Lucrările de infrastructură rutieră din România au un regim cu totul aparte. Fie sunt inexistente, fie sunt realizate în perioade cu totul anapoda. Unul dintre exemple este chiar reabilitarea DN73 Brașov – Câmpulung – Pitești. Astfel după ce această arteră a fost uitată de autorități ajungând într-un stadiu avansat de degradare, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a decis ca, începând cu 2017, șoseaua să fie reparată. „Drumul Național 73 (care face legătura intre localitățile Brașov – Râșnov – Bran – Fundata – Câmpulung – Pitești), pe o lungime de 103,25 km, pe teritoriul județelor Brașov (aproximativ 40 de km) si Argeș, face obiectul unui program amplu de modernizare printr-un contract desfășurat de CNAIR prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR). Valoarea totală a contractului este de peste 275 de milioane de lei (din care FEDR asigură 85%). În acest scop drumul a fost predat încă din data de 15 martie 2017 concernului format din asocierea a patru firme (AZVI SA – STRACO GRUP SRL – PIOMAR DEVELOPMENT SRL – TRACTEBEL ENGINEERING SA) care se ocupă de lucrările de modernizare”, au anunțat oficialii CNAIR.

Ei bine, la mai bine de 1 an de la începerea lucrărilor, „progresul fizic al lucrărilor este de aproximativ 30%”, iar șoferii care încearcă să ajungă în această vară de la Brașov către Bran sau invers sunt întâmpinați pe distanțe apreciabile de semafoare care asigură circulația alternativă pe o singură bandă.

 

Zona Bran, blocată în plin sezon al concediilor

Pare cel puțin ciudat ca, un drum care asigură accesul la una dintre cele mai aglomerate zone turistice ale României, să se afle în lucru exact în lunile de vară, atunci când traficul este, în fiecare an, o adevărată aventură. La solictarea Capital de a lămuri motivul pentru care reparațiile nu au fost făcute în lunile de primăvară sau topamnă, oficialii CNAIR au menționat că „asocierea de firme care se ocupă de modernizarea DN73 a convenit un program de lucrări comun cu reprezentanții CNAIR, cei ai DRDP Brașov și dirigintele de șantier. Astfel s-a stabilit ca în perioada premergătoare sărbătorilor pascale, 26 martie – 06 aprilie 2018 constructorul să execute lucrări de reparații provizorii, dacă vor fi condiții atmosferice corespunzătoare. Acest lucru a fost necesar pentru a asigura viabilitatea drumului mai ales având în vedere afluxul mare de turiști în zona Bran – Moieciu în această perioadă”. Lucrările au constat doar în plombarea gropilor formate mai ales pe sectorul cuprins între Râșnov și Bran (sectorul cu dale de beton). Tot din cauza importanței turistice a zonei s-a hotărât ca lucrările de modernizare permanente (care presupun restricționarea parțiala a traficului, respectiv instalarea de semafoare) să se reia în data de 16 aprilie 2018. Termenul inițial de 15 martie 2018, propus de constructor, a fost devansat „în primul rând din cauza condițiilor meteo, dar și pentru a nu afecta activitatea turistică din zonă”. Totodată, întîrzierea este generată și de faptul că mai multe primării – în județul Brașov este vorba de Moieciu de Jos și Bran – din zona tranzitată de DN73 au anunțat că intenționează să execute lucrări edilitare (rețele de apă, gaz sau canalizare).

În acest context, devine limpede faptul că în vara acestui an, zona Bran – Moeciu va fi greu de accesat cu mașina, fapt deja vizibil pentru cei care au tranzitat în ultimele săptămâni DN73. Pe lângă nervii șoferilor obligați să aștepte, zeci de minute, în coloane lungi pentru a trece de punctele cu trafic alternativ pe o singură bandă, lucrările afectează deja și proprietarii de spații de cazare din zonă.

Mai rău înainte de a fi mai bine

 

Conform CNAIR, lucrările de pe DN73 vizează în principal lărgirea drumului la minim 8 metri (din care 7 metri partea carosabilă), ranforsarea lui pentru un trafic de 11,5 tone, reconstrucția completă a șase poduri și reabilitarea altor 20 dar și lărgirea unor curbe, refacerea podețelor, construirea de șanțuri de evacuarea apei pluviale și întărirea prin ziduri de sprijin. „Precizăm că pe nicio porțiune a DN73 din județul Brașov nu a fost turnat covorul asfaltic final iar lucrările nu au fost recepționate. Ceea ce pare ca o porțiune terminată (intre Brașov și Cristian de exemplu) sunt doar straturi de asfalt de bază pe care a fost permisă circulația doar pentru ca pe timpul iernii, când șantierul a fost în conservare, traficul să nu fie îngreunat. La fel s-a întâmplat și cu numeroase podețe de pe traseu”, au adăugat oficialii CNAIR și DRDP Brașov.