Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

IMM Story

Formula de succes a unei afaceri lichide

Autor: | | 0 Comentarii

În 1991, părinții Dacianei Siderache au împrumutat bani de la bancă și s-au apucat de comerț. Apoi au investit într-o fabrică de PET-uri și au început să îmbutelieze și să vândă... apă. Planul de afaceri a curs atât de bine încât Apa Calipso a ajuns astăzi să facă valuri pe piața de profil.

Comerţul a fost, imediat după Revoluţie, domeniul în care cei cu spirit antreprenorial au reuşit să facă bani frumoşi. Aici au fost şi primele investiţii ale părinţilor Dacianei Siderache. Cu multă muncă, aceştia au reuşit să strângă un capital care le-a permis, în momentul în care comerţul nu a mai fost atât de atractiv, să intre în producţie. Astfel, în 1997 au cumpărat o maşină care producea PET-uri prin injecţie cu aer cald. În acest nou domeniu, spre deosebire de comerţ, concurenţa era foarte slabă. Fabricile de ulei şi cele care îmbuteliau apa nu prea aveau utilaje, iar cererea de PET-uri era la un nivel incredibil. Prin urmare, pe un teren care aparţinea familiei, au ridicat o mică fabrică. De la an la an, au fost aduse noi utilaje, iar spaţiul de producţie a devenit insuficient. Asta şi pentru că, între timp, tatăl Dacianei Siderache identificase o nouă oportunitate.


Izvorul businessului cu apă


În anul 2001, devenise clar că nici producţia de ambalaje nu este un business de mare viitor. Asta cu atât mai mult cu cât materia primă nu se găsea în România. Prin urmare, sfătuită de un hidrolog, familia a luat decizia să îmbutelieze apă. Astfel, Calipso a devenit ceva ce generic poartă numele de „fabrică de apă“. Pentru a obţine cea mai bună „materie primă“, s-a apelat, încă de la început, la foraje de mare adâncime. „În momentul înfiinţării, am promis să le oferim celor din jur tot ceea ce este mai bun pentru ei şi familiile lor“, explică Daciana Siderache, directorul de astăzi al companiei Apa Calipso care a fost, încă de la început, strategia pe care s-a mizat. „Apa Calipso este singura apă de izvor cu pH 8,0, adică o formula similară cu a cea a corpului uman. Ăsta a fost un mare avantaj. Sunt o mulţime de români care consumă apă pentru calităţile ei, fiind uşor alcalină“, continuă managerul. 


 

 

Compoziţia unui business efervescent


Împreună cu fratele său, Daciana Siderache a preluat frâiele businessului fondat de părinţi şi l-a adus la un nivel de invidiat. Managerul companiei Apa Calipso este absolventă a facutăţii de Farmacie, dar, cu toate că şi-a luat şi gradul de diriginte, a realizat în timpul practicii că această meserie nu i se potrivea. „Îmi plăcea libertatea de a face ce vreau, când vreau, unde vreau, să lucrez de acasă, din maşină, din secţie. Nu să stau într-un loc. Mi-a plăcut foarte mult aici pentru că în FMCG, mereu faci ceva nou, care te ţine în alertă“, explică Daciana Siderache. Reţeta de afacerii a fost preluată de la părinţi, dar cei doi fraţi reuşesc să o îmbunătăţească de la an la an. Astfel, din 2005, pentru a susţine dezvoltarea, familia a ales să relocheze fabrica pe un teren ofertant pentru planurile lor ambiţioase. Astfel, astăzi fabrica de apă Calipso se întinde pe câteva zeci de mii de metri pătraţi şi operează aproape o duzina de foraje în zona Codrii Vlăsiei.În plus, probabil şi datorită formaţiei academice a actualului manager, s-a investit enorm în controlul calităţii.

„Laboratorul de analiză a apei nu este o condiţie impusă companiilor de profil. Am considerat că este foarte important să avem acest laborator, pentru a urmări permanent parametrii apei. Nu orice companie îşi permite să aibă un asemnea laborator, costul aparatelor este mare. Un singur aparat poate costa mai bine de 10.000 de euro, iar investiţia totală a depăşit 150.000 de euro. Știu că avem cel mai bine dotat laborator din industrie, dar nu mă voi opri aici“, anunţă Daciana Siderache. Până acum, decizia s-a dovedit una inspirată, laboratorul dovedindu-se extrem de util cu prilejul diverselor discuţii despre puritatea şi calitatea apei prezente în retailul românesc. „Noi a deschis uşile oricărui vizitator pentru a dovedi care erau măsurătorile documentate în ce priveşte calităţile apei“, arată managerul Apa Calipso. De asemenea, susţine Daciana Siderache, compania condusă de ea foloseşte cele mai noi tehnologii, procesul de modernizare a instalaţiilor fiind o constantă. 

Debitul constant al investiţiilor


Un mic impas a fost înregistrat în perioada crizei, când unele băncile s-au speriat şi au refuzat să mai crediteze businessurile, oricât de bine ar fi performat acestea.  „În 2009, aveam vânzări bune şi eram profitabili, dar anumite bănci au devenit opace, iar întregul proces investiţional a stagnat“, îşi aminteşte managerul. Situaţia însă s-a deblocat, iar investiţiile au început să curgă aşa cum erau planificate. Iar asta se vede, clar, în cantitatea de apă livrată, dar şi în cifrele businessului.

 

„Vânzările au un trend crescător, de cel puţin zece procente pe an, procente care se regăsesc în cifra de afaceri şi în volume. Creşterea s-a datorat investiţiilor în tehnologie şi ne-am permis să susţinem cererea cu volume în continuă creştere. Am reuşit să dezvoltăm şi  linia de Apă Calipso de 0,5 litri, iar acum suntem unde ne-am propus“, spune Daciana Siderache.  Cum se traduce asta în cifre? Este vorba de 210 milioane de litri de apă livraţi în 2017 şi de o cifră de afaceri de aproximativ 65 de milioane de lei, cu peste 30% mai mare faţă de 2016. În plus, compania a ajuns la 190 de angajaţi. „Creşterea noastră a venit pe fondul investiţiilor în valoare de 10 milioane de lei realizate în ultimii doi ani. Numai în 2017, am investit aproximativ 5 milioane de lei în modernizarea şi eficientizarea capacităţii de producţie şi ne-am extins reţeaua de colaboratori. Am pus accent pe reducerea amprentei de carbon şi am investit în tehnologii noi de ambalare care reduc consumul de plastic cu 60 de tone anual. Creştem organic şi natural“, spune directorul companiei Apa Calipso, care anunţă şi noi planuri ambiţioase.

„Am investit masiv în ultimii ani, continuăm să o facem, să dezvoltăm produse noi şi căutăm să pătrundem pe pieţe externe. Anul acesta am planificat un buget de investiţii de 4 milioane de lei. Suntem întotdeauna la curent cu noile tehnologii în domeniu şi ne propunem să implementăm cele mai moderne aparaturi de producere şi ambalare, care sunt prietenoase cu mediul, dar şi eficiente. Gândim şi extinderea portofoliului de produse“, anunţă Daciana Siderache. Cu toate că ea şi fratele ei au primit oferte pentru vânzarea businessului, managerul spune că nu le-au luat în calcul. „Cred că mai am multe lucruri de făcut aici, cred că această firmă are foarte mult potenţial şi deocamdată eu şi fratele meu ne regăsim aici“, încheie Daciana Siderache.


Program de manager

 


„Am zile în care încep la ora 5:00 dimineaţa, zile în care încep la 10, am zile în care termin la ora 11:00, zile în care plec de muncă la ora 16:00, depinde de randamentul meu din ziua respectivă. Programul mi-l fac eu, dar nicio zi nu este la fel, dar asta este libertatea pe care eu mi-am câştigat-o. Şi nu am vacanţe, în care să mă deconectez 100%, ăsta este preţul pentru libertatea câştigată într-un an de zile. Nu pot să stau o săptămână fără să citesc e-mailuri: în concediu, merg într-un loc în care există wireless, copiii au lucruri cu care pot să se joace, iar cineva din familie îi supraveghează foarte atent. Pentru vacanţă, prefer România. Îmi place la Marea Neagră, acolo unde am crescut“, Daciana Siderache, Apa Calipso.
 

Am investit masiv în ultimii ani, continuăm să o facem, să dezvoltăm produse noi şi căutăm să pătrundem pe pieţe externe. Anul acesta am planificat un buget de investiţii de 4 milioane de lei (...) Gândim şi extinderea portofoliului de produse.
Daciana Siderache, director general, Apa Calipso

 

65 de milioane de lei este cifra de afaceri a companiei Apa Calipso

Am pus accent pe reducerea amprentei de carbon şi am investit în tehnologii noi de ambalare care reduc consumul de plastic cu 60 de tone anual. Creştem organic şi natural.
Daciana Siderache, director general, Apa Calipso

 

 

Acest articol a fost publicat în numărul 25 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în perioada 25 iunie - 1 iulie

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

X