Capital.ro Experienta in slujba ta.
Curs valutar
4.0801
EUR
2.9817
USD
4.559
GBP
2.95
CAD
2.7456
AUD
107.6611
XAU
Sondaj
Sunteţi de acord cu legalizarea învăţământului la domiciliu?
Convertor valutar
Data: 18 Martie 2010
Arhiva
L
M
M
J
V
S
D
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
L
M
M
J
V
S
D
 
 
 
 
 
 
 
Cea mai mare escrocherie de pe bursa new-yorkeză: 50 miliarde dolari de la 25 de păgubiţi

Cea mai mare escrocherie de pe bursa new-yorkeză: 50 miliarde dolari de la 25 de păgubiţi

Autor: Laurenţiu Popa
Publicat: 14 Decembrie 2008
Vizionari: 9155;

Bernard Madoff, detinatorul unei firmei de investitii la New York si fost presedinte al bursei NASDAQ a fost condamnat la 20 de ani de inchisoare si plata unei amenzi de cinci milioane de dolari pentru o frauda in valoare totala de 50 miliarde de dolari. Suma reprezinta valoarea cea mai mare a unei fraude care a putut fi comisa la bursa de un singur om pe bursa americana si mai ales la un raport atat de mare intre suma totala si numarul de pagubiti.

Madoff a a utilizat "schema Ponzi", prin care invartea banii proveniti de la investitori printr-o firma fantome de brokeraj, pentru a ajunge tot la el, sub forma de castiguri fara a fi macar investiti. Pentru a nu intra la banuieli, primii intrati in schema primeau bonificatii consistente, ei chiar recomandandu-l pe Madoff mai departe. Ca orice schema piramidala, este sortita colapsului, atunci cand se ajunge la o masa critica, fiind nevoie ca pentru plata unui nivel din schema sa fie adusi in sistem un numar mult prea mare de oameni, care nu pot fi gasiti.

Desi initial a negat acuzatiile, chiar acuzand faptul ca a pierdut pe bursa cele 50 de miliarde de dolari, Madoff a declarat in fata probelor anchetatorilor ca este intradevar omul care controleaza firma fantoma prin care a derulat escrocheria. El s-a folosit de increderea pe care o prezenta marilor investitori pentru ca acestia sa-i incredinteze sume imense de bani. Nu a fost nevoie decat de 25 de clienti foarte mari care sa ii permita sa puna schema in functionare pentru sume de miliarde.

Cu toate acestea, in momentul arestarii, Madoff avea active intre 200-300 milioane de dolari, pe care a spus ca ii va utiliza pentru "plata datoriilor". In prezent, escrocul se afla in libertate in asteptarea finalizarii procesului, deoarece si-a achitat cautinea de 10 milioane de dolari.

Chiar si inventatorul schemelor piramidale moderne, Carlo "Charles" Ponzi (1882-1949), un imigrant italian in SUA, nu a reusit sa obtina sume atat de mari, nereusind sa treaca de un miliard de dolari.

Alte articole despre: dolari


Comentarii cititori (34)
Nume:*
Subiect:*
Comentariu:*
NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.
Asteapta, se incarca...

Pensii private obligatorii prin lege in Romania

Trimis de Jimmy la 16 Decembrie 2008 10:47:16

Pe ce s-a bazat legislativul din Romania cand a introdus aceasta lege. Ce credeau guvernantii ca se intampla cu banii adunati de la populatie si mai ales cum pot garanta ca in Romania nu pot sa dispara fonduri intregi de pensii (mult mai usor decat in USA) ?
Dragii mei, Dumnezeu sa va gaseasca impartasiti, pentru ceea ce va urma !

Raspunde

• "muncitorii" industriei financiare

Trimis de moderato -cantabile la 16 Decembrie 2008 13:04:05

Marea majoritate a sutelor de mii de angajati în industria financiara sînt mai ***înd "vitei" decît "cinstiti". Vreau sa spun ca singurul lucru care îi intereseaza este salariul si bonusul pe care îl vor primi si chiar daca îsi dau seama ca salariul si bonusul lor depinde de numarul "pacalitilor", gîndesc ca nu este problema lor, nu aveau decît sa fie si ei "destepti" si sa cîstige pacalind pe altii. Nu stiu daca ati facut-o constient sau nu, dar simplu fapt de a defini activitatea financiara drept "industrie financiara" spune totul. O industrie unde banii au creat bani, în mod artificial si fara nici o legatura cu productia reala de valori. Si asta pentru ca marea majoriatte a oamenilor nu se întreaba ce sînt banii, nu stiu ca banii au devenit o marfa, nu stiu cine si cum produce banii. Chomsky nu este un financiar, dar ne arata cum sîntem pacaliti de cei care se ocupa cu comunicatia celor care detin puterea si în spatele puterii se gasesc finantele. Merci pentru referintele de lectura, dar citesc mai ***înd în franceza decît în engleza.

• erata la mesajul precedent

Trimis de moderato -cantabile la 16 Decembrie 2008 13:05:07

mesajul de mai sus era un raspuns mesajului lui r2

• gresesti, dar nu trebuie neaparat sa fim de acord

Trimis de r2 la 16 Decembrie 2008 14:09:30

acuzi cam lejer cateva sute de mii de oameni. cunosti personal macar cativa, de curiozitate? eu cunosc cateva zeci bine si ce spui tu e o jignire la adresa multora din ei (pe mine ma exclud :D), dar bineinteles ca e nevoie si de tapi ispasitori. sau poate crezi ca oamenii aia au alt adn decat tine. problemele principale sunt incapacitatea sistemului actual de a masura corect profitul si riscul financiar, lumea alearga dupa profituri iluzorii, dar perfect legale din pacate, mai multe in cateva carti scrise de fosti traderi, care stiu concret despre ce e vorba, dar nu prea ii asculta nimeni, toti stiu deja tot. si despre banii care creaza bani, nu asta e rolul principal al pietelor financiare, dar banuiesc ca nu e nevoie sa discutam asta.

• tot eu

Trimis de r2 la 16 Decembrie 2008 15:05:19

si o completare, cum se face ca nu exista catastrofe in industria alimentara, de exemplu, sau in electronica etc. tentant sa spui ca aia produc ceva concret, dar nu e asta motivul. cei care controleaza industriile alea sunt si ei niste jupani la fel ca si cei din finante, la fel de dornici de imbogatire rapida. natura umana e aceeasi. acolo exista insa mecanisme adecvate care ii obliga sa declare profituri sau pierderi cat de cat reale. contablitatea e adecvata, legile exista, sunt 100 de ani de experienta, e mult mai greu sa ascunzi sau sa manipulezi profitul. in finante, mecanismele astea nu functioneaza. eu ma ocup de niste produse mult mai complexe decat e nevoie care acum 10 ani nici nu existau. profitul e declarat complet aiurea (dureaza mult sa explic de ce), iar sistemul recompenseaza profitul, ceea ce inseamna dezastru daca profitul nu e real. personal am limitat proportiile dezastrului cand am devenit constient de el acum un an si jumatate, dar sistemul nu trebuie sa se bazeze pe moralitatea indivdului, ci pe legi si pe "law enforcement". imagineaza-ti ce s-ar intampla daca de maine ar fi legal si foarte onorabil sa furi din magazin, pe cine ai mai da vina atunci.

• r2, da exista catastrofe

Trimis de moderato -cantabile la 16 Decembrie 2008 15:46:45

Cunosc sistemul bancar pentru ca sînt client si toti în jurul meu sînt si ei clienti, pentru ca fiica mea a lucrat atît într-o banca de depozit cît si într-o institutie financiara (gestiune de fonduri si averi) si pentru ca sistemul merita studiat. Cunosc lumea reala a productiei pentru ca sînt inginer politehnica, la baza si pentru ca lucrez ca inginer calitate pentru sisteme complexe (armament). Dar mai ales cunosc bunul simt care îmi spune ca perpetuum mobile nu exista tot cum alchimistii nu au produs aur decît pe hîrtie si ca asta a încercat sa puna în practica "industria financiara" în ultimii ani. In ceea ce priveste catastrofele alimentare, da exista, este de ajuns sa va informati despre numarul (milioane) de copii care mor de foame în lume si sa va gînditi ca exista locuri pe lume unde se distruge productia (se arunca laptele, se strivesc legumele, se lasa terenuri necultivate) pentru a mentine pretul pe piata. Dar poate considerati drept catastrofa doar scaderea profitului institutiilor care pariaza pe preturi si nu moartea fiintelor omenesti. La fel pentru electronica, ruina miticului Silicon Valley, chiar daca toti nu stiu înca, electronica si informatica se petrec în Asia, în ziua de azi, doar logo mai sînt americane. Lumea financiara poate avea un sens doar în relatie cu lumea reala, dar legatura a fost întrerupta si bumerangul revine cu forta.

• scuze

Trimis de r2 la 17 Decembrie 2008 03:15:55

Tocmai armament? Nu suna a rade ciob de oala sparta? :D glumesc. In primul rand imi cer scuze, am crezut ca sunteti mai tanar. Am si eu copii, dar mai mici decat ai dumneavoastra, probabil ca sunteti mai in varsta decat mine, scuze pentru tonul cam lipsit de respect. Ce vreau sa spun este ca ar fi bine sa ascutlati ce au de spus si inculpatii inainte de a pronunta sentinta si de a-i compara pe toti cu personaje gen madoff. Sistemul nu este un perpetuum mobile, pietele de capital au rolul lor in economie. De acord ca profiturile imense din ultimii ani au fost umflate cu pompa si ca nu se poate crea valoare in ritmul asta doar din capital, dar profiturile au fost in perfecta conformitate cu regulamentele contabile si legile in vigoare, aici e tragedia. Sunt putini chiar cei din interiorul bancilor care inteleg ce se intampla de fapt, ce sa mai ceri unui ziarist sau publicului larg. Despre industria alimentara am vrut sa spun ca sistemul este suficient de robust sa previna dezastre financiare desi si acolo se lucreaza cu sume mari de bani, in conditiile in care dorinta de imbogatire a intreprinzatorului capitalist e aceeasi, atata tot. N-am vrut sa spun ca tot ce tine de industria alimentara e perfect, luati alt exemplu la nevoie. Cat despre mine, sunt fost olimpic la matematica si fizica in tinerete, nu regret deloc ca mi-am ales domeniul asta pe care il consider fascinant, nu incerc sa insel pe nimeni si sa fug cu banii. Sunt unii care ar face asta, cunosc personal cativa, dar din astia sunt peste tot. Dar cata vreme e legal, ce poti sa-i faci aluia, nu face asa ca nu e "moral"? Mai ales in conditiile in care lucrurile nu sunt deloc clare si problemele sunt de subtilitate.

• d-le r2

Trimis de moderato -cantabile la 17 Decembrie 2008 13:37:08

Sa va traiasca copiii si sa creasca într-o lume mai buna. Cînd vorbesc despre viciile sistemului financiar (si a sistemului neo-liberal în întregime) nu ma gîndesc la multitudinea de persoane fizice care au o slujba în sistem si pe care unii dintre ei o exerseaza atît cît se poate de cinstit (facînd totusi abstractie de întrebari care le-ar pune probleme de constiinta). Cei care au imaginat si aplicat acest sistem sînt cei vinovati, dar pe ei nimeni nu-i poate atinge, ramîn ascunsi vederii multimii si interesele lor nu tin cont de victimele facute. Intr-un fel cazul Madoff este arborele care ascunde padurea, sistemul nu are de liberal decît numele pentru ca totul este decis de confruntarea marilor interese si puterea în lume apartine mai mult multinationalelor decît guvernelor pe care chipurile le alegem în mod democratic. Nu aveti de ce sa-mi cereti scuze, tonul direct nu ma deranjeaza si discutiile pe internet nu fac decît se ne îmbogateasca pe toti tocmai pentru ca abolesc limitele de vîrsta si de spatiu. Eu traiesc în Franta, alti comentatori scriu din România, Anglia, USA sau Germania si fiecare aduce prin opiniile lui un punct de vedere diferit.

• carti

Trimis de r2 la 17 Decembrie 2008 14:52:46

multumesc. daca va face placere, va trimit cateva carti de pe amazon.fr, din pacate nu toate sunt inca traduse inca in franceza. daca imi recomandati ceva din lista de autori pe care ati mentionat-o mai devreme, as fi bucuros sa incerc sa citesc. parerea mea ramane ca lucrurile se misca de la sine intr-un sistem extrem de complex, nu exista genii malefice care controleaza din umbra totul, pur si simplu pentru ca este prea greu. este infinit mai simplu de calculat traiectoria unei comete decat evolutia bursei peste cateva zile, spunea cineva. dar poate ma conving de contrariu citind ce imi recomandati. locuiesc undeva in asia de ceva timp, e deja tarziu aici. numai bine.

• carti si autori

Trimis de moderato-cantabile la 17 Decembrie 2008 17:03:19

Pe care vi le transmit cu placere. Puteti încerca pe wikipedia rezumate si bibliografii daca nu gasiti cartile: 1° Maurice Allais, economist francez, premiul Nobel 1988 - "Les boulversements à l'Est. Que faire?", "Mondialisation, la destruction des emplois et de la croissance." 2°Nassim Taleb economist, "Le cygne noir" 3°Jacques Sapir, economist francez, expert în economia Rusiei, expert în strategie si geopolitica - "Pays de l'Est, vers la crise généralisée ?", "Le Krach russe", "Fin de l'eurolibéralisme". 4° Naomi Klein, jurnalista americana - No Logo : la tyranie des marques", "La stratégie de choc : la monté d'un capitalisme du désastre" Va recomand ultimul titlu al lui Naomi Klein, (editat în engleza) usor de citit des nespecialisti în economie si care traseaza istoria politica si economica în ultimii 30 de ani si mondializarea. Pentru Nouriel Rubini, care este foarte la moda de cînd a început criza, gasiti un blog pe google. Aveti de asemenea un blog (în franceza si engleza) tinut de Paul Jorion, profesor universitar din California, unul dintre cei care au prevazut criza acum mai mult de 2 ani, ca si Rubini. Numai bine

pentru r2

Trimis de moderato -cantabile la 15 Decembrie 2008 18:45:42

spuneti ca :
" problema complicata = criza financiara, schema piramidala = diagnostic simplu si usor de inteles. dar gresit frate. e mai complexa treaba. nu stiu cum iti explici faptul ca tu personal "te-ai prins" de toata manevra, in timp ce milioane de oameni nu si-au date seama. "

Problema crizei financiare nu este complicata si multi din cei atenti la economia mondiala au simit-o si au avertizat. Este de ajuns sa treceti dincolo de "discursul oficial" dominat de scoala Hayek-Friedman în ultimii 20 de ani si sa vedeti ca exista tot felul de personalitati (dintre care unii premiul Nobel) care nu au încetat sa atraga atentia opiniei publice, ca Maurice Allais, Stiegliez, Chomsky, Roubini, Jacques Sapir, Paul Jorion, si Krugman.
Incercati o site economica pe web Europe2020 si veti vedea ca ceea ce presa descopera azi era deja spus în detaliu acum 2 ani.
Daca asteptati ca milioanele de oameni care reprezinta "oile de tuns" ale speculatorilor sa va anunte de ceea ce se va întîmpla, nu mai este cazul sa discutam.
Mentin ceea ce am spus deja, criza finaciara de azi eset o criza piramidala de datorii, de tip Ponzi, în care institutiile financiare care au creat-o stiau ce faceau, de unde titrizarea si distribuirea riscului spre alte orizonturi.
Evolutia economica USA si a tarilor occidentale care s-au dezindustrializat si care au compensat cresterea salariala prin acordarea împrumuturilor fara conditii sanatoase de rambursare a declansat fenomenul.
Pe scurt, USA a trait si supravietuieste pentru ca tari cum sînt China, Japonia si monarhiile petroliere o împrumuta pentru cheltuielile curente. Pentru cît timp ?
Ceea ce este complicat nu este întelegerea crizei ci care va fi iesirea din criza.

Raspunde

• Criza americana atrage pe totzi in groapa

Trimis de Un Trecator Grabit la 15 Decembrie 2008 19:09:39

Criza americana atrage pe totzi in groapa (din pacate). Captalismul actual este doar o forma de imbogatire pentru citiva (f. putini) si o saracire inceata dar continua a clasei de mijloc din Europa occidentala, Japonia, America de nord.

• buna seara, Trecator

Trimis de moderato -cantabile la 15 Decembrie 2008 19:47:00

Criza actuala a capitalismului (personal o presimt teribila) poate fi si o sansa pentru umanitate, sansa ca "omul" sa reînceapa sa-si puna întrebari despre el însusi si despre sensul pe care îl vrea pentru viata. Sansa de a se regasi ca om si nu ca un animal în turma, pazit de cîini. Sansa le revine tinerilor de azi, sa aleaga viitorul lor, sa faca revolutiile lor si sa înceteze de a trai într-o viata virtuala si vulgara ca cea pe care se straduisesc sa le-o arate programele de tv., holliwood si toate media care sînt detinute de cei care au în stapînire capitalul financiar si care nu vad în "om" decît un sclav.

• reformulez

Trimis de r2 la 16 Decembrie 2008 08:53:49

m-am cam grabit cu formularea si au iesit neintelegeri. faptul ca folosesti cazul madoff ca ilustrare a problemelor sistemului financiar american e o exagerare si o greseala. in industria financiara lucreaza sute de mii de oameni (am exagerat eu cu milioanele, poate). imensa majoritate sunt oameni cinstiti, in nici un caz nu sunt pusi pe furat si nu si-ar risca libertatea umbland cu gainarii. problemele industriei financiare sunt mai degraba tehnice decat filosofice si sunt destul de subtile. publicul larg care n-a tranzactionat in viata lui nimic intr-o piata de capital isi imagineaza diverse. iti recomand "a deamon of our own design" de rick bookstaber (si alte cateva, daca vrei). nu cred ca chomsky e in masura sa ofere solutii si diagnostice in domeniul asta.

pentru Laurentiu Popa

Trimis de moderato -cantabile la 15 Decembrie 2008 18:05:40

ati spus în articol :
"Chiar si inventatorul schemelor piramidale moderne, Carlo "Charles" Ponzi (1882-1949), un imigrant italian in SUA, nu a reusit sa obtina sume atat de mari, nereusind sa treaca de un miliard de dolari."
De aceea v-am spus ca o comparatie între un miliard din epoca lui Ponzi cu 50 de miliarde în epoca noastra nu are valoare decît daca se face o ajustare cu inflatia.

Raspunde

Gresit!

Trimis de FLORIN la 15 Decembrie 2008 12:31:26

"a fost condamnat la 20 de ani de inchisoare si plata unei amenzi de cinci milioane de dolari pentru o frauda in valoare totala de 50 miliarde de dolari" Pai cum sa fie condamnat deja? Abia a fost prins. Procesele dureaza luni, poate ani... Nu prea le aveti cu engleza bai baieti si fete.

Raspunde

baietii destepti

Trimis de geo la 15 Decembrie 2008 08:03:33

sa nu ne fie de mirare ca s-a intamplat acest lucru, una peste alta intreaga societate umana este o "schema Ponzi" daca 95% din bogatia lumii este concentrata in 5% din populatia lumii...si apropo, credeti ca e singura schema de genul asta de prin lumea celor ''destepti''? :))

Raspunde

• legea lui pareto

Trimis de legea lui pareto la 15 Decembrie 2008 10:06:36

"95% din bogatia lumii este concentrata in 5%" asta e legea moderna a lui Pareto?.

• baieti destepti

Trimis de geo la 15 Decembrie 2008 10:32:52

Pareto vorbeste despre cu totul alceva... in termeni simpli sa observat empiric faptul ca 80% din efecte apar din 20% cauze. un exemplu este 80% din PIB vine de la 20 % din firme si tot asa.

Respect...

Trimis de b00m la 15 Decembrie 2008 07:16:01

...macar nu sa ocupat de gainarii mici, a avut stil nenea.

Raspunde

sanie cu zurgalai- 50 de miliarde ai mei

Trimis de GRAZY la 15 Decembrie 2008 00:52:21

ba fratilor, eu numai daca ii citeam numele la asta il urmaream 24 din 24, ii controlam bideul...praful de pe cravata ..ce mai ...ce sa mai zic...prea tarziu

madoff

Raspunde

Piramide financiare

Trimis de Ray Arco la 14 Decembrie 2008 20:59:33

De la Pozi incoace, a mai existat si BERNARD CORNFELD care la un moment dat era sigurul care detinea 2 miliarde in valuta si era cat p-aci sa colapseze Banca Angliei! Cand Americanii au inceput sa-l investigheze, s'a mutat in Elvetia. Cand si acestia i-au dat de urma, s-a mutat peste hotare in Franta de unde cu 700 de angajati a continuat activitatea pana cand intr-adevar Elvetienii au pus manaa pe el. A facut un an jumatate de inchisoare dupa care cand a iesit tot a ramas cu vreo US$40 Milioane "bani curati"!!! Ce e drept adjunctii lui din primul ciclu au devenit si ei milionari.

Raspunde

JOS PALARIA...

Trimis de Jimmy la 14 Decembrie 2008 20:24:31

Tipul e tare, o legenda ce mai, sa fii cel mai bun intr-un domeniu unde tot timpul avut concurenta acerba. Sau cumva ati uitat de FNI, CARITAS si altii de pe piata locala. Nu-i asa ca par niste incepatori compartati cu Madoff.

Raspunde

De unde cele mai mari tzepe? Din USA.

Trimis de Un Trecator Grabit la 14 Decembrie 2008 20:14:14

De unde cele mai mari tzepe (inginerii financiare)? Din USA.
USA este intr-adevar tzara tuturor posibilitatzilor (mai ales in rau)

Raspunde

banii multi...

Trimis de un alt cetatean la 14 Decembrie 2008 19:13:01

"Toti stim ca banii multi nu sunt facuti cinstit!" - raspuns pentru "un cetatean" - sunt de acord cu afirmatiile tale, mai putin cu propozitia de mai sus. Este intr-adevar comentariul unui articol in care apare unul din cazurile in care s-au facut bani multi necinstit, dar sa nu generalizam. Propozitia citata mi se pare un rezultat al educatiei comuniste...

Raspunde

Articolul este plin de inexactitati!

Trimis de Un Cetatean la 14 Decembrie 2008 18:53:22

Din pacate articolul prezinta multe date inexacte. In primul rind nu a fost inca condamnat! Faptul ca este posibil sa primeasca 20 de ani este cu totul alceva. Abia a fost arestat si eliberat pe o cautiune de 10 milioane dollari. Inca nu se stie cu exactitate dimensiunile fraudei si nici cite persoane sunt implicate. Este f adevarat ca a fost extrem de iv in alegerea celor care au participat la afacerea lui, dar numarul exact nu se stie. Cu siguranta au fost oameni care au pierdut mult mai putin de 2 miliarde. Ancheta este inca la inceput si pina la darea sentintei vor mai trece cel putin 2 ani. Stiu ca romanii cinstiti vor ca lupta impotriva coruptiei sa fie rapida si dreapta. Din pacate sistemul juridic in toata lumea are multe gauri si avocatii buni stiu sa profite de ele. De fapt in final a fost o guara data de un evreu, altor evrei si citorva WASP. Toti stim ca banii multi nu sunt facuti cinstit! Asa ca nu vad nici un motiv de ingrijorare!
Recomand celor care scriu articole care au date clare si precise sa se informeze cit se poate de bine inainte de-a asterne pe hirtie. Hirtia suporta orice, dar consider ca meritam sa fim informati corect! Este vorba de respectul fata de cititor!

Raspunde

• pt "un cetatean"

Trimis de maximuss la 15 Decembrie 2008 15:42:36

in rpimul rand o sentinta se pronunta nu se "da". Iar in al doilea rand, banii multi nu insemna ca sunt si murdari. Asta e o preconceptie romaneasca, de pe vremea "conducatorilor iubiti". Cand mentalitatea o sa se schimbe, atunci si oamenii si implicit societatea va evolua. Iar despre "teparul" miliardar, va ajunge la inchisoare, insa acum e tardiv. De la americani a plecat toata isteria cu criza si tot la ei se intampla porcariile, problema e ca ne trag si pe noi dupa ei.

• Pt maximuss

Trimis de Un Cetatean la 15 Decembrie 2008 17:04:30

Am apelat la verbul "a da", verb tranzitiv in limba romana, cu foarte larg inteles si folosinta. Chiar daca lipseste termenul tehnic, sunt convins ca un exista nici un roman care a citit acest articol sa nu fi inteles despre ce este vorba. Nici chiar dumneavoastra! Cit privesc banii, continui sa cred ca nu exita in lumea acesta o persoana care a facut sau mostenit o suma f mare de bani, care este perfect curata, ca sa contrabalansez afirmatia dumneavoastra de murdari. Pacat ca nu ai posibilitatea sa deschizi ochii larg si sa te uiti in jurul tau si sa vezi ca toti care au facut averi mari, au facut aceste averi tragind sfori in spatele usilor inchise, avind acces la lucruri si informatii pe care nu le-a avut orice om de pe strada, mituind, speculind, mintind, profitind de pozitia lui sau al celor care sunt datori lui. Faptul ca se bucura de averile respective, nu-i fac pe acesti oameni sa fie un model de integritate pt ceilalti. Hotia, rapacitatea si minciuna au aparut o data cu societatea umana si v-a dispare o data cu ea. Deci, aceasta afirmatie a mea nu are nimic de a face cu perioada "conducatorilor iubiti", ci cu structura sufleteasca a omului. Si fiindca aceasta frauda s-a produs in domeniul stock market-ului, de ce sa nu recunoastem ca este extrem de speculativ, fiind o inventie si este controlat de evrei, vezi numele firmalor din Wall Street, care au generat criza mondiala actuala. Ce s-a urmarit cu prin creera ei este in primul rind de-a se face bani, fara sa se produca mai nimic, facind posibile perpetuarea conducerii lumii de cei bogati si puternici.

ajustare prin inflatie

Trimis de moderato -cantabile la 14 Decembrie 2008 16:47:13

Un miliard de dolari pe vremea lui Ponzi (1882-1949) valora mai mult decît 50 de miliarde de dolari în 2008.
Pentru cei care vor sa înteleaga excrocheria finaciara pe care o traim azi, oriunde ne gasim pe globul pamîntesc, ar fi bine sa caute pe wikipedia istoria "piramidei Ponzi". Este exact acelasi lucru pe care l-au practicat finantele anglo-saxone. Ultimii înscrisi platesc beneficiile celor care au sosit primii, toata lumea se înscrie în speranta de a cîstiga o viata de vis (ca la loto) fara sa faca nici un efort. Multi dintre înscrisi pierd de doua ori pentru ca au împrumutat banii cu care s-au înscris. Jocul la cazinou a devenit marca economiei. Cîstiga si pierd cei care joaca, numai ca loturile puse în joc sînt fabricate de sclavi, cei care muncesc ca sa manînce.
Americanii au trait timp de 20 de ani jucînd la cazinoul pe care la inventat Wall-Street, fara sa se gîndeasca la chinezii care munceau pentru o farfurie de orez ca sa le fabrice toate jucariile lor preferate. Restul lumii a platit pentru functionarea cazinoului, asa cum toti saracii renunta la o pîine ca sa cumpere un bilet de Loto.
Nu mai ca acum jocul s-a terminat si facturile trebuie platite.

Raspunde

• De acord!

Trimis de ? la 14 Decembrie 2008 17:24:12

Adevarat grait-ai. Cine are urechi sa auda si cine are ochi sa citeasca, ca istoria se repeta. Nu este prima si nici nu va fi ultima recesiune. Atat timp cat unii muncesc si altii stau acest lucru se va intampla. E ca un fel de "revolutie financiara" in care banii saracilor se revolta impotriva banilor bogatilor sau ca o furtuna dupa canicula. Oricum tot raul va fi spre bine si cu cat mai dese sunt perioadele decriza financiara cu atat mai usor vor trece. Ca doar sunt cutremure, nu?

• Pt moderato-cantabile

Trimis de Un Cetatean la 14 Decembrie 2008 18:58:52

Aveti perfecta dreptate cind sustineti necesitatea ajustari cifrelor la inflatie. Din pacate frauda facuta de Ponzi a avut loc in ani douazeci si un dollar din acea perioada nu valoreaza 50 din cei de astazi. Raportul este sub 30. Deci, daca intradevar este vorba de 50 de miliarde, atunci este cea mai mare frauda din istorie. Am trait s-o vad si pe asta!

• raspuns @ moderato-cantabile

Trimis de Laurentiu Popa la 14 Decembrie 2008 22:40:29

Nu am scris ca Ponzi a "produs" un miliard.

• Pt moderato-cantabile

Trimis de Un Cetatean la 15 Decembrie 2008 01:56:58

Este adevarat ca nu ati afirmat ca Ponzi (1882-1949) a "produs un miliard de dollari. Dar ati firmat ca un miliard pe vremea lui valora mai mult decit 50 astazi. Care este vreamea lui? Cind a pus in aplicare schema lui? Cind s-a nascut (1882)? Pe patul de moarte (1949)? Deasemenea nu vad de ce ati avansat cifra de un miliard pe vremea lui in comparatie cu cei 50 miliarde dollari "produsi" de Madoff!!!!!

• cantabile

Trimis de r2 la 15 Decembrie 2008 02:05:00

vezi ca, in general, problemele complicate au solutii simple si usor de inteles, dar sunt gresite. problema complicata = criza financiara, schema piramidala = diagnostic simplu si usor de inteles. dar gresit frate. e mai complexa treaba. nu stiu cum iti explici faptul ca tu personal "te-ai prins" de toata manevra, in timp ce milioane de oameni nu si-au date seama. si nu uita ca nu e vorba de madoff si ale lui 50 de miliarde, e vorba de trilioane.

Editoriale
Cartea lui Bercea Mondialu’
Domnu’ Mondialu’, nu-mi împrumutaţi şi mie cartea aceea a lu’ matale? Aş ...
DusteRomania
De vreo trei ani ştim că Dacia pregăteşte lansarea unui SUV, de mai bine de un an că se va ...
Transparenţă fiscală prin «salariul complet»
Salariaţii trebuie să ştie că aproape jumătate din valoarea muncii lor nu ajunge la ei ...
Obişnuinţa de a nu vedea copacii
Pentru că suntem originali, noi românii nu vedem milioanele de mici dezastre de lângă ...
ziare