Stim cu toții că pentru a conduce un vehicul pe drumurile publice este nevoie de urmarea cursurilor unei școli la absolvirea căreia poți obține un permis. Întocmai ca în cazul învățământului, pasul următor este academia. Nu una obișnuită, ci un program pe care marii producători auto îl numesc, de cele mai multe ori, Driving Academy.  În ciuda așteptărilor, la astfel de academii ale unor producători precum BMW, Mercedes-AMG sau Porsche nu ești învățat doar cum să conduci cu viteză ci, mai întâi, cum să manevrezi corect mașina la orice viteză și în orice împrejurare și să înțelegi limitele tale și pe cele ale vehiculului. În funcție de nivelul la care îți dorești să ajungi cu știința de a conduce o mașină, costurile unei astfel de școli pot ajunge și la câteva mii de euro, însă odată ajuns acolo îți dai seama că fiecare cent este investit cu folos.

BMW Driving Academy Maisach

La doar 30 de kilometri de Munchen se află ceea ce, până în 2012, era numit aeroportul din Maisach. Acum, pe pistele modernizate ale acestuia se află Driving Academy Maisach, locul unde mai bine de 17.000 de persoane învață anual să fie șoferi în toată puterea cuvântului. Conform profesioniștilor care ocupă rolul de profesori în domeniul condusului aici șoferii începători își pot perfecționa cunoștințele, iar cei avansați înțeleg cum pot avea controlul total asupra mașinii în situații extreme și periculoase. O parte importantă a cursurilor acestei academii patronate de grupul BMW este dedicată conducerii defensive, cea care te ajută să te descurci în condițiile de trafic de astăzi. Cu profesori dedicați și un circuit care permite simularea unor condiții diferite de drum – de la asfaltul autostrăzilor până la apă, zăpadă sau macadam – un curs precum „BMW Compact Basic Training” costă 195 de euro, în timp ce mult mai pasionantul „BMW M Drift Experience” are un preț de 390 de euro. Cum suntem în plin avânt al electrificării mașinilor BMW a pus la punct și un curs dedicat acestora, denumit „BMW i3 eDrive Experience”, care costă 159 de euro. Pentru profesioniști, lecțiile destinate să îi învețe cum să folosească mașina la capacitate maximă costă 975 de euro.

Pentru a înțelege mai exact ce presupune un program intensiv de conducere care costă nu mai puțin de 2.990 de euro vă putem spune că, de exmplu, „M Fascination Training” are o durată de trei zile, prima dedicată instruirii teoretice, iar celelalte două lecțiilor practice pe circuit. Programul include două nopți de cazare cu serviciile aferente, antrenori spercializați și asigurare. Interesant de știut este că unul dintre cei mai apreciați traineri BMW este un român. Și nu unul oarecare. Pilotul de raliuri Claudiu David, despre care ați auzit cu siguranță, se află în prezent pe lista scurtă de instructori de elită a BMW.

AMG Driving Academy

Ca și în cazul BMW, conaționalii de la Mercedes-Benz au și ei propria academie de condus. Una susținută de specialiștii diviziei sport AMG, vestită pentru performanțele modelelor sale. Numai că, un vehicul a cărui putere o depășește cu mult pe cea a unui autoturism obișnuit trebuie ținut în frâu de un șofer cel puțin la fel de performant. Iar profesioniștii de la AMG sunt cei care pot transforma un simplu șofer într-un adevărat pilot de curse gata să participe la etapele din DTM. O întreagă serie de programe care încep cu AMG Experience și pot continua cu AMG Racetrack, AMG Emotion, AMG Winter Sporting și AMG Special Events sunt puse la dispoziția doritorilor. Chiar și aceste programe sunt împărțite în evenimente dedicate unui anume stil dorit de participant. De exemplu, în cadrul AMG Experience puteți opta pentru Performance, Fun sau Drift. Primul astfel de modul – Performance – costă 450 de euro și, în 2016, este disponibil în două locații. Pe 3 iunie pe circuitul de la Nurburgring și pe 14 iulie la Hockenheimring. Modulul Fun costă 390 de euro și oferă o experiență inedită la bordul unor vehicule ca Mercedes-AMG A45 sau Mercedes-AMG C63. Al treilea și cel mai scump modul – Drift – costă 900 de euro și are ca loc de desfășurare Hockenheimring.

Porsche Sport Driving School

În 15 zone din întreaga lume, alese pe sprânceană, se desfășoară cursurile școlii de piloți sportivi Porsche. Aceasta are o cu totul altă filosofie decât cele de la BMW sau Mercedes mizând pe practică și pe teorie explicată în timpul acesteia. Conform oficialilor Porsche, principiul fundamental al acestei școli este „învățarea prin practică” care implică trecerea prin diferite niveluri de instruire. În acest fel, participanții își pot rectificata fin abilitățile de conducere, pas cu pas, de la elementele de bază până la nivelul obținerii propriei licențe de pilot. În plus, programul include cursuri specializate în funcție de abilitățile participanților. De exemplu, G-Force Precission Training, scoate în evidență modul în care pot fi transmise în deplină siguranță forța și dinamica vehiculului către șosea. Fără a utiliza electronica mașinii. Pe de altă parte, modulul Super Sport Hybrid Training îi învață pe șoferi cum să utilizeze la maximum puterea și eficiența mașinilor hibride ca Porsche 918 Spyder.

Academia Titi Aur

Cei care nu au posibilitatea de a învâța să folosească toate resursele unei mașini din segmentele superioare plătind sute sau chiat mii de euro pentru a participa la cursurile unei academii BMW, Mercedes-AMG sau Porsche, au și în România șansa de a înțelege care este diferența dintre conducere și pilotaj. Și, mult mai util pe drumurile pline de obstacole și aglomerate din țara noastră, să participe la cursurile de conducere defensivă ale Academiei Titi Aur (ATA). La doar 40 de kilometri de București, autodromul în care faimosul pilot de raliuri Titi Aur a investit mai bine de 12 milioane de euro este deschis oricărui doritor de a învăța să șofeze corect. Din suprafaţa totală a autodromului de 125.000 mp, pe 78.000 mp sunt amplasate o pistă de asfalt cu o lungime de 1.200 m  dotată cu vibratoare, instalaţie de cronometrare şi zonă irigabilă, o pistă cu macadam cu două trambuline şi posibilitate de irigare pentru diverse aderenţe, o pistă offroad de 1.000 m, o zonă unde este simulată aderenţa scăzută, denivelările, asfaltul sau betonul în linie dreaptă sau circulară, rampe şi pante cu aderenţe diferite şi irigaţie, zonă acvaplanare, dispozitiv pentru provocat derapaj. Deși principalii clienți ai ATA sunt companiile care preferă să își perfecționeze șoferii, la ATA sunt așteptate și persoanele fizice. Prețurile pentru conducere defensivă costă doar 750 de lei, în timp ce conducerea sportivă implică plata a 3.300 de lei, iar cursurile de pilotaj 6.800 de lei. Alte câteva pachete foarte interesante sunt menite să demonstreze participanților cât de folositoare este o aprofundare a tehnicilor de conducere.

(Articol publicat în Suplimentul Capital Luxury apărut pe 18 aprilie 2016)