Capital.ro Experienta in slujba ta.
Curs valutar
4.0801
EUR
2.9817
USD
4.559
GBP
2.95
CAD
2.7456
AUD
107.6611
XAU
Sondaj
Sunteţi de acord cu legalizarea învăţământului la domiciliu?
Convertor valutar
Data: 18 Martie 2010
Arhiva
L
M
M
J
V
S
D
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
L
M
M
J
V
S
D
 
 
 
 
 
 
 
DUPĂ 20 DE ANI: Cele mai mari 10 eşecuri ale capitalismului

DUPĂ 20 DE ANI: Cele mai mari 10 eşecuri ale capitalismului

Autor: CAPITAL Online
Publicat: 21 Decembrie 2009
Vizionari: 16957;

Dintre toate topurile posibile legate de cei 20 de ani de tranziţie românească la capitalism, cel legat de eşecuri este, fatalmente, cel mai greu de realizat. Riscul de a lăsa pe dinafară vreo mare ţeapă este foarte mare, căci guvernele care s-au succedat din ’90 încoace s-au încăpăţânat, în cârdăşie cu diverse personaje din mediul de afaceri, să-şi lege numele de licitaţii trucate, de escrocherii uriaşe, de rea-voinţă dusă la extrem, de lipsă de viziune sau, pur şi simplu, de incompetenţă crasă. capital.ro vă prezintă o analiză a zece dintre cele mai controversate episoade petrecute dup căderea comunismului.

Analiza celor mai mari zece eşecuri ale capitalismului românesc în viziunea redactorilor capital.ro radigrafiază cum nu se poate mai bine etapele prin care a trecut România însăşi în ultimii 20 de ani. De la lipsa colosală de viziune de după ’89 – vezi distrugerea sistemelor de irigaţii şi abandonarea proiectelor imobiliare sau de infrastructură rămase aproape finalizate la căderea vechiului regim -, şi tunurile de senzaţie ale primilor ani – vezi distrugerea flotei -, la escrocheriile financiare şi falimentele bancare de dinainte de încheierea primului deceniu de tranziţie.

Apoi, în ultimii ani, chestiuni mai delicate: contracte păguboase sub aparenţa interesului public – Autostrada Bechtel -, ratarea unor negocieri în privatizarea unor giganţi industriali ai comunismului - Aro, Tractorul - şi, în fine, eşecul aducerii în România a unor importante companii multinaţionale - Mercedes -, ca şi, încă mai grav, închiderea unor unităţi de producţie de prestigiu - Colgate-Palmolive sau Kraft -, datorată mediului politic şi de afaceri neprietenos din ţara noastră.

Distrugerea sistemelor de irigaţii

Înainte de 1989, ţara noastră avea o reţea de irigaţii întinsă pe o suprafaţă de 3,2 milioane hectare, care a fost distrusă aproape în întregime, instalaţiile fiind furate sau lăsate în paragină.

Specialiştii spun că sunt necesare în jur de 14 miliarde euro pentru a pune la punct un sistem de irigaţii la nivelul celui din 1989, întrucât refacerea sistemului de pe un hectar de teren costă în jur de 7.000 de euro. Sumele sunt mari pentru că ceea ce se poate recupera din vechea reţea de irigaţii este în multe cazuri neutilizabil, fiind şi depăşit tehonologic.

Citeşte mai mult.

Dispariţia flotei comerciale

România a ajuns o mare putere maritimă comercială în perioada comunistă. Chiar dacă acest lucru pare de necrezut, ambiţia lui Nicolae Ceauşescu de a avea o economie autosuficientă a dus România pe locul 9 în lume în funcţie de mărimea flotei comerciale.

Din cele 380 de nave comerciale, pescadoare, nave cargo, mineraliere şi petroliere sub pavilion românesc moştenite de la Ceauşescu, azi nu a mai rămas aproape nimic. În schimb, unii dintre actualii armatori din Constanţa şi-au început afacerile cumpărând vapoare, la preţ de nimic, de la stat.

Chiar şi trecerea în proprietate privată a tuturor navelor - prin ce mijloace contează mai puţin - ar fi putut fi o soluţie mai bună decât aruncarea acestora la fier vechi sau abandonarea lor pe ţărmurile oceanelor lumii.

Citeşte mai mult.

Tergiversarea privatizării în industria turistică

Privatizarea în turism a fost un proces lung şi anevoios, presărat cu multe neînţelegeri, scandaluri şi certuri care nu au făcut decât să ţină pe loc o industrie care ar fi trebuit ca până acum să aibă un aport semnificativ la PIB-ul României. Lucrurile nu au urmat de la bun început cursul normal, dovadă fiind faptul că la aproape 10 ani după Revoluţie abia se consumau loc primele bâjbâieli legate de privatizare.

Cele mai mari erori au fost locaţiile de gestiune şi apoi normele de divizare a societăţilor comerciale din turism. „Societăţile au fost divizate pentru ca fiecare chelner, şef de recepţie, şef de hotel nepregătit profesional, fel de fel de bişniţari, să devină proprietari de baze turistice, baze care au fost exploatate sălbatic, practicându-se evaziunea fiscală, şi care au distrus imaginea şi atracţia turistică a României”, a explicat pentru capital.ro Mihai Fercală, preşedinte al SIF Transilvania, societate care controlează o parte din industria hotelieră din România.

Citeşte mai mult.

Sutele de mii de păgubiţi în combinaţii financiare gen Caritas, FNI şi SAFI

 Dornici de câştiguri rapide şi cât mai mari, românii, abia ieşiţi din dictatură, au constituit o excelentă masă de manevră pentru marii maeştri ai combinaţiilor financiare. Din zecile de ţepe de amploare mai mare sau mai mică, trei se disting în mod deosebit, atât prin nivelul pagubelor, cât şi al numărului uriaş al persoanelor escrocate: Caritas, SAFI şi FNI.

Citeşte mai mult.

Ruinele-gigant ale Bucureştiului

Nicolae Ceaşescu şi-a dorit construcţii imense, monumentale, de genul Palatului Parlamentului, care să amintească zi de zi oamenilor cât de puternic este sistemul şi noua ordine „socialistă”. Revoluţia l-a prins însă înainte ca unele dintre clădirile simbol ale comunismului să fie terminate: Biblioteca Naţională, Casa Radio – nefinalizate nici în ziua de azi – sunt exemple ale dezinteresului şi „impotenţei” autorităţilor de după ’89.

Citeşte mai mult.

Marile falimente bancare

Sfârşitul anilor ’90 a zguduit economia României din cauza falimentelor bancare, venite unul după altul. Nu mai puţin de 12 bănci şi-au închis porţile în perioada 1998-2003. Managementul defectuos şi fraudele vor rămâne în istorie drept cauze ale acestor falimente.

Consecinţele asupra României au fost însă mult mai grave decât pierderile de miliarde de dolari, împărţite între stat şi deponenţi: o criză de încredere în sistemul bancar, manifestată în ambele direcţii: populaţia n-a mai avut încredere în sistemul bancar, dar nici băncile n-au mai avut curaj să crediteze economia.

La vremea respectivă, chiar BCR a fost ameninţată de o criză de lichiditate după ce mii de persoane au dat năvală la ghişee să-şi retragă economiile, în urma unor zvonuri privind colapsul iminent al băncii. Reticenţa faţă de bănci se manifestă şi în prezent, mulţi români preferând să-şi păstreze economiile în valută, în casă, în locul depozitelor la bănci.

Citeşte mai mult.

Eşecul privatizării. Cazurile Aro şi Tractorul

Despre privatizările ratate din România se pot scrie tratate. Preţuri de 2 lei, investitori care s-au dovedit aventurieri, concedieri, închideri, procese etc. Din oceanul de eşecuri, capital.ro s-a oprit la două, exemplare pentru a arăta cum s-a ales praful de fabricile care au fost odată mândria epocii comuniste, ridicate cu bani mulţi în epoca de tristă amintire. Şi acum, la mulţi ani după, rămâne întrebarea: puteau fi salvate Aro şi Tractorul?

Citeşte mai mult.

Relocarea unor importante unităţi de producţie deţinute de multinaţionale

O bună bucată de vreme, România a dus o lipsă acută de investitori. Deciziile politice şi evenimentele nefericite de la începutul anilor ’90 au amânat decizia multor companii străine de a veni şi a cumpăra fostele întreprinderi de stat. Abia spre sfârşitul deceniului trecut, multinaţionalele au prins curaj şi au intrat pe piaţa românească prin achiziţionarea unor unităţi de producţie.

În industria bunurilor de larg consum, companiile străine au cumpărat aproape tot, dar, după stabilizarea afacerilor, au început să închidă din fabrici. În ultimii 5 ani au fost închise peste 20 de unităţi de producţie din industria bunurilor de larg  consum, fabrici de berii, de băuturi răcoritoare, de ulei şi margarină, de zahăr, dulciuri şi de lactate.

Dacă o parte din companii au motivat închiderile prin eficientizarea business-ului pe piaţa locală şi concentrarea producţiei în fabrici mai mari, modernizate prin programe de investiţii, altele au decis că, pur şi simplu, nu merită să mai producă în România. Colgate-Palmolive şi Kraft Foods sunt cele mai bune exemple în acest sens: au investit în producţie în ţara noastră, dar au decis în cele din urmă că e mai bine să plece. Deşi nu au spus-o direct, plecarea din România a acestor investitori ţine cu siguranţă de nivelul salarial destul de ridicat faţă de alte ţări din jur în raport cu productivitatea.

Citeşte mai mult.

Bechtel: un miliard de euro pentru zero kilometri, după 5 ani

Contractul de construire a autostrăzii Transilvania este, cu siguranţă, una dintre cele mai proaste afaceri făcute vreodată de statul român. Trecând peste faptul că nu este pe un culoar european de transport, deci lucrarea nu poate fi finanţată din bani europeni nerambursabili, şi peste faptul că România n-a primit nimic în compensaţie de la americani în Irak (Bechtel se ocupa atunci de atribuirea contractele pentru reconstrucţia ţării, n.r.), aşa cum s-a sperat atunci când s-a dat contractul americanilor, nimic din această autostradă nu poate fi încă folosit nici acum, la peste 5 ani de la semnarea contractului.

Citeşte mai mult.

Ratarea atragerii în România a unor mari investitori

La începutul anului trecut a „transpirat” în presă informaţia că gigantul german Daimler intenţionează să construiască o fabrică de producţie a automobilelor Mercedes în Europa de Est, informaţie confirmată ulterior de grupul german. Nemţii aveau pe masă două opţiuni pentru investiţia de 800 de milioane de euro, care urma să creeze 2.500 de noi locuri de muncă: România sau Polonia. Avantajul polonezilor: infrastructura mai bună; ale noastre: forţa de muncă mai ieftină şi prezenţa marilor producători de componente auto. În final, Mercedes a ales Ungaria…

Istoria tranziţiei oferă, din păcate, numeroase exemple legate de faptul că, din cauze a căror enumerare contează mai puţin (patriotism prost înţeles, teama de străini, frica de reforme, obsesia şomajului, dorinţa de a fura  în continuare statul etc), investitori de calibru care ar fi dorit să vină în România nu s-au mai încurcat cu noi. Cazul Mercedes este, poate, cel mai sugestiv.

Citeşte mai mult.

Articole realizate de Otilia Cristea, Mihaela Radu, Raluca Bărbuneanu, Mihail Tănase, Marius Guţă şi Mihai Nicuţ.

Alte articole despre: mercedes, daimler, contract bechtel, kraft foods, colgate-palmolive, multinațională, unităţi producţie, tractorul, aro, faliment bancar, casa radio, păgubit, safi, fni, caritas, sif transilvania, locație gestiune, hotel, privatizare turism, mineralier, navă cargo, pescador, petromin, navrom, nicolae ceauşescu , sistem irigații, tranzitie, capitalism, dupa 20 de ani


Comentarii cititori (64)
Nume:*
Subiect:*
Comentariu:*
NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.
Asteapta, se incarca...

