UPDATE 15:10

Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Şova, a confirmat informaţia transmisă de capital.ro.
Astăzi, la audierile comisiilor parlamentare de specialitate reunite, Şova a precizat că Autostrada Transilvania nu poate fi finalizată din resurse bugetare, ci prin parteneriat public privat sau concesiune.
"Bugetăm datorii de 46 milioane euro pentru Bechtel. Autostrada Transilvania nu poate fi finalizată din resurse bugetare. Este mult prea scumpă, singura soluţie pe care o avem este cu parteneri externi pentru a o face în parteneriat public privat sau concesiune. Altă soluţie nu există", a spus ministrul.
Cu toate acestea, Dan Şova nu a precizat nimic despre demersurile efectuate de Ministerul Transporturilor, atunci când la conducerea acestei instituţii se afla Anca Boagiu sau Alexandru Nazare. Amintim faptul că în perioada 2011-2012, reprezentanţii Ministerului Transporturilor au purtat negocieri cu oficialii europeni de la Bruxelles şi chiar au obţinut promisiunea că Autostrada Transilvania poate fi construită cu fonduri europene în următorul exerciţiu financiar (2014-2020).

Anul trecut, americanilor de la Bechtel li s-au promis sume importante pentru finalizarea lucrărilor la ultimul tronson din autostrada Transilvania, însă odată cu venirea la guvernare a USL, finanţările pentru acest proiect au fost reduse. Încă din luna mai 2012, Ovidiu Silaghi, ministrul Transporturilor de la acea vreme, spunea că în visteria ministerului nu a găsit decât o mică parte din fondurile promise Bechtel.

Silaghi menţiona atunci că va încerca la rectificarea bugetară din vara anului trecut să obţină fonduri de la Finanţe pentru continuarea lucrărilor, însă acest lucru nu s-a întâmplat. Astfel, americanii s-au văzut nevoiţi să părăsească şantierul, lucrările nemaifiind continuate.

Acum, Ziua de Cluj informează că sunt lucrări care au fost finalizate dar care încă nu au fost plătite în totalitate. Conform declaraţiilor şefului CANDNR de la finele anului trecut (noiembrie), statul roman ar mai fi avut de decontat firmei Bechtel peste 180 milioane de lei. El nu a precizat, însă, cât din suma aceasta implică lucrările la sectorul Câmpia Turzii – Gilău şi cât la sectorul Suplacu de Barcău – Borş, având în vedere că în proporţie de 50%, Bechtel a reuşit să parcurgă şi traseul de pe acest ultim tronson.

În prezent, liderul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj, Eugen Cecan, spune că peste 130 de milioane de lei este suma datorată exclusiv pentru lucrările care s-au realizat pe sectorul Câmpia Turzii – Gilău. Aceasta în condiţiile în care bugetul direcţionat anul acesta de CNADNR pentru Autostrada Transilvania se ridică la 188 de milioane de lei. Din suma aceasta, ar trebui achitate, aşadar nu doar datoriile, ci şi lucrăile pe care Bechtel le mai are de realizat pentru sectorul 3C (minim 30 de km).

OPT ANI DE BECHTEL ÎN ROMÂNIA

Pe 16 iunie 2004, când au început lucrările la Braşov-Borş, autorităţile de atunci promiteau că la finele acestui an vom circula pe cei 415 kilometri ai autostrăzii. Realizaţi sunt doar 52.
S-au împlinit opt ani de la tăierea panglicii – eveniment la care au participat premierul Adrian Năstase, ministrul transporturilor, Miron Mitrea, cel de interne, Ioan Rus, şi vicepreşedintele Bechtel de atunci, Charles Redman -, dacă e să comparăm realizările la autostrada Braşov-Borş (70 cm/h) cu viteza de deplasare a unui melc (3m/h, conform studiilor de specialitate – n.r.), observăm că melcul e vitezoman.   Citeşte aici: BILANŢUL celui mai păgubos contract al statului român

Sursa: Ziua de Cluj