Capital.ro Experienta in slujba ta.
Curs valutar
4.0929
EUR
2.9703
USD
4.5007
GBP
2.9049
CAD
2.7256
AUD
106.8253
XAU
Sondaj
Care dintre sporurile primite de bugetarii din România pe timp de criză vi se pare cel mai „nesimţit”?
Convertor valutar
Data: 12 Martie 2010
Arhiva
L
M
M
J
V
S
D
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
L
M
M
J
V
S
D
 
 
 
 
 
 
 
Studenţi trimişi să facă foamea la universităţi din străinătate

Studenţi trimişi să facă foamea la universităţi din străinătate

Autor: Daniel Catană
Publicat: 11 Martie 2009
Vizionari: 9730;

Zeci de tineri trimişi de statul român să studieze la cele mai bune facultăţi din lume nu mai au bani de mâncare pentru că Guvernul nu le-a mai plătit bursele şi stipendiile.

După ce a terminat liceul, în 2006, Raluca Dorobanţu nu a mers la o facultate din România, ci a plecat la studii în Anglia, la Universitatea din Liverpool. Dar pentru că taxele de şcolarizare ale universităţii britanice erau uriaşe pentru o familie din România, tânăra a obţinut o bursă în valoare de 23.000 de euro pe an de la statul român pentru a avea acces la o educaţie de calitate. „Aceşti bani urmau a fi folosiţi pentru taxele de studii, cazare, masă şi un bilet de avion dus-întors pentru România“, explică Raluca Dorobanţu, una din cei 149 de tineri care au primit finanţare în valoare totală de aproximativ cinci milioane de euro pentru a se instrui la cele mai bune facultăţi din Europa şi din Statele Unite.

Dar, aşa cum îi este obiceiul în foarte multe situaţii, Guvernul României nu îşi respectă obligaţiile şi de la începutul acestui an nu a onorat plăţile către 38 de bursieri, care în acest moment se află în imposibilitatea de a-şi plăti  hrana şi cazarea. În plus, autorităţile române au şi restanţe faţă de zece universităţi de prestigiu privind taxele de şcolarizare.

„În mod normal, conform contractului, banii pentru cazare şi masă trebuie să îi primim cu două săptămâni înaintea începerii fiecărui semestru. Eu ar fi trebuit să primesc 4.250 de euro în septembrie şi restul de 4.250 în ianuarie. În primul semestru universitar, banii mi-au venit la jumătatea lunii octombrie, sub pretextul că persoana fără semnătura căreia nu se putea încheia transferul era plecată în delegaţie“, spune Raluca Dorobanţu. Pentru semestrul al doilea, însă, nu a mai primit nicio sumă de bani, motivele invocate de autorităţi fiind dificultăţile legate de instalarea noului guvern.

Bursă, după buget, lipsă

Programul Bursa Specială Guvernul României a fost lansat în anul 2004 şi este o iniţiativă comună a Guvernului României şi a reprezentanţei în România a Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD). Finanţatorul principal al programului este Guvernul României, iar PNUD cofinanţează între 7% şi 15% din sumă şi se ocupă de implementarea proiectului. „Bugetul anual al proiectului împreună cu Planul Anual de Activităţi sunt stabilite la începutul fiecărui an între cei doi parteneri, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării (MECI) şi PNUD, după care banii sunt viraţi de către MECI în contul PNUD. Având în vedere că Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării este o instituţie publică, finanţată de la bugetul de stat, nu poate începe negocierile cu PNUD decât după ce bugetul naţional pentru anul respectiv a fost votat şi publicat în Monitorul Oficial“, spune Răzvan Antonescu, training and academic officer la PNUD România. „Cum bugetul de stat a fost adoptat foarte târziu, procedurile mai-sus menţionate au întârziat foarte mult“, adaugă el.

Dar, deşi bugetul a fost aprobat de parlament, bursierii nu au primit încă banii şi sunt în imposibilitatea de a se întreţine. Este şi cazul Alexandrei Tomescu, o tânără care este studentă în anul IV la Colegiul St. Hilda‘s din cadrul universităţii Oxford. „Colegiul la care sunt studentă a fost extrem de înţelegător cu privire la imposibilitatea mea de a plăti cazarea şi a decis să nu impună penalităţi şi să aştepte până când voi intra în posesia bursei. Având în vedere că trimestrul se apropie de sfârşit (se termină peste o săptămână – n.r.), încep şi ei să fie îngrijoraţi“, spune Alexandra Tomescu.

Studenţii români, în pericol să nu fie primiţi la examene

Raluca Dorobanţu, studenta de la Universitatea din Liverpool, susţine că până acum şi-a achitat datoriile din banii trimişi de părinţi, care au făcut eforturi mari pentru a o ajuta, având în vedere că ambii sunt bugetari. „Nu ştiu la ce ajutor aş mai putea apela în continuare dacă situaţia aceasta persistă. În primii doi ani de studiu, rezultatele mele au fost cele mai bune din departament, obţinând la sfârşitul primului an chiar şi o distincţie din partea universităţii pentru performanţele realizate“, spune Raluca Dorobanţu.

Cu toate acestea, este uşor de înţeles că lipsa banilor, grija că nu mai ai bani pentru mâncare, chirie sau cărţi poate conduce la rezultate academice sub potenţialul studentului. Iar, în cazul său, deşi notele din primul semestru au fost tot bune, nu au fost la fel de bune ca în semestrele anterioare. „Am fost trimişi aici datorită performanţelor deosebite obţinute în ţară, urmând să ne perfecţionăm la universităţi de prestigiu. Guvernul s-a angajat să ne finanţeze la timp, şi nu s-a ţinut de cuvânt“, spune Raluca Dorobanţu, care adaugă că, în cazul în care va întârzia şi mai mult plata taxelor de şcolarizare, este probabil ca studenţilor români să li se restricţioneze accesul la bibliotecă sau să nu fie lăsaţi să-şi susţină examenele de sfârşit de an universitar.

 «Ştiindu-se că suntem bursieri ai guvernului român, problemele cauzate dăunează credibilităţii acestuia şi imaginii pe care România şi-o conturează în afară.»
Raluca Dorobanţu, studentă la Universitatea din Liverpool

10 universităţi de prestigiu din străinătate aşteaptă ca Guvernul României să deblocheze aproximativ 60.000 de euro aferente taxelor de şcolarizare ale studenţilor români

Alte articole despre: actualitatea


Comentarii cititori (57)
Nume:*
Subiect:*
Comentariu:*
NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.
Asteapta, se incarca...

vai doamne

Trimis de ana la 9 Octombrie 2009 04:52:16

deci sunteti ingrozitor de prosti fratilor.in primu rand k sa fi cel mai bun la o facultate de prestigiu nu ai timp de job!!!!!!!!!vb. in cunoshtintza de cauza.habar n'avetzi voi ce chin e pe capu lor.shi in al2-lea rand tara asta idioata care e plina de oameni ignoranti shi invidioshi k multi care au postat aici are nevoie de oameni bine pregatitzi sau vretzi sa fitzi condushi de oameni care habar n'au sa scrie shi sa citeasca?''sa'shi plateasca singuri'' duamne fereshte v'atzi gandit k sunt copii deshteptzi shi ambitzioshi care nu s au nascut in familii de milionari?ntz ntz c mentalitate.

Raspunde

Cum ar fi folositoare bursele ...

Trimis de eu, care cunosc bine un comentator la 31 Mai 2009 07:40:05

Cred ca statul ar trebui sa incheie contract ca dupa terminarea studiilor, bursierii romani sa practice in romania
Si sa le ofere acelesi conditii ca in tarile occidentale
Bursa reprezinta o investitie a statului care se pierde pe parcurs din lipsa de continuare a programlui
Nu cred ca asta e si adevarat intru totul
E doar parerea mea

Raspunde

studenti si foamete...

Trimis de Arteni Ana Andreea la 22 Aprilie 2009 13:03:43

Mi se pare ridicol sa cerem statului roman burse sa studiem la universitati din strainatate. Eu am studiat in Romania dupa care am plecat cu o bursa Socrates de 10 luni in Olanda, in al doilea an de Master pentru a face partea practica a lucrarii de dizertatie din lipsa dotarii in laboaratoare. Mi s-au dat 380 de euro pe luna din care numai chiria era 320. Mi-am gasit de munca, este normal ca studentii sa munceasca sa se intretina , am lucrat, si m-am descurcat.
Nu este cinstit sa aveti studii in strainatate be banii statului, trebuie sa le aveti pe banii vostri...
Ca sa ceri tu statului roman bursa de a face o facultate in strainatate, desi ma repet, e ridicol!!!cand oamenii, copiii si batranii n-au ce manca in Romania.
Materiile de studiu sunt aceleasi, faptul ca studiezi la Oxford sau in Ro materia invatat e la fel. Ca au nume bun, e adevarat; dar daca esti bun te descurci oriunde in lume, nu tre sa-ti scrie pe frunte unde e emisa diploma.
Imi pare rau dar parerea mea e ca ar trebui sa returnezi banii care deja i-ai primit de la statul roman pentru a face facultate la Liverpool si sa te descurci singurica daca vrei Liverpool. Eu am terminat la Al.I. Cuza, Iasi, si sunt foarte mandra, si-am lucrat deja in cateva dintre universitatile faimoase, si-mi sustin si familia de acasa, si nu mai cer bani de la statul roman!!!
Rusine domnisoara!

Raspunde

multumesc pentru articol

Trimis de ela la 19 Martie 2009 00:43:59

Nu pot sa cred cata ignoranta! Multi dintre cei care ati postat ori nu stiti in ce consta programul de burse – www.burseguvern.ro ori sunteti extrem de invidiosi ( de genul : ‘ si eu sunt in afara si studiez si nu primesc bursa, ei de ce sa primeasca?’ – tipic romanesc ).

Credeti ca tinerii astia au primit bursa pe nimicuri? Uitati-va la conditii. Nu trebuie ‘ balcaniade’ – si la top 10 universitati UK te admit FARA. Eu nu am vrut sa aplic initial pentru ca eram convinsa ca numai cei cu pile o sa o ia. Nici nu mi-a venit sa cred cand am fost chemata pentru interviu! Apoi cand i-am cunoscut si pe ceilalti beneficiari, mi-am dat seama ca au luat-o pe merit. Daca erau din familii atat de sus-puse sa influenteze comisia cu membri UNDP si guvern nu se plangeau acum ca mor de foame, n-aveti voi nici o grija! Si in plus, nu sunt 2000 euro pe luna, cum spunea cineva mai sus, sunt max. 1000 , sau pentru altii maxim 800! Intre timp e o evaluare constanta, trebuie sa luam note mari, sa facem rapoarte de activitate, este o comisie care urmareste totul.

Credeti ca primirea bursei e pe gratis? Nu! Trebuie lucrat apoi pentru statul roman. De aceea multi poate nici nu au aplicat, pt ca terminand o facultate in strainatate, si una buna, poti gasi slujbe muult mai bine platite ca acasa. Mi se pare culmea ca conditiile astea de intoarcere se pastreaza , insa guvernul nu isi pastreaza ‘ conditiile’ sale.

Multumesc mult pentru articol, si eu sunt una dintre persoanele care din pacate nu a primit banii. Noroc cu economiile de o viata ale parintilor, cu munca k desi nici asa nu e corect. Sper ca mai mult de aprilie nu ne tin asa... ca altfel nu stiu la cine sa cer ajutor!

Raspunde

penibil titlu

Trimis de gigel la 13 Martie 2009 08:06:15

Se vede clar ca acesti "merituosi" sunt odrasele sau rubedeniile functionarilor din Romania.
Au aceeasi mentalitate ca statul trebuie sa le dea si ca tre sa invete cum sa ia si sa dea spaga, de in termeni mai occidentali adica "networking".
Pentru intretinerea proprie as zice ca nu e greu sa pui osul la munca la un job part-time. Mai mult o consider o experienta din care vei invata sa pretuiesti cu adevarat sansa care ti s-a dat in viata.
Hai sa nu fiu rau si sa zic ca stati acolo degeaba, dar n-ati invatat esenta lumii occidentale si anume sa actionezi, sa cauti solutii nu sa astepti si sa cersesti.
Cu taxele de scolarizare stati linistiti ca statul le va rezolva, ca de nu va accepta sa se faca de rasul UE.

Raspunde

Burse fara candidati romani

Trimis de dan_USA la 12 Martie 2009 05:09:03

Nu prea inteleg de ce statul roman trebuie sa platesca acele burse, cand respectivii studenti ar putea sa aplice la universitatiile din Vest (ex. USA) si sa-si castige singuri bursele (asta fac miile de chinezi, indieni, coreeni etc). Sunt profesor la o universitate destul de buna din US (top 20-30) si de cativa ani buni caut imi iau studenti la doctorat din RO, dar fara succes. In ultimii trei, ani nu am vazut un aplicant din Ro. Am incercat sa iau legatura cu profesorii din tara dar degeaba, asa ca am luat studenti din Corea si China. Asta e!

Raspunde

• Vin eu

Trimis de dan_RO la 12 Martie 2009 13:49:48

Draga Dane, Vin eu la doctorat la tine. Scolit beton, MA in UK, recomandari, tot dichisul... Ce zici???????

• studi in USA

Trimis de anka la 12 Martie 2009 14:47:21

Sunt studenata laUniversitatea Urbana-Champaign ill, termin facultatea de matematica anul acesta si la targrile de joburi organizate la universitate nu a fost anul acesta nici o cerere pentru prof de mathe. M-am inscris la master si sper...Am acte de rezident USA...si ma intreb daca este o solutie sa faci facultatea aici, unde este mult mai greu decat in Romania si joburi sunt din ce in ce mai putine. Am prieteni romani care sunt la doctorat aici, cerceteaza de 8 ani si n-au descoperit nimic si nu vor primi diplome de doctoranzi...care considerati ca ar putea fi solutia ?????

• Nu dispera, patreaza-ti increderea si vei reusi

Trimis de pentru anka la 12 Martie 2009 19:03:38

Sa-ti cauti un job acum cand toate firmele concediaza este dificil in USA, dar si in Europa, Asia, etc. In plus profesor de matematica in USA, nu este o meserie bine platita. De ce nu incerci sa faci Masterul ori PhD in alt domeniu, de ex. Engineering ori Buissnes? Iti va crea mai multe oportunitati la angajare. De fapt, acum este perioda cea mai buna sa stai in scoala, cand o sa termini peste 2-5 ani altfel va fi situatia. In plus, trebuie sa ai sanse de angajare trebuie sa lucrezi la "networking". Mult succes si nu dispera!

parere

Trimis de the duck la 11 Martie 2009 23:29:41

Buna ziua,
Nu am timp sa citesc tot ce s-a scris dar mi-am facut o scurta parere.Ce sa zic...povestea mea e un pic ciudata pentru ca si eu am plecat dupa liceu in Franta...dupa 3 ani mi-am jurat ca si pamant mananc doar ca sa ma intorc acasa si asta pentru ca pur si simplu innebuneam...si m-am lovit de Romania...da,evident ca am fost primul caz cu care s-au confruntat-adica un student care vine cu Licenta obtinuta in alta parte...acum fac un master de care nu sunt incantata deloc...sunt in alt oras tot in Franta...lucrez pentru nebunia pe care acum nu mi-o mai asum...dar tot vin acasa pentru ca nu ma vand pe aici...oricum nu ma baga nimeni in seama...E adevarat ca fara bursa nu poti obtine rezultate remarcabile.E foarte adevarat!!!!Eu am terminat a doua dar nu mai stiam ce e viata...munceam si invatam ca un robot...ma golisem de uman....asa ca de fapt critica privind faptul ca poti sa lucrezi nu isi are rostul...nu se poate daca nu esti geniu...
Multumesc pentru timpul acordat!

Raspunde

Intrebare : pe ce criteriu sunt selectati elevii c

Trimis de Claudiu - Oxford la 11 Martie 2009 19:11:58

Este adevarat ca cei mai multi ,,beneficiari''ai acestor burse de stat sunt odraslele demnitarilor mai mari sau mai marunti din tara noastra ? E CINEVA CARE STIE RASPUNSUL LA ACEASTA INTREBARE ?

ps : studentii carora nu le ajung banii , pot lucra 20 ore /saptamina in uk . cine vrea sa invete la universitati mari TREBUIE sa faca si sacrificii . unii vor si cu p....la in c... si cu sufletul in rai ! .............

Raspunde

• de acord...

Trimis de Arteni Ana Andreea la 22 Aprilie 2009 13:06:18

Sunt perfect de acord cu tine. Acu e generatia care cere bani de peste tot sa steie degeaba, nu stiu sa faca nici un sacrificiu....

•  mi-e greata

Trimis de mi-e greata la 18 Ianuarie 2010 23:36:47

mi-e greata Daca ati sti cat de scumpa e viata in afara, ce inseamna sa lucrezi ca chelneri si sa inveti matematica la o facultate de top poate ati intelege de ce acesti studenti au nevoie de burse! Mi-e greata de genul acesta de atitudine si de purtatorii ei

o fi adevarat

Trimis de ada la 11 Martie 2009 17:44:26

universitatile din Liverpool sunt vax.Cele mai bune sunt Oxford si Cambridge...

Raspunde

• Sigur

Trimis de Dani la 11 Martie 2009 20:09:20

La tine nu exista decat "cele mai bune" si "vax"? Totul alb/negru, ceva intermediar nu? Ori e tare ori e de ***, intermediare nu exista.

• mda... ce sa zic

Trimis de Gagea la 11 Martie 2009 23:26:54

sunt curios ce universitate ai facut tu....

• Pt ADA

Trimis de Oare? la 12 Martie 2009 17:02:30

Draguta si desteapta Ada, Clasamentele univ se fac pe profile.....deci Oxford si Cambridge nu sunt cele mai bune la toate profilele......

• mda

Trimis de gabizza la 12 Martie 2009 22:32:14

bine ca esti tu desteapta! oi fi fost la Yale,mai stii...

• nu serios

Trimis de Cristiano Ronaldo la 13 Martie 2009 18:50:56

vax? se vede ca habar nu ai despre ce inseamna sa studiezi la o facultate in strainatate, si nici despre sacrificiile implicite. P.S.: tu ce facultate ai facut simpatico?

• mare vax...

Trimis de Arteni Ana Andreea la 22 Aprilie 2009 13:09:17

Dar ea a luat zeci de mii de euroi din bugetul Romaniei, care si-asa e vai de capul lui, ca sa aiba diploma de Liverpool!!!!!

daca statul roman ar fi un vers.... acela ar fi

Trimis de Y X? la 11 Martie 2009 17:43:27

Pasu trece, eu raman
a se citi:

Problema trece...eu raman

Programul BSGR e doar inca un exemplu, simplu si concret cum ca incompetenta are un instinct puternic de supravieturire, mai ales cand e amenintata de antonim.

Raspunde

• +

Trimis de Cristiano Ronaldo la 13 Martie 2009 18:53:36

Subscriu

finantare romaneasca pentru studii in strainatate?

Trimis de cercetator roman la aceeasi University of Liverpool la 11 Martie 2009 15:57:02

Mi se pare absurd ca Guvernul Romaniei sa ofere burse de scolarizare in strainatate pentru tinerii romani atata timp cat in Romania situatia din cercetare si educatie e dezastruoasa. Consider ca acesti bani ar aduce mai multe beneficii educatiei si cercetarii prin dotari sau sustineri de proiecte de cercetare de inalte calitate in Romania. Daca tinerii doresc sa studieze in strainatate (gen facultate in Liverpool si nu in Bucuresti) ar fi bine sa se inscrie intr-un program de competitie pentru burse oferite de diferite institutii si asociatii din strainatate (inculsiv Universitatea din Liverpool ofera diferite tipuri de burse pentru scolarizare).
Consider ca invatamantul din Romania este de buna calitate si ar trebui sustinut. Nu inteleg de ce trebuie statul roman sa cheltuiasca o groaza de bani pentru educatia unor tineri in afara tarii. Era normal sa se ajunga la astfel de blocaje pentru ca taxele sunt enorme. Dragilor daca vreti studii in strainatate cereti finantare acolo unde trebuie si lasati Guvernul sa folosesca acesti bani pe plan national. Romania cotizeaza anual la UE si la multe alte programe pentru educatie si cercetare. Folositi acesti bani pentru ca raman necheltuiti anual. Da, probabil o bursa se obtine mai usor printr-o competitie in Romania decat una la nivel european sau international. Totusi incercati pentru ca se merita.

Raspunde

• irelevant

Trimis de Raluca la 11 Martie 2009 16:40:07

In primul rand, ar trebui sa stii ca la Liverpool (ca si la multe alte universitati din UK) nu se dau burse pt undergraduates, ci doar de la master incolo. O optiune ar fi sa faci un imprumut pt taxele de studii de la Student Loan Company. Dar asta se poate face numai daca esti cetatean UK/EU. In 2006 nu era cazul pt asa ceva. Mai mult, te contrazici cand spui initial ca situatia din cercetare si educatie in Romania e dezastruoasa, pt ca apoi sa spui ca invatamantul romanesc e de buna calitate. Nicio universitate romaneasca nu se gaseste in topurile universitatilor de calitate din lume, asa ca mi se pare normal ca un licean cu rezultate bune sa isi doreasca sa urmeze studii superioare la o universitate renumita. In plus, Bursa Speciala Guvernul Romaniei a fost creata cu un scop, acela ca la sfarsitul studiilor (finantate de Guvern), absolventii sa se intoarca in tara, pentru a lucra in sectorul public in functii de conducere. Guvernul nu se tine de niciuna din aceste promisiuni, desi ar putea profita de educatia si experienta obtinute de beneficiari in timpul studiilor in strainatate. Si ca sa stii cat de usor s-a obtinut aceasta bursa, ai putea consulta criteriile de selectare pe site-ul Programului, pt a vedea ca selectia a fost riguroasa si procedeul asemanator cu cel al altor competitii desfasurate la nivel international.

• cercetator roman la aceeasi University of Liverpoo

Trimis de Constantin George la 11 Martie 2009 17:11:11

Aveti 1000% dreptate! Din pacate rominii nu mai sint condusi de oameni care au vre-un interes ca Rominia sa mai fie o tara normala/demna ci sa devina o tara de lumea a IV-a care sa nu mai aiba nici universitati nici cercetare, nimic! Ci doar sa consume ce ofera altii si sa se imprumute la altii ca sa supravietuiasca! Da, invatamintiul rominesc este(sau cel putin a FOST) de calitate! O spun caci cunosc realitatea din strainatate traind in vest de mai bine de 15 ani. Mai toti cei ce au facut scoala superioara in Rominia sint bine apreciati si bine platiti oriunde sint angajati.

• perfect de acord cu tine

Trimis de simplu_cetatean la 11 Martie 2009 17:30:26

si eu am terminat sef de promotie apoi am studiile postuniversitare facute in strainatate unde nu am avut nici o bursa de la guvernul romaniei! inainte sa primesti bani trebuie sa arati ce poti, si mi se pare aberant ce face guvernul romaniei aruncand pe geam acesti bani pentru ce???? daca esti bun te iau universitatile straine, daca nu te iau du-te la universitate in romania studiaza termina in top iar pentru studii postuniversitare primesti burse. dar evident guvernul a gasit o modalitate de a trimite rudele cunostintele de valoare medie (sa nu spun mediocra) ale unor functionari, pe banii statului la "studii in strainatate". de-a dreptul hilar si jenant pentru acesti rasfatati ai soartei hahhaah

• pt raluca si cei cu aceeasi parere

Trimis de andy SUA la 11 Martie 2009 17:32:55

Draga Raluca, spui ca nu se dau burse la nivel undergraduate...sa inteleg ca cei care au "castigat" aceste burse oferite de Guvern l-eu obtinut pe baza notelor din liceu?? Cum poti sa departajezi intre elevii de liceu cand notele se pot aranja atat de usor la nivelul acesta??? Si mai spui ca Guvernul nu se tine de cuvant si nu va da "posturile de conducere" promise la revenirea in tara?? Unde in lumea asta poate chiar un Guvern sa faca asa promisiune? Cum cred acesti studenti ca cineva undeva in lumea asta nu in Romania cineva ii va astepta cu bratele deschise sa-i primeasca direct in "puf"? Daca sunt atat de bine pregatiti macar un singur lucru trebuie sa fi invatat pana acum din studiile din strainatate: sa stie sa "obtina" cele mai bune posturi la intoarcere ....(prin rezultate si munca, nu prin amanetare anterioara...) Ar trebui un articol pe temele acestea draga domnule Catana, pe care il sugerez cu respect. Va citesc de ceva vreme articolele si remarc obiectivitatea in multe cazuri. Incercati sa faceti o paralele cu cei "trimisi" si cei care au castigat prin forte proprii burse in afara...si la nivel de undergraduate si la nivel de graduate...ar fi interesante concluziile...

• student

Trimis de pt andy sua la 11 Martie 2009 17:51:22

e usor sa critici..cand nu esti informat. daca ceva a fost facut bine, dupa standarde internationale atunci lucru asta a fost selectarea: performante in liceu, actvitati extracurriculare, performante la concursuri/olimpiade, eseuri, voluntariate, limbi straine...pe scurt: un 10 pe linie in liceu era echivalentul la max 5 puncte din 100 posibile....

• Regres catre un sistem "performant"

Trimis de Alex Codreanu la 11 Martie 2009 17:53:51

Sunt absolut de acord cu dumneavoastra. De altfel, toti profesorii si elevii, deopotriva, educati inainte de '89 sunt de acord ca invatamantul pre-decembrist, in Romania, era cu mult mai performant decat cel in stilul "Bologna". Lucru pe care l-am constatat si noi, cei care am iesit in afara sau am intrat in contact cu studentii tineri, de la noi sau de aiurea. Nu intamplator, toti cei care mergeau la concursuri sau schimb de experienta, in afara, pana acum 10 ani, spuneau ca diferenta de nivel de educatie, in acelasi an de studiu, era echivalentul a 2-3 ani de studiu, in favoarea sistemului romanesc (intre timp raposat si ingropat), diferenta care, in final, nu era recuperata, in vest, nici macar prin adaugarea masterului. Master, care, in sistemul Bologna, nu reuseste sa ridice la nivelul unui absolvent de facultate normala, de patru ani, de pana acum, desi asta i-ar fi fost menirea.

• De ce BSGR

Trimis de Rhea la 11 Martie 2009 18:20:17

Din mesajul dumneavoastra imi dau seama ca nu sunteti la curent cu programul BSGR. Acesta si-a propus sa scolarizeze tineri romani eminenti in universitati din afara granitelor, acetia urmand sa se intoarca in tara si sa lucreze la reformarea administratiei publice, avand un ‘insight’ in cum merg lucrurile si cum se rezolva problemele in alte tari europene si in SUA. Faptul ca bursierii trebuie sa se intoarca in tara si sa munceasca pentru 5 ani aici este de fapt 'restituirea' investitiei pe care o face statul acordandu-le aceste burse. Teoretic, nimic nu ar trebui sa se piarda, ba toata lumea ar trebui sa aiba de castigat. Va asigur ca oricare dintre bursieri ar fi putut obtine burse integrale de la universitatile din strainatate, dar nu au dorit acest lucru. Au dorit sa se intoarca in tara si sa lucreze pentru ea. Intotdeauna se va gasi cineva care ‘stie mai bine’ unde ar fi trebuit folositi 'acesti bani'. Nu contest calitatea invatamantului din Romania. Cu toate astea, va rog sa verificati Top 500 al celor mai bune universitati din lume si sa vedeti cate dintre ele sunt universitati romanesti. Bursierii nu studiaza in afara din moft. Sunt tineri cu o viziune, cu planuri si proiecte. 'Era normal sa se ajunga la astfel de blocaje pentru ca taxele sunt enorme.', spuneti dumneavoastra. Nu, nu era normal. Acest program de burse s-a realizat in colaborare cu Programul Natiunior Unite Pentru Dezvoltare, care ar fi trebuit sa ii confere un plus de credibilitate, care garanta in ochii tinerilor ca bugetul programului a fost bine pus la punct, bine planificat, si exista intr-un fel ok-ul Natiunior Unite pentru demararea sa. Mai mult, exista un contract semnat intre tineri si BSGR, care trebuie respectat. Sper ca sunteti de acord cu sanctitatea unui contract semnat. 'Da, probabil o bursa se obtine mai usor printr-o competitie in Romania decat una la nivel european sau international. Totusi incercati pentru ca se merita.' Ati fi surprins sa aflati cat de serioasa si grea a fost selectia prin care au trecut acesti tineri. Si va asigur ca mare parte au obtinut burse si de la universitatile straine, dar au ales-o pe aceasta (vorbesc in cunostinta de cauza). Ma doare sa imi confirm inca o data cat de uniti sunt romanii chiar si in strainatate, si sa observ cum, desi spuneti ca va aflati la aceeasi universitate cu Raluca, nu schitati nici macar simpatie pentru situatia ei, cu atat mai putin vreun gest de a incerca sa o ajutati chiar si cu sfaturi, si bagatelizati umilintele pe care a trebuit sa le indure pentru simplul fapt ca s-a increzut in cuvantul (si semnatura) statului roman si doreste sa lucreze pentru acesta. Si ca o observatie in aparte, verbul 'a merita' nu suporta forma reflexiva.

• Si uite asa ne amintim de ce am plecat...

Trimis de Bogdan la 11 Martie 2009 19:16:53

Sunt student in SUA de ceva vreme. Mi-am castigat bursa la o universitate de top prin forte proprii, dupa ce am fost descurajat activ de catre profesori care nu-mi prea dadeau sanse dat fiind ca nu participasem la "balcaniade si olimpiezi" cum bine a gasit sintagma un ante-scriitor al meu. Acum voi continua cu un program de doctorat, finantat tot de universitatea la care voi merge in cele din urma. Spun toate astea ca sa fie clar ca nu am nici un interes referitor la Bursele Guvernului. Situatia mi se pare insa de-a dreptul jenanta. In primul rand, celor care reclama faptul ca statul roman cheltuie banii "aiurea" pe aceste burse, si celor care ridica in slavi sistemul de invatamant din Romania le-as recomanda sa se uite mai bine in jurul lor si sa fie sinceri in privinta a ceea ce vad. E o ambitie stupida, de ruda saraca a mediului academic din Europa de Vest si Statele Unite, sa spui ca sistemul romanesc de invatamant superior ar fi cumva mai bun decat cel din alte tari cu o mult mai impanantenita traditie si cu mult mai multe resurse. Ar fi amuzant daca nu ar fi trist si de-a dreptul ridicol. Adica Romania de-abia daca are, cu chiu cu vai, o universitate in primele 500 din lume, si cumva eu ar trebui sa cred ca in ciuda la toate studentii din Romania ar fi "peste" cei din Vest. Sa fim seriosi, exista exceptii peste tot, dar exceptiile nu pot fundamenta niciodata asemenea generalizari. Bursele Guvernului reprezentau in opinia mea (de nebeneficiar) un important pas spre normalitate. Finantarea pentru studentii internationali este foarte dificila oriunde, si exista mult mai multi oameni capabili sa faca lucruri extraordinare decat pot fi finantati din fondurile proprii ale universitatilor straine. Bursele Guvernului ar fi trebuit sa reprezinte o posibilitate de a valorifica la maximum potentialul uman a celor mai buni minti din Romania - din pacate au ajuns, ca multe alte lucruri in minunata-mi tara de origine, o farsa. Pentru cei care le reproseaza acestor studenti de ce s-au dus la studiu in strainatate in loc sa stea in Romania, le-as aminti dictonul unui ministru Indian, "better brain-drain than brain-in-the-drain." Atata timp cat sistemul de invatamant superior din Romania este cum este -- sub-finantat, corupt, osificat, parohial, rezistent la orice e nou si aproape complet deconectat de comunitatea academica globala -- nimeni nu are dreptul sa ceara unui tinar capabil din Romania sa ramana in tara. Eu unul regret ca nu sunt mai multi care pleaca din Romania la studii in strainatate -- mult mai multi liceeni ar putea daca le-ar fi data mai multa incredere in fortele proprii -- si asta pentru ca o generatie cu un nivel mare de capital uman si care sa fie conectata la curentele intelectuale globale ar fi cam singura sansa pentru Romania sa aiba o societate normala.

Student eminent

Trimis de Stelea la 11 Martie 2009 15:51:36

Si eu am terminat facultatea printre primii in promotia mea, dar am ezitat intotdeauna sa autodeclar "eminent". Poate daca toti cei in aceasta situatie se gandeau inainte de accepta o oferta si isi faceau planuri B, ar fi fost mai bine. Nemaivorbind de faptul ca intotdeauna am dubii legate de procesul de selectie a acestor "alesi", majoritatea fiind rude sau protejati ale potentatilor zilei (care s-au schimbat in noiembrie).

Raspunde

• nu mai agitati spiritele degeaba si nu va mai bate

Trimis de simplu _cetatean la 11 Martie 2009 17:36:38

eu nu cred ca acesti studenti sunt chiar merituosi. merituosi sunt cei care castiga balcaniade si olimpiezi internationale si care automat sunt finaintati sa mearga la orice univeristate vor. voi primiti 1000 de euro pe luna cadou de la statul roman fara sa faceti nimic????? este aproape cat o bursa de doctorat fratilor, reveniti cu picioarele pe pamant. eu cred ca aceste burse sunt nimic altceva decat o mare fraudare a bugetului romaniei si asa destul de greu incercat pana acum...

Bursa Speciala Guvernul Romaniei

Trimis de beneficiar la 11 Martie 2009 11:41:19

Nu stiu daca pana la aceasta ora d-na Ministru al M.E.C.I. Andronescu,a fost informata de situatia studentilor disperati care au plecat in strainatate la universitati de prestigiu si sunt nevoiti sa faca foamea in strainatate.Acum a fost aprobat si bugetul a aparut si in Monitorul Oficial, cat mai dureaza bataia asta de joc.O sa apara articole de disperare si in presa straina.

Raspunde

• ce va tot plingeti!

Trimis de mimoza USA la 14 Martie 2009 04:53:17

asa ce va tot plingeti ca muritzi de foame ca nu va este platita bursa!!! haha! sinteti ridicoli! si eu studiez, MBA la Temple USA si cind am venit in SUA, am avut numai 20$ in buzunar! nu am asteptat nimic de la nimeni, asa ca....osula la treaba si la scoala! munciti in ritmul american, 12 ore pe zi cel putin si restul la scoala!

romaneste

Trimis de lucianicus la 11 Martie 2009 11:16:26

Imi place sa scriu si nu ma dezic .
Student roman in strainatate:Acelasi tratament care sufera studentii romani in Romania .Dispretul pentru ceea ce este de valoare.Pentru statul roman valoarea este ceva ce trebuie sa suporte cand ar trebui sa se mandreasca.
Eu de mult am incetat sa mai ascult ceea ce spun guvernantii de Bucuresti.
Eram la Roma cand a venit ministrul Diaconescu si va spun sincer, mi-a fost rusine;mie imi este rusine cand vad cine reprezinta tara din care vin.

Raspunde

• Domnule Lucianicus

Trimis de Ariadna la 11 Martie 2009 20:55:46

Concret spuneti-ne de ce va fost rusine la vizita ministrului de externe ? Vreau sa stiu amanunte...fara nici o urma de ironie..Multumesc !

EU

Trimis de EU la 11 Martie 2009 11:03:41

ASA STIE STATUL SA FACA ECONOMIE
IN LOC SA IA BANII DE LA PATRICIU SI ALDE CA EL CARE NU AU FACUT DECAT SA FURE TARA ASTA. CUM A AJUNS PATRICIU SA AIBE 3MLD DOLARI?????????????????????????????????

Raspunde

• cum s-a imbogatit patriciu

Trimis de cocon la 11 Martie 2009 15:09:33

La inceputuri, timp de trei ani nu a platit accizele pentru combustibilul comercializat de petrom. toti banii acestia i-a scos din tara. cand a venit statul sa ia banii, a zis ca nu-i are si a dat in schimb actiuni. apoi, s-a intors cu banii si a marit capitalul rompetrol si a ramas si cu banii si cu compania.

bursele romane

Trimis de callas la 11 Martie 2009 10:55:44

imi pare rau de studentii aflati in dificultate, dar nu-mi pot opri banuiala ca la suma astronomica ( aproape 2.000 de euro pe luna) nu oricine este sustinut de statul roman, ci iarasi numai copii, nepoti, etc. a celor cu influenta care ar fi avut oricum banii sa plateasca particular studiile. Imi cer iertare daca nu e asa si am jignit niste copii cinstiti, dar.....O bursa in Germania de ex. este de max. 800 de euro pe luna, cea mai frecventa insa de 350 de euro/luna din care doar jumatate este cadou, restul este un imprumut care trebuie rambursat dupa terminarea studiului.

Raspunde

• gresit

Trimis de cioaca la 11 Martie 2009 16:23:40

23.000 de euro / an nu sunt doar pt cheltuieli. mai intai se platesc taxele de scolarizare (12-15.000 euro) si restul banilor ii raman studentului pentru cazare, masa, carti si daca are noroc, un suc in oras cu prietenii.

• Faktische Berichtigung

Trimis de ruloff la 11 Martie 2009 16:44:53

Lumea traieste cu impresia ca noi am primit aceste burse prin PCR, ceea ce nu este adevarat, cel putin nu pt mine. Cand am depus dosarul de candidatura, am plecat de la aceasi preconceptie si totusi am primit aceasta bursa fara sa am pile. Iar in ceea ce priveste banii liber disponibili, bursele au fost calculate in asa fel incat sa nu primim mai mult de 1000 de euro pe luna maxim. Bursa acordata mie este de 25.000 euro pe an, din care am dreptul doar la aprox 13.000 euro anual.

stipendiile

Trimis de Comentator la 11 Martie 2009 10:39:30

Ce rol are cuvantul "stipendiile" in continutul articolului, alaturat cuvantului "burse", din moment ce ambele se refera la acelasi lucru?

Raspunde

• disperare

Trimis de comentator la 11 Martie 2009 11:21:24

Sunt disperati studentii merituosi care au plecat la studii in strainatate.

• Buna intrebare :)

Trimis de daniel la 11 Martie 2009 12:39:31

:)

Stdentii

Trimis de horea mihaltan la 11 Martie 2009 10:06:06

Guvernul roman,de orice culoare ar fi el,face in strainatate ceea ce face si in tara,isi bate joc de cetateni!Cosmarul va incepe pentru studenta in cauza,atunci si daca va reusi sa termine si sa se reintoarca in tara.Birocrotia incompetenta vor fi zdrobitoare atat pentru ea cat si pentru cunostintele dobandita in Anglia.Fiecare popor are insa conducatorii pe care ii merita.

Raspunde

Diplomatie

Trimis de Fraierul plateste la 11 Martie 2009 09:02:08

Ca de obicei hotii ajunsi la guvernare nu fac decat sa sponsorizeze inutil consulate si ambasade( avem in West Africa consulate- Monrovia ...) care nu fac nici un efort pt. cetateni. In 1994 in Roma au trimis un student la pubela sa manance..... Ideea e ca ajunsi in tara trebuie sa nu uitam umilintele si sa dam jos jigodiile care considera aceste locuri doar o sursa buna de salarii. Am uitat ca trebuie sa ii punem la treaba pe functionarii alesi, am uitat sa ii fortam sa isi faca serviciul normal. Sunt destule mijloace si trebuie luptat. Desteapta-te Romane!

Raspunde

• BURSA SPECIALA GUVERNUL ROMANIEI

Trimis de studenta la 11 Martie 2009 12:02:06

Am obtinut aceasta bursa.sunt o studenta eminenta, dar acum sunt nevoita sa abandonez facultatea deoarece nu mai am cu ce sa traiesc,nu am bani pentru cazare,transport,mancare.Daca pana la ora asta nu au fost virati banii.cat mai dureaza bataia asta de joc.In curand o sa fiti martori la un caz desperat de a recurge la GREVA FOAMEI si nu oriunde la LONDRA sa vada o lume intreaga ca statul roman isi bate joc de marile valori,schimbul de maine sau asta urmaresc de a nu fii schimbati cei care nu sunt competenti.....

• email

Trimis de Daniel Catana la 11 Martie 2009 12:36:12

Studenta, Trimite-mi, te rog, un mesaj la adresa daniel.catana@capital.ro Multumesc, Daniel

• mentalitate romaneasca

Trimis de john doe la 11 Martie 2009 12:58:08

Dar de muncit nu puteti?Si eu sunt student in strainatate si de la inceput lucrez in week end ca sa imi platesc facturile.Stiu ca e greu,dar inainte de a plange prin ziare ,inainte de a "face greva foamei"poate ar trebui incercat sa se descurce singuri.Sau poate studentii nostri au nasul prea sus ca sa se injoseasca cu munci de chelner.

• mentalitate romaneasca

Trimis de Alexandra la 11 Martie 2009 14:14:22

john doe, exista universitati care nu le permit studentilor sa munceasca in timpul semestrelor (dar au voie sa munceasca in vacante)...

• nu e adevarat

Trimis de Me la 11 Martie 2009 14:56:00

Universitatiile nu iti pot interzice sa lucrezi. Si eu sunt student in Marea Britanie, am cele mai mari note de la mine de cursul meu, Relatii Internationale si Stiinte Politice, si statul nu ma ajut cu nimic. Si nu numai pe mine ci pe niciunul dintre romanii de aici. Dar nu ma poate opri nimeni sa lucrez. Ca student, e adevarat, mi se plafoneaza numarul de ore pe care le pot lucra. Nu se poate mai mult de 20 de ore pe saptamana. Dar e si asta ceva. Nu e de ajuns, sunt de acord, dar se poate.

• John Doe

Trimis de ruloff la 11 Martie 2009 16:58:07

Ai dreptate, dar ceea ce nu stii este faptul ca trebuie sa mentinem semestrial un anumit nivel al performantelor academice si ca la terminarea studiilor trebuie sa ne angajam pt 5 ani in administratia publica. Iar neindeplinirea oblligatilor noastre inseamna ani in plus de munca in conditii si mai nefavorabile decat sunt in momentul de fata(nu ca am avea acces la joburile astea si in situatia actuala...) Pe scurt avem drepturi si obligatii, drepturi care nu ni se respecta si obligatii cu care putem fi sanctionati indiferent de circumstante. Suntem doar constienti de aceste lucruri si nu lenesi

• de fapt...

Trimis de Alexandra la 12 Martie 2009 11:18:23

de fapt, universitatea poate sa iti interzica sa muncesti in timpul trimestrelor/semestrelor. poate ca majoritatea universitatilor nu o fac, in schimb, atata la oxford cat si la cambridge, unde invatarea e bazata in special pe tutoriale (un student, max doi si un profesor) si unde ca student, vii in contact direct cu tutorii saptamanal, daca nu zilnic, e foarte usor ca ei sa isi dea seama daca tu te ocupi si cu altele decat invatat. iar daca afla ca lucrezi, pot sa te puna sub supraveghere ("academic probation") sau sa te exmatriculeze...

Studentii romani in strainatate

Trimis de Constantin la 11 Martie 2009 04:20:37

In ORICE situatie, pe PLAN EXTERN, statul roman se da in stamba!
Cei care au pasapoarte romanesti sunt RUGATI sa citeasca cu ATENTIE "instructiunile" aflate pe ultima pagina a actului de calatorie. E JIGNITOR sa posezi un astfel de act cu asemenea "instructiuni".
Pe un pasaport german scrie clar ca ACTUL DE CALATORIE APARTINE STATULUI GERMAN.
Inseamna ca acest stat isi asuma RESPONSABILITATE asupra titularului.

Raspunde

• ce?

Trimis de Tot eu la 11 Martie 2009 14:57:47

Pe pasaportul meu scrie ca apartine statului roman nu german.

• pentru ME (studiaza!!!)

Trimis de ada la 11 Martie 2009 17:53:05

sincer, nu stiu ce cauti in Marea Britanie, ce studiezi, tu ala care ai scris universitatiile?serios, asa este corect, universitatiile? studiaza lb romana corect,si dupa aceea, sa trimiti un artiol in care sa blamezi statul roman pentru incorectitudine...corect este universitatile!!!ex.universitate, universitati (s.f) din lat.universitas, -atis)

Editoriale
Rolul presei în criză
Presa economică a propus tot timpul soluţii şi alternative. A fost mai mereu cu un pas ...
Masa lui Jobs şi biblioteca lui Eco
Ideea nu e doar să spui «da» produselor potrivite, ci şi să ştii să spui ...
Atacul bocitoarelor profesioniste
Telespectatorii priveghiuri­lor televizate ar trebui să afle că bocitoarele au cam dat-o ...
Identitate prin comparaţie?
Orice naţie are la nivel cultural, social şi economic calităţi şi defecte care o definesc ...
ziare