Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Dan Șova schimbă tactica în problema autostrăzii Sibiu - Pitești

Autor: |

La finele săptămânii trecute, emisiunea După 20 de ani de la ProTV l-a avut ca invitat pe Ministrul Dan Șova, tema principală fiind construcţia de autostrăzi din România. Dialogul a început abrupt cu subiectul fierbinte al zilei, autostrada peste Carpaţi. În ciuda eforturilor moderatorului Cristian Leonte de a face comparaţia corectă între cele două rute alternative complete, respectiv între Sibiu - Piteşti şi Sibiu - Braşov - Ploieşti, pe parcursul întregii emisiuni domnul Dan Șova s-a limitat la a compara autostrada Sibiu - Piteşti doar cu autostrada Sibiu - Braşov, ignorând costurile de realizare a tronsonului Braşov - Ploieşti. Însă chiar şi aşa, Ministrul a lăsat impresia ca a renunţat la ideea relocării autostrăzii A1 Sibiu - Piteşti pe ruta Sibiu - Braşov. Ceea ce ar fi fost de înţeles în condiţiile în care atât mediul economic, în frunte cu exportatorul numărul unu al României, Dacia, cât şi presa, autorităţile locale şi comunităţile online au criticat aspru această idee. Numai că analizând în detaliu întregul interviu şi mai ales contradicţiile dintre afirmaţiile domnului Dan Șova şi documentele oficiale ale CNADNR, constatăm că de fapt nu e vorba de nici o renunţare la acest plan, ci doar de o schimbare a strategiei de a-l pune în practică. DPIIS şi CNADNR sunt în continuare neclintite în ideea de a realiza cu prioritate autostrada Sibiu - Braşov. Doar că acum nu se mai opun făţiş construcţiei A1 Sibiu - Piteşti şi nici nu mai negociază cu Uniunea Eruopeană relocarea ei. În schimb, sub masca bunelor intenţii şi a procedurilor europene, o vor bloca pe termen nedefinit. Finanţarea Până la acest interviu domnul Dan Șova se declara împotriva construcţiei autostrăzii Sibiu - Piteşti, argumentul principal fiind costul exagerat de mare al acesteia, estimat la 3,2 miliarde EUR. Despre acest cost am arătat într-un articol anterior că este total nefondat şi că autostrada nu poate costa mai mult de 1,4 miliarde EUR. Surprinzător însă, de această dată domnul Dan Șova nu a mai vorbit deloc dspre costuri. Din contră, a dat asigurări că autostrăzile Sibiu - Piteşti şi Sibiu - Braşov se vor construi în paralel. Ba chiar a întărit această idee cu precizarea că ambele proiecte vor beneficia de finanţări europene nerambursabile şi că nu vor concura pe aceeaşi resursă financiară, pentru că va fi vorba de fonduri distincte. Respectiv că autostrada Sibiu - Piteşti va fi finanţată prin Fondul de Coeziue, în vreme ce autostrada Sibiu - Braşov va fi finanţată prin Fondul de Dezvoltare Regională. Un plan care ar fi extraordinar, dacă n-ar fi complet nefondat. Ambele fonduri europene, Fondul de Coeziune (FC) şi Fondul de Dezvoltare Regională (FEDR), alimentează Programul Operaţional Sectorial Transporturi (POS-T). Prin acest program al Uniunii Europene se desfăşoară finanţarea tuturor proiectelor care ţin de infrastructura rutieră naţională şi care beneficiază de finanţare nerambursabilă din partea UE. Însă în cadrul POS-T dimensiunea alocării financiare, regulile şi procentele de finanţare diferă semnificativ între cele două fonduri europene. Astfel Fondul de Coeziune în domeniul rutier este destinat exclusiv finalizării autostrăzilor care sunt incluse în Proiectul Prioritar 7 al reţelei TEN-T principale, adică autostrăzilor A0 (Centura Bucureşti Nord), A1 şi A6. Pentru aceste autostrăzi finanţarea nerambursabilă prin Fondul de Coeziune este de 85%, dimensiunea alocării în perioada 2014 - 2020 fiind de 3 miliarde EUR, inclusiv confinanţarea din partea României. În schimb Fondul de Dezvoltare Regională, destinat restului infrastructurii naţionale care nu este parte din Proiectul Prioritar 7, are în domeniul rutier o alocare pentru 2014 - 2020 de patru ori mai redusă decât Fondul de Coeziune, respectiv de numai 750 milioane EUR, inclusiv confinanţarea din partea României. Scopul acestui fond este în principal finanţarea reabilitării drumurilor naţionale şi a construcţiei de centuri ocolitoare pe drumurile naţionale, procentul de finanţare nerambursabilă fiind de doar 75%. În condiţiile în care autostrada Sibiu - Braşov ar costa circa 960 milioane EUR, dacă finanţarea ei s-ar face din Fondul de