

Terapie cu „capra vecinului“
Autor: Radu Limpede
Publicat: 11 Martie 2009
Vizionari: 5099;
Un val de comentarii apocaliptice străbate media vestică şi anunţă căderea iminentă a Europei Centrale şi de Est. Cât mit şi câtă realitate e în asta? Dacă privim recesiunea clară şi de minimum doi ani care se întrevede în zona euro, plus căderea „bancherului lumii“ ce s-a vrut Marea Britanie prin renunţarea la industria manufacturieră, cred că problemele Europei de Est sunt mult mai reduse. Iar procesul de convergenţă reală cu Vestul va continua. Şi atunci de ce atâta zgomot? Să fie asta un fel de terapie psihologică în grup, bazată pe parabola „caprei vecinului“?
E adevărat că avem lângă noi un stat în pericol de implozie (Ucraina), dar faptul este cauzat de factori specifici: haos politic, corupţie majoră şi mai ales supra-dependenţă de cărbune, minereu de fier şi oţel. E adevărat că în regiunea baltică bănci scandinave, şi în special din Suedia, au provocat un boom imobiliar şi economic ce poate fi asemănat cu „bula“ americană a preţurilor ce a explodat recent. Totuşi, restul Europei de Est este în mare parte stabil. Iar stabilitatea este dată de evoluţia economiei în ţări precum cele foste iugoslave şi, mai ales, în cele din grupul de la Visegrád, cărora li s-a alăturat de facto şi România.
Comparaţiile panicarde cu restul economiilor emergente de pe glob au ceva sprijin în realitate (marile deficite de cont
curent), dar ignoră un lucru: atât în Asia de Sud-Est, cât şi în America Latină, crizele de la finele anilor ‘90 au făcut ca guvernele responsabile să sufle şi în iaurt în ceea ce priveşte acceptarea unei dezvoltări bazate prea mult pe volatilul capital
din străinătate. Şi asta numai şi numai în absenţa apartenenţei la un bloc unitar cu forţa UE.
România poate intra în recesiune, însă numai în scenariul în care vom fi penultima ţară din lume - înaintea Chinei - unde să se întâmple aşa ceva, declaram cu luni în urmă. Anul acesta, economistul-şef al BNR, dl Lazea, a susţinut, în aceeaşi cheie, că „vom fi ultima ţară din UE care va intra în recesiune“. Cum aşa? Simplu: avem o elasticitate majoră faţă de baltici sau de ucraineni şi chiar faţă de cehi, slovaci şi maghiari - o economie diversificată relativ puternic şi o pondere redusă a exporturilor în PIB; adaug aici şi economia rurală de autoconsum, care ne face înapoiaţi în toate statisticile în vremuri bune, dar ne izolează în cele rele.
RBS a anunţat recent că îşi va sparge mega-banca cu picioare de lut într-o bancă
„bună“ şi una „rea“, ultima cuprinzând operaţiunile din estul Europei. Pariez cu oricine că RBS - acum doar o bancă „stupidă“ - îşi va da seama că a inversat etichetele, dar va fi prea târziu. Ca în bancul cu doctorul beat în vreme de război: „Vestea rea e că v-am amputat piciorul sănătos din greşeală. Vestea bună e că piciorul celălalt, bănuit a fi cangrenat, e de fapt sănătos.“
Radu Limpede este co-managing partner al Initial Advisory
va exprimati în parabole
Trimis de moderato-cantabile la 17 Martie 2009 20:23:48
Ca si alti comentatori ai articolului, cred ca aveti dreptate în moderatia pe care o aduceti informatiilor difuzate de presa britanica si USA privind "pericolul de la Est" pentru economiile zonei euro. Dar nu am vazut nicaieri în presa româna informatii despre aceste articole. De aceea ma întreb cui va adresati si cine va întelege.
Pe scurt, presa britanica si americana a încercat sa lanseze zvonul ca zona euro ar fi mai afectata decît USA si UK din cauza împrumuturilor acordate de bancile din Europa de Vest tarilor din Est dintre care cele care se gasesc în situatii defavorabile ar fi tarile Baltice, Ungaria si România. Ceea ce este bineînteles exagerat, dat fiind ponderea redusa pe care aceste economii o reprezinta în PIB-ul UE (1% pentru Ungaria, cam la fel pentru România si 0.2% pentru Letonia).
Dar faptul ca zona euro nu va avea de suferit foarte mult din cauza acestui grup de tari nu înseamna ca tarile respective sînt mai bine plasate fata de criza. Depinde cum va plasati, la est sau la vest de problema. Pentru ca în ceea ce priveste solidaritatea europeeana nu trebuie sa uitati ca peste tot "camasa este cea mai aproape de corp". In orice caz este bine venit un articol care mai schimba de tonalitate.
Rbs - stupida? nu prea cred!
Trimis de Xp la 17 Martie 2009 13:42:53
legat de pariu cu RBS nu as fi prea sigur.
cand veniturile din romania reprezinta sub 1% din total venituri grup iar ca si market share nu esti in primii 10 din Romania - chiar nu contezi in picture la nivel de banca mama.
1. nu de aici vin/vor venii banii - nu de aici vine marele impact in rezultatele globale asa ca oricum o astfel de prezenta este de vanzare in orice tara. vor urma si alte banci care-si vor restructura activitatea la nivel global si vor scoate la vanzare prezentele din romania. e doar o chestiune de timp.
2. de ce credeti ca "taxpayerii" din UK ar vrea cu orice pret sa finanteze operatiunile RBS din Romania si indirect poate din alte tari (presupunem ca RBS Romania finanteaza puii din Romania ale unor multinationale olandeze, germane etc...) - deci ideea de stupizenie mi se pare mai mult decat fortata!!!
3. ramane de vazut din punctul cui de vedere/interes este o banca "buna" si una "rea"
• RBS stupida - explicatie
Trimis de RL la 18 Martie 2009 03:09:29
Aveti dreptate (numai) cu strategia de a lasa deoparte 1% din afacerile globale. Dar sa spui ca tot ce e de vanzare va fi strans intr-o "banca rea" sau toxica, si asta va fi vandut, asta e o stupizenie. Gresiti cand spuneti ca contribuabilul UK finanteaza RBS Ro, avand in vedere ca ABN Romania face multi bani (profituri), fiind 'tare' pe Corporate. Eticheta am pus-o si pentru strategia de extindere ce a vizat ABN pentru 100 milairde euro, un 'cartof' mult prea fierbinte care a explodat si in Fortis si in RBS, numai Spaniolii de la Santander scapand.
in sfarsit...
Trimis de Adrian Matetovici la 17 Martie 2009 02:06:06
o minte limpede... domnilor...scoateti-l pe Serbanescu ala din TV ca ala anunta apocalipsa economica de 10 ani si tot nu-i iese proorocirea... e timpul sa avem echilibru ... nu sa fim niste babe proaste...plangacioase si de-i soare si de-i ploaie...
INTERESANT
Trimis de MARIUS SALA 23 la 13 Martie 2009 22:41:21
BUN ARTICOL CA SI GANDIREA .TE FELICIT
Este mult mai limpede
Trimis de Tristan TZARA la 13 Martie 2009 14:07:53
Domnule Radu se vede ca minte dvs. priveste mult mai Limpede ca multi alti asazis analisti. Intr-adevar daca ar depinde numai de noi Romania ar putea simti mult mai putin criza asta mondiala, dar ce se intampla daca bancile internationale isi retrag simultan sau la intervale mici investitiile? nu cumva blocheaza economia ? ce va putea face BNR cu cele 12-14 miliarde EURO care ii apartin ? . Oare este posibil un astfel de scenariu daca criza evolueaza in tarile care detin aceste investitii ? Oare ei pot gandi economic , considerand ca investitiile in Romania le aduc profit de cateva ori mai mare decat investitiile lor in patria mama ?
• Macar un an e sigur
Trimis de Moromete la 13 Martie 2009 19:19:21
Nu isi vor retrage rezervele, au prea mult de recuperat si inca si mai bine de profitat. I-am prins bine aici. Treceti putin pe la Judecatorii si veti vedea coada imensa la reorganizari judiciare si insolvabilitati fata de imprumuturi. Jale mare! In extremis, bancile ori vor ramane sa recupereze, vor fi absorbite ori vor fi renationalizate din imprumuturi FMI. Avem si noi voie, nu ? Semnalele vor veni in Europa din alta parte si cu siguranta vom fi preveniti din timp. De ani de zile am strigat bancilor ca NU AU EXPERTI in credite, nu au stiut sa evalueze pe termen lung afacerile ci numai speculatiile, ca nu este posibil ca firmele sa fie abandonate la creditele pentru investitii in favoarea creditelor personale. Isi merita soarta, nu au crezut in productie si in tentatia consumului. Asa este cand cultivi pe nisipuri miscatoare. La noi problema este deficitul produs prin cheltuieli bugetare ce depasesc posibilitatile de plata ale contribuabilului si riscul de a ne indatora aberant pentru mentinerea unui personal administrativ numeros, pagubos si autodescalificat prin rezultate. Cu speranta ca aceasta criza sa curete clientelismul politic, ce a intarziat prin decapitalizare aparitia unor firme cu potential real.
de ce sa nu imprumutam bai de la BNR?
Trimis de testme la 12 Martie 2009 09:32:35
BNR are o rezerva de 25 miliarde EUR. Asa spun ei. De ce sa nu se imprumute statul roman la BNR si sa plateasca dobanda? Banii din rezerva sunt tot ai statului roman, stransi de la cetatenii romaniei prin taxe. Asa ca sa ne imprumutam din aceasta rezerva la care sa platim dobanda. Tot cetatenii platesc si acest imprumut daca ar fi de la BNR sau de la FMI.
oameni panicati
Trimis de florin la 12 Martie 2009 08:57:56
DOAMNE ,lumea e chiar panicata,deznadajduita,fara solutii....alllloo presa ...chiar asta ati facut !
• Tu nu esti?
Trimis de Cutitul la gat la 12 Martie 2009 19:50:19
Ai putea sa fii.Nici nu stii ce o sa fie pina la vara. Vezi sa nu te sochezi prea tare atunci. Astia ca noi care se streseaza acum o sa avem deja imunitatea facuta! Ei ce spui?
faliment
Trimis de marcel la 11 Martie 2009 13:42:41
Daca romania va intra in recesiune depinde de cum se defineste recesiunea. Intr-o tara industrializata inseamna ca pib-ul scade. Intr-o econimie emergenta ca a romaniei, in care se consuma mai mult decit se produce, recesiunea inseamna mai degraba ca posibilitatile de imprumut scad. Ceea ce e un fapt evident. Deci romania e in recesiune. Veniturille la buget scad, cheltuielile cresc, randamentele economice scad. Deci ce e asta daca nu recesiune? PIB-ul a scazut deja in 2008 si va scade si mai drastic in 2009. Articolul e poate valabil daca inlocuim cuvintul "recesiune" cu "faliment"
o analiza lucida
Trimis de vizitator la 11 Martie 2009 13:25:38
o analiza lucida a unei situatii confuze
foarte limpede
Trimis de Rares la 11 Martie 2009 09:50:54
mi se pare foarte real articolul. observatii cinstite a ceea ce se intampla de fapt in realitate in Romania. fara petarde. fara apocalipse si previziuni fabuloase.
Bineinteles ca va fi colaps
Trimis de A 7-a trimbita la 10 Martie 2009 23:53:09
Bineinteles ca va fi colaps, pentru ca ei au planificat EXACT acest lucru, acum enjoy sa trimbiteze asta.
Ce credti ca o sa ne astepte pe noi, daca IRESPONSABILII SI HOTII ASTIA ORDINARI REUSESC SA IMPRUMUTE 30 MILIARDE DE EURO, pe sudoarea si spinarea poporului roman?
COLAPSUL, se vor mari taxele cu peste 50%, in total. Ne vor jefui pe fata, vai mama noastra!
• recesiune
Trimis de marcel la 11 Martie 2009 13:41:49
Daca romania va intra in recesiune depinde de cum se defineste recesiunea. Intr-o tara industrializata inseamna ca pib-ul scade. Intr-o econimie emergenta ca a romaniei, in care se consuma mai mult decit se produce, recesiunea inseamna mai degraba ca posibilitatile de imprumut scad. Ceea ce e un fapt evident. Deci romania e in recesiune. Veniturille la buget scad, cheltuielile cresc, randamentele economice scad. Deci ce e asta daca nu recesiune? PIB-ul a scazut deja in 2008 si va scade si mai drastic in 2009. Articolul e poate valabil daca inlocuim cuvintul "recesiune" cu "faliment" in articolul de mai sus,
• Iti spun eu ce o sa se intimple:
Trimis de de mult la 11 Martie 2009 15:05:08
Imagineaza-ti: Munti de gunoaie (ca in Milano, capitala europeana) ca nu mai e cine sa duca gunoiul, de mult nu mai sint bani la primarii, nu mai este curent electric, decit in anumite zone de privilegiati, si asta pe generatoare. Apa s-a oprit cu desavirsire, se vad cozi nesfirsite la pompele de ape, oameni imbrincindu-se si calcindu-se in picioare sa ia apa. Batrinii nu mai apuca. Bande de tilhari flaminzi, vor umbla pe strazi in cautatrea prazii, vor intra din casa in casa, violind, pradind si omorind. Politia de mult nu mai exista (nu mai sint bani pentru asta, deasemenea) Daca mai ai masina, trebuie sa-ti schimbi stilul de condus, in sensul CA NU OPRESTI LA NIMENI CU NICI UN PRET, trebuie sa treci prin ei. Vor avea valoare extraordinara, conservele, proviziile, lucrurile de stricta necesitate. Mincarea nu se mai gaseste de mult la supermarket ci la niste piete gen tirguri, piete de gros, unde vin oamenii insotiti de grupuri inarmate pentru protectie. In piete nu se va intimpla nimic, pentru ca au grija cei care organizeaza piata, dar va fi vai, cind iesi din piata cu plasa, se vor repezi la tine ca ulii sa-ti fure putinul. Ciini jigariti cotrobaind prin muntii de gunoaie, pestilenta, foame, oameni slabi, trasi la fata si galbejiti, cu ochii infundati in orbite, bolile izbucnind peste tot - asta va fi in cotidian. Nu crezi, zici ca e scenariu de film suprarealist! Ha ha ha,ESTE REALITATE, este exact ce s-a intimplat in Argentina, care era grinarul Americii de Sud, dupa ce s-a imprumutat la FMI, si corporatiile internationale au cumparat terenul agricol pe nimic ca urmare a devalorizarii voite a monedei locale. Te rog citeste (daca stii engleza aici): {http://www.powerswitch.org.uk/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=2079&Itemid=2} Sau in romaneste, aproximativ, aici: {http://translate.google.com/translate?prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.powerswitch.org.uk%2Fportal%2Findex.php%3Foption%3Dcom_content%26task%3Dview%26id%3D2079%26Itemid%3D2&sl=en&tl=ro&history_state0=} Asa ca cine NU DORESTE UN ASEMENEA VIITOR PENTRU EL SI CEI DRAGI LUI, poate opri aceasta nebunie extraordinara, acest imprumut adus de aceaste scursuri a societatii, care sint politicienii. Fiti fara grija ca ei vor fi la adapost, isi vor fi construit demult compounduri militarizate. dac nu vreti sa se intimple asta, trebuie inceput prin a vota petitia online la: http://www.petitieonline.ro/petitie/fara_imprumut_la_fmi_si_banca_mondiala-p67703048.html
• Elitele stiu ce se va intimpla, dar nu ne zic
Trimis de de mult la 11 Martie 2009 15:22:58
Elitele si politicienii stiu exact ce se va intimpla, dar noua nu ne zic nimic. Se pregatesc in tacere, sa ne ruineze complet lumea, sa colapseze economia si societatea civila, iar in momentul cind oamenii furiosi, flaminzi si innebuniti vor iesi in strada, ei de mult vor fi la adapost. In USA, UK, Germania, Norvegia elitele isi construiesc intregi orase sub pamint. Cu gradini, uzinare a apei, clima. Stocuri de provizii, nu va vine sa credeti? Uitati-va aici: http://www.youtube.com/watch?v=jxbRo5maEVQ Norvegia: http://www.zimbio.com/Svalbard+Global+Seed+Va ult/articles/48/Doomsday+Seed+Vault+Opens+Norway In UK: http://video.google.com/ videoplay?docid=-8704526646697510100&hl=en Probabil ca in Romania, se vor folosi de tunelurile si subteranele din timpul comunistilor, de aceea au tinut ttotul secret; sau poate au construit altele noi, cine stie ce au facut cu banii din diferitele afaceri "Tigareta", etc? Asa ca ei se rid de noi ce naivi creduli si prosti sintem. PENTRU CA EI STIU EXACT CE SE VA INTIMPLA, IAR CIND SE VA INTIMPLA, EI NU VOR FI PRIN PREAJMA, NUMAI NOI, MURITORII DE RIND! Asa ca lasati-i sa imprumute bani de la FMI si Banaca Mondiala, ca sa se puna la adapost! Vad scursorila astea rinjind a satisfactle, ciocnind pahare de sampanie, zicind ce prosti sint romanii. Asta vreti, nu aveti decit!
• de mult... trebuia sa te tratezi
Trimis de moderato-cantabile la 14 Martie 2009 14:48:11
Incearca mai întîi un calmant, pe urma un somnifer si un somn dulce si luuuuuuuuuuuung. Daca la trezire tot mai ai aceleasi simptome taie legatura internet cu filmuletele apocaliptice si fa o lunga plimbare în natura. Daca tot nu te simti bine du-te la un psichiatru. Dar în orice caz, înceteaza sa mai citesti articole despre economia mondiala, pentru ca nu sînt sanse sa o întelegi. P.S. : în nici un caz nu continua vizita la preafericitii popi, s-ar putea ca problemele tale sa vina din faptul ca te-au facut sa crezi ca pamîntul este plat în plus de faptul ca nu prea erai atent pe bancile scolii. Multa sanatate






