Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Actualitate Auto

EXCLUSIVITATE Brent Valmar, Porsche România: „Sunt convins că taxa pe poluare va fi reintrodusă”

Autor: | | 0 Comentarii

Programul Rabla Clasic ar trebui modificat așa încât persoana care predă mașina veche la casat să nu mai fie obligată să cumpere o mașină nouă, susține Brent Valmar, directorul general al Porsche România.

Brent Valmar, şeful celui mai puternic importator de automobile din România şi vicepreşedinte al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), a explicat pentru Capital de ce este necesară o nouă taxă pe poluare şi cum ar trebui regândit programul Rabla dacă autorităţile doresc să nu transforme România într-un cimitir al autovehiculelor poluante din vestul Europei.

Capital: Credeţi că programul Rabla Clasic mai are logică în prezent? Suntem singura ţară din Europa în care o astfel de măsură a durat atâţia ani.

Brent Valmar: Programul „Rabla” a pornit într-un moment în care industria autohtonă tocmai se relansa şi a fost gândit pentru a susţine asta. Programul ne-a ajutat şi în perioada crizei. Am reuşit în toţi aceşti ani să scoatem din trafic maşini foarte vechi, poluante şi nesigure. În ultimii ani, acest program a devenit rutină. Și clienţii şi comercianţii aşteaptă acest program pentru a face tranzacţii. Din nefericire au apărut intermediari în piaţă. Paradoxul actual este că noi lăsăm să intre peste 500.000 de maşini vechi în ţară într-un singur an şi apoi plătim casarea lor prin programul „Rabla”. Este absurd. Trebuie schimbat sistemul de taxare. Posesorii de maşini vechi trebuie să aibă o perioadă de graţie şi apoi să existe o creştere graduală a taxei pentru maşinile vechi care să îi îndemne să renunţe la ele. Sau ar trebui decuplat programul „Rabla” de achiziţia de maşini noi. Ar trebui să existe o primă de casare de care să beneficieze strict cel care predă maşina la Remat, fără să fie obligat să cumpere o maşină nouă.

În cazul „Rabla Plus” suntem cu toţii de acord că este util şi necesar. Trebuie încurajate tehnologiile noi. Dacă se vor mişca mai repede cei din vest şi vor introduce o susţinere majoră pentru maşinile cu noi tehnologii în detrimentul celor poluante ne vom trezi cu maşinile vechi în est. Anul trecut, rotunjind, au intrat în România 100.000 de maşini noi şi încă 500.000 second-hand. Ar trebui să ajungem la un raport de 1 la 1, la o maşină nouă să intre una second-hand.

Capital: Consideraţi că numai statul ar trebui să participe la fondul pentru susţinerea noilor tehnologii sau ar trebui să se implice şi industria?

 

Brent Valmar: Fară discuţie este o cale potrivită. Ne-am putea imagina o restructurare a programului „Rabla Plus” în care jucătorii din piaţă să participe împreună cu autorităţile. Să contribuie în felul acesta la vânzarea de maşini noi.

Capital: Din nefericire, nu am văzut o campanie de informare venită spre exemplu din partea APIA.

Brent Valmar: Este adevărat. Trebuie să educăm şi să sensibilizăm consumatorul în direcţia aceasta. Dar nu poate fi numai o iniţiativă venită din partea industriei pentru că ea va fi automat bănuită de interes economic. Trebuie pornită o campanie de informare naţională pentru că vorbim de sănătatea parcului auto la fel cum vorbim despre sănatatea populaţiei. Evident că autorităţile vor fi în prim plan de fiecare dată şi ele vor fi blamate de fiecare măsură care presupune o taxă. Este greu pentru populaţie să suporte o taxă suplimentară. Este natural să fie asa şi nimeni nu va plăti o taxă de plăcere. Pe de altă parte, eu cred că şi efectele negative care vin din poluare sunt foarte puţin cunoscute la nivelul populaţiei şi nu mă refer doar la poluarea care vine de la maşini, ci şi la sortarea gunoiului, reciclare. Zona auto este cea mai expusă şi mai uşor de blamat pentru poluarea imediată.

 

Capital: Spuneţi că „Rabla Clasic” mai are o utilitate în ciuda faptului că, importând anul trecut peste 500.000 de maşini vechi, am aruncat la gunoi toţi banii investiţi până acum în acest program?

Brent Valmar: Eu aş păstra o primă de casare care să fie decuplată de achiziţia de maşini noi. Am elimina astfel intermediarii şi vânzarea nefiscalizată a tichetelor de casare. Totodată, am putea scoate din circulaţie un număr mare de maşini. Mă aştept ca astfel să se dubleze numărul de maşini retrase din circulaţie. Pe de altă parte, calculele şi analizele pe care le-am făcut noi, dar şi colegii din APIA, ne-au condus la concluzia că, dacă am decupla prima de casare de achiziţia de maşini, piaţa de vehicule noi nu ar suferi major.

Capital: Să vobim şi despre taxa pe poluare.

Brent Valmar:: A fost o greşeală majoră eliminarea acestei taxe. A condus la creşterea masivă a intrărilor de rable şi a privat de fonduri programele de mediu, inclusiv „Rabla” şi „Rabla Plus”. Trebuie introdusă o taxă sau un impozit care să respecte nişte criterii importante. Cel care poluează mai mult trebuie să plătească mai mult.

Capital: Prin urmare, considerati că această taxă trebuie reintrodusă?

Brent Valmar: Eu sunt convins că taxa pe poluare va fi reintrodusă. Nu ştiu când şi în ce formă. Noi participăm activ la discuţii cu Ministerul Mediului şi cu autorităţile implicate în program. Ne-am prezentat propunerile si punctele de vedere şi eu cred că totul va decurge în direcţia normală.

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Click

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Stirile Tvr.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.