Transporturi si Infrastructura

Faruri: halogen, xenon sau LED?

Autor: Bogdan Biszok | marţi, 07 decembrie 2010 | 2 Comentarii |

Maşinile sunt echipate în prezent cu faruri care folosesc tehnologii diferite, halogen, xenon, LED, dar oare care sunt cele mai bune.

Farurile cu halogen sunt, în prezent, cele mai folosite în industria auto, acestea având o durată de viaţă mare. Un bec cu halogen poate funcţiona până la 1.000 de ore în condiţii normale, iar preţul este accesibil.

Becul cu halogen are la bază tot ideea de filament incandescent întâlnită la becurile clasice. Spre deosebire de acestea, în interiorul bulbului de sticlă, în afară de argon, se introduce halogen. La temperatura de incandescenţă, filamentul de tungsten se evaporă, iar în interiorul bulbului de sticlă apare astfel tungsten sub formă de vapori. Substanţa halogenă permite redepunerea tungstenului evaporat înapoi pe filament, prelungind astfel durata de viaţă a becului.

Acest tip de becuri sunt sensibile la contactul cu diverse substanţe. La înlocuirea unui bec cu halogen defect este de evitat atingerea sticlei deoarece sarea din piele poate dăuna, iar becul va mai rezista la fel de mult la temperaturi ridicate.

Faruri cu Xenon

Becurile cu xenon au o durată de viaţă mult mai mare decât cele cu halogen. Becurile xenon sunt proiectate pentru a rezista în jur de 2.000 de ore în condiţii normale. Primele faruri Xenon au apărut pe modelul BMW Seria 7 în anul 1991 şi cu timpul au fost adoptate de mai mulţi constructori, însă niciunul nu s-a încumetat să le ofere ca echipament standard.

Aceste becuri produc mai multă lumină decât cele cu halogen. Un bec cu xenon produce 3.000 de lumeni şi 90 mcd/m2, în timp ce un bec cu halogen produce numai 1.400 lumeni şi 30 mcd/m2.  Aceste becuri nu sunt agreate deloc de către participanţi la trafic care vin din sens opus tocmai datorită luminii puternice pe care o emană şi mai ales când nu sunt reglate corespunzător. Alte dezavantaje ale acestor becuri sunt preţul mare şi materialele toxice folosite la construcţia lor.

Faruri cu LED

Primele faruri LED au fost montate de japonezii de la Lexus pe modelul LS600h în anul 2008. A urmat modelul Audi R8, iar în prezent aceste faruri se găsesc pe mai multe modele, inclusiv hibridul Toyota Prius.  Farurile cu LED sunt preferate deoarece au nevoie de foarte puţină energie pentru a funcţiona.

Un alt avantaj al acestora este posibilitatea creării de diferite forme. În privinţa luminii pe care o emit, farurile cu LED se poziţionează între cele cu halogen şi cele cu Xenon.  

Un dezavantaj mare al acestor faruri este acela că se încălzesc puternic la bază şi pot afecta cablurile de conectatre. Constructrii auto evită din acest motiv să monteze faruri cu LED şi folosesc LED-urile doar pentru stopuri sau pentru poziţii.
 
SURSA: Autovolution

EVZ

Unica

Elle

Ziare.com

dz

Adevarul

Click

Animal Zoo

Transporturi si Infrastructura

27 august 2014

S-A SCHIMBAT CODUL RUTIER!

Transporturi si Infrastructura

24 august 2014

Cod portocaliu de alertă pentru aviaţie

Transporturi si Infrastructura

24 august 2014

Oficial. O NOUĂ AUTOSTRADĂ SE FACE ÎN ROMÂNIA!

Transporturi si Infrastructura

22 august 2014

UNTRR cere deschiderea traficului pentru vehiculele comerciale pe DN7

Transporturi si Infrastructura

21 august 2014

Ryanair va purta discuţii cu privire la preluarea Cyprus Airways

Transporturi si Infrastructura

21 august 2014

S-a ieftinit motorina!

Transporturi si Infrastructura

21 august 2014

Trenurile noi de metrou au preluat 25% din traficul total

spune-ti parerea

LASA UN COMENTARIU

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.