Cu mai bine de nouă luni în urmă, la doi pași de Lisabona, Mercedes-Benz punea la dispoziția jurnaliștilor sosiți din toate colțurile lumii cel mai nou și mai modern vehicul al său. Performanțele Clasei E în special în domeniul deplasării autonome și al siguranței ne lăsau cu gura căscată, iar luxul din interior și conectivitatea îi făceau pe mulți să coboare cu greu dintr-o mașină chiar și pentru a o schimba cu alta la fel de uluitoare.

În decembrie 2016 a venit și așteptatul răspuns al rivalilor de la BMW. Mai mult sau mai puțin surprinzător, bavarezii au ales pentru testul internațional al noii Serii 5 tot Lisabona, doar traseul ales fiind, oarecum, diferit. Încă de la prima vedere, varianta 540i xDrive pusă mai întâi la dispoziția celor doar doi jurnaliști români ajunși la fața locului, ne-a uimit prin detaliile subtile care fac o mașină cu dimensiuni considerabile (lungime – 4.935 mm, lăţime – 1.868 mm. şi înălţime – 1.466 mm.) să pară un adevărat atlet.

Fără reproș

Cum detaliile de design, fie că vorbim despre interior sau exterior, sunt întotdeauna subiective, mult mai interesant de detaliat este comportamentul rutier. Ei bine, la acest capitol, BMW este, din nou, rege. Construcția din materiale ușoare (noul model a „slăbit” cu 100 kg față de generația a șasea) și, mai ales, tehonologia de sub capotă asigură atât șoferului cât și pasagerilor o călătorie confortabilă și, spre deosebire de principalii săi concurenți, deloc plictisitoare. Forța motorului cu șase cilindri alimentat cu benzină (340 CP) este mai mult decât suficientă oricât ai încerca să îi descoperi limitele, iar schimbarea treptelor de viteză este, grație transmisiei Steptronic cu opt trepte, imperceptibilă. Modul în care ansamblul motor-cutie de viteze se coordonează fără a lăsa șoferul măcar să intuiască momentul schimbării treptelor este, fără doar și poate, impresionant. Un alt plus în zona comportamentului pe șosea este sistemul Integral Active Steering (sistem cu roţi spate directoare) care acum poate fi combinat cu tracţiunea integrală xDrive. În viraje, acesta amplifică puternic sportivitatea modelului.

Odată ce te obișnuiești cu serenitatea din interior și înțelegi că atât tehnologia SYNTAK cât și întreg sistemul de suspensie sau aerodinamica superioară nu te vor lăsa să auzi decât sistemul audio și, extrem de rar, murmurul anvelopelor care se agață cu încăpățânare de asfalt, începi să înțelegi că BMW a țintit de această dată, nu doar o dinamică superioară celei a concurenților, ci și un confort demn de segmentul de lux..

Încă un pas către deplasarea autonomă

În segmentul limuzinelor premium devine tot mai dificil să găsești motive pentru a alege un model sau altul dacă scoți din calcul designul. Toate pot aproape orice, sunt dinamice, confortabile  și ultratehnologizate. Cum deplasarea semiautonomă este cea mai nouă extensie a tehnologiei la autoturisme, aici este, deocamdată, cel mai ușor să faci o diferențiere, însă, în cazul acestui test, preferăm să nu emitem verdicte. Încă. Asta pentru că timpul scurt de testare nu ne-a permis înțelegerea și verificarea pe îndelete a modului în care vehiculul știe să își transporte și protejeze pasagerii atunci când șoferul renunță, parțial, la plăcerea de a conduce. Cert este că BMW Seria 5 are sub capotă cam toate noutățile din portofoiul BMW, de la ultima generație iDrive, la Parking Assistant sau chiar Remote Parking. Robotul, bine ascuns sub carapacea de metal, înțelege semnele de circulație, poate frâna sau accelera în funcție de restricții, trece pe altă bandă sau urmărește traseul șoselei dacă șoferul îi comandă asta Noul head-up display (HUD) este cu 70% mai mare și pare la doar un pas de a transforma parbrizul într-un ecran multimedia.

Atât varianta BMW 540i xDrive cât și BMW 530d xDrive, ambele testate de Capital în Portugalia, stârnesc pasiuni printr-un comportament rutier aproape fără reproș și un confort demn de pretențiile oricărui om de afaceri pentru care imaginea este un detaliu important. În schimb, ca să ne convingem cât de utile sunt cu adevărat sistemele de conducere autonomă ale mașinii nu ne rămâne decât să așteptăm sosirea primelor unități în România pentru un test mai aprofundat. Cum asta se va întâmpla în februarie, promitem prezentarea unui nou test în prima parte a anului 2017. Până atunci să mai menționăm că prețul cel mai mic pe care trebuie să îl plătiți pentru un model BMW Seria 5 va fi de 49.500 de euro (520d), în timp ce pentru 540i xDrive va trebui să achitați 62.280 de euro.