Luna aceasta are loc Angajatori de Top, considerat încă de la apariţie cel mai mare târg de cariere din România. Oricum, deocamdată a cam rămas fără concurenţă, niciun alt eveniment de gen nefiind anunţat câteva luni bune de-acum încolo. Aceasta, în condiţiile în care, în urmă cu doi ani, candidaţii aveau de ales între zeci de astfel de târguri.
De pildă, într-o singură săptămână din 2008, 9-16 aprilie, aveau loc nu mai puţin de patru, iar organizatorii se plângeau că duc lipsă de vizitatori. „Majoritatea erau coordonate de companii, de asociaţii studenţeşti sau de firme de organizare de evenimente, care au renunţat din cauza perioadei dificile. Nu a fost şi cazul nostru, cu atât mai mult cu cât Angajatori de Top este principala noastră activitate“, spune Dragoş Gheban, ­business development manager în cadrul Catalyst Solutions.
Ce a presupus situaţia extrem de dificilă de pe piaţa muncii pentru o companie care depinde, mai mult sau mai puţin, de un târg de carieră? O scădere la jumătate a businessului: dacă în 2008 Catalyst înregistra venituri de aproape un milion de euro şi un profit net de 415.000 de euro, anul trecut firma s-a mulţumit cu o cifră de afaceri sub 500.000 de euro, totuşi cu o marjă de profit de 25%. „Din primăvara lui 2010, am reînceput să creştem şi am crezut că trendul ascendent se va menţine, dar nu prea a fost cazul. Acum sperăm că primăvara lui 2011 va aduce relansarea“, spune reprezentantul Catalyst.
Între nevoia de recrutare şi branding
În schimb, pentru companii prezenţa la un asemenea târg se traduce, adesea, într-o mişcare de marketing, arată că sunt activi pe piaţă, „recrutăm, deci ne merge bine“. Evident, „nu e numai asta, există cazuri când firmele îşi găsesc oameni pe loc, nu se rezumă la a aduna un vraf de CV-uri pe care le analizează retroactiv. Au fost cazuri în care au reuşit să-şi închidă poziţii pe care încercau să le ocupe de mult timp“.
Dintre companiile prezente la ediţia din această lună, cei mai mari angajatori sunt BCR şi Genpact. Aceasta din urmă intenţionează să angajeze câteva sute de persoane în acest an, „deoarece există o tendinţă de creştere în industria BPO (Business Process Outsourcing), de a transfera cât mai multe procese în centrele din România. 80% din poziţii sunt la nivel de entry şi middle level şi 20%, manageriale“, spune Olga Botusan, manager de recrutare în cadrul Genpact. La rândul său, BCR caută 150 de oameni cu studii economice sau în IT şi cu experienţă în domeniu financiar-bancar de minimum un an.
Aţi aplicat în repetate rânduri la posturile BCR şi nu aţi primit niciun răspuns? Poate pentru că, deşi îndeplineaţi cele două condiţii de bază enumerate mai sus, nu vă pliaţi pe profilul de personalitate căutat de bancă. Unul extrem de complex. Căci, potrivit Loredanei Ichim, expert resurse umane în cadrul instituţiei, „căutăm oameni care arată că le pasă, au o atitudine pozitivă, stau cu mândrie la dispoziţia clientului şi sunt capabili să-i înţeleagă pe ceilalţi, sunt curajoşi, explorează cu pasiune necunoscutul şi se simt liberi să creeze viitorul nostru comun, fără să ţină seama de obstacole, au ambiţia de a învăţa şi de a creşte pentru a atinge excelenţa şi sărbători succesul.“
Creştere sinuoasă
Deşi numărul de poziţii pentru care angaja­torii recrutează la această ediţie a târgului de cariere este sensibil mai mare decât la ultimele trei, discrepanţa faţă de oferta de acum doi ani este încă flagrantă.