UPDATE
16:10

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a anunțat în urmă cu puțin timp că statul român va rezilia contractul cu Salini-Impregilo pentru construcția lotului 3 al tronsonului de autostradă Orăștie-Sibiu.

Potrivit ministrului, CNADNR va căuta construstor refacerea porțiunii de autostradă care a fost demolată, iar estimarea lui Dan Costescu în ceea ce privește redeschiderea circulației este luna septembrie.

Costescu a declarat că pentru a recupera o parte din bani vor executa scrisoarea de garanție depusă de italieni pentru acest contract.

"Am primit un comunicat de la CNADNR privind rezilierea contractului cu actualul constructor. În acelaşi timp se va demara o cerere de ofertă pentru selectare noului constructor care să remedieze deficienţele din zona demolată de 200 m şi din cei 300 de metri suplimentar pe care au apărut fisuri pe drum. Termenul pentru aceste lucrări, în cazul în care nu apare nicio contestaţie, este august. Asta înseamnă că la începutul sau mijlocul lui septembrie se va putea relua traficul pe autostradă", a spus Costescu.

Potrivit lui, expertizele realizate de compania de drumuri dar şi cele primite de la constructor arată, în principal, acelaşi lucru, respectiv că materialele de construcţie nu sunt în conformitate cu caietul de sarcini, lucrările de execuţie în sine sunt necorespunzătoare. 'Într-un cuvânt proiectul nu a fost respectat', a subliniat Costescu.

Citiți și: Prima autostradă din România care se închide pentru reparații

Chiar dacă au depus plângere penală împotriva constructorului lotului 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România aşteaptă ca Salini – Impregilo SpA să revină pe şantier şi să reconstruiască porţiunea demolată.

Surse guvernamentale ne-au declarat că antreprenorul nu are interes să refacă porţiunea de autostradă demolată.

“Trebuie să se continue cu verificarea zonelor unde au fost descoperite neconformităţi. Dacă se reconfirmă că pe o porţiune cuprinsă între 3 şi 4 km sunt neconformităţi atunci se continuă demolarea. Abia atunci se poate estima cât costă refacerea autostrăzii”, ne-au explicat sursele citate. Potrivit acestora, conducerea CNADNR ar trebui să calculeze cât costă şi stabilizarea versantului. “Dacă se demolează încă 3-4 km de autostradă trebuie investit încă cel puţin 10 milioane de euro. Demolarea şi reconstrucţia costă 10-12 milioane de euro/km, nu e clar cine reconstruieşte.

Prima variantă ar fi în regie proprie şi să se adreseze justiţiei, a doua este să termine lucrările antreprenorul, iar a treia soluţie este rezilierea contractului şi alegerea unui constructor in regim de urgenţă”, ne-au precizat sursele guvernamentale.

Abia de la jumătatea lunii martie se poate face proiectul pentru refacerea autostrăzii Orăştie-Sibiu, iar lucrările durează aproxiamtiv 6 luni. În cel mai bun caz, la sfârşitul anului se poate restabili circulaţia pe lotul 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu.  

În prezent, tronsonul de 22 de kilometri dintre Sălişte şi Cunţa este închis, după ce pe o porţiune din zona viaductului Aciliu au apărut fisuri adânci care pun în pericol siguranţa traficului rutier. 

Citiți și: Autostrada Sibiu-Orăştie: Executarea garanţiilor de 90 milioane de lei, primul pas în recuperarea prejudiciului

În urmă cu o lună, ministrul transporturilor, Dan Costescu, declara că Executarea garanţiilor în valoare de 90 de milioane de lei reprezintă primul pas în recuperarea prejudiciului în cazul Lotului 3 al Autostrăzii Sibiu – Orăştie.

Citiți și: Felul incredibil în care arată lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu

În data de 3 septembrie 2015, CNADNR a anunţat închiderea circulaţiei rutiere pe Autostrada A1 Orăştie – Sibiu începând din 7 septembrie, la 10 luni de la inaugurarea acesteia, între Nod rutier Sălişte (km 270+020) – Nod rutier Cunţa (km 292+455), în vederea remedierii degradărilor constatate la km 275+650 al autostrăzii. CNADNR a impus constructorului autostrăzii Orăştie – Sibiu, Salini Impregilo, să refacă porţiunea de 200 – 300 de metri din corpul de autostradă unde au apărut degradările, prin demolare şi reconstrucţie în conformitate cu proiectul tehnic aprobat.

Pe 11 noiembrie, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a sesizat organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de şantier (inginer FIDIC) a prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi cu privire la modul în care a acţionat conducerea CNADNR în derularea unor contracte.

Procurorii DNA au deschis un dosar penal, în care a fost începută urmărirea penală in rem, în legătură cu săvârşirea unor posibile fapte de corupţie în construirea autostrăzii Sibiu-Orăştie. Potrivit DNA, în acest dosar a fost începută urmărirea penală pentru săvârşirea unor infracţiuni de corupţie, infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie şi infracţiuni privind fraude cu fonduri europene.

În urma scandalului declanşat de închiderea tronsonului Sălişte-Cunţa, de 22 de kilometri, Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor CNADNR a decis înlocuirea directorului general Narcis Neaga cu Cătălin Homor (director general interimar al Metrorex), ordinul în acest sens fiind semnat pe 8 decembrie 2015 de ministrul Transporturilor, Dan Costescu.

Citiți și: Autostrada Orăștie – Sibiu Lot 3: cronica unei catastrofe anunțate