CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Adevăratul motiv pentru care chinezii au renunțat la AUTOSTRADA Comarnic-Brașov

Autor: |

Cea mai mare companie de construcţii din China, care la începutul anului s-a înscris în cursa pentru desemnarea constructorului tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov, s-a retras din procesul de selectare, informa capital.ro în urmă cu două săptămâni. Acum vă prezentăm motivele care au dus la această decizie.

China Communications Construction Company Ltd este printre primele 250 cele mai mari companii din lume, având ca obiect de activitate proiectarea şi construcţia de drumuri, tuneluri şi poduri. Compania a executat şi proiectat mai mult de 8.000 de kilometri de austostradă, în China.

Chinezii şi-au arătat interesul de a intra pe piaţa românească de construcţii de autostrăzi încă din toamna anului trecut, atunci când a depus contestaţie la licitaţia organizată pentru tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov. După ce “neregulile” din anunţ au fost clarificate, compania s-a şi înscris în cursă pentru desemnarea constructorului, depunându-şi candidatura de participare până la termenul limită anunţat de CNADNR, februarie 2013. La acea dată, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a primit documente de înscriere din partea companiei chineze mai sus-menţionate şi a încă trei asocieri: Vinci-Strabag-Aktor, Impregilo-Salini şi UMB-Tehnostrade.

Reprezentanţii CNADNR au purtat, în perioada martie-iulie, mai multe discuţii cu cei patru ofertanţi, iar concluzia a fost că trebuie efectuate unele modificări. Capital.ro a scris în urmă cu două săptămâni că toate companiile care au rămas în cursă au dorit să realizeze tuneluri cu lungimi mai mari decât cele menţionate de CNADNR în anunţul de licitaţie, ceea ce înseamnă şi costuri mai mari pentru execuţia lucrărilor.

Narcis Neaga, directorul general al CNADNR, ne-a declarat atunci că dacă în studiu de fezabilitate se mergea pe varianta construirii a nu mai puţin de 18 de tuneluri, cu o lungime totală de 2,89 de kilometri, în urma negocierilor cu ofertanţii s-a ajuns la următoarea soluţie: pentru a evita trecerea autostrăzii prin mijlocul oraşului Buşteni, am decis să mergem pe varianta cu tunel. Vor fi trei tuneluri cu o lungime totală de 10 kilometri pe fiecare sens, tunel la Sinaia, altul la Buşteni şi încă unul la Predeal, iar acest nou traseu scade timpul de parcurgere a autostrăzii cu 12-15 minute. “Compromisul” a fost ca toţi ofertanţii să mărească viteza de proiectare a autostrăzii. “Dacă iniţial viteza de proiectare era de 80 km/h, în urma discuţiilor purtate am mărit viteza de proiectare la 100 km/h”, ne-a declarat Neaga, precizând că viteza de proiectare nu înseamnă viteza de rulare.

De ce s-au retras chinezii

În urmă cu două săptămâni, capital.ro scria că chinezii s-au retras din cursa pentru desemnarea constructorului autostrăzii Comarnic-Braşov.  Până la difuzarea acestei ştiri, compania nu ne-a transmis un punct de vedere oficial referitor la motivele care au condus la această decizie, însă surse din cadrul Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale ne-au explicat că chinezii au avut pretenţii care nu puteau fi acceptate. Printre acestea se regăsesc utilizarea exclusiv de materiale de construcţii fabricate în China, pentru care au solicitat anularea taxelor de import, forţă de muncă doar din China. Altfel spus chinezii doreau să facă o autostradă în România, dar “fabricată în China”- dacă se poate spune aşa.

Mai mult, autorităţile române, chiar dacă îşi manifestă interesul pentru a atrage investiţii din China în modernizarea infrastructurii din România, au îndoieli cu privire la capacitatea tehnică şi calitatea autostrăzilor realizate de chinezi.

Reticenţa vine şi din cauză că până în prezent nicio companie chineză nu a construit autostrăzi în Europa. A existat un precedent în Polonia, în urmă cu 4 ani, atunci când compania chineză Covec a câştigat împreună cu alţi trei parteneri, o licitaţie pentru construcţia a 50 de kilometri de autostradă. Preţul la care a fost câştigat contractul a fost de 450 de milioane de dolari, circa jumătate din cât estima guvernul Poloniei, care a acceptat însă oferta, în ciuda semnalelor de alarmă ale concurenţilor europeni, şi i-a atribuit contractul. Chinezii au eşuat în tentativele lor de a construi prima lor autostradă din Europa. Deşi aveau de făcut doar 50 de kilometri, nu i-au terminat nici după trei ani, iar guvernul polonez a anulat contractul.

Un alt motiv este miza acestui tronson de autostradă. Premierul Victor Ponta a anunţat în primăvara acestui an că dacă în 2016 nu vor fi gata cei 58 de kilometri de autostradă între Comarnic şi Braşov nu va mai candida pentru un loc în Parlamentul României. “Este un proiect mult prea important pentru noi, ca ţară, şi probabil că indicaţiile autorităţilor au fost că se doreşte atribuirea contractului către un constructor cu care România are strânse legături”, ne-a declarat un expert din sector, sub protecţia anonimatului.

Astfel, rămâne de văzut dacă autorităţile române vor atribui vreun contract de construcţie de autostrăzi companiilor chineze. China Communications Construction Company Ltd, în asociere cu Dogus Insaat ve Ticaret (Turcia) şi Egis Projects (Franţa) a depus ofertă şi pentru tronsonul de autostradă sau drum expres Craiova-Piteşti.

La începutul acestei luni, ministrul delegat pentru marile proiecte, Dan Șova, aflat la Beijing, a discutat cu companiile chineze din acest domeniu, declarând că aceştia şi-au arătat disponibilitatea de a construi un tronson din Autostrada Braşov-Borş. Mai exact, chinezii ar dori să construiască tronsonul Gilău-Suplacu de Barcău, cu o lungime de aproape 100 de kilometri.

Când vom afla constructorul autostrăzii Comarnic-Braşov


Potrivit ultimelor declaraţii ale ministrului Dan Șova, CNADNR urmează să desemneze constructorul până la 30 octombrie 2013. La jumătatea lunii viitoare toate cele trei asocieri, rămase în cursă, au termen pentru depunerea ofertelor finale.

Valoarea estimată de reprezentanţii CNADNR, menţionată în anunţ, este de 5,32 miliarde de lei fără TVA, adică 6,6 miliarde de lei cu TVA (25,3 milioane de euro/km).

Tronsonul va fi împărţit în două secţiuni: Comarnic-Predeal şi Predeal – Cristian (Braşov).


Pagina 1 din 1
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DCNews

Agrointeligenta

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro
loading...