U.E. mai rai decat comunistii

Trimis de Socrates la 3 Ianuarie 2010 11:05:08

U. E. distruge Sufletul Natiunii Romane folosind in mod elegant principiile false ale Democratiei si Progresului!Romania e considerata Primitiva' Gunoierul Eurupei .E buna doar ca piata de desfacere a produselor lor si ca mana de lucru ieftina!U.E.a
reusit mai mult decat comunistii cu ajutorul vanzatorilor de tara autohtoni!Capitalistii
nu sunt mai fericiti si nici mai sanatosi!Sunt doar mai grasi si mai bolnavi!Parintii nostri ne-au educat in spiritul ideologiei crestine ortodoxe iar Icoanele sunt Altare pe peretele de miazazi!Principii ca Modestie Decenta 'Milostenie si Cele Zece Porunci era Codul Etic in spiritul caruia am fost educati.Stiiati ca poporul Roman este unul din primele popoare crestinate?!Mai stiati ca crestinismul ortodox este nu numai o religie ci si o ideologie ' o teorie a unei vieti de familie sanatoase?!Atunci de ce sa se renunte la icoane si la Traditii? Cum accepta Biserica Ortodoxa Romana o asa injosire cand 99% din populatia tarii e crestina si practica cultul asta de 2000 de ani?De ce sa se renunte la agricultura traditionala cand Occidentul prefera sa platesca de 3 ori mai mult pentru produse naturale decat pntru produsele agriculturii fortate si nesanatoase???
In Europa traiesc astazi peste 55.000.000 de arabi musulmani care practica Islamul fara sa se sinchiseasca de principiile U.E.Cum rezolva U.E. probema lor???
Sau ei au dreptul sa-si ridice fundul in public si sa sfideze o lume intreaga iar crestinii sunt straini in tara lor?
Romani o sa avem success numai atunci cand vom fi mandrii de valorile noastre nationale!Sf. Petru a intors obrazul drept dar nu s-a lasat palmuit/
Vizitati va rog Parisul islamizat si invatati de la arabi. Ei nu se rusineaza cu Mohamed:

http://www.youtube.com/watch?v=KSne0bQ3mug

Raspunde

intrebare

Trimis de abramburica la 28 Decembrie 2009 10:45:27

as avea o intrebare .. daca am avut atit de multe ramuri industriale f bine dezvoltate si am ramas cu nimic dupa douazeci de ani , de ce toti ziaristii o numiti ,, epoca de trista amintire ,,?

Raspunde

Tara de la NORD de DUNARE

Trimis de FILANTROPICA la 22 Decembrie 2009 17:07:52

Suntem tara care ne invecinam cu Marea Neagra (lac rusesc) suntem poporul care a trimis in parlamentul UE pe BECALI, EBA, VADIM si LASZLO TOKES, tara in care politicienii se deghizeaza la fiecare 4 ani in haine ponosite si-si leaga de gat textul adecvat, ptr a fi siguri ca cer si li se va DA (sunt profesionisti baietii, nu se joaca cu viata lor), tara in care ESCU face tot ce vrea de la frate-miu incolo si unde vrea muschiul meu care este, Land of choice la sud de dunare, nu avem relatii cat de cat nici macar cu vecinii nostrii, suntem izgoniti de prin toata Europa, suntem catalogati PROSTI, INCULTI, HOTI, NEEDUCATI, NRESPALATI si buni doar la curatat grajdurile si closetele. Am asa o vaga impresie ca suntem educati si directionati spre inaltele culmi ale capitalismului, chipurile castigat cu mainile goale, n-am nimic in cap se poate citi, ALTUL doar whisky si zeama de varza dar face diferenta, reprezinta MAJOTRITATEA, dar nu a mea.

Raspunde

Industria chimica

Trimis de Mihaela la 15 Noiembrie 2009 11:57:14

Ati omis distrugerea industriei chimice.

Raspunde

nu va inteleg!

Trimis de realistul la 14 Noiembrie 2009 13:45:00

eu nu va inteleg pe niciunii de ce incercati sa va pipi impotriva vantului?!?! invatati sa respectati dorinta poporului (a majoritatii) care asta a vrut.... eu inteleg ca unora nu va convine, dar invatati ce inseamna majoritate!

Raspunde

Romania

Trimis de Serban Cristian la 10 Noiembrie 2009 19:59:28

Cand citesti un astfel de articol iti vine sa pleci din tara.
Din pacate sunt pesimist si cred ca aceste grosolane faradelegi vor continua pana nu vor mai avea ce sa vanda sau sa fure.

Raspunde

care e ordinea?

Trimis de George la 10 Noiembrie 2009 18:56:53

am o mare nelamurire? care e pozitia 1 ?
disparitia flotei pe vremea lui Base` sau zero kilometrii de autostrada la pret de 1 mld (deh, era la oferta )

Raspunde

666

Trimis de raul la 10 Noiembrie 2009 11:54:27

asta e romania...nimeni nu f()ute in tara asta..cei care nu mai pot... nici nu lasa pe altii

Raspunde

esecu' imparat

Trimis de BS la 10 Noiembrie 2009 04:26:05

este ca, din nefericire, iata o majoritate covarsitoare de adevaruri dureroase mentionate de aproape toti comentatorii... asta e adevaratul esec, ca majoritate romanilor traiesc o viata plina de frustrari, unele la fel de mari ca cele din comunism.... si mai suntem reprezentati la Bruxelles si de vadim si becali! Iar acasa avem de ales intre comunisti de mana a doua ca geoana si altii si un comunist care macar recunoaste ca asa e

Raspunde

topul esecurilor

Trimis de George la 10 Noiembrie 2009 02:27:43


As avea curiozitatea sa stiu care din cele de mai sus ar ocupa podiumul. Eu as inclina sa pun pe locul 3 esecurile privatizarii, pe locul 2 "lichidarea" flotei si pe locul I cu coronita afacerea Bechtel - 0 Km la pretul de 1 miliard e o realizare dom'le, nu oricine poate.
Sa traiti bine!

Raspunde

Viitorul este al CHINEI

Trimis de Gogu Pintenogu la 10 Noiembrie 2009 00:46:16

Da , viitorul este al CHINEI comuniste ! Multipartidismul este o gogomanie pentru fraieri , iar pentru cei mai destepti multipartidismul inseamna doar gasti de afaceri. Iar aceste gasti de afaceri nu au o viziune de dezvoltare economica , ci doar una mercantila de joasa speta ! POLITICIENII ??? !!! : niste carciumari care vand bauturi contrafacute !

Raspunde

Tara noastra

Trimis de Gogu Pintenogu la 10 Noiembrie 2009 00:39:17

Tovarasul Nicolae Ceausescu , Presedintele Republicii Socialiste Romania , secretar general al Partidului Comunist Roman , la sfarsitul "procesului" de la Targoviste si chiar inainte de a fi dus la zid , le-a spus celor care-l judecau : O SA DISTRUGETI ROMANIA ! Si a avut dreptate , dovada fiind si acest articol. Dumnezeu sa-l ierte si sa-l odihneasca ! PENTRU CA : istoria si oamenii ii intelegi cu trecerea timpului.

Raspunde

D-zeu

Trimis de Mircea O la 9 Noiembrie 2009 22:21:38

Nimic nu este mai înălţător decît să-L iubeşti pe Divin folosindu-i numele prescurtat...

Raspunde

esecuri

Trimis de Mircea O la 9 Noiembrie 2009 22:19:41

Nu au existat esecuri, ci nerealism din partea noastra. 1 plus 1 a facut doi. O afacere Bechtel adusă la noi a făcut ce a făcut, la acel stadiu al firii noastre. Pot părea eu Gică Contra, dar prefer să mă defulez altfel decît să ţip aici despre escrocheria cutare, imoralitatea cutăruia şi cît de nevinovaţi sîntem noi, ăia care scriem curajoşi aici...

Raspunde

Ce ne trebuie noua.

Trimis de Emil la 9 Noiembrie 2009 21:08:30

Eu vreau sa scriu doar cateva lucruri care ne-ar face sa o ducem mai bine. In primul rand ne trebuie o reforma morala (in care sa vedem ca adevaratul erou al lumii este Isus Hristos si apoi tot ce se intelege prin moral), respectarea proprietatii private (chiar dupa 20 de ani proprietatea privata nu este respectata nici garantata), respectarea libertatii celuilalt (libertatea mea se termina unde incepe a ta) si foarta multa munca (toata munca trebuie platita la fel). Sa ne ajute D-zeu sa intelegem ca prin furat prin jmecherii si altele de acest fel nu ajungem nicaieri. D-zeu sa ne ierte.

Raspunde

Esec de tranzitie

Trimis de Oana la 9 Noiembrie 2009 21:00:27

Cel mai mare esec al tranzitiei: romanul de tranzitie

Raspunde

Dupa 20 ani

Trimis de Bogdan la 9 Noiembrie 2009 19:21:54

Ah, am uitat sa va spun ca 'lumea' era deja 'capitalista' cam prin 1848 cand Manifesto a lui Marx and Engels a aparut. Cam la vremea aia Romania era si 'capitalista'.... Deci care 20 de ani? domnule "capital" cand a fost ultima oara can i-ai spus fiului dumitale " du-te ba si munceste, fa bani si apoi bei bere"...
NU e chestia de capitalism, e chestia de conceptie asupra muncii, asa cum homo erectus sa 'erectat': daca vrei sa fii 'om' trebuie sa muuncesti. punct.
acu 2000 de ani daca nu stiai sa vanezi un iepure erai ..mort. Asa si acum, daca nu stii sa 'vanezi' ceva, esti mort: asta e capitalismul. Socialismul e mai complicat: vanezi un iepure si trebuie sa il imparti..dar partea buna e ca in socialism el se duce maine, eu stau acasa.....

Raspunde

Trist

Trimis de Romanov la 9 Noiembrie 2009 18:51:25

Adevarat ,dar ce e mai dureros ca am vindut pamintul arabil stramosesc la pret de nimic.Pe 200 -300 de marci/ha au cumparat italieni teren arabil de prima calitate si acum 80 % din banat le apartine.Cind se va intoarce acest pamint in proprietatea poporului nostru.Noi am ajuns sa fim slugile Europie iar alti patroni in tara noastra.

Raspunde

• la fel in Arad si in Bihor

Trimis de VW Bora la 9 Noiembrie 2009 20:10:56

Daca il cultiva, si unii o fac, e mai bine sa apartina celui care il foloseste ca teren agricol, decit sa creasca balarii (probabil nu prea umbli spre vest, ca sa vezi la intoarcere unde e granita: acolo unde incepe pustiul nelucrat). Daca au construit fabrici de pantofi, tot nu-i rau, macar asigura niste locuri de munca (ceea ce statul nu mai poate demult) si probabil mai platesc si impozite (dar asta-i treaba ANAF). Si intr-un caz, si in celalalt, esti un b**!

"Esecurile capitalismului"...

Trimis de geo la 9 Noiembrie 2009 17:31:52

De 20 de ani asistam la tot felul de escrocherii ce nu au si nu au avut niciodata vreo legatura cu societatea capitalista...

Raspunde

punctul 0

Trimis de galen la 9 Noiembrie 2009 16:04:17

Eu zic ca era normal sa se intimple asa. Democratia nu constituia paradoxal o solutie pentru tranzitia catre capitalism, era mult mai potrivit un despotism luminat. Care sa orchestreze dupa un algoritm intelept alcatuit o tranzitie mult mai scurta. Din pacate s-au sacrificat din nou cel putin doua generatii. Astia sintem din pacate. Decizia a fost mereu politica si mai grav luata mereu de semidocti in functie de interese de casta si conjuncturale. Unii mai putini luminati decit altii. in mod normal deciziile si pasii trebuiau hotariti de catre specialisti in teoria sistemelor. Asa ca e normal ca trebuie sa ajungem la punctul 0 ca sa mai putem reconstrui ceva. Avem nevoie la conducerea tarii de oameni luminati. Iar masele trebuie sa renunte la a gitui capra vecinului si sa impuna prin vot un guvern de tehnocrati si integratori veritabili, adusi la putere prin consens politic. Viitorul este cel al programelor strategice economice si sociale care vor creea locuri de munca pentru marginalizati prin relansarea echilibrata a tuturor sectoarelor, in special al celor cu potential de crestere si de desfacere a productiei. Sistemul de operare trebuie insa sa fie privat, doar algoritmul si banii sa vina de la stat. Totul in paralel cu descatusarea fortelor pietii, prin controlul si limitarea birocratiei si incurajarea integratorilor la fiecare nivel. Fara aberatii distructive gen stimulente taietorilor de frunze la ciini sau impozit forfetar original etc. Sintem cred foarte aproape de nivelul 0 care inseamna falimentul statului, dezorganizarea institutiilor, hiperinflatie si disperare generala. Greve si poate chiar razboi civil. Sa fie necesar acest dus rece final, pentru a intelege ca totul trebuie reconstruit pe baze rationale?

Raspunde

• interesanta...

Trimis de north of 60 la 9 Noiembrie 2009 18:18:44

postarea, oricum, "nivelul ZERO" imi da fiori reci pe sira spinarii. Cu toate ca nu traiesc in Ro, merg acolo destul de des, in calatorii de business, dar inca mai am rude in varsta absolut dependente de o bruma de pensie. Acest nivel ZERO in real life inseamna ca orice serviciu social si public este ferfenita. Pe scurt, tot ce este bugerar va intampina mari dificultati in a obtine suma de bani minima pentru subzistenta. E bine sa specificam si sa spunem lucrurilor pe nume: pentru marea majoritate a populatiei nu se pune problema "prosperitatii" ci a supravietuirii la limita existentei fizice. Pensionarii vor fi loviti cel mai dur si fara crutare... nu doresc sa intru in detalii, si le poate imagina oricine. Problema este alta in opinia mea. Nivel ZERO presupune o suma de bani foarte serioasa (zeci de miliarde de euro) cu care sa se poata finanta primele programe de investitii. Chiar daca acesti bani vor fi pusi la dispozitie sub cele mai draconice conditii (cel mai posibil gestionati direct de un organism UE) ce te face sa crezi ca managementul va fi diferit fata de ce avem in prezent? Cum crezi ca vei elimina coruptia in cativa ani? Cu cine vei inlocui pe cei de astazi? Oricat de promitator si interesant pare acest "ZERO LEVEL" concept ma tem ca punerea sa in aplicare este foarte riscanta. Sugestii?

• thoughts

Trimis de north of 60 la 9 Noiembrie 2009 18:31:52

ma gandeam la situatia Spaniei in ultimii 70-80 de ani. Pe la mislocul anilor '30 se macelareau inte ei cu pasiune (peste un milion de *** in razboiul civil) ajutati cu entuziasm de Germania, Russia, Anglia, Italia, etc. Pana cand Generalissimo Franco a luat tara sub control, a macelarit tot ce i s-a opus si a reusit prin calitati personale diplomatice sa-i imbarlige pe Hitler, Churchill si Stalin si sa tina Spania in afara celui de-al II-lea razboi mondial. A condus Spania cu o mana de fier, foarte dur, dar multi ani l-a pregatit pe actualul rege pentru preluarea puterii. Cand a simtit ca i se apropie sfarsitul si a considerat ca regele este suficient de scolit si instruit sa conduca statul, a cedat puterea in mod firesc. Da, multi istorici l-au acuzat pe Franco de tot felul de abuzuri dar oare nu cumva omul a simtit ca aceea era singura cale pentru Spania sa iasa la liman?

sa nu uitam scoala ...

Trimis de un cititor la 9 Noiembrie 2009 15:49:49

care in loc sa pregateasca tinichigii, mecanici auto sau ospatari a scos filozofi (sau filosofi ?), ca sa nu spunem timpiti ... (conform celebrului citat).
Vorbind serios, paguba principala este cea umana, prin pierderea efectiva a unei insemnate forte de munca, prin neutilizarea ei sau transferarea spre alte activitati / locuri de munca (chiar si in strainatate), dar in mod organizat, nu spontan cu s-a reglat - in timp - piata fortei de munca ... Lucru este mai grav decit o simpla problema economica, caci e vorba de destine umane ...
La fel de grav e faptul ca dupa 20 de ani, Romania nu are un model de dezvoltare economica, nici o strategie ... nici macar in domenii vitale : educatie, cercetare, sanatate ...
Daca, dupa 20 de ani, sunt oameni care stau / vor sta in frig, fara posibilitatea unui trai la limita decentei (si nu ma refer la lenesi), cred ca e o problema ...

Raspunde

au

Trimis de ionica la 9 Noiembrie 2009 15:47:34

M-o durut inima cand am citit articolul asta. Ne pare rau Romania.

Raspunde

Cele mai mari esecuri:

Trimis de decebal la 9 Noiembrie 2009 15:45:12

1.Alegerea lui "Iliescu" presedinte;
2.Clasa politica actuala;
3.Promovarea nulitatilor in tot aparatul de stat;
4.Scaderea nivelului invatamantului de toate gradele (mai aveau toate nulitatile din administratie titlu universitar si mastere?);
5.Impuscarea lui Ceausescu;

Raspunde

20 de ani de intoarcere in timp cu cca 60 ani

Trimis de georgica la 9 Noiembrie 2009 15:40:11

Sunt de acord ca in acesti ultimi 20 de ani s-au facut mii de greseli-intentionate- din care au tras foloasele o minoritate care s-a imbogatit peste masura( multi romani nu au masura) iar ceilalti o duc din ce in ce mai greu. Dupa parerea mea gresala cea dintai a fost facuta de primul premier- Petre Roman- care a indemnat poporul sa darame tot ce era comunist dar nu a indreptat economia catre domenii existentiale pentru Romania cum ar fi: 1.infrastructura; 2.agricultura; 3.turism. Pana nu este prea tarziu este necesar sa se treaca la eliminarea cheltuielilor enorme cu alegeri de tot felul si cu referendumuri, iar cei alesi sa puna osul la munca nu sa faca imprumuturi pe care le vor plati cateva generatii de romani.

Raspunde

Ne conduc incompetentii si escrocii

Trimis de Bula la 9 Noiembrie 2009 15:39:52

Inainte de 89 toata lumea ii ura pe comunisti, eu ii uram in special pentru propaganda care ne era bagata pe git. Nu mai este economie in Ro si sintem plini de datorii. Chiar imi e greu sa spun cind era mai bine. Parlamentarii guvernantii si magistratii incompetenti sau escroci care au distrus o tara intreaga isi trag salarii imense in timp ce unii copii sint obligati sa munceasca ca nu au bani de scoala.

Raspunde

drepturi

Trimis de tavi la 9 Noiembrie 2009 15:24:09

dreptul romanului de a nu muri de foame nu a fost votat nicaieri

Raspunde

ce titlu domnle

Trimis de Eu la 9 Noiembrie 2009 14:56:03

Ce titlu mai e si asta? Esecurile capitalismului? E vorba de oameni, sunt esecurile noastre pe care le-am trait si mai ales esecurile oamenilor de la putere. Putem sa ne sustragem de la responsabilitate? toti/majoritatea suntem de vina intr-o mica masura, e greu sa scapi de o mentalitate comunista si de influentele "poartei"; si intr-o mai mare masura oportunistii care ne-au condus. NU EXISTA NICI O MIRARE. Ce legatura are asta cu capitalismul.. nu stiu

Raspunde

• deci

Trimis de Tu insuti la 10 Noiembrie 2009 02:35:03

Si ce propui cetatene in acest caz ?! Ce e de facut ?...

CORUPTIA

Trimis de AnaV la 9 Noiembrie 2009 14:10:18

asta ati uitat-o domnilor, si gandirea de tip comunist... cel mai mare esec... ia mai lasati "disparitia flotei.." ...

Raspunde

• flota si industria navala

Trimis de roman la 9 Noiembrie 2009 14:21:00

flota a disparut ... ca e base de vina sau altcineva asta e cu totu alta mancare de peste.

cel mai mare esec...

Trimis de john la 9 Noiembrie 2009 14:03:58

...pe care nu l-am regasit in acest top 10: migrarea a 2-3 milioane de romani in afara tarii.nasterea copiilor romani in tarile europei si asimilarea acelei limbi, acei copii nestiind mai nimic in romana.

Raspunde

numai atat?

Trimis de vero la 9 Noiembrie 2009 14:03:02

Asta este numai crema esecurilor, escrocheriilor etc. Era mai elocvent daca ar fi fost trecute si guvernele in functie la vremea respectiva. Si acuma eu vin cu intrebarea: Eu cu cine votez?

Raspunde

PS

Trimis de raul la 9 Noiembrie 2009 13:38:44

PS1DACA STATUL ROMAN VINDEA EL FABRICILE SI UZINELE LA FIER VECHI (SI NU TOTI SMECHERII) SI TOT LUA BANI MAI MULTI DECAT IN URMA ASA ZISELOR PRIVATIZARI !DAR DE ,N-AR MAI FI EXISTAT ASA ZISII NOSTRI MILIARDARI CARE RAD DE NOI ASTAZI! ORICUM DUMNEZEU E SUS SI VEDE!MUSETESCU S-A DUS SI SE VOR DUCE SI ALTII...!

Raspunde

• vai de noi

Trimis de Sandel la 10 Noiembrie 2009 02:39:50

Pana la Dumnezeu ne subjuga miliardarii si ne rad in nas intradevar, pentru nu avem ce face....

esec

Trimis de raul la 9 Noiembrie 2009 13:32:14

CEL MAI MARE ESEC AL NOSTRU S-A NUMIT iliescu !AL DOILEA ,poporul roman CARE L-A VOTAT SI CARE IN PROSTIA LUI MAI SUSTINE SI ACUM IN PROPORTIE DE 35% CA FOST CEL MAI BUN PRESEDINTE!PTIU DRACE CA TOT PROSTI SUNTEM!

Raspunde

• Raul un esec grosolan

Trimis de Base la 9 Noiembrie 2009 13:58:31

cel mai mare esec bai Raule e ca scoala te-a invatat prost; nici macar sa scrii corect nu esti in stare;

• pentru base

Trimis de Vericu la 10 Noiembrie 2009 02:44:43

A scris omul numele stimabilului ex-presedinte cu litere mici ca sa se evidentieze pentru cine citeste respectul pe care il poarta, daca ma intelegi mai savantule ..!.

cele mai mari 10 esecuri....

Trimis de horea mihaltan la 9 Noiembrie 2009 13:24:34

au fost de fapt una: Anarhia confundata cu capitalismu! Anarhia s-a nascut la randul ei din doua minciuni grosolane. 1) lovitura de stat numita mincinos revolutie 2) Libertatea cuvantului numita mincinos democratie. Daca esti calaret si vrei sa participi la un concurs de echitatie, vei esua cu siguranta in caz ca vei intra calare pe un porc. Asta chiar in cazul in care cineva ar vrea sa te convinga ca esti calare pe un cal.Problemele Roamniei sunt asadar foarte simple, ele fiind voit complicate, tocmai de cei ce nu vor sa le rezolve.

Raspunde

• au fost de fapt

Trimis de horea mihaltan la 9 Noiembrie 2009 13:26:13

unul, scuze!

tepe sau pacaleli?

Trimis de gogu la 9 Noiembrie 2009 13:12:09

populatie-cuponiada
finante-BANCOREX si FNI
industrie- IMGB( 500 mii dolari) si celelalte
agricultura- COMTIM, insula Brailei

Raspunde

Hotie

Trimis de DANI la 9 Noiembrie 2009 13:10:38

Ar trebui mentionate datoriile marilor trusturi,inclusiv de presa-vorbim de cele de la stat-pentru ca milionarii romani sunt opera statului.In Romania oamenii politici sunt mai bogati decat oamenii de afaceri.Asta este problema noastra.Traim cu speranta ca cineva,va trage linie si va pedepsi tot ceea ce s-a intamplat ilegal in Romania 20 de ani si apoi se poate cladi ceva in liniste

Raspunde

rumune cel batut in soarta ! te vrem altfel

Trimis de ionel ionel la 9 Noiembrie 2009 13:08:36

precizarea lu peste ; o luati si voi ca nea brukan care a ramas celebru prin (nerozia) butada lui cu
stupid people adica in loc sa dea drumu la INFO
brukan sta calare pe toate (surse de ori-si-unde)
stapanea, iar rumunu ierea prost, vezi doamne !

aici, acum, vedeti si voi ca sunteti zevzeci n'asa?

capitalismul presupune libertate, inclusiv info
capitalismul (ro) declina: eu fac ce vreau .....

pune mina si da drumu la oameni sa daschida ochiu, sa sa dastepte - apoi traiu se schimba -
pune mina si lasa justitia sa aplice legea - pune
mina si lasa media sa transmita altele decat p..

restul sunt taclale de 'oameni cu kuru pe bani'

Raspunde

• capitalism nu e egal libertate

Trimis de marius la 10 Noiembrie 2009 06:49:50

capitalismul nu e egal libertate mai ionele... capitalismul inseamna ca unul sau mai multi muncesc ptr cel care are capitalul. intelegi?

Optimism

Trimis de Adrian la 9 Noiembrie 2009 13:04:49

Ar fi frumos sa se publice si articole care sa scoata in evidenta lucrurile bune care s-au facut in acesti 20 de ani.

Raspunde

ATI UITAT UNUL MAJOR - Tov Iliescu catre chiriasii

Trimis de Scooby la 9 Noiembrie 2009 12:53:15

Tovarasul Iliescu a vandut mii de imobile apartinand statului catre chiriasi la preturi derizorii (un salariu lunar). Acest lucru a produs un dezechilibru in piata imobiliara si o mare nedreptate pentru cei care au munciti si muncesc o viata pentru o casa. Ca sa nu mai vorbim de cate miliarde a pierdut statu roman dintr-o decizie populista a TOVARASULUI care ne da lectii de moralitate.

Raspunde

• TOV.

Trimis de OMULdinBANAT la 9 Noiembrie 2009 15:07:23

Te RESPECT pt. ADEVARUL pe care l-ai scris, iar TOV. ILICI-ILIESCU a vandut casele, conform principiului abject numit "recurs in anulare" si a L. 112, pt. care nici bolsevico-stalinisti romani NU au dat nici un ban la construirea acelor case. Neo-comunistul tov. ILICI-ILIESCU cu gasca lui de F.S.N.-isti nu au DESPAGUBIT BANESTE/RETROCEDAT NICI 1% din cele peste 200000 de dosare de la A.N.R.P.

agricultura ?

Trimis de mitici la 9 Noiembrie 2009 11:17:04

Ce ziceti si de distrugerea CAP-urilor ,a IAS-urilor si in final a intregii agriculturi romanesti.Nu degeaba a ajuns Romania sa importe peste trei sferturi din necesarul de legume,carne...
Ar fi trebuit schimbata doar forma de proprietate ,schimbata incet si mentalitatea oamenilor fata de ideea de cooperare ,nu sa fie
rase de pe fata pamantului.In toate statele dezvoltate exista cooperatie.

Raspunde

CUm adica au fost esecuri ?

Trimis de Alex la 9 Noiembrie 2009 11:10:21

Ele au fost povesti de succes pentru anumiti baieti destepti si cu conexiuni. In balcani prostimea isi merita soarta ...

Raspunde

• greu

Trimis de Ilici la 10 Noiembrie 2009 02:49:58

Din pacate tu nu te numeri printre ei !!!

INTREBARE PT. CAPITAL

Trimis de IVAN la 9 Noiembrie 2009 11:01:39

DE CE NU PUBLICATI TOATE COMENTARILE, CHIAR DACA ELE NU CONTIN INJURATURI SAU CUVINTE CBSCENE ? NU VA CONVIN ANUMITE COMENTARII REALE si DURE, ASTA E VIATA IN ROMANIA STIMATI DOMNI NU MAI PROTEJATI CANALIILE DIN ROMANIA CARE DISTRUG ROMANIA si POPORUL ROMAN DEOARECE DEVENITI COMPLICI

Raspunde

Esecuri....dar nu capitale

Trimis de Razvan la 9 Noiembrie 2009 10:49:48

Sunt de acord cu esecurile mentionate in acest articol, dar as vrea sa fac o mentiune: nu din cauza lor este Romania unde este astazi. Mentalitatea pagubaoasa, lipsa de civilizatie si de cultura a 90% din populatia acestei tari au facut ca Romania sa fie aici. Cei care dau vina pe clasa politica...ar trebui sa dea vina pe ei insisi: clasa politica din RO (cu cateva mici exceptii) face parte din procentul de 90% mai sus mentionat....si au fost alesi de cei de teapa lor. Nimeni dar absolut nimeni din cei 90% nu misca un deget pt tara asta ci doar asteapta ca cineva (clasa politica, FMI, UE, etc) sa faca ei ceva si sa le dea posmagii gratis...si daca se poate si *** sa fie. Si daca nu se face nimic...ei sunt cei inocenti...care nu au gresit cu nimic...si care saracii...mai sunt si oropsiti de soarta....si striga ca de fapt ALTCINEVA e de vina pt situatia in care se afla. Acestor oameni este nevoie sa li se faca cursuri INTENSE de ce inseamna COMUNISM (unde activitatea principala este CERSITUL de la stat....si statul se ocupa de tot si-ti da) si CAPITALISM (unde trebuie sa pui osul la treaba, sa produci, sa-ti pui capul la contributie, sa creezi....si de abia dupa aia sa ceri). De aia Romania este unde este: acest popor traieste inca ideologiile comuniste.

Raspunde

• north of 60

Trimis de evolutie la 9 Noiembrie 2009 13:32:34

"revolutia" a fost urmata de o "devolutie" care va continua inca o generatie pentru un motiv foarte simplu. Nimeni nu era pregatit pentru o asemenea schimbare radicala. Clasa conducatoare a fost complet lipsita de orice viziune sociala, economica si politica pentru ca nimeni din noii leaderi nu avea experienta in complicata ecuatie care se numeste democratie. Populatia tarii a fost surprinsa cu pantalonii pe vine, prea preocupata sa-si verse naduful pe anii lungi de cozi la alimente, frig, turnatorii si lipsuri de tot felul. Democratia se invata traind-o si aplicand-o. Evident ca populatia incet incet devine "erudita" in a naviga prin labirintul economiei de piata si paradoxul unor legi care incep sa-si faca efectul dupa ani buni dar toate acestea iau mai mult timp decat ar trebui. Practic se poate afirma ca Romania este depasita de evenimente pe care nu le poate intelege, nu le poate controla si nu le poate aplica. Chiar Germania de Est, in care s-au pompat sute de miliarde de euro de catre West Germany inca are mult de lucru pana cand diferentele dintre est si west vor disparea. Este absolut nerealistic sa astepti de la Romania un ritm sustinut al trendului dezvoltarii democratice. Avand si povara unor politicieni total lipsiti de viziune, corupti pana in maduva oaselor, expresia de facto a poporului pe care il reprezinta, populatia Romaniei are in fata un drum greu, plin de hartoape si urcusuri abrupte pana cand va atinge un statut de compatibilitate relativa cu restul tarilor UE. Parerea mea personala? Va mai dura cel putin o generatie pana cand lucrurile se vor normaliza si systemul fanariot va face loc incet incet celui occidental. Foarte multe lucruri trebuiesc schimbate in mintea, gandirea si comportamentul oamenilor iar asa ceva cere mult timp si rabdare. Intrebarea este cati au rabdare pentru asa ceva? Cei care nu au incotro, se resemneaza, cei mai tineri si cu oarecare posibilitati materiale au un singur scop, sa plece cat mai repede, unde vad cu ochii. Hemoragia "materiei cenusii" de care sufera Romania de 20 de ani incoace incepe sa-si faca efectele. Din nefericire va continua.

• da, asa e...

Trimis de Madalin la 9 Noiembrie 2009 13:59:53

Bine zis baieti!

• pt. evolutie

Trimis de VW Bora la 9 Noiembrie 2009 20:22:16

Ai perfecta dreptate, cu o singura exceptie: "Va mai dura cel putin o generatie pana cand lucrurile se vor normaliza si systemul fanariot va face loc incet incet celui occidental". Asta nu se va mai intimpla si iti spun de ce. Societatea seamana din multe privinte cu un organism, dar la alta scara, inclusiv cea a timpului. Daca un creier nu este oxigenat timp de 5, 6, 10 minute, ramane cu sechele permanente, sau, pur si simplu, moare. Peste creierii natiunii au venit peste 4 decenii de comunism si, iata, deja 2 decenii de manelism. Judeca si tu, daca e vorba doar de sechele permanente, sau, pur si simplu, natiunea a murit!

• @ VW Bora - starea vegetativa colectiva

Trimis de north of 60 la 11 Noiembrie 2009 00:54:10

Nu m-as hazarda sa afirm ca nu mai sunt sanse pentru romani sa-si revina, chiar daca comparatia cu creierul neoxigenat prezentata mai sus este plastica si are si confirmarea stiintifica si medicala. Un popor sau mai degraba un conglomerat uman organizat sub diverse forme sociale, politice si economice cred ca are o alta structura si viata. Continuam sa folosim termenul de "natiunea romana" cand practic nu suntem o natiune, mai degraba o natiune in formare. Cauzele sunt in primul rand istorice. Am schimbat atat de multi stapani si atat de des, am fost faramitati, re-uniti, din nou dezmembrati, ciuntiti si iarasi unificati incat un popor roman in adevaratul sens al cuvantului nu a avut timpul necesar sa se formeze cu adevarat. Cele de mai sus nu sunt rodul mintii mele: sunt teorii sociale enuntate, studiate, aplicate, observate si re-verificate de mii de ori de o multime de istorici, oameni de stiinta si sociologi. Nu suntem cu nimic mai buni sau mai rai genetic decat semenii nostrii nascuti in alte tari sau alte systeme sociale. Traiesc de 20 de ani in Canada si am cunoscut nenumarati romani care isi vad de treaba lor si nu deranjeaza pe nimeni. Isi vad chiar foarte bine de treaba lor si nu sunt cu nimic mai prejos decat canadienii, americanii, nemtii, olandezii, cehii sau polonezii. Asta demonstreaza ca daca contextul social este propice romanii se pot dezvolta la fel de bine ca oricine altcineva. Nu suntem deloc dogmatici (chiar avem o aversiune adanc inradacinata impotriva absolutismului de pe vremea comunistilor) si suntem foarte departe de a fi fanatici religiosi. Concluzia mea este ca DACA systemul legislativ si social se schimba intr-o legislatie corecta, organisme de represiune si control (politie, jandarmerie, fisc, etc) corecte care sa lucreze pentru ceea ce sunt platite (protejand cetateanul in litera legii si nu abuzandu-l) masele se vor adapta. Problema este cum sa implementezi un asemena system pentru ca trebuie sa folosesti oameni "necontaminati" care sa-l puna in aplicare. Pur si simplu na ma duce mintea sa vad nici o solutie practica la cele de mai sus. Nu iau in considerare "ajutorul extern" prin care strainii ne-ar scoate din fundatura. Nimeni nu face asa ceva din altruism pentru ca nu este problema lor. Da, in cazul in care nu se poate implementa un system care ca constranga in timp cetateanul sa respecte legile si sa intareasca legile, sanctionand drastic pe cei care o iau pe aratura, atunci sunt de acord cu ipoteza creierului neoxigenat. Se intra in stare vegetativa si desi se poate trai inca multa vreme inca nu am auzit de nici un lobotomizat care sa se bucure de viata.

hehehe

Trimis de animalutul20 la 9 Noiembrie 2009 08:43:03

toate aceste jafuri au fost facute de slujbasi ai statului care acum sunt milionari in euro; daca au fost atat de buni la a-si administra averile personale( am vazut o oportunitate, am speculat situatia, am avut viziune, bla-bla-bla, ect)cum de nu au fost in stare sa faca si la locul de munca asa ceva?????simplu-AU FOST PE MANA CU HOTZII........nu au fost ei niste capitalisti proprii-aia sunt doar bani spalati din ce au furat de la buget........

Raspunde

Corect ce ati scris....dar fara vinovati

Trimis de Petruta la 9 Noiembrie 2009 08:42:15

Sunteti multi care ati colaborat la elaborarea acestui articol,dar dece avem MARI ESECURI fara VINOVATI?N-ati intalnit nici-un nume?
Ce pare aveti de sanatate si de educatie?Ce parere aveti de tinerii de calitate care parasesc tara?Este f.frumos ce ati facut,dar va trebuie mai mult curaj,ca sa duceti pana la capat ce ati inceput.SA STITI,CA DIN TOATE TIMPURILE TINERII AU FOST MOTORUL CARE A DUS LA PROGRES!Si de progres,schimbare are MARE NEVOIE SI ROMANIA noastra.

Raspunde

• Tinerii versus progresul Romaniei

Trimis de Vali din Crisana la 24 Noiembrie 2009 18:43:13

Tinerii sint motorul progresului dar acel motor merge cu combustibilul comunist(generatia comunista) care fiind sefi, dicteaza ce si cum sa faca tinerii. Ca in final sa realizam ca santem intre hoti. Nu va mirati ca pleaca tinerii.Si eu am sa plec fiindca m-am saturat pana peste cap de COMUNISTI.Numai asa pot scapa de mentalitatea aceea care e o CARACATITA.

petrom

Trimis de nicu la 9 Noiembrie 2009 08:04:46

tepa ce mai mare , privatizarea petrom !

Raspunde

• Hm...

Trimis de Mihai.Nicut la 9 Noiembrie 2009 08:29:42

Este o lunga discutie aici, si exista si multe beneficii dupa privatizare. Ganditi-ca ca, inainte, Petrom era una dintre putinele companii petroliere intergrate ale Europei care avea pierderi..era mulsa de diversi, obligata sa vanda sub cost, etc...Ce a urmat, adica cedarea rezervelor in folosinta exclusiva austriecilor de la OMV, mentinerea redeventie, posibilitatea de vanzare a acrtivelor, etc...pot fi considerate un esec, intr-adevar. Dar sunt si parti bune, de aceea am refuzat s-o pun pe lista. M-am gandit mult, credeti-ma

• ASA E...

Trimis de OMULdinBANAT la 9 Noiembrie 2009 11:10:33

... AI DREPTATE, N-AU IMBUNATATIT MAI NIMIC, DAR MARESC PRETURILE FARA NICI UN MOTIV. SA ZICEM CA AR FI AVUT MOTIV SA MAJOREZE TARIFELE LA GAZ DACA MODERNIZAU, EXACT CA IN AUSTRIA si GERMANIA - E.onGAZ - RETEAUA DE GAZ DE LA MAGISTRALE, CONDUCTE PANA LA CONTORU DE GAZ AL CLIENTULUI, DAR NE JUMULESC PE NOI ROMANII CU SALARII si PENSII DE MIZERIE.

Editoriale
Cartea lui Bercea Mondialu’
Domnu’ Mondialu’, nu-mi împrumutaţi şi mie cartea aceea a lu’ matale? Aş ...
DusteRomania
De vreo trei ani ştim că Dacia pregăteşte lansarea unui SUV, de mai bine de un an că se va ...
Transparenţă fiscală prin «salariul complet»
Salariaţii trebuie să ştie că aproape jumătate din valoarea muncii lor nu ajunge la ei ...
Obişnuinţa de a nu vedea copacii
Pentru că suntem originali, noi românii nu vedem milioanele de mici dezastre de lângă ...

 

ziare