PUBLICAȚIILE NOASTRE:
SE INTAMPLA ACUM!

Benzina se ieftineşte!

Autor: Curs de Guvernare | vineri, 19 septembrie 2014 | 26 Comentarii

Potrivit recomandărilor europene, accizele au drept bază de calcul cursul de schimb publicat de Banca Centrala Europeana (BCE) la data de 1 octombrie a anului precedent. Anul trecut, însă, România a găsit de cuviință să indexeze acest curs cu rata medie anuală a inflației. Asta deoarece creșterea nominală a cursului de schimb a fost aproape nulă, ceea ce ar fi dus la încasări bugetare mai mici în termeni reali.

Artificiul legislativ din 2013 a majorat încasările din accize cu 6,3% față de nivelul ce ar fi rezultat dacă nu s-ar fi modificat modul de stabilire a cursului euro/leu de referință, fapt din care pe primele șapte luni din acest an a rezultat în plus la buget suma de 786 milioane lei. Extrapolarea acestui rezultat indică un avantaj de aproape 0,2% din PIB pentru încasările bugetare în raport cu legislația anterioară.

Doar că manevra nu mai poate fi repetată pentru a păstra trendul crescător al reperului de calcul. Chiar în noile condițiile de amplificare artificial-legislativă a cursului de schimb utilizat pentru calculul accizelor, de-abia se va atinge nivelul de 4,50 lei/euro. Ceea ce ar duce o valoare situată sub cea din 2013-2014 și la diminuarea cu aproximativ cinci procente a sumelor percepute în contul acestui impozit indirect.

Concret, cursul euro/leu de la care se pleacă ar fi cel de la 1 octombrie 2013, respectiv 4,4560 lei/euro, la care se va putea adăuga procentajul de cel mult 1,2% ( creșterea medie anuală a prețurilor potrivit indicelui rezultat din utilizarea metodologiei naționale, IPC), rezultând o valoare ceva mai mare decât 4,50 lei/euro.

Cel mult, pentru că datele pe septembrie vor aduce, cel mai probabil, o nouă scădere a acestui indice după înlocuirea în structura lui de calcul a valorii anuale din septembrie 2013 cu cea din septembrie 2014 (a fost 1,88% în septembrie 2013 și este practic imposibil să se ajungă la acest nivel de la o lună la alta, după o valoare de numai 0,84% în august 2014).

Vestea bună ar fi că, dată fiind ponderea de circa 30% a accizei în costul carburanților, de exemplu, sau al altor produse accizabile, prețul acestora ar urma să scadă cam cu 1,5%, ceea ce ar avea și o influență favorabilă directă de 0,1% pe indicele general de inflație ( indirect, ar putea scade ușor și prețurile altor mărfuri prin diminuarea costurilor de transport).

CURS DE GUVERNARE



SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul
contului de facebook. DETALII >>

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul
contului de facebook. DETALII >>

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.