Capital.ro Experienta in slujba ta.
Sondaj
Ce te deranjează cel mai mult la comerţul online din România?
Curs valutar
4.1298
EUR
3.0108
USD
4.6903
GBP
2.8154
CAD
2.622
AUD
103.3036
XAU
Convertor valutar
Data: 9 Februarie 2010
Arhiva
L
M
M
J
V
S
D
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
 
 
 
 
 
 
 
L
M
M
J
V
S
D
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ceauşescu ne-a lăsat 3.200 km de autostradă pe planşetă. Am făcut 150 şi avem aceleaşi planuri

Ceauşescu ne-a lăsat 3.200 km de autostradă pe planşetă. Am făcut 150 şi avem aceleaşi planuri

Autor: Andrei Hărăguş
Publicat: 21 Decembrie 2009
Vizionari: 41762;

La fiecare schimbare de ciclu electoral se mai desenează câte o autostradă pe hartă. Se nasc noi trasee, dispar altele. Fiecare ministru a scos măcar câte o planşă cu schiţe. Trecând peste faptul că mai nimic din schiţă n-a coborât pe pământ, nici măcar de desene nu era nevoie. Pentru că România a avut încă, din perioada comunistă, un program de construcţie de autostrăzi, lucru despre care, dacă publicul ştie puţine, politicienii ar fi trebuit să ştie mai multe. Program bun, dat fiind că, după ani şi bani buni irosiţi pe schiţe şi proiecte, strategia actuală e aproape identică cu cea de acum 40 de ani!

Primele studii care vizau o reţea de autostrăzi în România au fost realizate de către inginerii Institutului de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale şi Aeriene (IPTANA), în perioada 1967-1970, pe baza recensămintelor de circulaţie efectuate în anii 1965 şi 1967-1968 şi au fost cuprinse într-un volum intitulat „Studiu general privind construirea de autostrăzi în România”. A fost prefigurată astfel o reţea de autostrăzi cu o lungime de aproximativ 3.200 de kilometri. În plus, încă din anul 1977 a fost elaborat programul european pentru realizarea unei infrastructuri integrate (celebrele coridoare de transport) , cu participarea a zece state, printre care se afla şi România.

„În anii 1967-1969 s-au făcut în cadrul IPTANA primele studii de reţea pentru realizarea autostrăzilor în România. După ce s-au realizat studiile de fundamentare şi stabilirea reţelei, s-a trecut la implementare. S-au făcut din acest program, care la vremea respectivă presupunea câteva mii de kilometri, dar realizaţi în etape, doar tronsonul Bucureşti - Piteşti şi Feteşti – Cernavodă”, declară pentru capital.ro directorul general al IPTANA SA, Cornel Marţincu.

Harta din 1969

„După ce s-a terminat tronsonul Feteşti - Cernavodă şi s-au început lucrările la canalul Dunăre - Marea Neagră, autostrăzile au intrat într-o pauză de circa 15 ani, până în 1990. Programul a fost abandonat din cauza schimbării de priorităţi. S-a acordat o prioritate foarte mare transportului feroviar şi transportului naval, iar transportul rutier a fost restricţionat. Era o raţiune economică care şi astăzi e valabilă, pentru că transportul feroviar era mai ieftin. Drept dovadă, drumurile până în anii’90 s-au degradat şi erau într-o stare destul de accentuată de degradare”, mai spune Marţincu.

De la sfârşitul anilor ’60 şi până în prezent, timp de 40 de ani, am reuşit să finalizăm 261 de kilometri de autostradă, dintre care 96 de kilometri fac legătura între Bucureşti şi Piteşti, iar restul, 174 de kilometri, pornesc din Bucureşti şi se opresc la Cernavodă, la o distanţă de 51 de kilometri de Constanţa. De reţinut că, din acest traseu, porţiunea Feteşti - Cernavodă a fost realizată înainte de 1989.

Dacă ar fi să adăugăm şi cei 42 de kilometri ai tronsonului Turda - Gilău, din cadrul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Oradea - Borş), care ar trebui predaţi la 1 decembrie, ar însemna că până la sfârşitul anului vom avea un total de 303 kilometri de autostradă. După cum se vede din harta anilor ’70, ce s-a făcut urmează în mare parte traseele originale, iar trei dintre rutele principale sunt situate pe coridoarele IV şi IX ale reţelei rutiere europene, respectiv Nădlac - Constanţa şi Timişoara - Calafat pe coridorul IV, iar Giurgiu - Albiţa pe coridorul IX.

Harta din 1996

După ’90, cu frâna trasă pe autostradă

Dacă în ultimii ani ai comunismului programul de autostrăzi a fost sistat din cauza stabilirii unor alte priorităţi, ne-am fi aşteptat la o reluare în forţă după Revoluţie. S-au făcut din nou grafice de execuţie. Realizări efective, mai puţin... Citeşte mai mult.

Linişte! Se lucrează!

 Trei autostrăzi sunt în construcţie în acest moment în România. Este vorba despre Autostrada Braşov - Borş, unde se lucrează la două dintre cele opt tronsoane, Autostrada Bucureşti - Ploieşti, care ar urma să fie finalizată la jumătatea anului viitor, respectiv Autostrada Arad - Timişoara, finanţată, în premieră la noi, şi din fonduri europene. Citeşte mai mult.

Va urma...

Autorităţile au finalizat faza de contractare pentru încă două autostrăzi: Comarnic - Braşov, cel mai dificil tronson de autostradă din România, şi Cernavodă - Constanţa. Prima dintre lucrări ar urma să fie gata în 2014, cealaltă peste 2 ani. Citeşte mai mult.

De ce nu se fac autostrăzi în România: trei cauze principale

 Ritmul frustrant cu care avansează autostrăzile imaginate de Ceauşescu în anii '60 ridică problema unor cauze şi, implicit, a unor vinovaţi. Câtă vreme prioritatea îmbunătăţirii din acest punct de vedere a infrastructurii rutiere româneşti este clamată de toată lumea, arătătorul îi vizează şi de această dată pe politicieni - incapabili să gestioneze fondurile existente de-a lungul timpului, lamentabili în accesarea banilor europeni cuveniţi României şi, în fine, giranţi ai unor legi proaste, care întârzie şi puţinele proiecte aflate în derulare la 40 de ani de la schiţele finalizate de comunişti. capital.ro a identificat trei cauze principale ale eşecului proiectului de construcţie a mii de kilometri de autostrăzi în România: lipsa banilor, prea multă politică şi legislaţia proastă. Citeşte mai mult.

Alte articole despre: românia dupa 20 de ani


Comentarii cititori (74)
Nume:*
Subiect:*
Comentariu:*
NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.
Asteapta, se incarca...

autostrazi

Trimis de aerpo la 26 Octombrie 2009 17:24:41

giciti cine a fost minisrul transporturilor in mai multe guverne si a zis ca traficul rutier nu este atat de mare incat sa avem nevoie de autostrazi?RASPUNS:.....BASESCU

Raspunde

• Nu-l acuzati pe Ceausescu

Trimis de Leo la 20 Noiembrie 2009 21:41:21

Ca a fost conducator bun sau rau , e de discutat, dar pe acele vremuri numai un *** ar fi bagat bani in autrostrazi , cind traficul si parcul auto erau infime comparativ cu ziua de azi. De la Brasov pina la Bucuresti veneai lejer in 3 ore, acum iti trebuie o zi.... Nu avea nici o treaba Ceausescu si regimul lui cu autostrazile si chiar nu intzeleg de ce o construise si pe cea catre Pitesti. Autostrazile erau un lucru de care Romania chiar NU avea nevoie in acele vremuri, acum are nevoie e drept ,caci parcul auto a crescut de vre-o 10-15 ori. De Metrou era nevoie si drept dovada,l-au facut ,ceasca nu era chiar atit de prost cum isi inchipuie unii. Asa cu 4 clase cum era el, era mai inteligent decit multzi dintre titratzii din ziua de azi. Daca ar fi fost om de rind si ar fi trait in aceste vremuri, sint sigur ca ar fi fost un om de afaceri de succes.

