Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Macro

Bechtel: un miliard de euro pentru zero kilometri, după 5 ani

Autor: |

Un contract beton pentru americani, dar atât de dezavantajos pentru noi încât „contractul Bechtel” este sinonim cu cuvântul dezastru chiar şi în vocabularul oficialilor. Fără proiect, fără preţ, foarte greu de reziliat şi care înaintează cu viteza melcului. Costul total al autostrăzii Transilvania nu poate fi ştiut cu exactitate nici acum. Estimările ajung până la 10 miliarde de euro. Contractul de construire a autostrăzii Transilvania este, cu siguranţă, una d

Un contract beton pentru americani, dar atât de dezavantajos pentru noi încât „contractul Bechtel” este sinonim cu cuvântul dezastru chiar şi în vocabularul oficialilor. Fără proiect, fără preţ, foarte greu de reziliat şi care înaintează cu viteza melcului. Costul total al autostrăzii Transilvania nu poate fi ştiut cu exactitate nici acum. Estimările ajung până la 10 miliarde de euro.

Contractul de construire a autostrăzii Transilvania este, cu siguranţă, una dintre cele mai proaste afaceri făcute vreodată de statul român. Trecând peste faptul că nu este pe un culoar european de transport, deci lucrarea nu poate fi finanţată din bani europeni nerambursabili, şi peste faptul că România n-a primit nimic în compensaţie de la americani în Irak (Bechtel se ocupa atunci de atribuirea contractele pentru reconstrucţia ţării, n.r.), aşa cum s-a sperat atunci când s-a dat contractul americanilor, nimic din această autostradă nu poate fi încă folosit nici acum, la peste 5 ani de la semnarea contractului.

Nu mai sunt valabile nici preţul, nici termenul

În vara lui 2004, Guvernul PSD încheia cu firma americană Bechtel un contract de construcţie a unei autostrăzi care să lege Braşovul de graniţa cu Ungaria, la Borş. Contractul nu a respectat legea achiziţiilor publice pentru că nu s-a organizat licitaţie.

Preţul autostrăzii: 2,2 miliarde de euro, pentru cele opt tronsoane care se întind de 415 kilometri, cel mai mare proiect de infrastructură din Europa în derulare. Autostrada ar fi trebuit să fie terminată în 2012. N-a fost aşa, nici cu preţul, nici cu termenul...

S-a semnat contractul fără proiect

0-41506-berceanu.jpgContractul iniţial s-a bazat doar pe un studiu de pre-fezabilitate, n-a avut nici un proiect tehnic final, iar preţul total a fost calculat strict pe baza unei liste de preţuri unitare şi a unor cantităţi estimate. După ce a apărut şi proiectul şi s-au mai văzut şi costurile, au apărut diverse estimări. Iată una a actualului ministru al Transporturilor, Radu Berceanu: între 7 şi 10 miliarde de euro.

Lucrările trebuie finanţate prin alocaţii anuale de la bugetul de stat, după principiul „Bechtel ne anunţă cât lucrează, stabilim alocaţia anuală, ei vin cu facturile, noi le plătim”. La cum a fost făcut contractul, preţul final nu se ştie exact, pentru că nu s-au terminat nici măcar proiectele pentru toate tronsoanele. Iar în ceea ce priveşte durata, un răspuns al lui Michael Mix, şeful de proiect al americanilor, dat în presa vremii, este sugestiv: „Întrebarea când va fi terminată autostrada este bună”.

Am încercat o renegociere. N-a ieşit mare lucru

În 2005 s-a schimbat puterea politică, iar ministrul de resort, Gheorghe Dobre, a încercat o renegociere a contractului. A obţinut o reducere de câteva zeci de milioane: statul nu mai era obligat să plătească americanilor un avans  de 250 de milioane la începutul fiecărui an, iar o parte din proiectare a fost trecută de la Bechtel în sarcina statului, devenind astfel mai ieftină. Mai important a fost că statul putea în sfârşit să verifice costurile americanilor.

Rezultatele au fost, totuşi, infime în comparaţie cu promisiunile noii puteri politice, dar asta spune multe şi despre cât de dezavantajos este contractul pentru partea română. „Nu vreau să las niciunui ministru de după mine un contract gen Bechtel”, spunea recent Berceanu. Pe durata renegocierii, nu s-a lucrat nimic, aşa că termenul a fost prelungit cu un an, până în 2013. Potrivit ultimelor declaraţii ale oficialilor Bechtel, nici acest termen nu va fi respectat pentru toate cele opt tronsoane.

Bani, bani şi iar bani

Pagina 1 din 3
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro