

EXCLUSIV CAPITAL.RO: Primul drum pe Autostrada Transilvania
Autor: Andrei Hărăguş
Publicat: 24 Noiembrie 2009
Vizionari: 26248;
Peste o săptămână, de Ziua Naţională, americanii de la Bechtel trebuie să ne predea primii 42 de kilometri din Autostrada Transilvania. De când Guvernul României a bătut palma cu firma americană să ne facă 415 kilometri de autostradă, au trecut 6 ani şi s-a cheltuit un miliard de euro. Cu 10 zile înainte de momentul festiv al tăierii panglicii, capital.ro a făcut turul celei mai noi şi, probabil, mai aşteptate şosele din România zilelor noastre.
Weekend-ul trecut, reporterul capital.ro a luat „la pas” autostrada, pe tronsonul dintre Turda şi Gilău. Muncitorii trăgeau cu spor, pentru a termina la timp lucrarea şi, din ce se vedea pe teren, par că fie destule şanse ca americanii să predea, peste o săptămână, o autostradă „la cheie”.
Se munceşte timp de 21 de ore pe zi
Mai existau porţiuni de drum ce trebuiau să fie asfaltate, zone fără parapeţi şi benzi de circulaţie fără marcaje vopsite sau indicatoare. De asemenea, nu erau finalizate unele porţiuni ale canalelor laterale de drenaj, dar mai ales zonele de acces şi cele de întoarcere pe autostradă. Cei 2.686 de angajaţi direcţi şi cei 1.641 de angajaţi prin subcontractori muncesc în două schimburi, de la ora 7:30 la 18:00 şi de la 18:00 la 4:30, cu o pauză de o oră pentru masă.

Fără spaţii de servicii, deocamdată
Totuşi, Bechtel va preda autostrada la 1 decembrie fără ca unele lucrări să fie gata atunci. Conform proiectului, de-a lungul şoselei va fi amplasat câte un spaţiu de servicii pe fiecare sens de mers. Acestea nu vor putea fi utilizate însă din momentul inaugurării. Compania americană doar va nivela aceste zone şi le va asfalta. Decizia cu privire la destinaţia finală a spaţiilor respective va fi luată ulterior de Compania Naţională de autostrăzi şi drumuri naţionale din România (CNADNR), beneficiarul lucrării.

Variantă de întoarcere, după 3 kilometri
Până la 1 decembrie trebuie să fie gata cele două puncte de acces pe autostradă, unul la Turda şi unul în dreptul comunei Gilău. La acestea se adaugă variantele de întoarcere situate pe fiecare sens la circa 3 kilometri de la intrarea pe autostradă. Variantele de întoarcere sunt special amplasate pentru persoanele cate intră din greşeală pe această secţiune, astfel încât să nu fie nevoite să parcurgă toţi cei 42 de kilometri dus-întors până când ar putea părăsi autostrada.
Pe de altă parte, mai sunt de asfaltat circa 600 de metri pe un sens de mers al unui viaduct, dar mai trebuie şi să fie amplasaţi kilometri buni de parapeţi şi tot atâtea marcaje vopsite. În privinţa indicatoarelor, treaba e mai simplă, o parte însemnată a acestora fiind deja poziţionate în teren.

„Base camp”
Centrul nervos al operaţiunilor de construcţie pe secţiuniea 2B se află în dreptul comunei Vălişoara. Din centrul municipiului Cluj Napoca şi până aici se ajunge în circa 30 de minute cu maşina, pe drumul judeţean 107, situat în prezent în partea de est a autostrăzii. Tabăra de bază, sau „base camp”, cum îi spun americanii de la Bechtel reprezintă noţiunea de „casă” pentru câteva sute de oameni , fie aceştia expaţi, fie români care au venit
în podişul transilvan din zone îndepărtate ale ţării.
Tabăra e compusă din locuinţele angajaţilor, cantina, camera de relaxare şi un teren de sport. Toate acestea sunt înconjurate de construcţii industriale, unde, dacă nu se produc bitum, ciment sau alte materiale de construcţii sunt depozitate faimoasele grinzi în formă de „U” şi „T”.
„Tabăra de bază a fost ridicată pe un teren închiriat de la autorităţile din Vălişoara”, spune Szabo Istvan, angajatul americanilor care se ocupă de relaţiile cu localnicii şi media. „După ce se termină construcţia, totul ar trebui să fie ca înainte. Dar oamenii de aici au vazut că există deja electricitate industrială, canalizare şi alte facilităţi şi se gândesc serios să atragă un investitor pe acest teren. E şi normal, pentru că nu poti câştiga din creşterea vitelor cât primeşti prin taxe şi impozite de la o companie într-un parc industrial”, mai spune Szabo.
„Siguranţă înainte de toate”
Intrarea în aşezare e punctată de anunţul mare scris negru pe alb, ca să le intre tuturor în cap: „Safety first of all else!” („Siguranţa înainte de toate!”, n.r.). Regulile de siguranţă sunt impuse chiar şi în cazul parcării: toate maşinile trebuie să fie aşezate cu spatele, pentru ca atunci când cineva pleacă din parcare să aibă vizibilitate maximă. Vizita capital.ro a început din acest punct, dimineaţa, pe ceaţă, când muncitorii îşi începuseră demult treaba, la o temperaturi ce nu depăşea cu mult zero grade celsius.
60 km/h, viteza maximă
Orice vizită pe şantier începe abia după un scurt curs de protecţia muncii. Mai mult, nimeni nu pleacă pe şantier fără echipament de protecţie, începând cu banala cască şi vesta reflectorizantă ce trebuie purtate chiar şi în maşină, şi până la ochelarii speciali, hamuri şi alte dispozitive pe care oamenii sunt obligaţi să le poate în fiecare zi, mai ales după cele trei accidente mortale din ultima perioadă. Deşi ai practic autostrada la picioare, iar maşinile care circulă pe aici sunt foarte puţine momentan, legea e lege: centura de siguranţă trebuie pusă, iar viteza maximă e cuprinsă între 40 şi 60 de kilometri pe oră, în funcţie de gabarit.
La faza de finisaje
Secţiunea 2B se află în diverse etape de execuţie, majoritatea fiind retuşuri sau finisaje. Pentru fiecare dintre acestea există cel puţin câte o echipă care se ocupă de rezolvrea problemelor rămase.
Ceaţa acoperă muncitorii, dar prin gesturi se observă ce face fiecare. Unii lucrează la aşezarea stratului asfaltic de uzură, alţii la montarea parapeţilor, o echipă spală carosabilul pentru a fi numai bun de trasat marcaje pe el, în timp ce alţi muncitori fac ultimele ajustări la sistemul de scurgeri şi rigole.
Legaţi în hamuri, doi angajaţi înlătură balustradele provizorii folosite în cazul lucrului pe viaducte sau poduri, timp în care un coleg al lor ce se ocupă de amplasarea gardurilor laterale, alunecă uşor pe iarba acoperită de brumă. Cu mâinile goale, un tânăr mustăcios trage de cheia franceză pentru a potrivi un agregat al utilajului ce întinde asfaltul. Maşinăria începe să se mişte, iar în urma sa rămâne covorul negru bituminos.

Deja se desenează marcajele de delimitare a benzilor
Lucrările avanseată destul de repede, iar angajaţii Bechtel sunt optimişti că vor reuşi să împlinească promisiunea repetată a lui Boc şi a ministrului Transporturilor: darea în folosinţă de Ziua Naţională a celor 42 de kilometri de autostradă dintre Gilău şi Turda.
„Secţiunea va fi gata înainte de 1 decembrie, pentru că tot ce a mai rămas de facut sunt aceste lucrări superficiale. Şi noi ne mirăm de la o zi la alta când mai trecem pe autostradă şi vedem cum au avansat. Săptămâna asta am văzut primele semne de circulaţie şi sper să avem noroc să prindem pe traseu maşina care trasează liniile”, spune Szabo în timp ce maşina rulează pe autostradă. Într-adevăr, peste câţiva kilometri apare şi maşina care desenează marcajele pe asfalt. Dâra este albă, iar pentru a fi siguri că muncitorii nu greşesc, un domn cu aer de inginer măsoară frecvent dimensiunile liniei ce va separa în viitor banda de urgenţă de prima bandă a autostrăzii.

Au trecut 5 ani şi jumătate
Lucrările la Autostrada Transilvania au început în 16 iunie 2004, cu secţiunea 2B (Turda - Gilău) şi secţiunea 3C (Suplacu de Barcău - Borş). Totuşi, până acum, din cei 415 kilometri ai autostrăzii, timp de 5 ani şi jumătate, nu a fost dat spre folosinţă niciun kilometru, deşi statul român a plătit deja circa un miliard de euro către Bechtel, din suma totală contractuală, în valoare de 2,2, miliarde de euro. Aceasta este doar valoarea estimativă din contract, calculată pe baza preţurilor unitare estimate la acea vreme, pentru că preţul total al lucrării ar putea ajunge la înfiorătoarea sumă de 10 miliarde de euro.
DETALII:
O analiză a ceea ce a făcut Bechtel până acum şi a ce urmează să facă în următorii ani citiţi aici, într-un material realizat de revista „Capital”.
oaia
Trimis de ro la 4 Decembrie 2009 12:18:49
si cu oaia de pe autostrada cum ramane ? au inaugurat autostrada la fel ca si centura Timisoarei... e gata, doar ca mai trebuie facut un pasaj, mai niste marcaje si un strat de uzura...in rest e gata...sa fim seriosi...mai un pic inaugureaza si "autostrada" Arad Timisoara ...vai de noi
Pietre pe A3
Trimis de Clujean infuriat la 2 Decembrie 2009 12:01:35
Primul drum pe A3 m-a costat un parbriz. Idiotii nu au curatzat partea carosabila de pietre. Am primit 2 mai mari in portiera (sarit vopseaua si lasat gropita) si una in parbriz (am crapaturi radiale de vreo 6 cm in jurul zonei de impact).
Asa-mi trebuie daca am vrut autostrada! Nu?
• Detalii
Trimis de Andrei Haragus la 2 Decembrie 2009 12:09:13
Daca e posibil as dori sa discutam mai amanuntit acest incident: andrei.haragus@capital.ro
maraton
Trimis de george la 26 Noiembrie 2009 21:06:47
Daca mai faceam inca 185 metri aveam pista de maraton!!!
a@a.ro
Trimis de Ionut la 26 Noiembrie 2009 16:09:57
6 ani şi atâţia bani pentru câţiva km în mijlocul nicăieriului.Următorii 5 ani vor mai face vreo 10 km care vor fi deasemenea inauguraţi de micuţul Boc.
furt la autostrada mare
Trimis de Managementul baronial la 26 Noiembrie 2009 14:44:57
exista citeva probleme nereliefate in articol:
1. daca toata autostrada ar costa 10 miliarde ar fi bine; de fapt estimarile au depasit de mult suma de 10, au ajuns la 12.5 si eu cred ca la final costul total va fi pe la 20 miliarde de euro
2. acest lucru se datoreaza contractului 'destept" semnat de PSD si managementului baronial. Firma Bechtel este nevoita in unele parti sa inchirieze terenul pt ca putea demara lucrul (deci terenul nu este inca expropriat de statul roman care va plati si chiria si exproprierea ulterioara - ma rog, vor plati romanii fraieri platitori de impozite).
3. Lucrarile merg prost si pretul creste ca Fat-Frumos pt ca jumatate din materialele de constructie si motorina se fura; stiu asta de la oameni care lucreaza acolo; motorina o vind turcii direct din buldozere cu 2 lei litrul; camioanele cu balast care cost 1000 lei le vind aceeasi turci cu 100 lei la alti intreprinzatori. bonurile de consum pt transport nu au acoperire decit cam 25 la suta - deci soferii ramin cu sute de litri de motorina spre folosinta proprie iar furnizorii de materiale primesc bani pe niste produse pe care nu le vind. O persoana si-a facut bloc de locuinte in cluj - pacat ca a cam stagant piata imobiliara; si mai mare pacat e ca exceptind termopanele, materialel si utilajele provind de la "autrostrada"
Hai Romania !!!!!!!
e bine asa
Trimis de zeus la 25 Noiembrie 2009 14:39:37
cel mai uimitor este faptul ca se face o inaugurare a 42 km de autostrada, desi nici astia nu vor fi completi, cu marcaje, spatii etc, deci nu intra la categoria autostrada. Ca autostrada nu e doar asfalt, ci si marcaje, semnalizari, parapeti, etc. Deci se face inaugurare la ceva ce nu e complet. Noi romanii am denaturat acest concept, ar trebui schimbat si in dex. In urmatorii ani prevad inaugurari la lucruri aflate pe hartie, il vad pe boc in barca pe un lac, taind panglica, spunand ca aici va fi un pod, apoi stand in lanul de porumb, desigur cu foarfeca in mana spunand ce frumoasa va fi autostrada. Jalnic, mie mi-ar fi rusine, eu daca as fi presedinte sau prim ministru nu as face asa ceva, as astepta mai intai sa fie gata intreaga autostrada, apoi as comunica veste posturilor de stiri, nici nu m-as duce acolo sa tai panglici, si nici nu as lasa pe nimeni s-o faca.
optimist
Trimis de vlahopol la 25 Noiembrie 2009 11:35:24
eu sunt optimist : sunt convins ca la Invierea Mortilor, voi avea ocazia sa vad inaugurarea ultimilor km din autostrada asta ( fara marcaje, parapeti si spatiile utilitare ) si se vor apuca imediat de A4...vor incepe, probabil cu studiul de fezabilitate...
calcul simplu
Trimis de adi la 25 Noiembrie 2009 10:27:23
42 km in 6 ani la 1 mld de euro => 415 km (toata autostrada) in 60 de ani la 10 miliarde de euro...
Mai trageti vreo speranta?
tipic romanesc
Trimis de tipic romanesc la 24 Noiembrie 2009 20:59:11
Noi romanii nu stim decat sa aratam cu degetul. Sa evaluam lucruri despre care nu avem habar, sa ne dam cu parerea samd.
Recent a fost trecuta in folosinta o portiune de autostrada in Elvetia. Stiti cat a costat 1cm de autostrada ? 1500 de franci. ( da, am scris corect, pe cm )
Nimic pe lumea asta nu se face pe zero lei...
• habar nu ai de geografie!!!
Trimis de dmc la 24 Noiembrie 2009 21:24:02
Tu compari relieful Elvetiei cu cel al Romaniei?!? Pai acolo sunt numai munti foarte inalti.....si probabil ca centimetrul de autostrada de care zici este tunel inr-un munte si de aceea costa asa mult!!! Reliful Romaniei este in proportie de 35% campie si lunci, 35% dealuri si podisuri si 30% munti ce sunt mult mai josi decat cei ai Elvetiei(74 de varfuri depasesc 4000 m)!!! Se compara cumva cu cei 2544 din Vf Moldoveanu??? Daca nu stii nimic eu zici sa taci!
• NU MINCA
Trimis de ZAU la 24 Noiembrie 2009 21:34:05
DE CE MINCI *** TU NICI NU STII UNDE ESTE ELVETIA AI GASIT O VEZI MI JOS DE TAHITI APROAPE DE MA TA
• Si totusi
Trimis de Catalin C. la 25 Noiembrie 2009 14:18:26
cu toate ca va dati mari geografi, cei 2 antevorbitori (dintre care unul si un pic analfabet), care este diferenta de nivel la care a fost facuta acolo si la care e facuta aici? Aici pleaca direct de la nivelul 0 la 1400-1500m punct maxim, in Elvetia, majoritatea partii e intre 1500-2000m. Si nu va faceti griji, ca nu urca ei pana in varful ala de 4000 m cu autostrada.... La noi nu are cum sa nu coste, ca nu exista nimic infrastructura necesara pentru asa o lucrare de mare. Si daca km nu sunt terminati, nu inseamna ca nu se lucreaza, sunt 40 poduri si viaducte aproape gata, dintre care doar cateva sunt in cei 40 si ceva km care vor sa ii dea in folosinta.
• tipic prostesc
Trimis de zeus la 25 Noiembrie 2009 14:49:54
Daca tot esti asa cu matematica, elvetienii platesc asadar 15 miliarde de euro pe mia de kilometri. Noi platim 24 de miliarde la mia de kilometri, conform informatiior din acest articol. Inceteaza sa mai critici criticismul romanului. Daca pe tine te-au prostit ca cetatenii acestei tari nu merita nimic datorita firii lor, nu generaliza. Meritam mai mult, draga roman.
Autostrada..alias ....Raposatul
Trimis de Somerul la 24 Noiembrie 2009 18:38:21
Pe Autostrada...acea au fost ingropati 1 miliard de dolari.........sa-i fie tarına usoara.......Bogdaproste......haideti la mancat coliva...raposatului.....
• 1 miliard
Trimis de traian la 24 Noiembrie 2009 19:54:00
Miliardul nu a fost ingropat pe 40 de KM de autostrada ci peste tot pe unde s-a lucrat pana acuma. Suma cuprinde inclusiv despagubirile pentru exproprieri pe toata lungimea autostrazii.
fara politica...oameni in primul rand..
Trimis de imparatul la 24 Noiembrie 2009 18:34:23
romanul asteapta sa aiba autostrazi in toata tzara,drumuri perfecte(fara gropi),parcuri,statiuni turistice etc.,dar el nu-i in stare sa arunge un gunoi la cosh sau sa mearga la scoala sa invetze, sau sa se tzina de un loc de munca...romanul asteapta sa i se dea totul de-a gata ..trebuie sa n vedem p noi ..sa ne corectam ...doar aja putem ajunge o tzara civilizata..;)
• autostrada
Trimis de vir la 24 Noiembrie 2009 22:41:47
unii dintre voi inainte de a face comentarii ar trebui sa invatati sa scrieti romaneste si dupa aia sa va dati cu parerea despre autostrazi
autostrada
Trimis de Somerul la 24 Noiembrie 2009 18:32:21
Sa traiasca......Autostrada.......sa-i mancam coliva....
Schimbarea e aproape.
Trimis de alin la 24 Noiembrie 2009 18:23:07
Ma bucur ca se face autostrada.Cu ocazia asta nu vor mai muri atat de multi romani in trafic.Asta inseamna ca o data cu autostrada trebuie sa vina si schimbarea in bine in Romania.
jos jegosul si zdreamta de basescu
Trimis de yooo capalau la 24 Noiembrie 2009 17:12:31
la puscarie cu basescu k sa ..cum spune el sa traiasca bine acolo,la puscarie si el si toti sefii de la serviciile secrete ale lui,toti de la DNA SRI doi si un sfert DIICOT,toti astea care au fost sefi aici in perioada lor si ar trebui sa le dea incadrare 5-20ani k asa e la grup organizat.nenorocitii astea in frunte cu basescu care e un hotsi un omunist si e un pericol pt tara trebuiesc bagati la racoare sau mai bine inpuscatik ceausescu.astea au furat miliarde de euro.
• Zdreanta esti
Trimis de Catalin C. la 25 Noiembrie 2009 14:22:27
Comunist de doi lei. Ce ti-a facut tie Basescu de vorbesti ca si cu un gunoi? Macar stii ce a facut si ce n-a facut? De ce nu ai tipat asa de mortaciunea de Iliescu cand a fost presedinte, sau acum cand a destabilizat complet tara prin spargerea coalitiei la cererea lui in plina criza financiara? Ce e? Nu iti mai merg pilele PSD-iste? Comunist de doi bani, dute si te spanzura.
de toate
Trimis de crs la 24 Noiembrie 2009 16:57:51
intr-un an electoral s-o facut 42km de autostrada...sa vedeti voi autostrada la anu`...da da o sa vedem...da` la unguri, la bulgari, la nemti numa la noi nu...
45 KM????
Trimis de JOS BASESCU! la 24 Noiembrie 2009 16:11:07
45 de km ii fac si pe jos... si bulgarii au mai mult ca noi..Nenorocitilor!!!!
Drumul intre nimic si nimic
Trimis de un bucurestean!! la 24 Noiembrie 2009 15:45:43
Am citit comentariile voastre si tare am mai ras. Sunteti simpatici. Auzi-l si pe ala ca o sa cada Bucurestiul in mocirla ca nu o sa aiba legatura cu Clujul, da, dar uiti un lucru nici Clujul nu o sa aiba prea curand legatura cu nimic.
Va tot certati ca ba Nastase, ba Tariceanu, ba Basescu e de vina dar hai sa o spunem pe sleau ... toti sunt frate de vine ca mergem in balarii.
Ce sa-ti spun, am condamnat comunismul, asa, si??? tot nu a luat nimeni taurul de coarne sa zica stati, ba, dobitocilor ca eu bag banii iin infrastructura.
42 km??? Care leaga nimic de nimic adica Gilau de Campia Turzii. Era mai logic sa legi Ungaria de Arad si asa mai departe. Asa vedeam ceva crestere a economiei dar nu noi am facut-o in mijlocul tarii.
Tare faza!!
• autostrada
Trimis de alin la 24 Noiembrie 2009 20:12:15
voi care nu locuiti in zona.. nu stiti ce valoare are pt noi autostrda pt ca decongestioneaza circulatia intre Turda si Cluj pentru cei in tranzit spre Oradea este super...De fapt nu intelegeti nimic pt ca nu ati fost niciodata la Gilau {sediul RARdin judet} utilizat de multi concetateni si Turda ce sa mai sun ...sunteti MITICI....
• conform
Trimis de Murphy la 24 Noiembrie 2009 20:15:00
conform legilor lui Murphy ... asa se facu :)
17 km intr-un an???
Trimis de georgel la 24 Noiembrie 2009 12:34:12
Anul trecut de Ziua Nationala criticati ca Tariceanu nu a fost in stare decit 25 km de autostrada, dar Berceanu intr-un an cit a facut ?? de la 25 la 42 km? in ritmul asta nu o s-o apuce nici stranepotii...
• Tariceanu ... iar o iei pe ulei mai nene
Trimis de Bulan la 24 Noiembrie 2009 13:01:34
Tariceanu a facut 25 de km in 3 sau 4 ani de guvernare :D. Berceanu a facut intr-un an. Tot nepotii o sa o apuce , ca romanii in loc sa iasa la o demonstratie in toata tzara , stau ca gainile in casa si tot injura televizorul.
• cat s-a facut
Trimis de catalin la 24 Noiembrie 2009 13:41:33
Anul trecut erau fix 6 km asfaltati fara strat de uzura, si erau 16 km pe care lucrarile de excavare si umplere nici macar nu erau incepute! 25 de km pentru Tariceanu erau atacurile opozitiei pentru toate autostrazile. S-a lucrat anul asta mai mult ca in 2006, 2007 si 2008 la un loc!
• gresit
Trimis de archangel of justice la 24 Noiembrie 2009 14:02:10
n-ai socotit bine! 42 : 66 (5 1/2 ani )=0,64 km/luna=7,7 km/an.
• ce *** a facut berceanuu??
Trimis de telit la 24 Noiembrie 2009 14:22:09
bulane esti platit de pdl-isti, ca altfel nu-mi explic cum de gandesti asa retard, ar tb sa anunti si la cartea recordurilor: autostrada de 40 Km intr-un an poate aia mai te cred
• DACA BERCEANU NU SUSPENDA LUCRARILE IN MANDATUL AN
Trimis de NIcolae la 24 Noiembrie 2009 15:13:21
Berceanu a suspendat lucrarile pentru ca Bechtel nu a vrut sa lucreze cu firmele indicate de Berceanu. Prin cresterea in acest timp a costurilor exproprierii statul roman pierde peste 2,5 miliarde euro!!!
AUTOSTRAZI PI CAMPII
Trimis de Carusel la 24 Noiembrie 2009 12:23:58
AVEM soselii , avem di tatii... ce ne mai trebui? fini si cumetrii!!!
Borduri
Trimis de Bordurel la 24 Noiembrie 2009 12:22:46
Mai fratilor mi se pare mie sau autostrada asta are ...borduri!???
• Mie tare imi pare
Trimis de Catalin C. la 25 Noiembrie 2009 14:26:42
Ca are nevoie de termopane
naspa
Trimis de ion la 24 Noiembrie 2009 11:59:36
bai,voi, aveti o obsesie cu basescu...nu va mai uitati,bai,frate, la antene...de tariceanu nu zice nimeni nimic?...sau de orban, care a fost ministrul transporturilor?...ce treaba avea basescu cu autostrada?...ce-a facut tariceanu 4 ani ca prim-ministru?...cati km. a facut nastase i n primul an de contract?
autostrada in devenire
Trimis de vasile la 24 Noiembrie 2009 11:32:06
hai sa fim seriosi. toti avem habar ce este o autostrada , am circulat pe ea sau in mai mica masura am vazut la tv. cum pot afirma ca inaugureaza acea portiune , cand e hat departe de ceea ce ar trebui sa fie gata, cam cat se va lucra in continuare pana va avea utilitatile si amenajarile unei autostrazi in adevaratul sens al cuvantului . e cam ca o rochie croita si insailata pentru proba si spui ca poti pleca imbracata cu ea acasa
PSD a incheiat contractul cu BEchtel....
Trimis de eu la 24 Noiembrie 2009 11:18:39
Adrian Nastase a incheit contractul cu Bechtel...nu BAsescu e de vina
• lesvictorr@yahoo.com
Trimis de Tinu la 24 Noiembrie 2009 11:35:01
Autostrada probabil va costa 5 miliarde. Sunt curios cat a primit Nastase mita?????
• BERCEANU A SUSPENDAT LUCRARILE.
Trimis de Nicolae la 24 Noiembrie 2009 15:16:09
In mandatul anterior Berceanu a suspendat lucrarile(din cauza ca Bechtel nu a vrut sa lucreze cu firmele indicate de el)! Altfel acum autostrada era gata !
• mult
Trimis de cristi foldes la 24 Noiembrie 2009 15:35:21
mult
corectie
Trimis de eu unul la 24 Noiembrie 2009 10:33:19
Turda nu e totuna cu ,Campia turzii.doar pana la turda e gata .abia la anu ..poate, mai termina si pana la CAMPIA Turzii(9 km).
• autostrda
Trimis de alin la 24 Noiembrie 2009 20:17:03
foarte corect dar pentu unii sudisti e mai greu de priceput....
gore@yahoo.com
Trimis de gore la 24 Noiembrie 2009 09:29:01
In Grecia, in 5 ani s-a facut autostrada Egnatia, din nordul tarii. E terminata in proportie de 90% si are cam 400 km. Trei sferturi din traseu e prin munti, e plin de tunele si viaducte. Si totusi au terminat-o in 5 ani, prin forte proprii.
• ei si.......
Trimis de Koko la 24 Noiembrie 2009 10:09:35
Bai dar carcotasi mai sunteti......de ce s-au grabit asa grecii astia? Unde se duceau? Si pun pariu ca nu a fost nici asa scumpa. Sa vedeti in Decembrie 2075, ca vom avea cea mai noua autostrada. Ce o sa mai ziceti atunci?!
• Ai dreptate Gore
Trimis de John la 24 Noiembrie 2009 11:09:36
si cu bani europeni (adica ai altora) nu cu bani de la buget ca la noi. Iar kilometrul de autostrada la noi (Bechtel) costă 20 de milioane de $ faţă de Grecia unde kilometrul de tunel de autostrada a fost tot de 20 de milioane de $ (aşa, ca să păstrăm măsura lucrurilor).
EVZ -ziar independent
Trimis de marius la 24 Noiembrie 2009 08:54:45
EVZ a ramas aproape singurul ziar independent din tara . Daca doriti sa cititi numai pe cei care il critica pe Basescu deschideti televizorul si de dimineata pana seara va delectati .Cum necum Bechtel a fost fortat sa termine autostrada .Si daca va ajunge la Bors si la Brasov ,Bucurestiul va slabi economic ,afacerile mari ( nu cele de stat ) se vor muta in Ardeal . Asta e o miza pe care cocalarii din Bucuresti ( a nu se confunda cu bucurestenii adevarati ) daca o pierd o sa moara de " foame" in urmatorii ani .
• Confirm
Trimis de Vic la 24 Noiembrie 2009 14:10:35
Ardealul a votat Basescu, vrea reforma si continuitate, Sibiul 44% Basescu, si-au dat seama de manevra cu Johanis, iar moldovenii si muntenii au Votat HOTIA generalizata PSD adica Geoana
• pdl
Trimis de base la 24 Noiembrie 2009 16:23:11
Eu sunt moldovean si mi-e rusine de semenii mei care vor sa moara in continuare de foame. Daca va uitati pe harta voturilor din primul tur se vede clar ca locurile unde se traieste cel mai bine (Ardealul si Bucurestiul) au votat Basescu, moldovenii si ceilalti sarantoci pe Iliescu. "Comunismul infloreste din nou".
sorel41@yahoo.com
Trimis de D.Lavrancea la 24 Noiembrie 2009 08:28:49
Domnule Haragus , incercati sa informati romanii cu "Povestea Bechtel" din Argentina . Daca nu o faceti inseamna ca nu stiti sa va documentezi (cautati DVD-ul ZIETGEIST si veti afla si cine este cel care ne-a vanut FMI-ului) , sau va este teama sa spuneti adevarul intr-un ziar banuit de partizanat . Curaj si succes !
Circulatie
Trimis de Mihai la 24 Noiembrie 2009 08:06:54
Sa inteleg ca voi putea circula pe cei 42 km in data de 1 decembrie 2009?
• !!!!
Trimis de Andrei la 24 Noiembrie 2009 10:05:14
Vom circula cu masura, incetisor, cu casca, ham si vesta reflectorizanta asa cred ca se va circula. Intelegeti, ca la muzeu. Dai 5 Euro, iti face curs de "folosire rationala a soselei", iti da test, si daca treci testul, iti schimbi masina si cauciucurile, apoi esti liber sa conduci 40Km.
vld@eucutine.ro
Trimis de vld la 24 Noiembrie 2009 08:05:08
Sa vedem ce mai zic Carcotasii ca Basescu nu a facut nimic. Sau ma rog, echipa lui...
• autostrada transilvania
Trimis de mikhai la 24 Noiembrie 2009 08:34:41
42 de km in 6 ani.Mare realizare.Felicitari Primului Carmaci
• buna treaba
Trimis de unu la 24 Noiembrie 2009 08:44:12
in Turcia s-au facut 12000 km de sosele in 10 ani. fara comentarii
• corect
Trimis de ionescu la 24 Noiembrie 2009 08:53:04
si ce sosele, drumuri expres si autostrazi au turcii. faci 300km in 2 ore. bravo lor! sunt cu 50 de ani inaintea noastra. felicitari primului carmaci! inca un mandat si o sa ramanem si fara drumurile actuale!
• pt vld si mikhai
Trimis de iop la 24 Noiembrie 2009 09:02:59
este pur si simplu incredibil cat de ingust pot gandi uni oameni si da, ma refer la voi doi. ce legatura are autostrada bechtel cu basescu? el nu isi poate asuma nici meritul si nici esecul acestui proiect ca nu prea are sau cel putin nu e singurul care are legatura cu acesta. singurul observatie la care subscriu "42 de km in 6 ani?" - eu nici macar nu asi indrazni sa mediatizez o asemenea "realizare" - suntem de rasul lumii.
• mda
Trimis de Adrian C. la 24 Noiembrie 2009 09:23:54
42 km. de autostrada cu 2,2 miliarde de euro ti se pare o realizare? Plus ca nici asta nu o sa fie data in folosinta, o sa se taie panglica, si se inchide iar, pentru finisari, deci nu vei merge cu masina pe acolo prea repede. Tronsonul Campia Turzii- Turda nu este nici macar asfaltat si nici nu va fi anul asta. Asadar cei 42 de km sunt de fapt mai putini, si nici aia putini nu se vor da in folosinta. Bine ca se vor inaugura, va taia Basescu panglica, ca sa prosteasca natiunea ca e gata. Noroc ca natiunea s-a mai desteptat, sa nu uitam ca 68% din populatie a votat contra lui Basescu. Daca facea ceva pentru tara asta, primea mai multe voturi. Dupa fapta si rasplata.
• minte ioc(sau cat a lui boc)
Trimis de pentru_iop la 24 Noiembrie 2009 09:54:25
nenea iop, ce legatura are base?? pai nu el a zis acu cativa ani ca romanika nua re nevoie de autostrazi?? si apoi cine a fost brav carmaci in ultimii ani, ca sa nu mai amintesc de cele cateva mandate de min. al transporturilor???
• gata cu caterinca!
Trimis de Marius la 24 Noiembrie 2009 10:19:52
Ia lasati-l pe Base in pace ca el nu are nicio vina. Este doar presedintele satucului african numit Romania. Ce, este vina lui ca astia n-au fost in stare sa redreseze economia si sa faca o amarita de autostrada atita timp cit el era ocupat sa ciordeasca flota sau sa-i asfalteze lui Popoviciu prin curte?!?!?!?!? Ia uite-te bai Nene, sa le faca el pe toate. Voi nu va dati seama ce inseamna sa stai dupa fundu' lui EBA, s-o aduni din discoteci, s-o trezesti sa mearga la Bruzeeeel, sa-i faci traficul de arme mai lesne fratiorului, sa mobilezi un apartament de 500mp primit "cadou" si tot asa......... Base nu e om? Daca ar fii asa nenorocire pe capul vostru ce-ati face? Va spun eu ca ati renunta si v-ati duce sa va angajati numai sa scapati de stres.
• El a cam triplat lungimea autostrazilor din istori
Trimis de SuperBase la 24 Noiembrie 2009 11:30:01
In 6 ani s-au terminat: Autostrada Soarelui 152 km, centura Pitesti 35 km si tronsonul Turda-Gilau 42 km. "Mercenarii" de mai sus uita asta.
• adelacorina@gmail.com
Trimis de ken la 24 Noiembrie 2009 11:48:41
iuhuuuu!!
• noi nu suntem alte natiuni
Trimis de cristi foldesâ la 24 Noiembrie 2009 15:46:00
noi nu suntem alte natiuni.noi suntem romani si gandim romaneste,degeaba tot invinuiti guvernele,de vina e populatia cu gandirea comunista,care asteapta ca pe vremea lui ceausescu ca partidul sa rezolve problemele.HELOOO!!!!!! SUNTEM IN 2009,ASA CEVA NU SE VA MAI INTAMPLA,CA TARA SA MEARGA BINE TREBUIE SA PORNEASCA DE LA NOI,CEI DE JOS.DAR PRIVIND SONDAJELE,MOLDOVENII SI OLTENII (nu toti,nu vreau sa jignesc pe nimeni,peste tot sunt buni si rai) INCA VOTEAZA GEOANA IN SPERANTA CA VA REVENI PARTIDUL CARE REZOLVA PROBLEMELE CETATENIOR.REVENITI PE PAMANT PANA NU E PREA TARZIU
• autostrada
Trimis de octav la 24 Noiembrie 2009 21:52:22
avem cel mai mare pret pe km din lume, oare de ce? pentru ca PSD A AVUT GRIJA SA INCHEIE ACEST CONTRACT FOARTE BINE

