Dezvoltare Regională, pe lângă faptul că oricum chiar şi alocarea întregului fond ar fi insuficientă, într-o astfel de ipoteză ar însemna că între 2014 şi 2020 să nu s-ar mai reabilita nici un drum naţional şi nu s-ar mai construi nici o centură ocolitoare. O asemenea decizie ar genera dispute politice şi proteste publice chiar mai mari decât cele generate de blocarea construcţiei autostrăzii Sibiu - Piteşti. Aşadar finanţarea autostrăzii Sibiu - Braşov prin Fondul de Dezvoltare Regională este practic exclusă. Singurele surse de finanţare posibile sunt concesiunea şi bugetul de stat, fie prin alocare directă, fie prin angajarea de împrumuturi. Oare să nu cunoască domnul Ministru Dan Șova toate aceste detalii? Studiul de fezabilitate Întrebat despre paşii de urmat în realizarea autostrăzii Sibiu - Piteşti, domnul Dan Șova a răspuns: "Trebuie făcut studiul de fezabilitate. Pentru că vreau să vă spun că despre această autostradă toată lumea a vorbit, dar nimeni nu a făcut nimic. Nu există studiu de fezabilitate, noi trebuie să-l facem [...] Conform procedurilor europene, realizarea studiului de fezabilitate durează între 18 şi 24 de luni". Însă pe site-ul oficial al CNADNR, în secţiunea Achiziţii Publice - Proceduri în derulare, găsim în 2010 licitaţia pentru revizuirea Studiului de Fazabilitate Autostrada Sibiu - Piteşti. Conform documentelor publice anexate, licitaţia a fost lansată în 31 martie 2010 şi a fost anulată în 2 noiembrie 2010, dată la care CNADNR era în subordinea Ministrului Dan Șova. Valoarea licitaţiei a fost de 14,8 milioane EUR, iar conform caietului de sarcini termenul de finalizare a actualizării studiului de fezabilitate era de 10 luni. Nu de 18 şi nici de 24 de luni. În Caietul de Sarcini al respectivei licitaţiei, în paragraful "3.1 Ipoteze privind derularea proiectului", se precizează: "Studiul de fezabilitate pentru proiectul de autostradă Sibiu – Piteşti a fost finalizat în anul 2008, relativ recent şi va fi pus la dispoziţia Prestatorului. S-a impus revizuirea/actualizarea acestui studiu de fezabilitate deoarece studiul existent este întocmit pentru un proiect care să înceapă la intersecţia cu drumul expres Sibiu – Făgăraş, în prezent fiind decisă prelungirea cu cca 5 km a traseului autostrăzii Sibiu – Piteşti, cu sectorul drumului expres până la intersecţia cu varianta de ocolire a municipiului Sibiu la standard de autostradă. Astfel, proiectul este în prezent împărţit pe 7 sectoare, la cele 6 sectoare din studiul de fezabilitate iniţial adăugându-se sectorul “Sibiu bypass – intersecţie drum expres Sibiu – Făgăraş”, în lungime de cca 5 km." Contradicţia dintre afirmaţiile Ministrului Dan Șova şi documentele oficiale ale CNADNR este atât de flagrantă, încât orice comentariu este de prisos. Ciudat însă, atunci când în continuarea interviului a venit vorba despre studiul de fezabilitate al autostrăzii Sibiu - Braşov, în opinia aceluiaşi domn Dan Șova toate procedurile sunt dintr-odată neaşteptat de simple şi de rapide: "Studiul de fezabilitate pentru autostrada Sibiu - Braşov trebuie doar actualizat, pentru că studiul existent a fost pentru un drum expres [...] Se poate face repede, în circa şase luni". Numai că studiul pentru un drum expres nu poate fi "actualizat" în studiu pentru autostradă. Parametrii unui drum expres sunt inferiori unei autostrăzi în termeni de rampe, raze de curbură, viteză de proiectare, lăţimea platformei drumului, numărul şi lăţimea benzilor, dotare, signalistică şi aşa mai departe. Ceea ce înseamnă că autostrada necesită un aliniament diferit faţă de drumul expres şi un volum de lucrări mult mai amplu pe întreaga lungime şi pe o suprafaţă de teren semnificativ mai mare. Adică tocmai în cazul autostrăzii Sibiu - Braşov este nevoie de un studiu de fezabilitate complet nou, întrucât studiul de fezabilitate vechi, realizat pentru un profil de drum expres, este complet inutil. Iar dacă este ca de dragul anecdoticii să intrăm în logica aplicată de domnul Dan Șova Studiului de Fezabilitate al autostrăzii Sibiu - Braşov din 2008, despre care ne-a spus că "nu există", atunci Studiul de Fezabilitate al Drumului Expres Sibiu - Braşov "nu există" nici atât, pentru că este cu doi an mai vechi, din 2006. Oare să fie domnul Ministru Dan Șova întratât de dezinformat? Timpul de execuţie Referindu-se la timpii de execuţie ai celor două autostrăzi, domnul Dan Șova a precizat că autostrada Sibiu - Piteşti necesită între 3 ani şi jumătate şi 4 ani de construcţie efectivă, în vreme ce autostrada Sibiu - Braşov ar putea fi gata în doar doi ani. În realitate, dat fiind că cea mai mare parte atât a autostrăzii Sibiu - Piteşti, cât şi a autostrăzii Sibiu - Braşov, ar fi prin acelaşi tip de relief ca şi autostrada Sibiu - Nădlac, implicit şi timpii de execuţie ar fi similari, între un an şi jumătate şi doi ani şi jumătate în funcţie de tronson. Doar cei 25 km de traseu montan dintre Boiţa şi Racoviţa, cu cele 5 tunele şi cele 40 de poduri şi viaducte ar necesita un timp de execuţie mai mare, de până la trei ani. Din nou, tot de dragul anecdoticii, merită remarcată aici contradicţia dintre Ministrul Dan Șova şi Ministrul Dan Șova. Pentru că la începutul lui 2013 acelaşi domnia sa ne asigura că cei 58 km ai mult mai dificilei autostrăzi montane Comarnic - Braşov se vor construi indiscutabil până în 2016, adică, eliminând procedurile de desemnare a constructorului, în numai 2 ani de execuţie efectivă. Și asta chiar de-ar fi să se mute domnia sa cu cortul lângă şantierul autostrăzii. "O să vedeţi că va fi gata, eu sunt ambiţios" ne spunea atunci. Însă ambiţia domnului Ministru nu se aplică şi în sprijinul priorităţilor europene şi a finaţărilor nerambursabile atât de necesare României, ci doar în cazul concesiunilor şi a finanţărilor de la bugetul de stat. Iar ambiţia sa este atât de mare încât, în urma protestelor faţă de blocarea proiectului autostrăzii Sibiu - Piteşti, a pus la cale o întreagă diversiune, menită să liniştească protestele, dar în acelaşi timp să permită atingerea obiectivului de construi cu prioritate autostrada Sibiu - Braşov. Pentru că dacă punem cap la cap declaraţiile din interviul de duminică, domnul Dan Șova ne-a spus de fapt că autostrada Sibiu - Braşov va fi gata în 2016, în vreme ce Sibiu - Piteşti ar putea fi gata abia în 2020 sau chiar mai târziu, domnia sa numind asta "constucţia în paralel a celor două autostrăzi". Cu alte cuvinte, domnul Ministru Dan Șova aplică strategia "zicem ca ei şi facem ca noi". Prin toate aceste dezinformări flagrante se pregăteşte terenul pentru ca CNADNR să tragă de timp şi să amâne sine die procedurile care ţin de construcţia autostrăzii Sibiu - Piteşti. Sau cel puţin până la proxima schimbare a Ministrului, a Guvernului sau măcar a Directorului CNADNR, oricând se va întâmpla asta. Și pentru că detaliile sunt cele care dau măsura lucrurilor, întregul interviu cu Dan Șova poate fi subsumat scurtei discuţii despre "celebrul" stâlp de curent din mijlocul Centurii Craiovei, despre care domnul Ministru a susţinut ferm că a fost demult înlăturat. În realitate respectivul stâlp nu doar că nu a fost clintit, ci chiar a fost marcat între timp cu panouri de ocolire, în pregătirea deschiderii traficului public pe Centura Craiovei cu stâlpul în mijlocul drumului. Nu întâmplător acest scurt dialog a devenit în presă şi în mediul online emblema întregului interviu, pentru că acesta a fost nivelul de legătură cu realitatea al tuturor declaraţiilor făcute de domnul Ministru. Ceea ce ne aduce înapoi la întrebări: de ce doreşte cu atâta determinare Ministrul Dan Șova să blocheze construcţia autostrăzii Sibiu - Piteşti şi să construiască prioritar autostrada Sibiu - Braşov, în ciuda oricăror argumente tehnice şi indiferent de costuri? Care să fie acel interes care poate justifica încălcarea angajamentelor faţă de Uniunea Europeană, neabsorbţia fondurilor europene, sabotarea programului naţional de autostrăzi, angrenarea României în cheltuieli cu infrastructura de zece ori mai mari pentru acelaşi rezultat, perturbarea traficului rutier pe mulţi ani şi asumarea riscului de a pierde exportatorul numărul unu şi producătorul a 3% din PIB-ul ţării? Cu siguranţă nu e vorba de interesul României. Mihai Alexandru Craciun http://forum.construim-romania.ro/

Pagina 1 din 1
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

20 iunie 2017

Blue Air va achiziţiona şase aeronave Boeing 737 Max

Transporturi si Infrastructura

20 iunie 2017

Ruta pe care românii merg masiv: TAROM zboară cu avionul plin

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro