Românii au un potențial antreprenorial foarte ridicat, peste media globală, arată raportul realizat, la inițiativa Amway, de către compania de cercetări GfK, iar posibilitatea unui venit suplimentar este cel mai motivant factor.

Concret, 70% dintre respondenții români consideră începerea unei afaceri proprii ca fiind un pas important și de bun augur în carieră. Această pondere egalează media la nivel internațional și o depășește pe cea a țărilor din Uniunea Europeană, cu un punct procentual.

Potențialul antreprenorial în România este de 41%, 4 din 10 persoanele sondate fiind dispuse să își înceapă o afacere. Această cifră este peste media de 39% a tuturor celor 24 de țări incluse în studiul Amway. De asemenea, 1 din 2 tineri români cu vârsta de până la 39 de ani, doresc să înceapă o afacere proprie.

De ce şi-ar dori românii să fie antreprenori?

Factorul decisiv care îi motivează pe tinerii români să ia în considerare începerea unei afaceri proprii îl constituie “perspectiva unor venituri suplimentare” (53%), mult peste media la nivel internațional (29%). În special titularii de diplome universitare din România, împărtășesc această opinie (66%), dublu față de celelalte țări sondate (31%).

Independența față de un angajator și posibilitatea de a fi propriul șef (37%, internațional: 43%) este al doilea, cel mai important motiv pentru care respondenții români intenționează să înceapă o afacere proprie. Pe de alta parte, împlinirea personală și posibilitatea de a-și pune în aplicare propriile idei este un motiv mult mai puțin apreciat în România (23%, media internațională: 38%).

Un mai bun echilibru între familie, mai mult timp liber și carieră (19%, media internațională: 24%) și o posibilă revenire pe piața forței de muncă (10%, media internațională: 20%) sunt factori mai puțin motivanți pentru respondenții din România.

Cele mai mari provocări și impedimente le reprezintă “obligațiile financiare care pot genera falimentul” (45%) şi “pericolul crizei economice” (23%).

La nivel internațional, în medie, atitudinea față de antreprenoriat este pozitivă, în proporție de 70%. În România, ponderea se ridică la același nivel. Evaluând rezultatele pe diferite grupuri demografice, o atitudine pozitivă față de antreprenoriat s-a observat în rândul respondenților cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani (79%), dar și în cazul studenților (83%). Mai mult decât atât, 87% dintre respondenții cu studii superioare denotă o atitudine foarte pozitivă față de antreprenoriat, în timp ce 61% dintre persoanele din aceeași categorie se pot vedea începându-și propria afacere.

Beneficii materiale contra beneficii non-materiale

Când vine vorba de a începe o afacere ca ocupație secundară, factorul cel mai motivant pentru respondenții din România, în special pentru absolvenții de facultate, îl constituie posibilitatea obținerii unui venit suplimentar. Procentul lor, de 53%, este de aproape de două ori mai mare decât media internațională, de 29%.

Independența financiară față de un angajator este al doilea factor ca importanță pentru români, atunci când se gândesc să înceapă o afacere pe cont propriu. La polul opus, împlinirea personală și alți factori non-materiali au importanță secundară pentru români (23%), spre deosebire de alte țări (media internațională: 38%).

Temeri: falimentul și criza economică

Potrivit raportului Amway privind antreprenoriatul la nivel global pentru 2013, un procent de 60% dintre respondenții români se tem de eventualitatea unui eșec, în timp ce media la nivel internațional este de 70%. Aceasta teamă de eșec este valabilă pentru toate grupurile demografice și este compusă, în principal, din doi factori: “obligațiile financiare care pot genera falimentul” (45%) şi “pericolul crizei economice” (23%).

Cei mai importanți factori meniți să încurajeze antreprenoriatul sunt "finanţarea publică şi creditele destinate începerii unei afaceri" (România: 46%; media internațională: 42%); “educaţia în domeniul antreprenoriatului şi învăţarea abilităţilor de business” (România: 35%; media internațională: 33%) și "birocrația redusă" (România: 33%; media internațională: 29%).

Când vine vorba de politică, mass-media și societatea în ansamblu, respondenții români consideră contextul general din țara lor ca fiind nefavorabil antreprenoriatului. Evaluarea este chiar mai puternică în rândul respondenților cu studii superioare (26%).

Amway este o afacere americană de familie, cu venituri venituri totale de peste 11,8 miliarde dolari în 2013. Compania este prezentă în peste 100 de țări și are 21.000 de angajați. Produsele Amway sunt distribuite la nivel global prin intermediul a peste 3 milioane de Întreprinzători.

În România, Amway și-a început activitatea în 1997 și a ajuns la afaceri de circa 20 mil. euro. Numărul actual de întreprinzători independenţi Amway este de aproximativ 40.000.