• AUTOSTRADA eba face diferenta

Trimis de FILANTROPICA la 22 Decembrie 2009 16:37:38

Al nostru BASEL cu whisky si zeama de varza in creier, cu ochii la BEATA EBA (sa manance si gura ei ceva cascaval de la UE) la firava Maria templu de prostie si prea-notara specialista in vanzari tip Berceanu, Udrea, Videanu etc. Poporul a votat: YOK autostrazi, YOK cai ferate, YOK porturi navale si dunarene. Mai vreti mai luati, eventual lectii de la BULGARI, vai de capul nostru de popor de doi CENTI ce suntem, cu neamul nostru cu TOT si CAPO del tuti capi ce avem.

SI palicarul Basescu zicea ca nu avem nevoie de au

Trimis de la 22 Octombrie 2009 18:39:28

Asta nu e sabotaj al economiei nationale?

Raspunde

Unde este Ceausescu!?!?!!?

Trimis de Andrei la 20 Octombrie 2009 18:10:39

Daca se apuca Ceasca de ele, cred ca le termina in citeva ore.
Ginditi-va ca tot ce avem acum (metrou, Casa Poporului, Mall Vitan, Victoria Socialismului, Canal Dunare-Marea Neagra.....tot) a fost facut de el si ne-a mai lasat si cu datorii ZERO. Idiotii de astazi, au furat toate fabricile, uzinele, au "privatizat" Apa si Canalizarea, Gazele si ...... am mai facut si citeva zeci de miliarde de euro datorii si ....... tot ca in satele din africa traim. Haideti la vot sa-i schimbam pe hotii astia cu alti hoti!

Raspunde

• da

Trimis de alexandru la 21 Octombrie 2009 02:51:21

nu puteam sa zic mai bine! Felicitari pt luciditate

• despre ceasca

Trimis de catalin la 21 Octombrie 2009 04:19:44

Daca se apuca Ceasca... In 25 de ani de Ceasca, la infrastructura rutiera aproape ca nu s-a miscat un pai. Fix 17 km de autostrada din 1970 pana in 1990. Vreo 80 km de drum dublat. Cred ca vreo 20 km de sosea nationala noua - pana si guvernantii nostri de doi lei au facut mai mult in ultimii zece ani! In infrastructura feroviara, ia compara o harta din 1939, cu una din 1970 cu una din 2000 - ia sa vezi ca marea parte a infrastructurii feroviare exista inca dinainte de al doilea razboi mondial... La aeroporturi, nu mai vorbim. In schimb, a ingropat vreo 8 miliarde de dolari in doua canale, din care unul se va amortiza in 690 de ani, altul niciodata (pentru ca nici macar nu e gata, iar daca ar fi gata, i-ar trebui vreo 5 milenii de amortizare). Cu banii aia ar fi facut cel putin doua autostrazii care ar fi servit Romaniei mult mai bine. Apropo, banii aia i-am platit, nu doar prin frigul si foamea anilor '80, ci si prin distrugerea economica din acea perioada (sa n-aveti impresia ca anii '90 au fost cauzati doar de proasta gestionare a tranzitiei, ci si de starea *** a economiei). Util, probabil ca ne-am ales doar cu metroul, si atat. Si apropo, mallul din Vitan a fost construit, daca nu ma-nsel, fix in 1999. Pe scheletul unei cladiri ceausiste (amarate) din care nu s-a pastrat aproape nimic. Cat de trait, eu si majoritatea populatiei Romaniei, cu sau fara criza, o ducem mai bine ca-n '89!

• Domnului Catalin

Trimis de MDD la 20 Noiembrie 2009 21:56:09

Pe vremea lui ceasca , romania NU avea nevoie de autostrazi, scuzati-ma , dar e ilogic sa susztii ca era nevoie de ele... parcul auto era aproape neinsemnat comparat cu cel de azi. Mall-ul de la Vitan era terminat in proportzie de 85% la Revolutzie, turcii care au venit ca "mari investitori" doar l-au zugravit. Asa ca unele din datele dv nu sint chiar corecte. Peste 70% din calea ferata din Romania este construita DUPA 1965. Mai interesatzi-va.Fratele meu a fost unul dintre inginerii care si-au petrecut peste 30 de ani in acest domeniu si stiu ce vorbesc. Traiesc de paste 18 ani in afara tzarii si de cite ori vin in vacantza ,chiar nu am impresia ca se traieste mai bine in Romania Tot ce vad si ma indispune cumplit e o saracie dusa la limitele logicii, a existentialitatzii oamenilor de rind, in comparatzie cu vremea lui Ceasca se traieste , evident , mult, mult mai prost. Atunci erau bani girla in buzunarele oamenilor ,dar nu erau produse, acum oamenii sint cumplit , inuman de saraci , desi magazinele sint , evident , pline cu marfuri... NU zic asa ca era bine atunci, dar nici acum nu e mai bine, din contra, cred ca standardul de viatza a scazut rau de tot. pt. media cetatzenilor. Din pacate, in afara de democratzie in sensul de a avea fiecare un pasaport , revolutzia NU a schimbat NIMIC in Romania, au murit degeaba peste 1000 de oameni ! Pacat, mare pacat !

bun de ..... nimic

Trimis de nanutya la 20 Octombrie 2009 12:08:47

În cele 3000 de zile în care Traian Băsescu şi PDL au condus Transporturile, în România nu s-a construit niciun km de autostradă. Traian Băsescu spunea că-şi propune să scoată românilor din cap „cucul cu autostrăzile”. Toate mandatele de ministru, de primar şi de preşedinte ale lui Traian Băsescu au fost un eşec.

Raspunde

• Da?

Trimis de Catalin C. la 20 Octombrie 2009 14:02:34

Ia vino pana sus in capat in Moldova, sa vezi cum arata drumul E85 pe mare parte, cu 4 benzi, facut in mandatul lui Basescu. Ceva totusi a facut, doar ca nu destul si nu pentru cei din Bucuresti, ci pentru cei din Moldova, zona de care nimanui nu i-a pasat.

• Basescu

Trimis de catalin la 21 Octombrie 2009 03:58:12

Cand bugetul transporturilor anual era de 100-120 milioane de dolari (suficienti pentru vreo 20-25 km de autostrada de campie in conditiile in care nu se mai facea nimic altceva, nu mai mergeau trenurile, nu se mai asfalta un cm. de drum national, nu se mai folosea niciun aeroport), cand lipsea orice acces la finantare internationala (Romania era la jumatate de pas de default), cand drumurile nationale si europene existente erau cratere, autostrazile nu prea erau prioritare. Basescu la transporturi nu a facut autostrazi, dar totusi, a refacut aproape complet E85, a asfaltat DN1 (plus niste extinderi) pana la Brasov, a reconstruit Otopeniul, a adus primele vagoane noi sau reconstruite la CFR dupa revolutie (seria rosie din 1999), si a facut cadrul (inclusiv finantarea BEI) in baza caruia se lucreaza si astazi la modernizarea DN-urilor. N-o fi mare lucru, dar totusi, nu a stat degeaba!

• corect si

Trimis de ionescu la 22 Octombrie 2009 15:47:07

si a ingropat flota Romaniei....

• incorect

Trimis de daniel la 22 Decembrie 2009 16:05:39

e doar asfaltul mai drep domn CALIN dar 4 benzi care sunt doua cu 2 mici de urgenta cu 100 de localitati pana la bucuresti unde trebuie sa circuli cu 50 la ora.(trebuia sa le spuna basescu la aia la DACIA sa faca loganul cu maxim 50 la ora ca sa poata merge pe E 85.ce ati votat asta o sa aveti--50 la ora--

vorba lunga saracia omului

Trimis de dan la 20 Octombrie 2009 01:37:07

doar vorbe

Raspunde

Terenuri - Autostrazi

Trimis de Aha la 19 Octombrie 2009 19:39:49

De ce statul a dat terenurile pe unde se stia ca o sa se construiasca autostrazi?

Raspunde

Shocking Asia

Trimis de zorro la 19 Octombrie 2009 16:50:09

...Iata ce au facut chinezii intre 1998 si 2001...
Construcţia de drumuri reprezintă o importantă componentă a construcţiei infrastructurale. Intre anii 1998-2001, investiţiile alocate din bugetul de stat pentru construirea drumurilor publice a depăşit 200 de miliarde yuani în fiecare an. Numai în 2002 a fost realizată o investiţie de 300 de miliarde de yuani. Au fost construite 67.000 de km de drumuri noi, dintre care 5.700 de km autostrăzi. In anul 2003, au fost realizate noi drumuri cu o lungime de 36.000 de km. La finele anului 2003, lungimea drumurilor de asfalt din întreaga ţară măsura peste 1.800.000 km, dintre care 40.000 de km de autostrăzi. Concomitent, în ultimii ani, statul a alocat fonduri pentru accelerarea construcţiei de drumuri în partea centrală şi cea vestică ale ţării, îmbunătăţind substanţial condiţiile de transporturi rutiere în aceste zone.
Deci ?!?!?!?!?!?!?!?!?!

Raspunde

• raporteaza km de autostrada la numarul de locuitor

Trimis de Dan la 19 Octombrie 2009 16:59:40

Populatia activa a Chinei este de 100 de ori mai mare decat cea a Romaniei, in conditiile astea 5700 de km de autostrada construiti in 3-4 ani inseamna, raportat la populatia Romaniei, sub 20 de km de autostrada pe an. Multumesc, dar cu astfel de cifre chiar si Romania arata mai bine decat China.

• @Dan

Trimis de zorro la 19 Octombrie 2009 17:08:14

Prsupunand ca nu ai chiulit de la aritmetica 5.700:100=57Km, si daca ai fi citit cu atentie citatul oferit de mine ai fi inteles ca 5.700 Km au fost construiti in 2002 ! Sursa:China ABC

• @zorro

Trimis de Dan la 19 Octombrie 2009 20:44:05

Oricum 60 de km de autostrada pe an nu inseamna nimic. Romania trebuie sa faca intre 200 si 300 de km pe an pentru a recupera diferenta cu Europa. Intamplator am fost in Shanghai si infrastuctura construita in ultimii 20 de ani e impresionanta. Dar in afara oraselor mari China e o fundatura, nu e un exemplu de urmat.

• Cite masini circula?

Trimis de De departe la 19 Octombrie 2009 21:23:31

Nu trebuie uitat si numarul de masini care circula pe sosele. Raportat numarul de masini pe cap de locuitor, astazi, China are acelasi pe care USA il avea in 1925!

• @Dan

Trimis de zorro la 19 Octombrie 2009 21:29:47

Dane, si eu am fost in Beijing, in Huangzhou, si Tianjin, ar fi foarte greu sa ne comparam cu Germania, care are autostrazi inca de pe vremea lui Hitler, dar eu ce incercam sa spun e ca aproape ca m-as fi declarat multumit cu 1.200Km de autostrada in cei 20 de ani! Hai sa ne uitam atunci la ce au facut in Slovenia, Croatia, Ungaria, Cehia! problema fundamentala, e ca acolo, in toate aceste exemple, guvernantii care s-au perindat, chiar au facut treaba, nu licitatii trucate, nu pret /km de 8 (opt) ori mai mare decat in oricare tara UE !

• Ai uitat un lucru deosebit de important !!

Trimis de robin hood la 20 Octombrie 2009 12:48:55

La chineji, daca un inalt functionar sau sa fie numai un functionar oarecare, este prins cu deturnare de fonduri, cu furtul din banii publici, este pus in genunchi, pistolul este pusa la ceafa (din pura economie de plumb) si primeste un singur glont, numai un singur glont. Asta e diferenta intre Ro si China. O diferenta deloc neglijabila!.

• cn

Trimis de catalin la 21 Octombrie 2009 04:33:15

Pe *** glont la chinezi, poate doar de fatada, si doar cand strica pretul. Este o coruptie si o serparie in China cum nu-ti poti imagina! Se fura, se deturneaza fonduri, se dau si se iau comisioane incredibile pentru tot felul de lucrari, se fac mismasuri cu bani publici uriase (de exemplu, manageri publici care iau banii dintr-un fond de pensii si ii investesc la bursa pentru castig propriu). Se da spaga pentru autorizatii de poluare (de aia orasele lor sunt cufundate vesnic in smog), pentru confiscari si exproprieri, pentru constructii de drumuri poduri si sosele, pentru avansari in rang... Conform Transparency International, China e MAI corupta decat Romania. Singura diferenta, sunt corupti dar relativ eficienti. In Romania, partea cu eficienta lipseste. De ce au autostrazi? Pentru ca la ei, odata ce, din diverse motive, cineva pune biciul, se executa. Pe salarii de nimic.

totul se face la TV si in ziare

Trimis de inconstanta la 19 Octombrie 2009 16:39:42

tot ce se întâmplă în această ţară, se întâmplă DOAR pe ecranele televizoarelor şi în ziare. România este locul unde nimic nu se schimbă!!!
http://inconstanta.wordpress.com/

Raspunde

va rog sa observati UN MARE ZERO catre BR - GL

Trimis de Ed___ la 19 Octombrie 2009 15:57:19

una din cele mai mari conglomerate urbane din Romania, Braila - Galati cu peste jumatate de milion de locuitori este IGNORATA COMPLET de toate guvernarile post-decembriste. .................................. NU AVEM AUTOSTRADA .................... NU AVEM AEROPORT ........................... NU AVEM POD (peste Dunare)

Raspunde

• ASA E .

Trimis de IBESS la 19 Octombrie 2009 16:07:41

DAR PE CINE AU VOTAT GALATENI SI BRAILENI,DOAR FOSTI COMUNISTI CU CULOARE PSD(PSDR,FSN) CARE DE 20 DE ANI NE VAND PROMISIUNI SI ACUM NE DAU PROMISIUN CU CONDIMENT DE CRIZA ,DECI HAI SA VOTAM PSD CA O SA AVEM AUTOSTRAZI C-AM PRIN 2150 DUPA UN CALCUL SCURT SI ASTA NUMAI DOUA AUTOSTRAZI CACI RESTUL O SA MAI DUREZE......MERSI....

• autostrazi

Trimis de stefanescu mihail la 19 Octombrie 2009 16:57:40

gresit 500000.in perspectiva megalopolisului si a aeroportului,Braila-Galati va avea 800000 locuitori.

• IPTANA era mai tare !

Trimis de Achille la 19 Octombrie 2009 18:01:39

Inginerii lui Ceausescu mai destepti, pe harta lor era tronson si in zona noastra. Si pentru colegul nostru comentator: nu are importanta cine e la conducerea locala. Intr-adevar in Galati si Braila au castigat alegerile toate hahalerele regiunii, cam la fel ca peste tot, doar ca au culoarea rosie sau rozalie. Dar aici vorbim de strategie si proiecte de interes national. Trebuie sa ai orbul gainilor sa nu vezi potentialul iesit din comun al zonei, nu are sens sa reiau si eu toate avantajele care ar putea si merita sa fioe fructificate. Dar cu cine ?!?

• infrastructura

Trimis de vali la 9 Decembrie 2009 23:37:15

in schimb aveti psd

economie

Trimis de vasile la 19 Octombrie 2009 14:58:16

cine poate sa faca cunoscuta componenta economiei romaniei: fabrici, uzine , combinate, mine functionale, starea agriculturii, septelul si eventual alte surse care contribuie la ceea ce se spune " duduie economia "

Raspunde

• date

Trimis de catalin la 21 Octombrie 2009 03:43:59

Economia nu-i formata doar din mine si combinate. Mai sunt serviciile, comertul, finantele, IMM-urile, industria medie etc. etc. Gasesti toate datele la Institutul de Statistica pe insse.ro

care sa fie diferenta?

Trimis de Livia la 19 Octombrie 2009 14:56:06

In Spania intr-o saptamana se asfalteaza 40 de km, care sa fie misterul , caci la noi s-au facut 6 km de autostrada in 2 ani???

Raspunde

• iti spun eu o mica parte a misterului

Trimis de florin la 19 Octombrie 2009 15:10:35

Au toate utilajele necesare, au experti in domeniu de vreo 20 de ani de cand fac autostrazi, au toate materialele necesare pentru a construi asfaltul si mai mult decat atat muncesc 24h din 24h pt ca au termen de predare a lucrarii si daca nu predau la timp platesc o groaza de bani pe zi pentru intarzierea lucrarii

Romanul e prost din toate punctele de vedere.

Trimis de Zeus la 19 Octombrie 2009 14:04:04

Oare stie cineva sa calculeze costul transporttului pe sosea si costul pe calea ferata. Viteza de deplasare pe sosea si viteza pe calea ferata care ar trebui sa fie in medie 80 km/h. Costul drumurilor distruse de camioanele supraincarcate. Nemaivorbind de aglomeratia teribila de pe sosele si pericolul permanent . Toate acestea s-ar putea rezolva doar prin organizare si oameni competenti si seriosi in cateva locuri cheie. Dar nu sunt decat rrromani, iar rezultatul e vizibil.

Raspunde

• Calcule, calcule...

Trimis de Balogh Zoltan la 19 Octombrie 2009 14:15:33

Cred ca stie cineva sa faca asemenea calcule, n-ar fi mare filozofie... si calculele demonstreaza, spre exemplu, ca nu e rentabil sa investesti in infrastructura prin raportarea beneficiilor directe la rata medie a dobanzilor de pe piata monetara interna. Dar beneficiile indirecte, evidente, cine le calculeaza ? ...aici e chestiunea, mai greu de evaluat. E clar pentru toata lumea ca 3200 de km de autostrada ar fi un minim minimorum necesar pentru o tara cu suprafata si populatia Romaniei, ce se vrea, intr-un anumit orizont de timp, dezvoltata. Ai dreptate, lipseste competenta si seriozitatea atat in privinta calculelor cat si a organizarii... ce altceva e nou ? :)

• Pe cant terminam..

Trimis de Stefan B. la 19 Octombrie 2009 18:39:33

Pe cant terminam cu autostrazile (prin 2030) nu mai e picatura de petrol ramasa pentru a misca masinile pe "autostrada" . Daca nu am facut autostrazi in anii 70 cand petrolul era 14 $ barilul, ce sa mai facem acum cand a atins si 150$ barilul..

nota 10

Trimis de radu la 19 Octombrie 2009 13:34:47

bun articol,la obiect si fara comentarii politice!!bravo domnule Andrei Haragus

Raspunde

• Subscriu

Trimis de Balogh Zoltan la 19 Octombrie 2009 14:20:27

... asa e, chiar am cautat pe google, din curiozitate, acum ceva vreme, informatii despre proiectele de infrastructura ale comunistilor, intrebandu-ma daca nu cumva ale lor erau mai bune decat ale noastre "studii" de fezabilitate, realizate pe bani grei ?!! ... mi-a facut placere sa citesc acest articol.

Ceausescu

Trimis de ion.vasile@yahoo.com la 19 Octombrie 2009 12:41:12

MOARTE CAPITALISMULUI! Noi vrem PLUGURI si TRACTOARE si NU VILE SCLIPITOARE! Noi vrem FABRICI si UZINE si nu vrem doar LIMUZINE! Moarte capitalismului! Traiasca revolutia!

Raspunde

• Dar cu cei top 500, cum ramnane?

Trimis de popa lucian la 19 Octombrie 2009 14:09:28

Romania nu mai are industrie, nici agricultura, nici comert, nici sistem bancar si nici resurse naturale din motive de mafie politica. Democratia noastra originala vorba kgb-istului, practicata de 20 de ani ne-a dus la faliment. Orice am face nu mai putem scapa de mafia care ne-a ingenunchiat. Ce nu au reusit popoare care ne-au calcat si cu care ne-am luptat, au reusit totusi o mana de saltimbaci, tradatori si hoti in frunte cu libercugetatorul, omul lui skaraotki, ilici iliescoviki. Natiune de cap sa-ti fie ca prea te-ai bucurat de crima sadica din ziua sfanta de Craciun.

• Am o solutie pentru voi...

Trimis de Balogh Zoltan la 19 Octombrie 2009 14:25:53

De ce nu emigrati in Cuba sau Venezuela ? ... acolo, se mai construieste de zor socialismul multilateral dezvoltat...

• constructori

Trimis de decebal la 19 Octombrie 2009 19:41:25

Daca am putut construi in Orientul apropiat, Iran si Irak, de ce nu putem in Romania? Suntem puturosi !!! Cine mai vrea sa lucreze la drumuri? Cine mai vrea sa fie strungar sau frezor. Vrem numai manageri de produs, mercendiseri sau cum se cheama. Am uitat in Romania sa mai muncim. Chiar si gulerele albe; se strofoaca sa para interesanti, nu simt nimic din ceea ce fac. Munca ne face de rusine. Vai de mama noastra!!!

de ce nu ma mira

Trimis de speedy dating la 19 Octombrie 2009 12:34:38

de ce nu ma mira faptul ca exista deja o asemenea schita. in ritmul in care merg lucrurile in tara aceasta poate doar aici sa te mai si distrezi speedydatinginbucuresti.wordpress.com/

Raspunde

unele din pericolele descentralizarii

Trimis de zarathustra la 19 Octombrie 2009 11:44:27

0.nu se vorbeste de descentralizare,pe timp de criza!****
1.pericolul farimitarii datorita exagerarii descentralizarii.trebuie sa existe un echilibru intre central si local.prea multa descentralizare conduce la farimitare, la slabire si chiar la disolutia autoritatii statului.in plus, anumite proiecte nu se pot realiza numai pe plan local.de. ex.termocentralele rovinari si turceni, le putea construi singur jud.gorj? podurile peste dunare de la Hirsova si Cernavoda, porturile Constanta,Agigea,Midia,canalele Cernavoda Agigea si Poarta Alba Navodari,santierele Navale Constanta,Midia,Mangalia,Rafinaria Midia-Navodari,Centrala Nuclearo-Electrica,sistemul de Irigatii Dobrogea,statiunile turistice de pe litoral,sa,le putea construi singur jud.Constanta?la fel Combinatele siderurgice si de oteluri speciale le puteau construi singure jud.Galati,Hunedoara,respectiv Dimbovita?alte ex, combinatul de aluminiu slatina,jud.olt. jud.mehedinti,puteau construi singur sistemele de navigatie si hidrocentralele de pe Dunare Prtile de Fier I si II,fabrica de apa grea? si ex.pot continua..... in prezent,pot executa singure judetele programul de autostrazi,irigatii,sa. fara ajutor de la centru?"hai sa dam mina cu mina cei cu inima romana| sa invirtim hora fratiei pe pamintul Romaniei...|"..[b1]
2.pericolul exacerbarii descentralizarii.unii conducatori de judete,dupa ce s-au trezit cu sacii in car prin investitiile nationale care le mostenesc, pot face figuri de separatism fata de judete mai sarace,desi prin impartirea teritoriala din 1968 tocmai echilibrarea dezvoltarii tarii s-a dorit.chiar si asa unele judete ramin favorizate, de ex.,de mari cursuri de ape,iesire la mare sau alte avantaje naturale. alta excerbare poate fi in personalizarea prea mare a organelor de ordine pe judete si a exacerbarii instinctelor de mindrie judeteana,ce poate duce la conflicte,ca pe vremea feudalismului,samd. 3.in concluzie,trebuie sa existe un echilibru intre central si local. echilibrul central-local poate fi considerat de tip recesiv, dinamic. cei 2 factori, in echilibru recesiv, unul este dominant si unul recesiv( desi mai slab, are semnificatie mai inalta).in timp, acesti factori, pot bascula: cel dominant devine recesiv si invers. exemple de factori recesivi: Inn-Iang,putere-opozitie, parlament-autoritate judecatoreasca,parlament-guvern,monolog-dialog, crestere-recesiune,sa....[b2]***** [b1]Vasile Alecsandri-Hora Unirii [b2]Mircea Florian-Recesivitatea ca structura a lumii,ed.eminescu,buc 1983.

Raspunde

• Habar n-ai ce vorbesti

Trimis de Balogh Zoltan la 19 Octombrie 2009 14:04:30

Asa zisa "recesivitate ca structura a lumii" nu e altceva decat o forma ciudata de expresie a principiului fundamental al naturii care spune ca orice actiune determina o reactiune egala si de sens opus ( atentie cum se interpreteaza, nu e decat un model ce explica natura interactiunilor ). Ne jucam cu vorbe si concepte pe care nu le intelegem, zarathustra ?! ... cred ca ai o impresie foarte buna despre propriul tau intelect. As avea multe de spus, dar nu vreau sa umplu spatiul acesta degeaba. Descentralizarea nu are nimic de-a face cu marile proiecte de infrastructura, fie ele de transport, industriale sau energetice. Descentralizarea administrativa, nu presupune nici de departe anularea administratiei centrale, dimpotriva, o intareste prin eficientizarea acesteia. Pur si simplu e aberant sa incerci sa rezolvi probleme strict locale prin decizii luate la nivel central, despre asta e vorba... Imi pare rau, n-ai inteles nimic... mai studiaza...

• dlui @b(o)log

Trimis de friedrich la 19 Octombrie 2009 14:25:45

dle b(o)log,la matale, dupa nume se vede afinitatea cu descentralizarea,eventual maxima. n-o sa admiti, matale, structuri,opere,gandiri filozofice,sa autohtone. "citit" fiind,fii mai modest in afirmatii, nu-ti arata originea coleric-impulsiva.

• Uber alles, Friedrich !!!

Trimis de Balogh Zoltan la 19 Octombrie 2009 14:43:33

Habar n-am ce-nseamna uber alles, dar suna interesant... :)... de ce sa nu folosim cuvinte si concepte pe care nu le intelegem ? ... ce, n-avem voie ?! :))) ... si uite asa, dragul meu frate roman, din cauza emotiilor nationale pierdem din vedere problemele importante si continuam sa traim impreuna in aceeasi tara, in aceeasi saracie, sub aceeasi administratie ineficienta. PS: ...apreciez gandirea filozofica al lui Lucian Blaga, prea putin apreciat si prea putin promovat de conationali... Noica, foarte valoros... Emil Cioran, desi nu e filozof, imi place foarte mult... Ce are scula cu prefectura ??!!!

romanian discovery

Trimis de inginer pif-ist la 19 Octombrie 2009 11:41:41

dupa cum se observa in ziua de azi,romania nu mai conteaza ca tara tehnologica,nici pt necesitatile ei: 1.nu mai stim sa producem complet nimic(decit componente),in afara de citeva sectoare :autoturisme dacia pitesti-sub licenta privatizat cu renault,citeva combinate siderurgice:galati-privatizat cu mital,tirgoviste,santiere navale pt export,imgb,privatizat in decadere mare,citeva combinate petrochimice-vindute si astea,sa. 2.bogatiile subsolului,au fost concesionate la straini 3.mai mult, intretinerea concesionata la straini:ex.apa nova si metrorex in bucuresti 4.agricultura, atomizata in mii de parcele,doar in citeva locuri: fc vaslui si inca citeva, s-au gasit intreprinzatori pt.mari suprafete.restul,agricultura de subzistenta pt.sateni(50% din popoulatie).zootehnia industriala aproape a disparut. 5.comertul se face mai mult cu produse din import:agricole si alimentare(prin moluri,carora nu li s-au pus conditii sa se aprovizioneze de la noi), aparatura electronica, haine,incaltaminte(industrie usoara),etc 6.nu mai producem, printre altele: tractoare,masini de teren,camioane si basculante grele, masini agricole, masini industrie alimentara,industrie usoara si grea s-au desfiintat si dat la fier vechi fabrici,combinate intregi.s-au desfiintat:institutele de proiectari judetene,centrele de proiectari sicercetari pt diferite echipamente,institutele centrale de cercetari si proiectari pe ramura 7.constructiile de dupa "89 au fost date la straini: autostrazi,doar buc-fetesti,pif 2004, a fost finalizata, restul merg f.greu:in ultimii 4 ani=0 km autostrazi.s-a dat ,la straini(pe valuta ,care n-o avem),inclusiv,proiectarea, executia,receptia, desi noi aveam intreprinderi specializate ca :CCCF,TCDPPA,sa, IPTANA pt.proiectare,diriginti de santier romani si IGSIC pt receptie si control, pt.asemenea constructii. 8.constructiile de locuinte le dezvolta asa zisii dezvoltatori (speculatori) internationali, care prin lacomia lor,alaturi de banci,au declansat actuala criza economica mondiala.o alta chestiune s-ar parea ca proiectele lor de blocuri,sa nu tin cont de gradul de seismicitate a bucurestiului si altor orase. 9.ce lucrari de constructii mai facem noi, sunt de mica intindere si adincime:asfaltari,apa canalizare la sate,fintini arteziene muzicale in fiecare oras mai mare,sa. etc,etc. xxxxxxxxx urmare acestei situatii in care si politicieni si presa parca sunt in anestezie generala(continua fuga dupa o tigla(mai mare sau mai mica) sau ceva, ca fostii ceapisti in anii "90,au indepartat oamenii cu backgroundul necesar,raminind numai epigoni-"simtiri reci, harfe zdrobite"), pt.a trezi spiritul antrepenorial si vocatia de constructor ale poporului nostru, popularizati din ziarele vremii,emisiuni tv, de la muzeul national istoricul realizarilor noastre tehnologice importante ca de ex:inainte de 1900 podul de la Cernavoda si portul constanta construite de ing.Anghel Saligny,avioane:Aurel Vlaicu,Vuia,Coanda sa.intre cele 2 razb.mondiale construirea de catre UCMResita si SNGalati a 2 submarine,sa, dupa "44: hidrocentrala si lacul Bicaz, Portile de Fier I,II,canalul dunare marea neagra,santierele navale,fabrici uzine,autostrada Buc-Pitesti,cvartale blocuri locuinte,poduri peste dunare, locomotive cu abur si electrice,nave si motoare navale,etc.se poate si prin tvr,o emisiune stil discovery-"romanian discovery".daca nu ne apucam de treaba serioasa organizata romaneasca de la "vladica la opinca", ne vom afunda tot mai mult in derizoriu si manele,fiind in pericol sa devenim in ordine,din societate in popor si din popor in populatie.

Raspunde

canalul dunare-marea neagra

Trimis de inginer pif-ist la 19 Octombrie 2009 11:40:23

canalul dunare marea neagra(Cernavoda-Agigea-62km si Poarta Alba-Midia Navodari-27,5 km) intimplator am fost contemporan, ba chiar am participat la echiparea si probele ecluzelor.Lucrarea este 100% romaneasca: conceptie: IPTANA,ISPH,IPCF-Bucuresti,CCSITEH-timisoara,sa.executie senal si ecluze partea de betoane: Centrala Constructii Canal Dunare Marea Neagra,condusa de un dr.ing. general de armata, cu sediul la medgidia.Antreprizele de constructii si montaj pe teren Constanta(ICH-Cta),Basarabi(Murfatlar),Medgidia, Cernavoda,Agigea-Vulcan Bucuresti-protectii anticorozive porti,sa.Monteori:in ecluze energomontaj, pe teren multi altii.Furnizori masini constructii: iug Braila:excavatoare electrice cu cupa de 8mc,asimilate in conceptie proprie(1 sau 2 au fost import urss),alte excavatoare si masini de constructii de la braila,nicolina iasi,craiova,toata tara.Autocamioane raba 16t-brasov cu miile,autocamioane belaz de 50 t(urss), autocamioane Mirsa-sibiu de 50 t,autocamioane Mirsa-sibiu de 1o0 t, trailer miriapod mirsa de 160t,autobuze,microbuze-bucuresti,aro-cimpulung muscel,dacia-pitesti(nu suv-uri,atv-uri,jeep-uri),etc.echipamentele si podurile la canal au fost uzinate de catre Centrala Industriala de Utilaj Energetic Bucuresti(60 de salariati) prin intreprinderile: UCM resita(echipamentele de hidraulica grea de actionare a portilor),CM bocsa(poduri peste canal:cernavoda,Medgidia,valea dacilor,poarta alba si ovidiu,macarale portuare,echipament hidromecanic),SN-Constanta(portile petronsoane),IUT bistrita(batardouri), caransebes(idem),UM-timisoarasa,plopeni(pompe hidraulice),iut tirgoviste si moreni pt.alte 2 poduri:agigea si basarabi.au mai fost in senal si alti proiectanti si constructori de retele electrice,de apa, foraje,imnunatairi funciare,agricultura,etc. s-au dezafectat prin implozie de catre armata mari statii de pompe.armata a participat masiv in colaborare cu antreprizele de specialitate.tineretul avea santier national, participind nemijlocit la constructie.toate autobazele din judete au participat cu masini si soferi.lucrarile de prospectare la cdmn(62km) au inceput in 1973,in 1978 s-a infiintat beneficiarul:administratia cdmn agigea cu grupa de diriginti de santier pe fiecare sub lucrare. in 1982 a inceput montajul echipamentelor in ecluze,1983 se faceau probe cu apa in ecluze si in mai 1984 a fost inaugurat.canalul poarta alba navodari a inceput in 1983 si a fost inaugurat in noiembrie 1987. ce am vrut sa spun cu istoria aceasta.canalul dunare marea neagra si PAMN nu s-au sapat manual cum se insinueaza de catre unii,care nu cunosc realitatea sau cauta sa o mistifice, in bascalie.a fost o lucrare de o tehnicitate si anvergura deosebita a inteligentei romanesti(ex la basarabi spre agigea exista un tronson de creasta cu adincimea sapata de 70m).el a urmat, firesc, altor constructii deosebite baraje,hidro si termocentrale,complexul de navigatie si hidroenergetic portile de fier I si II(in timpul canalului DMN), mine la suprafata,combinate siderurgice,chimice si de constructii de masini,uzine,constructii civile si industriale,porturi,aeroporturi,transfagarasan,cai ferate,metrou,etc,etc.anumiti specialisti si masinile erau purtati de la un santier la altul.de ce am enumerat toate aceste lucrari grandioase?1.ca sa se vada ca unele din institutele si mari intreprinderi ale noastre n-au fost puse in stare de "adormire, ci practic au disparut.2. ca sa se vada ca numai prin munca se forjeaza background de specialisti.specialistii direct de pe bancile scolii sau facultatii au doar o cultura generala de specialitate.urmeaza 5 ani de productie pt. specializare.nu asa era inainte: 2 ani stagiatura, rezidentiatul la medic(e si acum),sa.?deci,daca vom da toate lucrarile la straini, de unde sa avem specialisti, de unde valuta(deficit bugetar mic)? daca nefiind competitivi nu exportam, cit mincam,macar sa producem in agricultura?indatoram numai pe next generation!iar de autostrazi se vede nu suntem in stare, sa construim(decit 130km pif.2004).platim valuta,care nu o avem, pt.orice cui batut la straini.trebuie o altfel de adoptare, cu lozinca draga unora "prin noi insine", dind tronsoane de autostrada fiecarui judet prin consiliul judetean.ce mai, descentralizare, dar prin munca!

Raspunde

• drumuri,drumuri...

Trimis de Dan B. la 19 Octombrie 2009 21:14:27

la ce bun toate astea pe canal se circula cu restrictii sezonier nivel apa adesea scazut etc.eram tineri dle inginer! in rest s/a ales praful de toate!

reforma in constructii

Trimis de alt constructor la 19 Octombrie 2009 11:39:01

pentru a da de lucru si ceva strategic cj si rezolvarea astfel rapida a constructiei autostrazilor, a altor infrastructuri si constructii, s-ar putea sa se infiinteze companii judetene de constructii in subordinea presedintilor consiliilor judetene, care sa raspunda de constructia tronsoanele de autostrada care traverseaza judetul respectiv si altor lucrari in judet ca : sere, canale de irigatii, constructii de blocuri, etc. Aceste intreprinderi existau inainte de ‘89 organizate pe ministere : TCIND, TCH, CCH, EnergoConstructia, EnergoMontaj, ElectroMontaj, CCCF, TIAB, IAMSAT, Nuclearmontaj, etc. Nu trebuie sa stergem complet experienta si traditia, de buna practica, anterioare, ale tarii noastre in domeniile: proiectare-cercetare, industrie, transporturi, constructii, agricultura, etc., cind "prin noi insine" am proiectat si executat lucrari de infrastructuura de mare anvergura ca porturi, santiere navale, aeroporturi, poduri peste Dunare, cai ferate si drumuri: defileu: Dunare, Jiu, Olt, Salva-Viseu, Transfagarasan, Autostrada Buc-Pitesti,etc. Canalul Dunare-Marea Neagra, Metrou, inceput sistematizare Bucuresti, sistematizarea oraselor mari si mici,etc., baraje, ecluze, docuri uscate, lacuri de acumulare, mine la suprafata, agricultura, sport, etc., ci sa le adaptam la noile conditii. Nu mai vorbim de fabrici si echipamente! In privinta locuintelor, momentan, suntem rezolvati( aproape gratis fata de preturile de acum) tot dinainte de "89, dar ce vom face ca durata de viata a acestor locuinte scade si noi preponderent construim prin dezvoltatori mai mult locuinte scumpe rezidentiale?Nu cumva trebuie sa intensificam in prinul rind constructia de locuinte noi de mijloc, deoarece de izolari de blocuri vechi, cetatenii s-au apucat deja?. in plus, fondurile trebuie date conf.tabel: nrc|necesar|realizat|target|%(realizat*target) desfasurat pe puncte, subpuncte, obiective,etc., nu numai filozofie ci si contabilitate, controlate: decadal, lunar, trimestrial, anual,mandat, sa..

Raspunde

prin noi insine,cand?

Trimis de alt constructor la 19 Octombrie 2009 11:37:28

mini transporturilor(fost maxi) sa reactiveze proiectantii nostrii autohtoni dinainte de "89:IPTANA-Institutul de Proiectari Transporturi Auto Navale si Aeriene(avea sediul chiar in palatul mini transporturilor-a proiectat A1,aeroporturile, porturile, drumuri,atit in tara cit si prin alte tari),IPCF-Institutul de Proiectari Cai Ferate, sa ,constructorii nostrii:CCCF:Centrala Constructii Cai Ferate,TCDPPA-Trustul Constructii Drumuri Poduri Porturi si Aeroporturi,sa.toata ziua, buna ziua, licitatii cu firme straine de proiectare,constructii,receptie.pai, compania de autostrazi ca beneficiar, n-are nici macar diriginti de santier si comisie de receptie romana?cine sunt ceei care arunca banii(valuta, care nu o avem) asa pe fereastra, cind noi pe vremuri am facut lucrari similare, cu forte proprii.nu mai avem pic de mindrie,nici macar profesionala, ca sa nu mai vorbim de cea patriotica.mai nou,toata lumea se pricepe la autostrazi, ca si la fotbal, ca la agricultura.aici deja nu ne mai pricepem.dovada ca importam 80%,ruinind in datorie externa next generation,cind altadata asiguram in totalitate consumul intern de produse agricole si dadeam si la export.in plus, exportam si produse industriale complete, nu componente,ca acum!inlaturarea acestei anomalii trebuie sa fie preocuparea conducerii politice a tarii.ca nu se intimpla asa, e o singura explicatie-background-ul din ce in ce mai slab al acesteia si lipsa de aplecare si vointa, de documentare spre istoricul si traditiile noastre tehnologice de dinainte de "89, dar si big eroarea cum ca legea cererii si ofertei ar actiona spontan reglind totul de la sine.fals,ea regleaza,dar, in absenta unor mari dezechilibre,..in caz de mari dezechilibre,statul trebuie sa intervina masiv si inteligent..ori,deocamdata, suntem in criza economica=>rolul statului trebuie sa creasca nu numai la nivel strategic,ci si la nivel operativ prin companii de stat,inclusiv de constructii autostrazi! ex. "prin noi insine",inainte de anul 1900, inginerul roman Anghel Saligny(a carui stranstranepoti suntem) proiecta si executa podul de la cernavoda si Silozul din Portul constanta.iara,noi,noi,epigonii,cind?
asadar, inainte de "89 s-au construit autostrada A1 bucuresti-pitesti-110km si tronsonul fetesti -cernavoda-25km din autostrada A2.dupa "89, explozia transportului auto fiind evidenta, privatizind aproape toata industria si agricultura,sa au fost bani, iar daca socotim ca actualul executiv s-a angajat la 200 km*anx19ani,puteam avea inca 3800km de autostrada, dar noi ne-am mai ales cu cca.130km din autostrada A2 bucuresti-fetesti, pif in anul 2004. acestea fiind zise,in problema autostrazilor, sa nu mai dam vina pe greaua mostenire de dinainte de "89, deoarece de cca.20 de ani puteam construi 3800km de autostrazi,ori noi am construit doar 130km,iar in ultimii 4 ani, 0 km!

Raspunde

transportul auto greu

Trimis de fost constructor la 19 Octombrie 2009 11:35:08

principala cauza a aglomerarii soselelor nationale este trecerea masiva de la transport greu de pe cale ferata si apa la transport auto greu,de la necesitatea satisfacerii pietei cu un marketing(planificare) pe termen mediu si lung, la marketingul pe termen scurt al producatorilor(la plesneala-dor to dor-d2d-din usa in usa), cind pt.aprovizionare si desfacere sunt necesare expedieri rapide,de pe o zi pe alta,la care mumai transportul auto sau aero corespunde. rezulta ca, nedezvoltarea autostrazilor, in ziua de azi, produce pierderi economice inestimabile economiei nationale.in plus,transportul greu prin natura sa mareste cheltuielile de intretinere la soselele nationale.chiar si fara transportul greu, numarul mare de masini mici mareste cheltuielile de intretinere. pt.decongestionarea traficului pe sosele,in afara de autostrazi, se pot imagina si solutii de transport mixte ale tirurilor pe calea ferata si apa.de aceea si canalele navigabile sunt tot o prioritate nationala.de aceea, cei care au oprit in "90 la un stadiu fizic realizat de peste 70%(2 ani pana la pif),financiar-cat revendicarile de sporuri ale minerilor din ian "90, au aruncat pe fereastra miliarde de $, in urma ramanind un sant, iar utilajele de constructii au fost furate sau aruncate la fier vechi) si bucurestiul(cel mai mare centru economic al tarii) a ramas neracordat la fluviu si mare ca alte capitale europene: bratislava,budapesta,belgrad.in plus,tot cu acest canal se regulariza cursul argesului si dambovita,se faceau irigatii,energie si locuri de munca.cum din 1973-1987 s-au facut 62+28=90 km de canal cernavoda-agigea(latime la ecluze 2x25m) si poarta alba navodari(latime la ecluze 2x12,5m), iar, chipurile,marii specialisti scolastici in ape(care se pot lauda numai cu practica studenteasca pe santier,la scalda si la bere si care au luat conducerea tarii) au oprit lucrarile cand mai erau 30%,adica 2 ani de munca intensa!.poate acum le-a venit mintea la cap,actualilor conducatori.in conditiile actuale, de criza,redeschiderea santierului canalului este oportunitate pt productie si locuri de munca.

Raspunde

Nici un sistem social nu este breaz. Planurile lui

Trimis de Mitica Realistu la 19 Octombrie 2009 11:31:54

Ca om care a trait in acea perioada, trebuie sa se stie ca Ceausescu era un mare patriot. Exista un plan de dezvoltare al tarii. Unele s-au realizat altele nu. Sistemul comunist ruginise si nu s-a gasit solutia de reinvigorare. De asta nu era vinovat Ceausescu. Dupa cum vedem nici sistemul capitalist nu este mai breaz. Peste un numar de ani lumea va dori din nou socialism.
Ar trebui ce nu s-a realizat atunci sa se realizeze acum, fara sa se mai piarda timp decat cu actualizarea planurilor.

Raspunde

• a

Trimis de Ion la 19 Octombrie 2009 11:40:59

Normal ca era patriot ceausescu, doar tota tara era prorietatea lui, iar noi eram sclavii. Cum sa nu-ti iubesti tara proprietate personala.

istoria recenta a transporturilor, la noi

Trimis de fost constructor la 19 Octombrie 2009 11:29:15

e bine ca pt.istoria transporturilor pe perioada de acum 50 de ani,in afara de fosti politicieni,sa va documentati si la specialistii din Institutul de Proiectari Transpoturi Auto Navale si Aeriene(IPTANA) Bucuresti cu sediul in palatul transporturilor,unde este si ministerul transporturilor actual.daca faceti un exercitiu de empatie,o sa vedeti ca pt anii aceia autostrazile erau superflue.decat daca vroiam sa inlesnim niste invazii cu tancuri,erau bune si atunci se tinea cont si de asa ceva.veti vedea ca datorita planificarii productiei si investitiilor,calea ferata si transporturile navale "duduiau",marfa se transporta cu vagonul,respectiv vaporul, cu foi de parcurs f.precise.de-aia s-au construit si modernizat triajele pe calea ferata si porturile fluviale si maritime.de asemenea, s-au construit fabrici de construit si reparat zeci de mii de vagoane ,locomotive.s-a electrificat o parte a caii ferate,s-au construit santiere navale si sute de vapoare si barje.transporturile auto,erau doar o exceptie la calea ferata sau apa,soselele le utilizau mai mult auto t u r i s m e l e,autobuzele!desi s-au construit si mii de camioane,acestea lucrau si umblau mai mult in agricultura si pe santiere locale.in plus,in anii aceia se punea mare pret pe terenurile agricole.nu se facea risipa nejustificata cu aceste terenuri agricole.prin imbunatatiri funciare se descopereau si puneau in valoare noi terenuri agricole.utilizarea excesiva a acestora in constructii ar fi fost o nesabuinta pt.siguranta alimentara a generatiilor viitoare.cu toate acestea,in anii "70 s-a proiectat si realizat cu forte proprii autostrada A1 bucuresti-pitesti-110km, iar fata de astazi, atunci, aveam capacitatea tehnica proprie de a construi autostrazile(vezi toate marile constructii realizate in anii dinainte de "89),dar,in ce priveste autostrazile,atunci,erau alte prioritati. aceasta situatie de incarcare a mediilor de transport s-a pastrat si prin anii "90,ceeace i-a facut pe unii noi demnitari, sa afirme ca nu avem nevoie de autostrazi. pt. conducatorii "no far niente" din ziua de azi,era bine sa fi construit cei din anii "60 si autostrazile,desi aceia n-aveau cum sa stie anteindustrializare pe unde sa le traga pt.noi(ginditiva ca primul pod auto peste dunare la hirsova si barajul de la portile de fier I s-au construit in anul 1970,iar celelalte 2 poduri,noi, mixte la fetesti si cernavoda s-au terminat in anii 1987). acum,conducatorii de azi,aveau ce vinde sau ce concesiona... dupa anul 1990,deoarece nu mai era planificare,a aparut industria "la plezneala" dor to dor(d2d)(din usa in usa): de azi pe miine.azi, iti trebuia 2-3 camioane de ingrediente sau tiruri cu componente,miine le aveai.acest tip de aprovizionare si livrare a marfii a condus la descarcarea transportului planificat pe calea ferata si apa si incarcarea soselelor cu transportul auto greu. in plus,au crescut nr de autoturisme personale,inclusiv ale elevilor de clasa a 12 a de liceu,care fiecare are-n-are ce face,are "obligatoriu" autoturism si incarca soselele si asa aglomerate.de asemenea,milioanele de autoturisme second hand.... asadar, inainte de "89 s-a construit autostrada A1 bucuresti-pitesti-110km si tronsonul fetesti -cernavoda-25km din autostrada A2.dupa "89, explozia transportului auto fiind evidenta, privatizind aproape toata industria si agricultura, au fost bani, iar daca socotim ca actualul executiv s-a angajat la 200 km*anx19ani,puteam avea inca 3800km de autostrada, dar noi ne-am mai ales cu cca.130km din autostrada A2 bucuresti-fetesti, pif in anul 2004. acestea fiind zise,in problema autostrazilor, sa nu mai dam vina pe greaua mostenire de dinainte de "89, deoarece de cca.20 de ani puteam construi 3800km de autostrazi,ori noi am construit doar 130km,iar in ultimii 4 ani, 0 km!

Raspunde

aberatii

Trimis de Alex V la 19 Octombrie 2009 11:17:40

nu au cum sa fie planurile din 69 deoarece rep moldova si ucraina nu existau..era doar urss ;)

Raspunde

• Mama ei de istorie

Trimis de Cornel la 19 Octombrie 2009 12:20:05

Si instre URSS nu se circula din Romania? Ba din contra! Ca acolo sunt in prezent Moldova si Ucraina, e alta poveste, dar directia e aceeasi...

• DN

Trimis de adi la 19 Octombrie 2009 13:34:24

corecta observatie,si pe langa aceasta sunt curios cate masini erau prin 68 de baietii au si facut planuri pentru autostrazi

• DN

Trimis de ADI la 19 Octombrie 2009 13:36:07

-ma refer la obs.lui Alex

• reteaua de autostrazi

Trimis de corector la 19 Octombrie 2009 14:16:16

Daca citesti titlul hartii vezi ca scrie "reteaua de autostrazi prevazuta in studiile......" deci traseele prevazute atunci sunt desenate pe harta actuala.

• ;)

Trimis de tot alex la 20 Octombrie 2009 11:01:50

harta nu ii actuala..nu exista iugoslavia, ci serbia ;)..poti sa o iei si asa...

incet, incet, ne dam seama

Trimis de escu la 19 Octombrie 2009 10:51:30

Incet, incet, ne dam seama ca f.f. multe din ce a facut Ceausescu au fost bune!
Dar de fapt Ceausescu a avut doar meritul ca a umplut tzara cu intelectuali adevaratzi:profesori de calitate, ingineri, medici. Universitatzile, Politehnica,faceau intradevar carte.
Cei care se dau intelectuali acum, sunt de fapt educatzi in perioada Ceausescu, atunci au invatzat carte, de aceea se pot da oameni educatzi astazi!
Guvernele actuale nu ar avea de facut decat sa scoata de la naftalina studiile facute de institutele de cercetari anterior anilor ,89 pentru ca acestea proiectau o Romanie CHINEI DE ASTAZI !

Raspunde

• LA NIVELUL CHINEI DE ASTAZI

Trimis de ESCU la 19 Octombrie 2009 10:53:56

Scuze, am vrut sa spun ,,la nivelul Chinei de astazi"

Defilam cu aceeasi oameni

Trimis de tineretea la 19 Octombrie 2009 10:46:35

Si dupa 89 tot aceeasi oameni au ramas la putere ... Suntem intr-un alt regim politic, noi am mai imbatranit, am pierdut din sperante, ne-am conturat o alta perspectiva si o alta perceptia asupra a ceea ce avem sau ce aveam. Lucrurile se misca incet dar bine pentru unii si repede si prost pentru ceilalti. Autostrada este o stare de spirit in romania, adica avem o autostrada la figurat, unii se misca repede si se imbogatesc si altii foarte incet si sunt depasiti. O societate normala are autostrazi si la propiu nu doar la figurat. Noi stam si filosofam la foaia verde a codrului, care este frate cu romanul ... care la randul lui il taie pana la ultima creanga ...
Suntem o natie de oameni suciti ... avem conducatori care dezbina, avem muncitori care fura, avem dascali care ne prostesc, avem medici care ne opereaza la conturi. Avem de toate, si din cauza asta nu avem ce trebuie.

Raspunde

despre planuri

Trimis de catalin la 19 Octombrie 2009 10:45:45

Putina documentare nu ar strica. Intre 1974 si 1990, nu s-a investit aproape nimic in niciun fel de infrastructura cu exceptia canalelor. La CFR, maretele investitii de care pomeneati au fost in general electrificari de campie (Bucuresti-Constanta, Bucuresti-Videle, Brasov-Arad si Ploiesti-Suceava) si minuscula linie Babesti-Alunu, care nu a fost circulata vreodata, fiind facuta, din "iconomie" la un standard mult inferior. S-a investit la CFR in intretinere, pacat ca de-abia acum (privatii) isi dau seama ca exista asa ceva. In aeroporturi, dupa 1990 s-a investit mai mult ca in perioada '74-'90. In drumuri, sigur s-au bagat bani mai multi dupa '90 decat intre 1974 si 1990. Toti banii s-au dus pe canalul Dunare - Marea Neagra si Dunare-Bucuresti. Cat despre autostrazi, planul IPTANA nu e cu mult mai mult decat ce ati desenat voi acolo. Nu exista studii de amplasament, proiectare de teren, nimic. Doar un desen de plan general, cu explicatia a ce vor lega respectivele sosele. Un astfel de desen poate fi facut in 5 minute de oricine (principiul fiind legam orasele mari ale tarii). Constructia tot de la 0 trebuie facuta, de la proiectare la executie. Daca intr-adevar, existau munti de proiecte, atunci ok, am pierdut 30 de ani, dar acestea pur si simplu lipseau. Harta e doar "o viziune de perspectiva", cum erau la moda si atunci si acum.
PS. : A2, portiunea Fetesti-Cernavoda a fost demolata complet in 2006-2007 si reconstruita de la zero absolut (fundatie pe pamant proaspat, in doua locuri pe amplasament nou).

Raspunde

Strigat catre Ceausescu

Trimis de Venezuela la 19 Octombrie 2009 10:07:17

Unde esti Ceausescule sa vezi ce se alege de Romanica ta??!!

Raspunde

• Ceausescu ?

Trimis de Marian la 19 Octombrie 2009 10:21:11

Romania nu este a lui Ceausescu. Ceausescu impreuna cu regimul comunism au fost un cancer al societatii. Adevarata Romanie a fost distrusa odata cu venirea comunistilor. Nu incercati sa ridicati in slavi un regim criminal si sa incercati sa ii gasiti aspecte pozitive.

• Mariane...

Trimis de daniel la 19 Octombrie 2009 11:42:58

ce s-a facut in romania dupa 89? fara mall-uri si alte porcarii comerciale? bafta la enumerat :)

• nostalgia chiar exista sau e numai gluma?

Trimis de Zsolt la 19 Octombrie 2009 13:30:03

Bezna pe strazile distruse si neintretinute, frig in locuinte, doua ore pe zi Cantarea Romaniei si telejurnal despre ecourile din presa cubaneza referitor la genialitatea lui Ceausescu, 4 ore stat la coada dupa carne, 1 ora pe zi stat la coada pt. paine, 1 ora pt. lactate, vorbit incet de frica de securitate, nu pasaport, da armata doi ani, da munca la canal si pe camp pt. studenti, etc. Inteleg ca epoca post-decembrista are probleme MAJORE, dar comparatia cu perioada ceausista este la fel precum comparatie intre o viata grea si moartea. Come to your senses!

• yep...

Trimis de Richard la 20 Octombrie 2009 05:16:30

good point, Zsolt

• asa e zslot

Trimis de eu la 20 Octombrie 2009 08:39:19

si mai erau si sanatate,politie, case pentru toti,copii in siguranta la scoli. locuri de munca. tu stii cat timp ma uit eu azi l tv?1 ora maxim caci cad frant dupa o zii de 14 ore de munca .STAI LINISTIT A IN CURAND VEI AVEA O REVELATIE A SISTEMULUI DEMOCRAT TRANTORE CU IMPRESII DE INTELECTUAL

• Bai eule

Trimis de Catalin C. la 20 Octombrie 2009 14:13:59

Se vede ce incredere ai in cuvintele tale, ca nici macar numele n-ai curaj sa ti-l dai ca stii ca te vor recunoaste toti cei pe care i-ai turnat la mama securitate. Doar securistii au considerat si considera comunismul pozitiv. Dute si te impusca, urmeaza exemplul sefului tau, ca fara tine viata chiar e mai buna. Acum am de unde sa aleg ce mancare sa iau, pe atunci doar pe cartela si cu pile, prindeai un ciolan pe saptamana, eu si acum am probleme de sanatate, ca ghici, mama mea pe atunci nu primea decat un lapte praf pe luna, restul ceai si atat. Cresti tu cu asa ceva. Ahh, cate injuraturi ti-as da, dar nu meriti, esti prea josnic, sluga.

• Si inca ceva.

Trimis de Catalin C. la 20 Octombrie 2009 14:18:55

La coada pentru jumatate de paine, mama mea si-a rupt 3 coaste, doar pentru ca a fost mai in fata cand a inceput sa se dea painea, bunicii mele i-au rupt un picior, la coada pentru ulei si asta toate in "glorioasa noastra patrie comunista". Indata trece generatia voastra si insfarsit vom fi liberi de adevaratii comunisti ramasi inca in libertate. Doar inca 10-20 ani.

Editoriale
Politică made in China
Prin astfel de mişcări, cum este şi creditul acordat Moldovei, China arată că vrea să fie nu ...
Pericolul autosuficienţei
Giovanni Ravasio, unul dintre foştii preşedinţi ai Fondului Proprietatea, a lansat, ...
O nouă ordine mondială?
Puterea economică a Chinei s-a văzut şi la Davos. Din cei 2.500 de participanţi, aproape 10% au ...
O pledoarie pentru educaţie
Acum doi ani, cu ocazia conferinţei susţinute în Bucureşti, Michael Porter descria ...
ziare