fi mai bine împreună. Obiectivul nostru, confirmat la nivelul grupului, a fost să ajungem la o singură entitate legală care să înglobeze toate agenţiile noastre. În acelaşi timp, grupul a ajuns la concluzia că nu mai este nevoie ca un client să apeleze la mai multe agenţii specializate pe diverse operaţiuni, ci să spună care este problema de business pe care o are, urmând ca grupul de comunicare să rezolve problema, într-o simbioză între specializare şi integrare. Astfel s-a născut conceptul Publicis One, adică toate agenţiile sub acelaşi acoperiş, cu un singur P&L, cu un singur management pe ţară.

 

Capital: Dar agenţiile există în continuare şi funcţionează separat...

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro