Într-un interviu acordat postului de radio Europa FM, acesta a precizat că TAROM trebuie restructurată, însă nu se pune problema siguranţei traficului, ci este vorba despre modelul de business pe care îl practică operatorul naţional de transport aerian. 

"Este o conjunctură favorabilă, preţul petrolului fiind relativ scăzut – probabil că va mai fi scăzut o perioadă – şi ne va da timp să facem această restructurare a TAROM. Nu vorbim despre partea de siguranţă, ci despre modelul de business. În următoarele zece zile va fi confirmat consultantul strategic, care va fi partenerul nostru, şi care va avea o viziune asupra business-ului global şi în Europa şi care să ne ajute la un alt model de business. Acum, TAROM încă foloseşte un model numit Hub & Spock, deci concentrează în Bucureşti traficul pe care îl culege de la Iaşi, din alte părţi şi, apoi, din Bucureşti, îl redirecţionează. Companiile care au acum mare succes, cele low-cost, dar nu numai, folosesc point-to-point. Deci, nu mai treci neapărat prin Bucureşti, ci îţi organizezi un alt model", a explicat Buşe. 

Potrivit acestuia, modelul de business aplicat de companie influenţează şi costurile acesteia. 

"Apoi, tot sistemul de achitare a biletelor. Când foloseşti Hub & Spock, ai un procent relativ mare din preţul biletului care merge la întreţinerea acestui sistem de comandare şi de coordonare a biletelor. Când faci point-to-point este mult mai simplu să faci e-ticketing. Deci, automat, costurile vor fi mult mai mici", a adăugat el. 

Şeful de la Transporturi a dat asigurări că, în ceea ce priveşte noul model de business ce va fi aplicat de TAROM, autorităţile vor avea un cuvânt de spus, consultantul urmând să lucreze în parteneriat cu acestea. 

"Va fi ales un consultant strategic cu care noi vom lucra în parteneriat. El va avea un cuvânt de spus – dar nu numai el. El ne recomandă, dar şi noi trebuie să înţelegem contextul şi ce recomandă el. Nu înseamnă că automat ce a recomandat el am luat şi am implementat", a subliniat ministrul. 

În plus, Sorin Buşe a ţinut să menţioneze că TAROM are o reputaţie foarte bună în problema siguranţei traficului, iar incidentele din ultima perioadă-, chiar dacă au avut la bază şi probleme tehnice, nu au fost de natură să pună în pericol pasagerii. 

"Pe problema de siguranţă a traficului, compania TAROM are o reputaţie foarte bună (…), nu cred că avem probleme, nu am constatat probleme. Sunt întârzieri, care sunt o consecinţă poate a anumitor…au fost probleme tehnice, dar nu probleme care să pună în pericol siguranţa pasagerilor. Sunt şi anchete în curs care vor avea un rezultat de acum cam în trei săptămâni, care o să ne spună cel puţin la un incident care a fost mai serios care a fost cauza. Deci, până atunci, trebuie să fim toţi rezervaţi în a face judecăţi. Au fost probleme şi mai minore, dar care au cauzat întârzieri. Deci, problema aceasta legată de siguranţă a traficului nu cred că TAROM o are, nu am constatat să o aibă, nu este acceptabil. TAROM are o reputaţie foarte bună", a spus Sorin Buşe. 

Întrebat despre o eventuală privatizare, ministrul a răspuns: "Nu se exclude privatizarea, dar, fiind vorba despre o companie naţională, de un simbol naţional, nu este preferinţa mea personală". 

"Şi pentru mine TAROM este un simbol, de aceea am participat de două ori la …vreau să vă spun: nu am lucrat la TAROM niciodată, nici măcar o secundă. S-a vehiculat că aş fi lucrat la TAROM de două ori câte o săptămână. Nu este adevărat, nu am lucrat la TAROM. Am discutat cu ei, chiar cu ministrul. Până să îmi facă o ofertă, dânsul a demisionat. Când era domnul Heinzmann, au mers puţin mai departe, dar… Apoi când a venit predecesorul meu, la fel, au fost nişte demersuri, dar nu am lucrat la TAROM. Dar faptul că m-am uitat la TAROM în momentul în care profesional nu sunt silit, nu sunt presat financiar, deci fac lucrurile pe care aleg să le fac, a fost pentru că TAROM este un simbol naţional şi m-a atras şi pe mine", a adăugat acesta. 

În altă ordine de idei, ministrul Transporturilor a şi-a exprimat speranţa că anul acesta TAROM va avea pierderi mai mici decât cele bugetate, de 7 milioane de lei, poate chiar zero pierderi. 

"Dacă vă uitaţi pe istoria TAROM, compania făcea profit până în 2007. Din 2008 a fost o cădere foarte mare, după aia s-a ajuns la pierderi până la 230 de milioane de lei pe an şi culmea este că în momentul în care şi veniturile erau aproape de un miliard. Deci, câştigau bani foarte mulţi, dar pierdeau bani foarte mulţi. De atunci, pierderile au început să fie reduse, anul trecut au fost de 26 de milioane lei. La sfârşitul trimestrului 3, începutul lui octombrie (2016 – n. r.) au fost de 13 milioane (de lei – n. r.). Deficitul care a fost bugetat pentru TAROM anul acesta fost de 7 milioane lei, noi sperăm să fim sub aceste 7 milioane, chiar sperăm să ajungem la zero", a mai spus Buşe. 

Ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, a anunţat, pe 19 octombrie, că a cerut verificarea dublă, prin sondaj, a stării tehnice a aeronavelor TAROM, după ce mai multe zboruri ale companiei au avut probleme. 

"Am fost la TAROM duminică, am fost la direcţia Tehnică şi am analizat toate acele incidente. De fapt, unul a fost chiar major. Nu pot să vă spun, pentru că este o anchetă formală în curs. Cert este că ei deja hotărâseră să facă nişte verificări mai amănunţite. Eu am cerut să se implementeze un sistem pe care l-am văzut în viaţa mea profesională anterioară, unde altă echipă verifică aleatoriu lucrurile care au fost deja verificate şi, în funcţie de ce se găseşte, se vede dacă sistemul tehnic este integru sau nu", a spus ministrul, în cadrul unor declaraţii de presă. 

Măsurile suplimentare prevăd activităţi de control şi includ verificări în plus ale aeronavelor, la intervale mai mici de timp, precum şi efectuarea unor noi audituri de siguranţă la lucrările de întreţinere. 

În perioada imediat următoare, va fi înfiinţat departamentul Maintenance Control Centre, care monitorizează şi oferă asistenţă 24/7 pentru toate defectele apărute în operarea zilnică, dar şi biroul AOG (Aircraft on Ground), cu program 24/7 pentru asistenţa comenzilor de piese în timp real, cu scopul de a reduce timpii de imobilizare a aeronavelor. 

Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române TAROM a fost înfiinţată în 1954 şi îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Din iunie 2010 este membră a Alianţei SkyTeam, din 1993 membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA) iar din 2000 este membră a Asociaţiei Companiilor Aeriene Europene (AEA). 

AGERPRES